Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig å bli ringsekretær?


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

Har akkurat tatt ringsekretæreksamen selv jeg. Vanskelig? Nei. Litt jobb? Ja. Moro og lærerikt? Ja :) Kort oppsummert.

Gratulerer! Har du tatt helgekurs eller "langtidskurs"? Jeg har ikke meldt meg på noe kurs, men jeg har lest gjennom reglementet og det ser jo veldig greit ut. Jeg har blitt fortalt at man får premielister man må krysse ut og jeg antar at det er her kunnskap om grupper kommer inn? Er det slik at det er helt vilkårlig hva man får på disse listene? Jeg kjenner primært til bruks og jakthunder fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Har du tatt helgekurs eller "langtidskurs"? Jeg har ikke meldt meg på noe kurs, men jeg har lest gjennom reglementet og det ser jo veldig greit ut. Jeg har blitt fortalt at man får premielister man må krysse ut og jeg antar at det er her kunnskap om grupper kommer inn? Er det slik at det er helt vilkårlig hva man får på disse listene? Jeg kjenner primært til bruks og jakthunder fra før.

Jeg tok kurs over flere uker, og tenker det var lurt for det er en del man må memorere, som de rasene som har fargecacib og hvilke farger det finnes, krav for cert, championater osv. og stumphaleraser, og tidligere kuperingsraser osv. Man skal huske det aller meste av utstillingsreglementet på rams, litt lp og ag, hva som kreves av utdanning av ringpersonell, anatomi osv. for å bestå eksamen. Du bør kjenne til kravene for hver enkelt rase for eksamen, raser som skal måles osv... masse å huske på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg tok kurs over flere uker, og tenker det var lurt for det er en del man må memorere, som de rasene som har fargecacib og hvilke farger det finnes, krav for cert, championater osv. og stumphaleraser, og tidligere kuperingsraser osv. Man skal huske det aller meste av utstillingsreglementet på rams, litt lp og ag, hva som kreves av utdanning av ringpersonell, anatomi osv. for å bestå eksamen. Du bør kjenne til kravene for hver enkelt rase for eksamen, raser som skal måles osv... masse å huske på..

Jeg tror jeg går for et slikt kurs jeg også..

Det er helt sikkert endel å pugge ja, det tviler jeg ikke på. Disse berømte premielistene da, hvordan syntes du de var på eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg går for et slikt kurs jeg også..

Det er helt sikkert endel å pugge ja, det tviler jeg ikke på. Disse berømte premielistene da, hvordan syntes du de var på eksamen?

Så lenge du har lært deg hvilke raser som har krav for cert og hvilke farger som deler cacib bør det gå fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Skulle ønske det ble utdannet flere flinke ringsekretærer i LP. Eller rettere sagt, at flere ringsekr. interesserte seg for å jobbe i LPringen...

Har mann ringsekretær i LP også? Det viste jeg ikke. Vet det er dommer og skriver for skriver har jeg vært der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg går for et slikt kurs jeg også..

Det er helt sikkert endel å pugge ja, det tviler jeg ikke på. Disse berømte premielistene da, hvordan syntes du de var på eksamen?

På premielisten krysser du av for hva slags premie hunden har fått (Excellent, Very Good, Ikke møtt, KIP etc CK, Cert, rangering i klassene og hvem som blir BIR/BIM). Denne må stemme med hva skriver krysser av på kritikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mann ringsekretær i LP også? Det viste jeg ikke. Vet det er dommer og skriver for skriver har jeg vært der

Det skal egentlig være ringsekretær i LP også. Jeg har vært ringsekretær i kl.1 på Bjerke f.eks. I elite så er det jo en del "jobb" utover det å holde orden på ekvipasjene også, med signal/skilt på avstandskommandoer, utlegging av apportbukker på apportdirigering, utlegging av neseprøver og antageligvis noe mer jeg har glemt nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det skal egentlig være ringsekretær i LP også. Jeg har vært ringsekretær i kl.1 på Bjerke f.eks. I elite så er det jo en del "jobb" utover det å holde orden på ekvipasjene også, med signal/skilt på avstandskommandoer, utlegging av apportbukker på apportdirigering, utlegging av neseprøver og antageligvis noe mer jeg har glemt nå :P

da lærte jeg noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det skal egentlig være ringsekretær i LP også. Jeg har vært ringsekretær i kl.1 på Bjerke f.eks. I elite så er det jo en del "jobb" utover det å holde orden på ekvipasjene også, med signal/skilt på avstandskommandoer, utlegging av apportbukker på apportdirigering, utlegging av neseprøver og antageligvis noe mer jeg har glemt nå :P

Det heter vel konkurranseleder i LP. Jeg trodde det var egen utdannelse til det, men det inngår kanskje i ringsekretær kurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel konkurranseleder i LP. Jeg trodde det var egen utdannelse til det, men det inngår kanskje i ringsekretær kurset?

Ja, det er vel en ørliten time eller noe sånt om LP på ringsekretærkurset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hmmm. Kjenner ei som nettopp tok eksamen. Rimelig sikker på at hun tok hele greia som privatist. Skal sjekke.

Dette var for nesten to år siden nå, så kanskje de har endre det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var privatister på vårt kurs også. Men en av dem hadde i alle fall undervurdert kraftig mengden lesing som trengtes for å kompensere for kurset, så tviler på at vedkommende stod for å si det sånn. Så det er på alle måter fordelaktig å gå kurs :) i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en privatist på kurset jeg nettopp tok :)

Var privatister på vårt kurs også. Men en av dem hadde i alle fall undervurdert kraftig mengden lesing som trengtes for å kompensere for kurset, så tviler på at vedkommende stod for å si det sånn. Så det er på alle måter fordelaktig å gå kurs :) i

Dette høres jo lovende ut!

Selvsagt er det mest ideelle å få tatt kurset, uten tvil!

men når man ikke har funnet et enste weekenkurs sør for Trondheim som har passet i løpet av 2 år så begynner man å bli smålig fustrert :gaah:

har vært "en gang i uka kurs" men jeg jobber stort sett kveld og har ikke sjans i havet å komme meg til Drammen eller Oslo hver tirsdagskveld i flere uker. (2- 2,5t kjøring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

funnet et enste weekenkurs sør for Trondheim som har passet i løpet av 2 år så begynner man å bli smålig fustrert :gaah:

har vært "en gang i uka kurs" men jeg jobber stort sett kveld og har ikke sjans i havet å komme meg til Drammen eller Oslo hver tirsdagskveld i flere uker. (2- 2,5t kjøring).

Samme problemet her :( Så jeg gav opp tilslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

@Snøfrost du fikk ikke med deg det som var på Svanvik skole altså. Er vel ca en halvtime fra deg men det er jo ferdig og gikk en gang i uka hvis jeg husker rett. Det hadde vært kortere å kjøre bare du hadde fått fri fra jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...