Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips når man øvelseskjører.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Besto med glans! :D hihihi nå er jeg glad!

Du, Kangerlussuaq, det var ikke noe vond vilje eller mangel på godvilje som lå til grunn for mitt spørsmål. Jeg bare leste sensor og trodde du mente sensor hos biltilsynet og lurte på hvordan du ordne

Husk å puste! Jeg sto på første forsøk, og stort sett alle feilene mine ble begrenset til første 15 min, da jeg var så stressa at jeg gjorde alt av nybegynnerfeil på rams (hadde mest lyst til å spørre

For å være ærlig vet jeg ikke hvor mye jeg fikk ut av teoriboka jeg heller altså. Var greit å bla igjennom, se hvordan rundkjøringer fungerte, bremselengder og vekt på tilhengere osv, men lærte definitivt mest av teoritentamen.no og endel andre som var gratis.

Teoriprøven var forøvrig mye enklere enn teoritentamen.no sine spørsmål, så om man står endel på nett før man tar den ekte testen er man godt rustet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelseskjørte litt med rørleggeren i dag. I en Citroën Berlingo. Heeelt annerledes enn den splitter nye og gigantiske volvo stasjonsvogn jeg normalt kjører men gikk ganske bra. Kjefta mer på han enn kjørelæreren da, men er vel ikke så uvanlig. Men han er helt rolig så var ålreit å kjøre med han. Skal kjøre i morgen også.

Sliter med å komme rolig inn i situasjoner, og av en eller annen grunn så ville jeg gire med gassen inne en del i dag. Aldri gjort det med volvoen. Men gikk overaskende bra, og jeg skremte han ikke bort. Så han liker meg enda. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Oppkjøring om to dager.

HJELP???

Tips og råd og kanskje noe sobril? :lol:

Jeg hadde oppkjøring på onsdag, og jeg synes det var mye bedre enn jeg hadde trodd.Var veldig nervøs i forkant, men det hadde jeg ingen grunn til å være :) Sensoren fortalte nøye hva som skulle skje, og fortalte også at hun ikke kom til å lure meg ved å be meg kjøre inn veier hvor det er forbudt å kjøre inn osv. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkjøring om to dager.

HJELP???

Tips og råd og kanskje noe sobril? :lol:

1) Møt opp

2) Hils på sensor

3) Sett deg inn i bilen

4) Start når du får beskjed

5) Kjør der du får beskjed om å kjøre

6) Oppfør deg som folk i trafikken og følg skilter og vikepliktregler

7) Avslutt

8) Gratulerer med førerkort

:sleep:

Og han typen din har en fin bil. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips nr en: ikke ta sobril når du skal kjøre :P

Men ja, prøv å slapp av! Det jeg gjorde av feil på oppkjøringen, var fordi jeg var nervøs (men bestod likevel ;) ).

Kjør rolig, bruk speilene mye.

Det går sikkert fint, lykke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å slapp av og lat som sensor ikke er der (litt iallefall), jeg gjør fort dumme ting når jeg føler meg overvåket iallefall (gjorde litt teite ting under min oppkjøring :P )

Tenk at du bare skal kjøre mannen/dama en tur rundt på sightseeing, null press. Vet ikke hvordan du er i trafikken, men jeg blir (eller ble da) veldig lett opphengt i enkelte ting, som å følge veldig på om lyset ble grønt, men glemme helt å se litt nærmere bilen om det kom fotgjengere osv. prøv å få med deg hele bildet, så går det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for gode råd. Nei har ingen planer om å ta sobril, men tror jeg hadde trengt en. :lol:

Jeg kan kjøre bil, jeg er en rolig og forsiktig sjåfør uten at jeg er treig og kjørelæreren har stor tro på meg. Men problemet er at jeg er så redd for å stresse så voldsomt at jeg driter meg ut. For det er da jeg gjør feil.

Er også redd for å få en sensor som er av den grinete typen som er superseriøs. For jeg fjaser og tuller mye når jeg kjører med kjørelærer, og det hjelper meg å stresse litt ned når jeg kan tulle med at han skal ta fotgjengeren med døra eller vise fingeren til politikontrollen. :lol:

Også føler jeg presset skikkelig. Alle forventer at jeg står, og hvis jeg stryker så tror jeg at jeg bare graver meg ned og blir der til jeg dør av sult. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir nervøs - fortell om det :) Det kan hjelpe. Og som Martine er inne på, sensor er ikke ute etter å "ta" deg. Da jeg kjørte opp var jeg plutselig litt over fartsgrensa i 60-sona, kommenterte det selv og justerte ned farta. Sensoren bare humra :ahappy:

Jeg kjørte alt for sakte et stykke, og var veldig forsiktig med å gire. Dvs at jeg lå i 3. gir der sensoren mente jeg kunne ha ligget i 5. (jeg var uenig da, landevei med kun brå svinger). Hun lo bare hun også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for gode råd. Nei har ingen planer om å ta sobril, men tror jeg hadde trengt en. :lol:

Jeg kan kjøre bil, jeg er en rolig og forsiktig sjåfør uten at jeg er treig og kjørelæreren har stor tro på meg. Men problemet er at jeg er så redd for å stresse så voldsomt at jeg driter meg ut. For det er da jeg gjør feil.

Er også redd for å få en sensor som er av den grinete typen som er superseriøs. For jeg fjaser og tuller mye når jeg kjører med kjørelærer, og det hjelper meg å stresse litt ned når jeg kan tulle med at han skal ta fotgjengeren med døra eller vise fingeren til politikontrollen. :lol:

Også føler jeg presset skikkelig. Alle forventer at jeg står, og hvis jeg stryker så tror jeg at jeg bare graver meg ned og blir der til jeg dør av sult. :P

Sensorene er nok veldig vant med å ha nervøse sjåfører på oppkjøring. :lol: De fleste takler det på en god måte, og klarer å stresse ned elevene.

For meg hjalp det å tenke at jeg umulig kan ha vært den dårligste eleven han hadde hatt til oppkjøring, selv om jeg ikke var den beste. :P

Forøvrig var jeg dritnervøs, gjorde en del tullefeil pga det, men det snakket jeg om på slutten før vurderingen. Fikk beskjed om at jeg bestod under tvil. :lol: Jeg var utrolig flau etterpå, hadde ikke kjørt så dårlig på lenge, men jeg bestod ihverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær nyforelsket (ender i kræsj det), mengdetrening, ta heller en tur på parkeringsplassen med rygging/parkering/start/stopp for mye, ikke stress (prøv ihvertfall), les teorien godt.. Skaff god kjørelærer, men prøv å få kjørt minimum 3-4 ganger i uken utenom det om mulighet.

OG MASSE LYKKE TIL!

Strøk selv 2 ganger på oppkjøring, så vet selv at mengdetrening og selvsikkerhet bak rattet før oppkjæring er viktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eteori.no er fint til teori, men hør med kjøreskolen først - er de med i ATL så får man det ofte billigere gjennom dem enn å kjøpe direkte på siden der.

Syns det er småskummelt at folk bare har tatt noen tester og ikke lest "alt" :o

Men så syns jeg det meste som har med bil å gjøre er skummelt da, så jeg teller neppe. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær nyforelsket (ender i kræsj det), mengdetrening, ta heller en tur på parkeringsplassen med rygging/parkering/start/stopp for mye, ikke stress (prøv ihvertfall), les teorien godt.. Skaff god kjørelærer, men prøv å få kjørt minimum 3-4 ganger i uken utenom det om mulighet.

OG MASSE LYKKE TIL!

Strøk selv 2 ganger på oppkjøring, så vet selv at mengdetrening og selvsikkerhet bak rattet før oppkjæring er viktig

Eteori.no er fint til teori, men hør med kjøreskolen først - er de med i ATL så får man det ofte billigere gjennom dem enn å kjøpe direkte på siden der.

Syns det er småskummelt at folk bare har tatt noen tester og ikke lest "alt" :o

Men så syns jeg det meste som har med bil å gjøre er skummelt da, så jeg teller neppe. :lol:

(Sto teorien for en mnd siden, med en feil og har oppkjøring i morgen. Men takk :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å puste! Jeg sto på første forsøk, og stort sett alle feilene mine ble begrenset til første 15 min, da jeg var så stressa at jeg gjorde alt av nybegynnerfeil på rams (hadde mest lyst til å spørre om vi kunne snu), men kjørte meg inn igjen.

Syns det er småskummelt at folk bare har tatt noen tester og ikke lest "alt" :o

(ENIG! Og som skryter av at de klarte det med så lite i tillegg!?? Møkkafolk, det er andres liv de potensielt leker med ved å ikke ha tilstrekkelig kunnskap om teorien, den er faktisk viktig den og. Det er viktig å ha grunnleggende forståelse på plass, ikke bare pugget testsvar. Syns nettprøvene er en uting jeg, men er nok vanskelig å unngå..)
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ut på motorveien, så kom det vogntog og jeg av refleks gasser på for å komme ut forran ellers ville jeg blitt stående i påkjøringsfeltet. Da brøt jeg farts grensen (noe enkelte er hysteriske for når de kjører opp :-P) men fikk skryt av å ha lest situasjonen veldig bra og gjort det riktige. Han hadde gjort det samme.

Så viktig å ikke låse seg helt som mange venninner gjorde. Hun fikk samme situasjon men turte ikke gasse opp pga farts grensa of ble stående bom stille på påkjøringsfeltet til motorveien.

Ei heller kjør under en trailer i rundkjøringer. (tuller ikke)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å puste! Jeg sto på første forsøk, og stort sett alle feilene mine ble begrenset til første 15 min, da jeg var så stressa at jeg gjorde alt av nybegynnerfeil på rams (hadde mest lyst til å spørre om vi kunne snu), men kjørte meg inn igjen.

(ENIG! Og som skryter av at de klarte det med så lite i tillegg!?? Møkkafolk, det er andres liv de potensielt leker med ved å ikke ha tilstrekkelig kunnskap om teorien, den er faktisk viktig den og. Det er viktig å ha grunnleggende forståelse på plass, ikke bare pugget testsvar. Syns nettprøvene er en uting jeg, men er nok vanskelig å unngå..)

Jeg leste hele boka, men et par uker før jeg tok teorien så betalte jeg for å ta prøvene på nett. Da får man ordentlige svar med begrunnelser, og det lærte jeg MYE mer av enn å lese boken... Så det kommer nok litt an på hvilke tester man tar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste hele boka, men et par uker før jeg tok teorien så betalte jeg for å ta prøvene på nett. Da får man ordentlige svar med begrunnelser, og det lærte jeg MYE mer av enn å lese boken... Så det kommer nok litt an på hvilke tester man tar også.

Men det er jo slik de er ment å brukes, men altfor mange tar de kun for å pugge spørsmål og svar, for å slippe å lese den tunge ekle boka.. Jeg tok lappen når jeg var 25, eller, snart fyllte 25, og tok derfor trafikalt grunnkurs, langkjøring, glattkjøring etc sammen med folk som var mange år yngre (trafikalt grunnkurs var jo endel nesten 10 år yngre, ca 7 år yngre på resten). Det var rett og slett skremmende :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo slik de er ment å brukes, men altfor mange tar de kun for å pugge spørsmål og svar, for å slippe å lese den tunge ekle boka.. Jeg tok lappen når jeg var 25, eller, snart fyllte 25, og tok derfor trafikalt grunnkurs, langkjøring, glattkjøring etc sammen med folk som var mange år yngre (trafikalt grunnkurs var jo endel nesten 10 år yngre, ca 7 år yngre på resten). Det var rett og slett skremmende :no:

Det er sant, det er nok mange som kun pugger. Men jeg er likevel glad for at de testene finnes altså, for de er jo faktisk veldig lærerike når de brukes ordentlig :) Viktig å lese begrunnelsene for svarene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ut på motorveien, så kom det vogntog og jeg av refleks gasser på for å komme ut forran ellers ville jeg blitt stående i påkjøringsfeltet. Da brøt jeg farts grensen (noe enkelte er hysteriske for når de kjører opp :-P) men fikk skryt av å ha lest situasjonen veldig bra og gjort det riktige. Han hadde gjort det samme.

Så viktig å ikke låse seg helt som mange venninner gjorde. Hun fikk samme situasjon men turte ikke gasse opp pga farts grensa of ble stående bom stille på påkjøringsfeltet til motorveien.

Ei heller kjør under en trailer i rundkjøringer. (tuller ikke)

WHAT?! :lol: :LOL: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...