Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjønn aka Greirish Dangerous Competition


ChristinB
 Share

Recommended Posts

Det var 6. august 2012 vi tok en bitteliten omveg på veg hjem fra Legoland - kom inn i Sverige over Öresundbroen og skulle egentlig kjørt rett nordover til rett nord for Kongsvinger - med bestemte oss for å stikke innom Södertälje sør for Stockholm. Der og da var det planlagt, men det var en litt spontan avgjørelse et par uker tidligere, når jeg ringte på den ene tispa i kullet som var en uke eldre, og fikk i stedet velge mellom en tispe eller hannhund i dette kullet.

Og Bjønn flyttet hjem til oss. Navnet fikk han fordi han så ut som en liten bjørnunge, 10 uker gammel og 17 kg :P Han er født 28. mai '12, og mor er Greirish Valentina, far Chess Art Irish Ice.

post-13075-0-69387400-1395697105_thumb.j

Han er en veldig mild hund, glad i alle, og til tross for at han er litt traktor både i kropp og sinn, så anser jeg ham som ganske veloppdragen og trivelig :) Dog litt vanskelig for å sitte stille når det kommer noen han bare *mååååå* hilse på, for han er overbevist om at alle jeg prater med eller som kommer på besøk, prater med meg eller kommer på besøk bare for å få ha en liten ulvehundgutt i fanget. Han er en liten hund og vennlig sjel i en litt for stor kropp :ahappy:

post-13075-0-15492600-1395697135_thumb.j

post-13075-0-33104700-1395697144_thumb.j

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han begynner å bli veldig fin nå, synes jeg :) Begge de siste bildene er fra februar, og først nå i vinter begynner han å se riktig ut i kroppen. I følge oppdretter er det linjer som er i utvikling til de er fort gjort 4 år gamle.

Han er 85-87 cm høy og 69 kg, så ikke av de største. Den vi hadde når Bjønn var valp var 92 cm høy, så Bjønn føles liten ut, selv om han jo for de fleste er en ganske så stor hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@IW

Hva skjedde med din? Har for meg at jeg har sett deg/henne på et annet forum og; du har ikke vært innom Ponniklubben en gang i tiden?

Det har jeg vet du :lol: . Mest fordi mamma er aktiv der og jeg registrerte meg en gang jeg kjedet meg litt. Postet noen bilder der husker jeg! :)

Hun døde i 2011 etter en operasjon dessverre, så hun ble bare 5 år. Er så klar for å ha ulvehund igjen, men bor i knøttliten leilighet og tror ikke det er mulig å prakke på moder'n en valp med det første, de bor på gård :P . Har hatt to andre raser også, men det mååå bli ulvehund igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Bjønn har blitt nesten 2,5 år nå, og lagt seg ut godt siden i vår. Det har også hjulpet godt på at han ikke stoppet opp å spise i sommer, slik som han gjorde i fjor. Med unntak av når det var som varmest et par måneder i sommer, så trives vi veldig godt med å traske rundt i skog og berg, og jeg er kjempefornøyd med at han er veldig flink løshund som hører på meg, uansett om han ligger foran og må vente litt, eller stopper opp på noe spennende lukt og må komme igang igjen. Flink hund :)

10671262_10154622057275175_7606174744730

10367127_10154223774775175_7543987508657

10001332_10154173873695175_4141434900458

og en studie i hvordan forsere en trestamme på enklest måte - jeg skræva over den :P
10641041_10154662028125175_5892449055292

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd oss litt på utstillinger også, men fikk vel konklusjonen sist at når han står stille er han veldig pen og fin i typen. Han er slarkete i beina, padler utover med frambeina og litt hasetrang bak.

På besøk hos oppdretter i sommer fikk jeg forklart veldig godt hvorfor, og det er fordi brystkorga hans er opp-ned eggformet i stedet for korrekt oval, slik at albuene foran blir pekende litt mer innover enn de skal. Det gir utslag til hele frambeinet, siden det peker innover der opp, blir håndleddet svingt utover når han beveger seg, og hele foten flapser litt. Det kan være han vokser seg bedre på akkurat dette, siden han fortsatt er ung og kan bredde brystet (i tillegg er han av veldig sene linjer, så oppdretter mente han ville være ferdig først i 4-årsalder) fortsatt. Jeg håper det skjer, for det hadde vært veldig gøy å kunne stilt ham litt mer :)

Først har vi meldt oss på rallylydighetskurs, og det blir spennende å se hvordan dette går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går i hvertfall to andre fra NIUK på rallylydighet, men jeg er usikker på om de starter utover, eller kun er med på lokale greier. Det er kanskje ikke letteste/mest motiverte rasen å bruke, men det blir veldig gøy å prøve likevel, for han er ganske flink når han vil - det går bare litt seigere enn med diverse andre hunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går i hvertfall to andre fra NIUK på rallylydighet, men jeg er usikker på om de starter utover, eller kun er med på lokale greier. Det er kanskje ikke letteste/mest motiverte rasen å bruke, men det blir veldig gøy å prøve likevel, for han er ganske flink når han vil - det går bare litt seigere enn med diverse andre hunder :P

Oi, det har jeg ikke sett. Men har mistet en del stevner i år da. Og når det gjelder raser og motivasjon så er det ingen hindring! Jeg har gått med verdens treigeste ridgeback. Riktignok ikke veldig motiverende, og har lagt opp nå, men det starter intet mindre enn to eller tre ridgebacker på neste stevne. Jeg har sett mye annet rart med egne meninger i ringen også, men aldri en IU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I riktig gamle dager konkurrerte jeg og venninnen min i LP med hver vår irske ulvehund. Hun hadde opprykket til LP3, jeg til LP2. De jobbet fint, men jeg hadde stående hund så det ikke skulle avsløres så fort at han var litt treg... :-D Bjønn var fin, ganske typete Chess art hund syns jeg. Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I riktig gamle dager konkurrerte jeg og venninnen min i LP med hver vår irske ulvehund. Hun hadde opprykket til LP3, jeg til LP2. De jobbet fint, men jeg hadde stående hund så det ikke skulle avsløres så fort at han var litt treg... :-D Bjønn var fin, ganske typete Chess art hund syns jeg. Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Stående hund; er det valgfritt om man la hunden stå i stedet for ved sitt?

Jeg kan ikke si jeg vet hva som kjennetegner en Chess Art-hund, men han er snarlik på faren sin, så det stemmer sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi har kattunger hjemme, og forrige uke flyttet de ut i stua for å bli vant med lyder og alt slik som hører med i et familiehus, og Bjønn har nesten hele uka hunget over kanten inn til dem og titten på disse små, rare.

I dag, endelig, fikk han hilse på dem utenfor grenseveggen, og nå er det hans oppgave å lære dem om hund littegrann hver dag. Han snuser og vasker og synes de er helt fantastiske :)

post-13075-0-97476200-1416417711_thumb.j

post-13075-0-41413100-1416417727_thumb.j

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...