Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannstein


Recommended Posts

Vi var hos dyrlegen i dag for å fjerne tannstein. Sist gang var i juni 2013, sist gang før det var november 2012. I dag trakk de en av de bakerste jekslene, der hadde en av tre røtter råtnet helt bort, en av tre var på vei bort, og den siste rota var fin. Jeg er ikke spesielt flink til å pusse, men gjør det i blant, men dyrlegen sa at det i praksis er umulig å komme til skikkelig mellom de bakerste jekslene, så pussing ville ha begrenset nytte her uansett. Vi konkluderte med at Isac trenger tannsteinfjerning to ganger i året! Den forrige hunden sa dyrlegen "vi ser det an til neste år" en gang i året fra hunden var 7-8 til han døde som 12-åring. Samme rase, samme stell. Noen har vel mer anlegg for tannstein enn andre, uansett hva man gjør med forebygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min lå ofte Plaque-of igjen i matskåla og jeg syns det var vanskelig å se om hunden hadde fått i seg noe av det eller ikke. Nå har jeg et middel i drikkevannet, Denta Fresh tror jeg det heter, usikker på om dette også har noen effekt, men prøver likevel. Tropiclean har et lignende middel som heter fresh breath, og har også en slags gel som skal kunne fjerne tannsteinen. Prøvde gel på min, men fikk aldri sett noe skikkelig resultat. Han syns ikke det var så gøy, og jeg ga fort opp.

Har hørt at folk har hatt god erfaring med Bucadog tyggelapper, men har ikke prøvd det selv.

Tror han hadde noe mindre tannstein da han ble råforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fjernet tannstein på skrellet en gang i året, nå sist i september, men det kommer tilbake så sabla fort og er ikke så veldig glad i narkose hele tiden.

Nytter ikke skrape det vekk (er serumstein, ikke spyttstein, så det sitter dønn fast), ikke vil jeg heller, vil ikke skade emaljen.

Hun er foret rått hele livet, og får gode stykker med kjøtt og litt bein innimellom, uten at det påvirker noe som helst.

Kjøpte Bucadog tyggelappene her om dagen, smaker visst grusomt (synes begge de voksene, lille trollet leker med de..) :P

Tror jeg bare prøver Plaque-of og det derre Denta Fresh-greiene, jeg. Funker det ikke har jeg jo bare kastet litt penger ut av vinduet (og det gjør jeg jo hele tiden uansett, et av mine største talenter, det). :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Fôrer man tørt med både karbo (sukker) og smuler som etterlates i munnhulen, er det nok nødvendig for noen å pusse tenner hver eneste dag som forebygging.

Måtte fjerne tannstein årlig hos min de første leveårene, så han får det jo raskt, tiltross for pussing noen ganger ukentlig og PlaqueOff. Det hjalp kanskje til en viss grad, men ikke godt nok.

Nå er det derimot mange år siden det var nødvendig å fjerne hos min, etter at jeg gikk over til råfôring forsvant også problemet. Har en 11-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Fôrer man tørt med både karbo (sukker) og smuler som etterlates i munnhulen, er det nok nødvendig for noen å pusse tenner hver eneste dag som forebygging.

Måtte fjerne tannstein årlig hos min de første leveårene, så han får det jo raskt, tiltross for pussing noen ganger ukentlig og PlaqueOff. Det hjalp kanskje til en viss grad, men ikke godt nok.

Nå er det derimot mange år siden det var nødvendig å fjerne hos min, etter at jeg gikk over til råfôring forsvant også problemet. Har en 11-åring.

Det der er veldig individuelt. For noen hunder funker råforing med tanke på tannstein, andre ikke. TS skriver jo at hunden har vært råfora hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi masse gode tyggebein, ordentlige bein, ikke ører og sånt. Min hund hadde moderat med tannstein, og vet. sa at jeg snart burde vurdere å fjerne det. Men så begynte jeg og gi noe på tygge på hver eneste dag, og mye av det flasset bort! Men fungerer kanskje ikke hvis det er kommet for langt. Hvis tannkjøttet blir betent (rødt der det møter tanna) så må det fjernes snarest :) Enda en grunn til å velge en hund med naturlig hodefasong til neste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det der er veldig individuelt. For noen hunder funker råforing med tanke på tannstein, andre ikke. TS skriver jo at hunden har vært råfora hele livet.

Kom med litt andre tips enn kun råfôring og (som jeg tror alle ser forskjell på kontra tørrfôr (hvertfall om man ikke bare gir VogH helt tint), selvom det kanskje ikke er nok for enkelte.) Og kan vel bare snakke om egne erfaringer. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en hund som fikk "rævva butikkfor", og han hadde nydelige tenner. Denne jeg har nå fores rått, og har masse tannstein. Skraper selv, har aldri dopet ned for å fjerne noe, og hun blir ni til sommeren. Ingen dyrlege har kommentert at tennene hennes trenger rens, og den førstnevnte fikk bare skryt. Ellers har jeg hatt varierende med tannstein på de andre. Denne jeg har nå må jeg skrape jevnlig på, dvs to-fire ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi masse gode tyggebein, ordentlige bein, ikke ører og sånt. Min hund hadde moderat med tannstein, og vet. sa at jeg snart burde vurdere å fjerne det. Men så begynte jeg og gi noe på tygge på hver eneste dag, og mye av det flasset bort! Men fungerer kanskje ikke hvis det er kommet for langt. Hvis tannkjøttet blir betent (rødt der det møter tanna) så må det fjernes snarest :) Enda en grunn til å velge en hund med naturlig hodefasong til neste gang..

Hvis du sikter til TS som har borzoi og dalmis har vel de ganske "naturlig hodefasong"? Noen individer er bare mer utsatt enn andre, det har med genetikk og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste min er hele livet foret på rått og har endel tannstein bakerst. Her funker det bittelitt med litt tørka snacks.

Eldste spiste tørrfor de åtte først årene av sitt liv, hadde masse tannstein og ble bedre etter at han gikk over på rått, så det er store forskjeller på hva som funker virker det som.

Plaque off prøvde jeg en stund men funket dårlig. Eneste jeg merket var at det luktet litt bedre av munnen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vaksinerte sheltien min i slutten av 2012,sa vet. at hun hadde bittelitt tannstein,som vi kunne fjerne ved neste års vaksine..

Jeg har i mellomtiden begynt å gi henne Dentastix ofte.. Vi har og flyttet,og fått ny vetrinær,og når vi var på helkontroll nå for ikke mange ukene siden,så kunne hun ikke se noenting som helst galt med tennene..og da jeg fortalte at hun hadde fått Dentastix,sa vet at det kunne hun bare fortsette å få, siden det funket på tennene hennes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...