Gå til innhold
Hundesonen.no

Laseroperasjon


WheatenMali
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderte det lenge. Synet hadde vært stabilt i 4 år og jeg passet kriteriene. Nå vet jeg ikke hvordan du ligger an i livet, men jeg ble gravid og sitter nå med et syn på -3.75 i stede for -2.75 som jeg hadde når jeg ble gravid. Det er visst ikke uvanlig at synet blir dårligere. Det optikeren har sagt til meg er at øynene ofte blir tørrere etter en operasjon, så om synet skulle bli dårligere igjen etter operasjon er det gjerne "over og ut" for linser. Jeg kan ikke fordra briller så jeg tørr ikke ta operasjonen selv etter at jeg er ferdig med barn fordi jeg ikke vil risikere å måtte bruke briller i stede for linser. Med det sagt har jeg flere venninner som har tatt operasjonen og de er godt fornøyde de også. Men det er greit å være klar over bakdelene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme. Jeg må antageligvis ta ICL-operasjon grunnet stor grad av nærsynthet (-8,5 på et øye, -10,5 på det andre), noen som har prøvd det? I Trondheim? Finner tre klinikker her, Trondheim Øyelegesenter, Memira og Fokus Øyeklinikk. Syns det er shitvanskelig det her, og så skummelt :P Fungerer jo innmari godt med linser, men etter å ha brukt synshjelpemidler siden jeg var 8 år (briller først, så linser fra jeg var 12), så er jeg drita lei og skulle gjerne hatt noen normale år :( ICL virker jo trygt i form av at det er reversibelt, så om det skulle bli kluss med graviditet etc så kan det jo rettes opp. Humm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hva er icl?

Jeg har et godt øye, der bruker jeg ikke linse, også har jeg ett hvor jeg ser +4,5 og skjeve hornhinner. Så øyelegen min har sagt at det bør gå greit å operere siden jeg har et godt øye :P

Noen med spesifikke erfaringer med klinikker i Oslo-området?

Jeg regner med de kan gi meg råd i forhold til hva slags op. Jeg trenger, har nogenlunde lest meg til at jeg bør ta den hvor de snitter i øyet :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hva er icl?

Jeg har et godt øye, der bruker jeg ikke linse, også har jeg ett hvor jeg ser +4,5 og skjeve hornhinner. Så øyelegen min har sagt at det bør gå greit å operere siden jeg har et godt øye :P

Noen med spesifikke erfaringer med klinikker i Oslo-området?

Jeg regner med de kan gi meg råd i forhold til hva slags op. Jeg trenger, har nogenlunde lest meg til at jeg bør ta den hvor de snitter i øyet :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

ICL er kirurgisk operasjon hvor de setter inn en kunstig linse på øye.

Er mange øyeklinikker som har info om det, men stort sett røflig det samme som står som her http://www.fokusoyeklinikk.no/icl/ Dyrt da, rundt 50 000 er prisen stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok laseroperasjon i 2001 og har ikke angret et sekund. Jeg hadde -5 og -6

Den gangen fikk man igjen på selvangivelsen/skatten om man hadde mer en -6 så jeg fikk igjen 28% på det ene øyet. Operasjonen den gangen kostet 30.000kr og jeg hadde spart i mange år. Vet ikke om de samme reglene gjelder enda.

Det er utrolig deilig å våkne midt på natta og kunne se hva klokka er, slippe å ta shampo flasken oppi ansiktet for å se hvilken flaske det er. Livets små gleder :P

Nå er det 13 år siden operasjonen og jeg merker at synet på det ene øyet begynner å bli litt dårlig. Så jeg skal ta en ny synskontroll.

Jeg har aldri angret og ville gjort det samme igjen.

Så for min del har det vært 100% vellykket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også laseroperert for nærsynthet for mange pr siden, og har ikke angret et sekund. Har aldri hatt problemer i ettertid, og eneste jeg "angrer" på er at jeg ikke gjorde det før :-) Deilig å slå opp øynene på morgenen og SE! Med hest og hund i dagliglivet er det upraktisk med briller eller linser.

Husker ikke hvilken klinikk jeg var på, og siden det er så mange år siden er det nok ikke så relevant heller. Jeg var nøye med å følge instruksene jeg fikk rett etter operasjonen, men etter det er det ingen spesielle hensyn å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer tok laseroperasjon i august i fjor. Han valgte LASEK behandling da han er gniten og den var billigst. Det er også den som er mest smertefull! Han lå i et smertehelvete i 3 dager, deretter har det gått helt fint. han slet mye med tørre øyne den første tiden etter operasjonen. Nå er det tidvis litt tørre øyne men fungerer fint å dryppe litt med kunstig tårevæske. Han er veldig fornøyd etter operasjonen og har nå perfekt syn.

Før operasjonen bruke han linser og slet daglig med vonde øyne, røde øyne, hovne øyne, kalde omslag osv osv. han så rett og slett ****** ut, og hadde det enda mer ******. Han er en ny mann etter operasjonen!

Når jeg stod å snakket med noen på klinikken når han var inne å tok av bandasjelinsen eller hva den heter etter et par dager så snakket vi litt om disse smertene og at han valgte lasek. Da sa hun at det langvarige resultatet er bedre med lasek behandling, enn lasik. Men smertene er mindre med lasik.

Han var også komplett blind de første dagene. Ikke fordi synet var borte, men fordi det var for vondt å åpne øynene. Så han var helt hjelpesløs og trengte hjelp med ALT! :P det tar også lengre tid før synet ikke er slørete lengre med lasek, enn lasik. Han angrer ikke på noe og er glad han valgte som han gjorde i ettertid. Men det var utrolig tøft når det stod på !

Han fikk utført operasjonen på memira i Bergen. Vi er veldig fornøyd med klinikken. Dyktige og hyggelige mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha stabilt syn over tid for å kunne ta den? Jeg ser bare dårligere og dårligere hvert år.

Du MÅ sikkert ikke. Men det er jo lite vits i å operere øynene om du ser dårligere for hvert år. Det vil jo fortsette og da vil du jo snart trenge briller/linser igjen uansett.

Høres ut som det er stor sjans for at synet går tilbake til dårligere etter laseroperasjon? :/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du vil jo i alle fall antageligvis trenge briller når du blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Du vil jo i alle fall antageligvis trenge briller når du blir eldre. 

Det regner jeg med at jeg må uten operasjon også :P

Å høre at det var et

Smertehelvete over her gjør mer helt uvel..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regner jeg med at jeg må uten operasjon også :P

Å høre at det var et

Smertehelvete over her gjør mer helt uvel..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er jo ikke smertefritt.. Men sant skal sies at han var sta som et uvær, så å bruke bedøvelsesdråpene man får med skulle han hvertfall ikke fordi det forlenger helningsprosessen osv. Så han hadde ikke trengt å ha så vondt, også er han mann, og pingle :P så ikke sikkert det er så vondt som han gav uttrykk for. Men, det var 3 dager med smerter, kontra en hverdag med smerter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som lasik er det jeg isåfall går for, har lest om det før og var vel det jeg havnet på da også.. Hvis jeg tørr.. Må nok ha noe beroligende for jeg besvimer i sånne situasjoner :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt på sidene til vårda tror jeg at jeg ikke vil dit allikevel, alt er formulert så rart at det gjør meg skeptisk, virker som de virkelig prøver å selge seg inn hos den som leser ved å trykke andre metoder ned...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer hadde overhodet ikke vondt under verken behandlingen eller etterpå. Det luktet litt svidd bacon underveis, det var det verste :P Etterpå fikk han noen piller og måtte holde seg i mørket i et døgn eller to, og så var alt som normal igjen, bare at synet var bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer hadde overhodet ikke vondt under verken behandlingen eller etterpå. Det luktet litt svidd bacon underveis, det var det verste :P Etterpå fikk han noen piller og måtte holde seg i mørket i et døgn eller to, og så var alt som normal igjen, bare at synet var bra :) 

Vet du hvilken type behandling han tok? Lasik?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som lasik er det jeg isåfall går for, har lest om det før og var vel det jeg havnet på da også.. Hvis jeg tørr.. Må nok ha noe beroligende for jeg besvimer i sånne situasjoner :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Han fikk beroligende før operasjonen. Han måtte møte 30 minutter før eller så og drikke noe saftlignende greier. Standard prosedyre visstnok :)

Som sagt brukte vi memira og de hadde sommerkampanje så han sparte 4000. I ettertid så vi at vi kunne spart mer hadde vi bestilt via godtsyn.no

Operasjonen ville foregått på samme klinikk med det samme personalet, men til et mer ugunstig tidspunkt. så ville undersøkt det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regner jeg med at jeg må uten operasjon også :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

.... og nettopp derfor gidder jeg ikke :) Fordi jeg antageligvis blir avhengig av linsene åkke som. Poenget må jo være å slippe de, hehe.. :) Jeg har forøvrig kun hørt fra venner som har tatt lasik og ingen av de har hatt noen smerter i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk beroligende før operasjonen. Han måtte møte 30 minutter før eller så og drikke noe saftlignende greier. Standard prosedyre visstnok :) 

 

Som sagt brukte vi memira og de hadde sommerkampanje så han sparte 4000. I ettertid så vi at vi kunne spart mer hadde vi bestilt via godtsyn.no

 

Operasjonen ville foregått på samme klinikk med det samme personalet, men til et mer ugunstig tidspunkt. så ville undersøkt det også :) 

Jeg er litt forsiktig med steder som memira, nettopp pga. Det med at de selger seg inn som billigst. Vil være trygg på de som utfører behandlingen at det er seriøse folk, øyeoperasjoner og "salg" skurrer i hodet mitt :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...