Gå til innhold
Hundesonen.no

Møtte en Am staff i dag, spørsmål rundt dette.


Renate A
 Share

Recommended Posts

Det var da voldsomt. Det var et spørsmål, ikke plantet på denne hunden da jeg slett ikke kjenner til hverken den eller eier.

Jeg har møtt opptil flere ulovlige hunder, har ikke meldt inn en eneste en av dem da de fungerer helt utmerket i vårt samfunn som alle andre normale hunder.

Men hvis man aner uro rundt en slik hund man kjenner til, hadde jeg vært den eneste som evt hadde meldt det inn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, men det hadde ikke spilt en rolle hvilken rase vedkommende hadde. Hadde gjort det samme dersom det var en lovlig rase.

For meg hadde det spilt en rolle. Forskjellen er at borderblandingen blir omplassert, amstaffen avlivet. Det ville vært en av de viktigste faktoren for meg i avgjørelsen om å varsle politiet eller ikk

Hvor gammel var den da? De som levde før forbudet ble jo ikke avlivet, finnes noen gamlinger igjen. Foreldrene mine passer en amstaffgutt jevnlig, han er nydelig, og virker helt herlig. Trist at det

Er jeg dem eneste som ikke har hatt problemer med å melde inn en slik hund om jeg følte for det?

Kommer isåfall veldig ann på hvorfor jeg "følte for det". Viss jeg følte for og anmelde fordi den var farlig el så ja, da hadde jeg gjort det. Bare fordi den er den rasen eller den blandingen den er? Nei, det gjør jeg ikke. Det er et uskyldig liv, som så lenge den lever og nå først er her får leve i fred, for meg. Og for en som liker rasen så er det jo passe dumt og avsløre unødvendig, fordi, selv om hunden er snill og ikke har gjort noe, så vil slike avsløringer bare ha negative utfall for evt endring av raseforbud, og det kan ganske raskt føre til et raseforbud for eng. staffen, på samme måte som am.staff ble forbudt fordi folk tok inn pit og kalte det am.staff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det var da voldsomt. Det var et spørsmål, ikke plantet på denne hunden da jeg slett ikke kjenner til hverken den eller eier.

Jeg har møtt opptil flere ulovlige hunder, har ikke meldt inn en eneste en av dem da de fungerer helt utmerket i vårt samfunn som alle andre normale hunder.

Men hvis man aner uro rundt en slik hund man kjenner til, hadde jeg vært den eneste som evt hadde meldt det inn da?

Det var vel ikke så voldsomt, at raseforbudet vekker mye følelser hos folk er jo ikke noe nytt. Det de fleste reagerer på er jo urettferdigheten i at en hund som ikke har gjort noe skal måtte bøte med livet fordi den har det opphavet den har. Når du da sier at du ikke hadde hatt noe problemer med å melde en slik hund, så oppfatter jeg i hvertfall at du sier du ville gjort det (om du hadde gjort det hypotetisk sett er en annen sak) fordi det er en ulovlig rase, ikke fordi hunden i seg selv utgjør en trussel.

Edit: om naboen din hadde en bc som du følte "uro" rundt, hadde du anmeldt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke så voldsomt, at raseforbudet vekker mye følelser hos folk er jo ikke noe nytt. Det de fleste reagerer på er jo urettferdigheten i at en hund som ikke har gjort noe skal måtte bøte med livet fordi den har det opphavet den har. Når du da sier at du ikke hadde hatt noe problemer med å melde en slik hund, så oppfatter jeg i hvertfall at du sier du ville gjort det (om du hadde gjort det hypotetisk sett er en annen sak) fordi det er en ulovlig rase, ikke fordi hunden i seg selv utgjør en trussel.

Bare så vi har det oppklart: Jeg ville aldri meldt inn en hund med mindre den utgjorde en trussel for samfunnet.

Men skal ikke starte diskusjon i denne tråden, får heller flyttes evt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere Amstaffer som vel, ikke er helt lovlig. Fantastiske hunder, herlig gemytt og flotte eiere. Smutthull har de neppe (Den ene eieren ble stoppet tilfeldigvis på gaten av Politiet som hadde ei bikkje med seg som gikk amok) og da falt vel amstaffen litt ut av søkelyset igjen.

Ellers lever de i beste velgående og har ikke hatt noen problemer med verken folk som sier fra eller Politiet som lurer.

Jeg sier ikke fra om sånt. Det bryr meg ganske nøyaktig der sola ikke skinner...

Men om bikkja er gærn, ville jeg sagt fra på samme måte som om det var en Labrador eller noe annet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabekk du så den? Isåfall sikkert samme hund som jeg har møtt på mange ganger selv. :)

Møter ofte hunder som enten er Amstaff, eller som muligens er det, egentlig helt umulig å si på utseendet på blandingshunder som kan være fullt lovlige og.

Og de aller fleste med disse er totalt uvitende, og det er forferdelig trist. Hadde selv en kollega med en amstaffblanding som sa det helt åpent til alle som spurte, helt til jeg fortalte henne at det ikke akkurat var lurt.

Nei, dette var et annet sted i Bærum, vil ikke ut med stedet pga sniklesere osv.

Tror jeg vet hvem du mener, har møtt den mye ved Hapoo, også tror jeg de oppi bakken der har "noe sånt", de som alltid bjeffer til alle tider ;)

@Gabriella Det var absolutt ikke ment til deg ;)

Og...vi er ikke farlige så du trenger ikke være nervøs.

Når det gjelder å melde så kunne jeg ikke tenke meg å gjøre det for hundens skyld, den kan ikke noe for at den er ulovlig.

Og den jeg møtte i dag kommer jeg absolutt IKKE til å melde, vil ikke ha gjengmedlemmer på døra som kommer for hevn, så feig er jeg faktisk :P

Edit:

De som vil ha Am Staff/Pitbull trenger ikke importere, det er mange som oppdretter dem her i Norge, man trenger bare oppsøke enkelte miljøer også kan man få tak i valp, noe jeg skulle ønske ikke var reelt pga det som skjer med dem om de blir tatt inn av politiet... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bor en med to amstaffer nedi gata her, ordentlig pene hunder! :wub: Men jeg skjønner heller ikke at de tar sjansen. Jeg møter de sjeldent på tur på dagtid, men om jeg går tur til litt rare tider (eks midt på natta etter jeg har vært på fest) møter jeg dem alltid. Det må være kjipt å ikke tørre å gå ut med hundene på dagtid..

Som Reante A sier, du trenger ikke reise ut av landet for å få tak i amstaff, bare ta deg en runde på finn og se etter litt "merkelige" annonser. For bare et par uker siden så jeg en annonse med overskriften "Renraset" og ikke noe særlig mer info, med bilde av amstaff. DET skjønner jeg ikke at de tør, legge ut navn og telefonnummer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bare et par uker siden så jeg en annonse med overskriften "Renraset" og ikke noe særlig mer info, med bilde av amstaff. DET skjønner jeg ikke at de tør, legge ut navn og telefonnummer der?

Ikke så veldig lenge siden det var ei tøtte som la ut en annonse på en dyreside på FB, og skrev rett ut at mor var blanding med Pitbull blandt annet. Valpene var leveringsklare, og passet på å få med bilder av valpene, hvor de bodde og tlf nr. DA kjenner jeg at jeg blir rasende... Snakker om kjøtthue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig lenge siden det var ei tøtte som la ut en annonse på en dyreside på FB, og skrev rett ut at mor var blanding med Pitbull blandt annet. Valpene var leveringsklare, og passet på å få med bilder av valpene, hvor de bodde og tlf nr. DA kjenner jeg at jeg blir rasende... Snakker om kjøtthue!

Vel, når hu først er så tett at hu avler på en sånn hund, så hadde det vært til pass for henne å bli oppdaga. Synd for valpene naturligvis, men hu burde bli fratatt retten til å eie hund igjen.

Å straffe en og annen hund som politiet "møter på" på gata leder jo ingen vei, det skjer jo ikke at de oppgir hvor de har fått hunden fra - og dermed kan folk fortsette så lenge de gidder. I en sånn situasjon som Alzenas beskriver her får man i det minste tak i bakfolka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri falt meg inn å melde inn folk som sier de har amstaff.... har møtt endel som har blandinger, og åpenlyst innrømmer at den ene delen er amstaff... da sier jeg at neste gang noen spør bør du kanskje si en annen rase. Utrolig at folk forteller slikt til vilt fremmede egentlig.

Jeg synes jo ikke det er greit å bryte loven, er ikke det, men akkurat denne er så beyond tåpelig at jeg ikke føler noen som helst meldeplikt iallefall. Folk som melder fra om slikt er vel bare ute etter å lage kvalm, type sladrete nabokjerringer som ikke har noe bedre fore enn å blande seg i ting de ikke har noe med.

(Å melde inn hunder som er til fare for mennesker og uansvarlig hundehold blir noe annet. Men å melde inn bare pga. rase og ikke noe annet blir for dumt og smålig).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange amstaffer og pitbuller i Norge. De omtales bare annerledes - gjerne som blandinger og/eller under falske papirer. Jeg tror det er null problem å få inn en pitbull eller amstaff i Norge registrert som f.eks. staff.

Jeg for min del hadde aldri turt å si at jeg hadde amstaff til noen (har ikke amstaff).

Politiet er ikke så hundekyndige, sånn stort sett, heller ikke tollere, de er mer opptatt av mva.

Da jeg måtte tilbringe litt tid med politiet som vitne i en sak, med min 22 kg staff, trodde de han var valp. Hvis han, på den størrelsen og med det utseendet, hadde vært valp, ville han vel nesten garantert vært av en ulovlig rase...

Kjenner til flere amstaff/pitbullblandinger - ikke F om jeg sier i fra om dette til politiet, så lenge eier er god og flink med hundene. Jeg er så uenig med hundeloven på det punktet. På en annen side, jeg sier heller ikke i fra til politiet om noen av mine venner kjører for fort. Og da er det ikke avlivning som er verste konsekvens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant tråd. Jeg hadde en ubehagelig opplevelse for et par uker siden. Det er ikke sikkert det var amstaff i det hele tatt, men den lignet.

Jeg var på tur med Dixie på stranda, og så meg litt om for å se an om jeg kunne slippe henne løs (typisk strand hvor mange turgåere går). Det var relativt lite folk, og jeg så noen andre hunder løse litt lengre borte, så jeg slapp Dixie. Det burde jeg ikke gjort. Jeg tuslet naivt bortover mot de andre hundene, skulle jo den veien og måtte gå forbi dem. Det var en stor hund og en liten. Den store synes JEg lignet på en amstaff eller blandet med noe lignende, det var hvertfall en bullehund som var på størrelse med amstaff og helt klart ikke en for stor engelsk staff. Jeg tenkte jo Oi for en flott hund! De to hundene kom løpende mot oss, eieren ropte på dem men fikk ikke kontakt. Jeg tenkte bare "går nok fint det, Dixie hilser som regel greit på andre hunder selvom hun er litt usikker. " De to hundene kom bort og jeg ante fred og ingen fare før den store bare som for meg så helt uprovosert ut, fløy på Dixie. Dixie hylte og bar seg og var under den andre, og den virket så utrolig sint og aggressiv... Eieren ropte "ta hunden din!!!" mens hun selv prøvde å få tak i sin... Etter litt fikk vi skilt dem noen sekunder, men så glapp hun sin igjen og den gikk rett på Dixie igjen. Klarte til slutt å skille dem og Dixie virket helt utkjørt, så på hele henne at hun ikke hadde det bra.

Jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle reagere i denne situasjonen. Tenkte ikke helt klart, men sa rolig til henne at "jeg ville ikke hatt den løs". Og jeg spurte henne om det var blanding, og hva det var blanding av... Hun sa hun ikke visste, at det var en omplasseringshund... Da nevnte jeg at dersom det hadde vært noen andre kunne hunden hennes lett blitt anmeldt og krevd avlivet, pga at den lignet på ulovlig rase. "ååh er det sant??" Damen visste tydeligvis ikke om dette, med mindre hun bare latet som, noe jeg egentlig mistenker. Og hun spurte om det gikk bra med min hund, og at hennes aaldri hadde gjort sånn før.

Jeg var litt skjelven etter hendelsen, og det ødela turen for vår del. Jeg er ikke sikker på om jeg kanskje reagerte mer enn jeg ville gjort med en annen hunderase, at jeg kanskje har litt fordommer og sånn at det gikk emr inn på meg siden hunden så ulovlig ut, ikke vet jeg. Men jeg syns det virket meget uprovosert, det var en stor åpen plass (midt på stranda med å mennesker rundt) og tilsynelatende ingen grunn til at den skulle klikket slik den gjorde.

Dumme tingen er at jeg nå har fått forsterket skepsisen min mot den type hunder. Jeg har jo alltid tidlig vært iherdig motstander av raseforbudet, og alltid syntes at hundene er flotte og virker som herlige dyr, men er litt skeptisk nå. Ikke fordi jeg på noen måte tror de er farlige for folk, men det er jo denne samkjønnsaggressjonen (denne var en tispe) blandet med terriergemytt. Så det er nesten så jeg tar meg selv i å tenke "de kan like gjerne være forbudt for min del," at jeg liksom ikke helt klarer engasjere meg i å få slutt på den teite loven liksom.

Hvordan ville dere reagert i den situasjonen jeg var i? Det er jo slett ikke sikkert det var noe ulovlig i den i det hele tatt, for all del. Kan godt være jeg bare overreagerer. Men grunnen til at jeg følte for å fortelle damen var jo fordi at hunden gikk så kraftig til angrep for ingenting og i tillegg var en slik type hund, at det er grunn til å være forsiktig, om den fortsetter med sånt er det ikke mye som skal til før noen melder fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet tiltrakk pitbull og amstaff (og andre lignende raser) seg endel tvilsomme mennesker, samt en del vanlige mennesker.Jeg tenker at det er en mest tvilsomme mennesker som er villige til å ha en ulovlig rase. Så, jeg ville nok ikke hatt noen problemer med å melde fra om en ulovlig rase, men siden politiet ikke har ressurser til å bruke tid på sånt så ville jeg nok begrenset meg til å si fra om tilfeller hvor det foregikk noe ulovlig/hunden var et problem for omgivelsene.

Men altså, jeg lever et meget skjermet liv og har ikke sett en amstaff siden vi gikk tur på Ringvål i Trondheim i 2007 elns, så sannsynlighetene for at jeg skal melde fra om en ulovlig hund er veldig liten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant tråd. Jeg hadde en ubehagelig opplevelse for et par uker siden. Det er ikke sikkert det var amstaff i det hele tatt, men den lignet.

Jeg var på tur med Dixie på stranda, og så meg litt om for å se an om jeg kunne slippe henne løs (typisk strand hvor mange turgåere går). Det var relativt lite folk, og jeg så noen andre hunder løse litt lengre borte, så jeg slapp Dixie. Det burde jeg ikke gjort. Jeg tuslet naivt bortover mot de andre hundene, skulle jo den veien og måtte gå forbi dem. Det var en stor hund og en liten. Den store synes JEg lignet på en amstaff eller blandet med noe lignende, det var hvertfall en bullehund som var på størrelse med amstaff og helt klart ikke en for stor engelsk staff. Jeg tenkte jo Oi for en flott hund! De to hundene kom løpende mot oss, eieren ropte på dem men fikk ikke kontakt. Jeg tenkte bare "går nok fint det, Dixie hilser som regel greit på andre hunder selvom hun er litt usikker. " De to hundene kom bort og jeg ante fred og ingen fare før den store bare som for meg så helt uprovosert ut, fløy på Dixie. Dixie hylte og bar seg og var under den andre, og den virket så utrolig sint og aggressiv... Eieren ropte "ta hunden din!!" mens hun selv prøvde å få tak i sin... Etter litt fikk vi skilt dem noen sekunder, men så glapp hun sin igjen og den gikk rett på Dixie igjen. Klarte til slutt å skille dem og Dixie virket helt utkjørt, så på hele henne at hun ikke hadde det bra.

Jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle reagere i denne situasjonen. Tenkte ikke helt klart, men sa rolig til henne at "jeg ville ikke hatt den løs". Og jeg spurte henne om det var blanding, og hva det var blanding av... Hun sa hun ikke visste, at det var en omplasseringshund... Da nevnte jeg at dersom det hadde vært noen andre kunne hunden hennes lett blitt anmeldt og krevd avlivet, pga at den lignet på ulovlig rase. "ååh er det sant??" Damen visste tydeligvis ikke om dette, med mindre hun bare latet som, noe jeg egentlig mistenker. Og hun spurte om det gikk bra med min hund, og at hennes aaldri hadde gjort sånn før.

Jeg var litt skjelven etter hendelsen, og det ødela turen for vår del. Jeg er ikke sikker på om jeg kanskje reagerte mer enn jeg ville gjort med en annen hunderase, at jeg kanskje har litt fordommer og sånn at det gikk emr inn på meg siden hunden så ulovlig ut, ikke vet jeg. Men jeg syns det virket meget uprovosert, det var en stor åpen plass (midt på stranda med å mennesker rundt) og tilsynelatende ingen grunn til at den skulle klikket slik den gjorde.

Dumme tingen er at jeg nå har fått forsterket skepsisen min mot den type hunder. Jeg har jo alltid tidlig vært iherdig motstander av raseforbudet, og alltid syntes at hundene er flotte og virker som herlige dyr, men er litt skeptisk nå. Ikke fordi jeg på noen måte tror de er farlige for folk, men det er jo denne samkjønnsaggressjonen (denne var en tispe) blandet med terriergemytt. Så det er nesten så jeg tar meg selv i å tenke "de kan like gjerne være forbudt for min del," at jeg liksom ikke helt klarer engasjere meg i å få slutt på den teite loven liksom.

Hvordan ville dere reagert i den situasjonen jeg var i? Det er jo slett ikke sikkert det var noe ulovlig i den i det hele tatt, for all del. Kan godt være jeg bare overreagerer. Men grunnen til at jeg følte for å fortelle damen var jo fordi at hunden gikk så kraftig til angrep for ingenting og i tillegg var en slik type hund, at det er grunn til å være forsiktig, om den fortsetter med sånt er det ikke mye som skal til før noen melder fra.

Jeg syntes du reagerte helt riktig og det er helt naturlig at man noen ganger blir skeptiske til en eller flere raser dersom man personlig har dårlig erfaring med disse, da hjelper det liksom ikke hva andre sier, man husker dårlige situasjoner altfor godt og vil ikke utsette hunden sin for dette flere ganger ;)

Selv har jeg et par raser jeg ikke liker gemyttet til og har dårlig erfaringer med, disse får ikke Chicka være sosial med lenger.

Har bare goder erfaringer med Am staff og sosialisering med Chicka, Engelsk staff not so much...

Chicka har disse isblåe øynene som hun bruker veldig flittig, hun kan stirre veldig og det er ikke alltid jeg rekker å få dempet det før hun har gjort det.

Det er ikke alle hunder som liker disse øynene og bruken av dem, så jeg har lært meg veldig å lese språket på begge hundene før de evt får lovt til å hilse på hverandre.

Nå hilser hun veldig lite på fremmede hunder, Chicka har sine venner og det er ganske mange av dem, så jeg ser ikke noe poeng i at hun skal hilse på tilfeldige hunder på gata, bare for å hilse, møtes vi i skogen og begge er løse så kan de få lov til å leke litt, lukte på hverandre og "tisse leken", men jeg blir ikke stående der en time for at hun skal få leke ferdig, det kan hun gjøre sammen vennene sine som hun er sammen med nesten hver dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål. Selv bryr jeg meg ikke om hvilke hunder folk har så lenge de tar vare på de.

La oss si at det er en person som har am staff/en ulovlig rase, er ofte ruset, hunden er tynn og eier har ved flere anledninger vært svært hardhent i håndteringen av hunden. Hadde dere da meldt det inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål. Selv bryr jeg meg ikke om hvilke hunder folk har så lenge de tar vare på de.

La oss si at det er en person som har am staff/en ulovlig rase, er ofte ruset, hunden er tynn og eier har ved flere anledninger vært svært hardhent i håndteringen av hunden. Hadde dere da meldt det inn?

Ja, men det hadde ikke spilt en rolle hvilken rase vedkommende hadde. Hadde gjort det samme dersom det var en lovlig rase.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det hadde ikke spilt en rolle hvilken rase vedkommende hadde. Hadde gjort det samme dersom det var en lovlig rase.

For meg hadde det spilt en rolle. Forskjellen er at borderblandingen blir omplassert, amstaffen avlivet. Det ville vært en av de viktigste faktoren for meg i avgjørelsen om å varsle politiet eller ikke.
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det spilt en rolle. Forskjellen er at borderblandingen blir omplassert, amstaffen avlivet. Det ville vært en av de viktigste faktoren for meg i avgjørelsen om å varsle politiet eller ikke.

Det er jo helt klart et aspekt å ta med i betraktningen, men har denne hypotetiske hunden det bra? Holder det at den lever, om den går rundt og er aldri så sulten og vant med å få deng?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt klart et aspekt å ta med i betraktningen, men har denne hypotetiske hunden det bra? Holder det at den lever, om den går rundt og er aldri så sulten og vant med å få deng?

At den er tynn og får innimellom hardhendt behandling? Jeg vet ikke om det automatisk betyr så dårlig velferd at avliving er den beste løsningen nei.

Det er et veldig smalt bilde man ser og både tynn og svært hardhendt er relative begreper. Kan hende hunden får mye kos, kjærlighet og har gode relasjoner 99 prosent av livet sitt. Det vet ikke jeg. Iallfall ikke godt nok til å være komfortabel med å leke bøddel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

At den er tynn og får innimellom hardhendt behandling? Jeg vet ikke om det automatisk betyr så dårlig velferd at avliving er den beste løsningen nei.

Det er et veldig smalt bilde man ser og både tynn og svært hardhendt er relative begreper. Kan hende hunden får mye kos, kjærlighet og har gode relasjoner 99 prosent av livet sitt. Det vet ikke jeg. Iallfall ikke godt nok til å være komfortabel med å leke bøddel.

Både svært tynn, og ikke minst eier som utgjør vold mot hunden, hadde fått varsellamper hos meg (og det burde det gjøre hos alle), spesielt det siste.

Å se an hunden og prate med eier først er selvsagt noe man burde gjøre før man går så drastisk til verks, men generelt bør man bry seg i slike tilfeller. Det er aldri ok å utøve vold mot dyr med mindre det er i en slik situasjon at det er helt nødvendig/ikke noe annet alternativ (ikke som oppdragelse etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det spilt en rolle. Forskjellen er at borderblandingen blir omplassert, amstaffen avlivet. Det ville vært en av de viktigste faktoren for meg i avgjørelsen om å varsle politiet eller ikke.

Det er sant, og jeg hadde ikke meldt ifra om jeg ikke var helt sikker på at hunden ikke hadde det bra. En og annen røff behandling og at den er litt tynn er ikke ensbetydende med at hunden har det fælt.

Men daglig mishandling og ekstremt tynn over tid hadde jeg meldt fra om, uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både svært tynn, og ikke minst eier som utgjør vold mot hunden, hadde fått varsellamper hos meg (og det burde det gjøre hos alle), spesielt det siste.

Å se an hunden og prate med eier først er selvsagt noe man burde gjøre før man går så drastisk til verks, men generelt bør man bry seg i slike tilfeller. Det er aldri ok å utøve vold mot dyr med mindre det er i en slik situasjon at det er helt nødvendig/ikke noe annet alternativ (ikke som oppdragelse etc.)

Men det er vel noen mellomting mellom å varsle politiet (= avlivning) og å bare gå forbi med skylappene solid plassert på?

Å ikke kontakte politiet er ikke det samme som å ikke bry seg.

Og igjen. "Svært hardhent" er et veldig realtivt begrep. Det som er vold i dine øyne er kanskje ikke det i resten av befolkningens. Jeg måtte sett klare brudd på dyrevelferdsloven, og politiet er fortsatt ikke de første jeg hadde løpt til.

Det er sant, og jeg hadde ikke meldt ifra om jeg ikke var helt sikker på at hunden ikke hadde det bra. En og annen røff behandling og at den er litt tynn er ikke ensbetydende med at hunden har det fælt.

Men daglig mishandling og ekstremt tynn over tid hadde jeg meldt fra om, uansett rase.

Jeg hadde iallfallf forsøkt å prate med eier først, slik at jeg fikk et bedre bilde av den totale situasjonen, og forsøkt å hjelpe. Kanskje til og med tatt over hunden hvis det var helt uholdbart, hva har man å tape når man først har kommet dit med en forbudt hund?

Avlivning er utrolig drastisk. Vi burde ha høy terskel og vite at vi ser hele bildet, ikke bare bruddstykker. Hunder har egenverdi, de fortjener å få få leve så lenge de ikke lider eller er en trussel for andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...