Gå til innhold
Hundesonen.no

Exphil, hvilken variant?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ta exphil til høsten, men kan velge mellom to ulike varianter og eksamensformer. Er det noen som har erfaring med disse og har noen å anbefale?

Jeg kommer til å ta et ekstra fag dette året, og får altså et litt travelt år. Jeg vil veldig gjerne levere en oppgave i løpet av to uker - jeg elsker å skrive tekster - men jeg lurer på hva som foregår på de obligatoriske seminarundervisningene? Hvilke aktiviteter og presentasjoner er det snakk om?

Dette er på Uio, og jeg har også sendt de en mail, men det er veldig ålright å få litt personlig erfaring også.

Seminarvariant
Undervisning gis i form av 1 dobbelttime forelesning og 1 dobbelttime obligatorisk seminarundervisning pr uke gjennom hele semesteret.

I tillegg blir det forventet aktiv deltakelse fra studentenes side på seminarene, i form av aktiviteter som f.eks. presentasjoner og diskusjoner.

Selvstudiumsvariant
Undervisning gis kun i form av 1 dobbelttime forelesning. Det er ingen obligatoriske undervisningsaktiviteter.

Eksamen

Eksamensformen avhenger av hvilken variant du har meldt deg til undervisning og eksamen i.

Seminarvariant

Eksamen gis som semesteroppgave. For at semesteroppgaven din skal bli vurdert forutsetter vi at du har godkjent flervalgsprøve og frammøte til seminarundervisning. Se semestersiden for nærmere beskrivelse av krav til semesteroppgaven.

Selvstudiumsvariant

4-timers skoleeksamen. Denne eksamensformen forutsetter ingen obligatoriske undervisningsaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok selvstudium. Boka / bökene er greie å lese.

Gikk helt greit på eksamen, hadde ikke gjort det noe bedre om jeg hadde brukt masse tid på å reise inn. Exphil er bare å pugge masse til, sette seg ned og gjenskrive historia om alle tenkerene til det sitter. Man kan like gjerne gjöre det själ tenker jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan du lærer best og hvor disiplinert du er. ExPhil er jo egentlig ren pugging, men det forutsetter jo en evne til å gjøre det jeg kaller å dustepugge. Altså bare memorisere større mengder tekst og ideer. Så spørsmålet er om du vil/kan gjøre det på egenhånd eller om du lærer bedre i kollokviegrupper el.l.. Og det vel du vel best selv.

Jeg ville gått for seminarvarianten. Selv om jeg fint klarer å dustepugge, exphil er noe herk. Og om ikke annet, så er det godt å vite at man ikke er alene i elendigheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ExPhil er jo egentlig ren pugging,

Tror man får langt større utbytte og glede av exphil dersom man går inn for å forstå innholdet og relatere det til egne opplevelser, egen virkelighet og eget fagområde, ikke bare pugge ordrett det som står i bøkene. :)

Jeg hadde en litt spesiell exphil-variant med både semesteroppgave og fem timers skoleeksamen. Men jeg tenker at dersom du har et travelt semester, er det kanskje greit å slippe obligatorisk seminarundervisning, så får du på en måte frigjort litt tid (eller kan i alle fall disponere den som du vil). Hvis du setter av en time til å lese deg opp om forelesningens tema (altså helt overordnet skumlesing) før forelesning vil du sannsynligvis få greit utbytte av forelesningene. Kombinert med et par-tre dagers lesing før eksamen burde det gå helt fint. :) Men det kommer jo litt an på ambisjonsnivået ditt i faget. :P Og hvordan de andre eksamensdatoene er - om du får greit med tid til å lese exphil innimellom de andre eksamenene dine.

Velger du seminarversjonen må du jo ta flervalgsprøven, så du må fremdeles få oversikt over hele pensum (ikke bare akkurat det du skriver oppgave om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig fornøyd med at jeg kunne disponere tid og leselyst selv ved å velge vanlig selvstudiumsversjon :) Deilig å slippe oppgaver underveis. Men det er nok veldig individuelt, ja. Hva du trives med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg er fortsatt litt usikker. Jeg tror jeg har litt dårlig disiplin, så det er greit for meg å måtte ha forelesninger å gå til :P Men er det noen som vet hvilke aktiviteter og presentasjoner det er snakk om? *ser for seg gruppepresentasjon annenhver uke og obligatoriske utflukter som tar hele skoledagen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at ting er obligatorisk, så jeg hadde gått for den siste :P Ikke er jeg glad i å skrive oppgaver heller :P Da jeg tok exphil hadde jeg eksamen, men vi hadde forelesninger et par dager i uka, og så var det en seminarversjon ala det du beskriver :) Jeg tok det ikke på UiO :)

For min del var det veldig interessant med forelesninger. Jeg syntes ex.phil/filosofi er veldig spennende og da er det kult å få forelesninger av en professor som har masse tanker rundt tema.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to variantene skiller seg fra hverandre ved at den ene kun krever at du møter på eksamen på slutten av semesteret. Seminarvarianten er for dem som ikke ønsker å lese på egenhånd, men som bil bli geleida gjennom emnet. Forelesningene er felles, da det jo er det samme emnet.

Om du går på forsiden til UiO og søker på Exphil03 i emnesøket, kommer du til emnesiden. Om du leser her, finner du all informasjon om hvor mye du faktisk må delta på seminarundervisninga. Det er ingen ekskursjoner, hehe. Til høyre finner du en grå boks med semestersidene. Trykk på vår 2014 for å se helt konkret hvordan undervisninga er lagt opp. Som du ser, er det uhorvelig mange seminargrupper å se på, da dette emnet er obligatorisk i alle bachelorgrader ved UiO. Du trenger bare se på en av dem for å finne et eksempel.

Det er ikke helt korrekt å si at exphil er et puggefag. Joda, du bør kunne på rams hva de ulike filosofene mente, men du bør også kunne reflektere rundt innholdet i tankene deres og aller helst kunne gjøre noen overordna, komparative betraktninger.

Selvstudiumsvarianten funker fint for dem som klarer å tilegne seg stoff godt på egenhånd og som ikke trenger å avsjekke det de leser med medstudenter og forelesere. Seminarvarianten er lagt tett opptil høyskoleformen for undervisning med mer "klassefølelse" (som egentlig ikke eksisterer på Blindern, da de fleste kan legge opp løpet sitt sjøl) og tett kontakt med seminarledere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strykprosenten er myyyyye høyere på selvstudiumsvariant. Så om det er et fag du bare har lyst til å komme igjennom, med minst mulig arbeid, så hadde jeg valgt seminarmodell. Det skal jeg velge. :P

Selvstudiumsvarianten funker fint for dem som klarer å tilegne seg stoff godt på egenhånd og som ikke trenger å avsjekke det de leser med medstudenter og forelesere. Seminarvarianten er lagt tett opptil høyskoleformen for undervisning med mer "klassefølelse" (som egentlig ikke eksisterer på Blindern, da de fleste kan legge opp løpet sitt sjøl) og tett kontakt med seminarledere.

Jeg har studert på to høyskoler og et universitet (uio) og merker nada forskjell på undervisningen. Ikke noe mer eller mindre klassefølelse noen steder. Ingen forskjell i vanskelighetsgrad. Så forskjeller i hvordan ting er lagt opp, samt vanskelighetsgrad, kommer nok mer an på studie enn sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert på to høyskoler og et universitet (uio) og merker nada forskjell på undervisningen. Ikke noe mer eller mindre klassefølelse noen steder. Ingen forskjell i vanskelighetsgrad. Så forskjeller i hvordan ting er lagt opp, samt vanskelighetsgrad, kommer nok mer an på studie enn sted.

Helt sikkert. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Etter to år med historie og filosofi på videregående pluss ett år med historie på UiO deler jeg ikke deres engasjement for ex.phil dessverre. Jeg tar nå selvstudiumvarianten, noe jeg nå angrer på. Ikke fordi jeg ikke leser, men mer fordi det er så vanskelig å huske alt på nytt :lol: Jeg er såpass lei av historie-ish fag og har mista interessen totalt at for min del, om jeg ikke er fornøyd med karakteren, vil jeg ta seminarvarianten til høsten for å forbedre karakter. Det er kanskje lettere å skrive flere oppgaver i stede for å huske absolutt alt til eksamen? Men det er kanskje mer individuelt igjen hva man foretrekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to år med historie og filosofi på videregående pluss ett år med historie på UiO deler jeg ikke deres engasjement for ex.phil dessverre. Jeg tar nå selvstudiumvarianten, noe jeg nå angrer på. Ikke fordi jeg ikke leser, men mer fordi det er så vanskelig å huske alt på nytt :lol: Jeg er såpass lei av historie-ish fag og har mista interessen totalt at for min del, om jeg ikke er fornøyd med karakteren, vil jeg ta seminarvarianten til høsten for å forbedre karakter. Det er kanskje lettere å skrive flere oppgaver i stede for å huske absolutt alt til eksamen? Men det er kanskje mer individuelt igjen hva man foretrekker :)

Det er nok mye vanskeligere og tyngre å ta selvstudiumsvarianten. I fjor (tror jeg) var strykprosenten 40% på uio. Seminarmodellen hadde 2-3% stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok exphil på UiO, valgte først seminarvarianten men hoppa av og tok eksamen som selvstudium. Gikk helt fint. Men som sagt kommer det mye an på hva man er god til, jeg synes det er enklere å lese og gjengi stoffet på eksamen enn å skrive en god semesteroppgave (som man må i seminarvarianten).

Bytta variant etter at jeg fikk utdelt en semesteroppgave jeg ikke likte, og hadde flaks med at eksamensoppgavene var om de delene av pensum jeg likte mest. Så det kunne jo sikkert ha gått til ******* også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg tror den høye strykprosenten er grunnet at dette er et fag svært få har lyst til å ta - og da blir arbeidsmengden deretter.

Samboer har seminarmodellen, og det de går gjennom er pensum, rett og slett. Og da gjerne knyttet opp mot de oppgavene de skal skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man får langt større utbytte og glede av exphil dersom man går inn for å forstå innholdet og relatere det til egne opplevelser, egen virkelighet og eget fagområde, ikke bare pugge ordrett det som står i bøkene. :)

Det er et veldig godt poeng, problemet mitt var nettopp at jeg ikke klarte det. Ex.fac var jo helt fantastisk og utrolig morsomt. Men ex.phil syntes jeg bare var noe herk. Og i all ærlighet, så overrasket det meg, for jeg elsker historie og teorier, er meget skoleflink og egentlig lærer ting kjapt. Men ex.phil ble et fag jeg bare skulle gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken modell som passer best for seg er nok helt individuelt og går på hvor mye selvdisiplin en har. Jeg tok seminarvarianten og syntes det var helt ok, for da ble jeg "tvunget" til å følge med på stoffet, lese litt og gjøre oppgaver. Jeg bestod akkurat, men jeg gikk heller ikke på noen forelesninger, da. Nå hadde jeg veeeldig mye å gjøre "på si" da jeg tok exphil så dermed ble dét emnet noe nedprioritert, til tross for at jeg tok seminarvarianten.

Hadde jeg kunne velge på nytt, hadde jeg tatt selvstudiumvarianten. Nå er jeg mer rutinert som student og har mer tid disponibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...