Gå til innhold
Hundesonen.no

For lange nerver i klør - erfaringer?


Cams
 Share

Recommended Posts

Vi har overtatt en 14 år gammel jack russell terrier fra min far, og han har dessverre vært veldig lat på det å klippe klørne hans godt nok i en del år. Resultatet er jo da tykke, lange, deformerte klør som har en nerve som går nesten helt ut til tuppen.

Jeg har forsøkt nå i snart 5-6 måneders tid å klippe som anbefalt for å få nerven til å gå tilbake, men jeg syns resultatet er veldig labert.

Er det noen her som har erfaring med å få disse klipt inn forbi nerven med narkose hos veterinær? Hvordan har resultatet blitt, med tanke på "dagen derpå" og i senere tid? Har nerven holdt seg tilbake og har klørne blitt mye bedre?

Jeg er også litt skeptisk mot å bedøve en 14 åring, men samtidig så vet jeg ikke helt hva mer jeg kan gjøre. Klørne hans er veldig, veldig ille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som gjør dette med sin gamle shiba, nettopp fordi nerva er så lang. Den holder seg tilbake, men hun får vel ikke klipt negla på hunden i det hele tatt, så hun må tilbake noen ganger i året så vidt jeg veit. De svir tuppen så den lukker seg, så sjøl om de blir litt sårbeinte dagen etter, er det ikke noe stort problem. Etter å ha gjort det kan du klippe som anbefalt hyppig, sånn at du holder det i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem med min omplasseringshund og han fikk nervene brent hos veterinær.

Klørne ble kjempemye bedre og nå bruker jeg både saks og fil og da holder de seg fine.

De har ikke samme fasongen som "vanlige" hundeklør, men det er ikke noe problem for meg å fikse dem :)

Ang. narkose på gammel hund, så skjønner jeg bekymringen din.

Men det går jo som oftest veldig bra om han er en frisk gammel hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svir de nervene på hunder fremdeles, altså? Jeg har samme problemet på mi frøken,og jeg synes ikke jeg får nervene til å trekke seg tilbake uansett hvor ofte jeg klipper/ sliper. Men da jeg spurte dyreklinikkene her i byen sa alle at de har sluttet å gjøre dette av hensyn til dyrevelferden, med mindre klørne vokser i sirkel og inn i poten, omtrent.

Jeg er litt bekymra for frøkna, både for at hun skal henge seg fast i noe, og fordi de lange klørne fører til at hun får en litt annen vinkel på frampotene. Men hadde egentlig slått meg til ro med at det ikke var så mye å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å klippe ofte for å få klørne korte :) man må klippe nerven synlig (men ikke klippe den av!) for å få klørne kortere. Slik at når du har klipt av kloskall rundt nerven, så vil nervedelen som stikker ut tørke inn og falle av. Gjør dette hver gang klørne klippes og det tar ikke lang tid før klørne er vesentlig kortere! Om man svir nerven, så står man i fare for at den bare vokser ut igjen med kloa og at man er tilbake på start. Det skjedde på vår bichon, han har fått svidd nervene to ganger, men hadde ingen effekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det hjelper ikke å klippe ofte for å få klørne korte :) man må klippe nerven synlig (men ikke klippe den av!) for å få klørne kortere. Slik at når du har klipt av kloskall rundt nerven, så vil nervedelen som stikker ut tørke inn og falle av. Gjør dette hver gang klørne klippes og det tar ikke lang tid før klørne er vesentlig kortere! Om man svir nerven, så står man i fare for at den bare vokser ut igjen med kloa og at man er tilbake på start. Det skjedde på vår bichon, han har fått svidd nervene to ganger, men hadde ingen effekt!

Huff, dette hørtes jo veldig skummelt ut. Jeg regner med dette er noe de gjør hos veterinær? Bare for å gjøre vondt verre, så hater jo gutten veterinæren, så det å få han til å stå så stille for en slik "operasjon" høres veldig sketchy ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjelper det og klippe ofte, og nerven flytter seg innover, sakte, men sikkert. Jeg har ikke klipt i nerven bortsett fra ved et uhell en gang, så det virker uansett (ihvertfall hos oss). Jeg bruker dog og ikke bare klippe rett av, men også skalle av litt oppå, under og på sidene slik at jeg tar vekk mest mulig og får mest mulig "press" inn på nerven, uten og klippe selve nerven. Varga hadde ekstremt lange klør da hun kom hit, typ slik at poten blir presset oppover og potestillingen blir feil, hun har fortsatt lange klør, men ikke så ille som før, og ikke egentlig pga nerven. Problemet vårt er at de vokser som ugress, så viss jeg èn gang går to uker mellom klipp så er vi nesten tilbake på scratch igjen..

Jeg vet ikke om det hjalp noe for det du lurer på, men jeg tenker at jeg hadde prøvd dette, om du ikke har prøvd og "formklippe" kloa før, viss du har forsøkt det så ville jeg tatt sjansen på og få klipt de skikkelig til vet en gang, også vært flink til og holde de ved like senere. Så lenge du holder de ved like så har jo ikke nerven noen plass og vokse så da vil det jo holde seg slik og man da ikke trenger flere runder med narkose og vet klipp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg slenger inn et spørsmål her :)

Nå er svigerfar her med sin nye hund som han har overtatt for en stund siden. Ei tispe som er 19-20mnd som har lange klør. Jeg tenkte å klippe de i morgen men er usikker på hvor mye jeg bør ja. Han sier at hunden er veldig grei å klippe klør på og den er tydelig vandt med dette fra tidligere eier. Jeg har en misstanke om at klørne var i hvert fall ok når han overtok hunden men at han er sløv med å klippe. De er mye for lange men ikke så lange at de krøller seg rundt og innover mot poten igjen. Lange men ikke sånn "dyremisshandling lange" føler jeg. Skal jeg ta sjangsen og klippe et stykke eller hadde dere kun tatt så vidt det var noe? Hunden har jo svarte klør så det er ikke lett å se hvor nerven går. Klipper selvsagt ikke alt på en gang men kanskje prøve meg på en klo først og se hvor mye jeg tørr ta og om det er mulig å ta så mye jeg ønsker og så ta de andre etter ca etter hvor mye jeg tok den første?

Jeg klipper min regelmessig så dette er litt nytt for meg og den eneste hunden med laaange klør jeg har klippet er min tantes hund men der er det ingen problem å ta mye uten å treffe nerven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg slenger inn et spørsmål her :)

Nå er svigerfar her med sin nye hund som han har overtatt for en stund siden. Ei tispe som er 19-20mnd som har lange klør. Jeg tenkte å klippe de i morgen men er usikker på hvor mye jeg bør ja. Han sier at hunden er veldig grei å klippe klør på og den er tydelig vandt med dette fra tidligere eier. Jeg har en misstanke om at klørne var i hvert fall ok når han overtok hunden men at han er sløv med å klippe. De er mye for lange men ikke så lange at de krøller seg rundt og innover mot poten igjen. Lange men ikke sånn "dyremisshandling lange" føler jeg. Skal jeg ta sjangsen og klippe et stykke eller hadde dere kun tatt så vidt det var noe? Hunden har jo svarte klør så det er ikke lett å se hvor nerven går. Klipper selvsagt ikke alt på en gang men kanskje prøve meg på en klo først og se hvor mye jeg tørr ta og om det er mulig å ta så mye jeg ønsker og så ta de andre etter ca etter hvor mye jeg tok den første?

Jeg klipper min regelmessig så dette er litt nytt for meg og den eneste hunden med laaange klør jeg har klippet er min tantes hund men der er det ingen problem å ta mye uten å treffe nerven.

Jeg klipper min fars Cavalier nå og da. Og han får slike klør du nevner.

Jeg klipper ganske mye. Og jeg stopper når jeg ser at kloa ikke er sprø/tørr lenger. man ser at midten på kloa endrer ser. Den blir mer glatt og "levende" liksom. Jeg bruker i tillegg en stor negleklipper (til mennesker) for å få tatt kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...