Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegarasje!


SunsetYang
 Share

Recommended Posts

Vi skal innrede den ene garasjen hjemme hos moren min så den er hundevennlig, siden hun ikke orker å holde styr på Yang innendørs når jeg er i svømmehallen. Er det noe spesielt jeg burde tenke på? Han skal være der 3-4 timer en gang i uka. Garasjeporten og alt annet enn en stabel med ved er fjernet. Så det er åpent ut mot gårdsplassen. Har vært og kjøpt materiale for å bygge hundehus nå, som blir satt inne i selve garasjen med åpningen mot innerste vegg, så det ikke blåser inn i det. Han kommer til å ha på langline og sele, sånn i tilfelle, og blir sjekket av og til så han ikke har surret den rundt et ben eller nok. Vann og leker vil han selvsagt ha tilgjengelig, og det er ingen busker eller lignende han kan sette seg fast i eller skade seg på. Lurer bare på om det er noe åpenbart jeg har glemt?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han uansett skal gjerdes ordentlig inne ville jeg ha droppet båndet hvertfal.

Det er som sagt helt åpent, ingen gjerder. Det tar ham vel ca fem sekunder å løpe ned til veien, så linen er en nødvendighet når ingen er der for å be ham bli ved huset :/

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg bare ville satt opp en grind i porten jeg, så slipper man langline. Det kan godt hende det bare er en dille jeg har, men jeg liker absolutt ikke tanken på at en hund er bundet fast uten at jeg kan se den (mtp. at den kan surre seg fast). Utenom det så tenker jeg at du ikke trenger å legge så mye i det, det er ikke mye en hund trenger de 3-4 timene det er snakk om :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg bare ville satt opp en grind i porten jeg, så slipper man langline. Det kan godt hende det bare er en dille jeg har, men jeg liker absolutt ikke tanken på at en hund er bundet fast uten at jeg kan se den (mtp. at den kan surre seg fast). Utenom det så tenker jeg at du ikke trenger å legge så mye i det, det er ikke mye en hund trenger de 3-4 timene det er snakk om :)

Moren min har angst for at han skal tisse i garasjen, så han måtte visst ha mulighet for å ut. Helst ville jeg hatt han innendørs, men da kunne han visst finne på å spise ledninger/innventar for første gang i sitt liv... Jeg er overhode ikke fan av verker langliner uten overvåking, eller å ha ham utendørs på en slik måte e.l. selv, men man må nesten oppfylle kravene til foreldrene :P

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke så lett når foreldre ikke er villige til å hjelpe til.. Men jeg synes heller ikke at å binde hunden uten at den har tilsyn er en god løsning.. Du har ikke noen venner som kan passe hunden når du er borte da? Evt mulighet til å sette opp hundegård? :)

Jeg hadde aldri turt å gå fra hunden min i bare båndet hvor det er så kort ned til veien...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at hunden ikke kommer seg løs fra selen. Om han skal stå uten oppsyn ville jeg faktiask valgt et halsbånd istedenfor, rett og slett pga muligheten for å komme seg løs. (Da med tanke på veien i nærheten) Der må du nok veie fordelene mot ulempen og gjøre det du føler er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk er så negative til dette. :huh:

Det er snakk om 3-4 timer i uka, hunden vil bli sett til innimellom, og den har tilgang på vann og husly. Det går helt fint å ha hunden bundet slik de få timene. Hunden skal stå slik i dagesvis

Rydd vekk det hunden eventuelt kan sette seg fast i, og fest linen (relativt kort, tjukt bånd/kjetting) i halsbånd (slik at han ikke kommer seg løs, evt med sele og nakkeline til halsbånd). :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke det i nærheten akkurat der, det er ute på landet. Bruker et tvillingbånd i enden av linen, festes i selen og halsbåndet - bare at jeg putter ene enden under selen og så fester i halsbåndet om noen skjønner? Halve grunnen til at jeg drar dit er for å utnytte at det er så øde, så jeg kan trene med ham løs. Det er faktisk flere hester enn bilder langs den veien, og de er veeeldig interessante, biler bryr han seg ikke om. Så line kommer han til å ha :/

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så lenge han er uten tilsyn og gjør som han vil så kan jo ingen kontrollere eller korrigere hvor han gjør fra seg heller.

Han har en fast flekk han gjør fra seg på like ved siden av, og garasjen har stått oppe i evigheter uten at han har gjort fra seg der. Aldri opplevd at en hund bryter en slik vane på eget initiativ :)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om 3-4 timer en gang i uka. Hvorfor ikke bare ta han med i bilen? :-)

Hadde jo vært greit med et gjerde da, men med langline synes jeg det krever en hel del mer tilsyn :-) Med mindre du har mulighet til å lage løpestreng da det vil hindre at linen surrer i bena, men det vil fort gi begrensinger på området han beveger seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Sett enten opp løpestreng eller en kort kjetting. Hund uten tilsyn i langt bånd er skummelt. Det er så kort tid at det ikke er noen krise at han ikke kan vandre langt rundt. Med en relativt kort kjetting er det liten sannsynlighet for at noe skjer (bånd stramt rundt bein som hindrer blodtilførsel, bånd som strammer rundt halsen osv). Han kommer sikkert bare til å ligge og se på verden og slappe av uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett enten opp løpestreng eller en kort kjetting. Hund uten tilsyn i langt bånd er skummelt. Det er så kort tid at det ikke er noen krise at han ikke kan vandre langt rundt. Med en relativt kort kjetting er det liten sannsynlighet for at noe skjer (bånd stramt rundt bein som hindrer blodtilførsel, bånd som strammer rundt halsen osv). Han kommer sikkert bare til å ligge og se på verden og slappe av uansett?

Har kortet ned linen til ca 5-6meter. Dette må han ha for å kunne gå rundt og inn i hundehuset, samt komme seg ut av garasjen. Jeg får ikke sette opp gjerder, og det er ikke noe å feste løpestreng i.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke en løpestreng på utsiden av garasjen? og hundehuset i nærheten slik at han kommer inn. Hundehus i garasjen virker litt som smør på flesk- unødvendig.

Det er snakk om 3-4 timer og da har ingen hund med normal pels vondt av å være ute om de har anledning til å komme i skjul.
Hvor mange hunder finnes det ikke som BOR i enden av en kort kjetting. 3-4 timer er jo ingenting. Gi han noe godt å tygge på, så er du hjemme igjen før han har merket at du var borte :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

1. Hva i ville verden er det som er så galt med å binde en hund utendørs?

- Før i tida så stod hunder bundet ute og ferdig med det, ingen som dævva av det, og stort sett så var vel hunder minst like hyggelig før som nå, ikke brakk de nakken, ikke brakk de beina osv.

2. Hvorfor i all verden setter du ikke bare opp ett hundehus og fester en kjetting eller wire til og lar han stå ute de timene? Hvorfor ha han i garasjen?

3. Hvorfor ikke ha han i bilen?

Å ha han i garasjen er jo bare tull om du først skal ha hundehus - sett hundehuset på utsiden, fest wire (ikke tau som han kan gnage over) til hundehuset og vips så har du en fin uteplass. Man får wire som snurrer seg opp også, så slipper han å surre seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bedre å sitte 4 timer i et bur i en bil, enn det er å stå bundet i kjetting 4 timer?

Jeg er åpenbart ikke som resten av sonenbarna, for jeg er mer bekymra for overoppheting i bil enn jeg er for brukket bein eller nakke på båndhund. Kanskje fordi jeg hadde båndhund i mange år, som hverken knakk beina eller nakken, eller ble plaget av fremmede (men igjen, jeg bor åpenbart på et unikt sted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva i ville verden er det som er så galt med å binde en hund utendørs?

- Før i tida så stod hunder bundet ute og ferdig med det, ingen som dævva av det, og stort sett så var vel hunder minst like hyggelig før som nå, ikke brakk de nakken, ikke brakk de beina osv.

 

2. Hvorfor i all verden setter du ikke bare opp ett hundehus og fester en kjetting eller wire til og lar han stå ute de timene? Hvorfor ha han i garasjen?

 

3. Hvorfor ikke ha han i bilen?

 

Å ha han i garasjen er jo bare tull om du først skal ha hundehus - sett hundehuset på utsiden, fest wire (ikke tau som han kan gnage over) til hundehuset og vips så har du en fin uteplass. Man får wire som snurrer seg opp også, så slipper han å surre seg inn.

2: Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på! Men det var jo en logisk løsning :)

3: Jeg har ikke bil, så tar toget frem og tilbake ;)

Han står ute et kvarter nå og da med sele og line, og han har aldri gnagd på den. Er det bedre med kjetting likevel? Blir ikke det tungt dersom det festes i halsbåndet, når han ble 8 måneder i dag?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt hunder bundet i line ute, både med tilsyn og uten tilsyn. Gjør man det ordentlig er det ikke noen større sikkerhetsrisiko enn å ha hunden alene inne. Først og fremst må du VITE om du har en potensiell gnager. Har du det må du ha kjetting. Jeg bruker sele og kjetting på sheltien (*fnis*), mens BC-blandingen kan stå i hyssing og halsbånd (hun står i ordentlig utstyr hun også altså). Jeg rydder unna mesteparten av det de kan surre seg inn i, men med jevnt tilsyn er det ikke noe problem å løsne hunden fra seg selv heller. Dette går fint :)

EDIT: Men hundehus med kjetting/wire i er en kjempegod idé. Særlig hvis du får ett med flatt tak. Alle mine hunder har ELSKET å ligge høyt og kikke utover.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...