Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer som jager biler og bjeffer på folk!


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Jeg overtok for 1uked tid siden, en kastrert schæferhanne på straks 3år :)

Hunden er superblid og enkel å ha i hus.

MEN.. Han jager biler :/

Vi bor veldig landlig til,og ved to tilfeller på skogsvei har det desverre kommet biler.. og han bykser bjeffende etter i full gallopp.. Jeg har ikke sjangs i havet til å stoppe han!

Og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal ta tak i dette :/

Han kan jo sitt, ligg, bli, og kommer som et skudd på innkalling, alltid!

Men det er kun når det ikke finnes forstyrrelser.. Og det er altfor slitsomt :/

Han bjeffer på folk vi treffer på tur, er han ute på tunet i langline, bjeffer han på hver eneste person som går forbi på andre siden av veien, med eller uten hund.

Han bjeffer på biler som kommer inn på tunet, når folkene i 2etg.låser seg ut. Uansett.

Visste at han hadde endel vokt i seg,men det virker så ekstremt. Og han får hilse på de som vil,og syns han er litt.. uforutsigbar i hilsinga. Veldig skeptisk liksom.

Tar imot alt av tips og råd ang hvilken ende man skal starte i. Å jobbe med forstyrrelser er veldig vanskelig her jeg bor da det kun går forbi mennesker avogtil, og jeg har allerede prøvd å få fokuset hans når folk går forbi, med alskens godbiter,leker osv.

Ingenting funker :/

Folk anbefaler kurs,men det finnes jo ikke i nærheten,og kollektivtrafikk med dette store vimsete beistet, er ikke aktuelt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få en instruktør til å komme hjem til deg og hjelpe da? Her må det antageligvis et treningsopplegg til, med mye kontakttrening og potensielt grensesetting med gradvis økende forstyrrelser.

Er det mulig? Vet du om noen instruktører i Buskerud, som tar på seg sånne oppdrag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spør jeg :icon_redface: Har du noe slags prøvetid? Har forrige eier vært helt oppriktig med deg hvordan hunden oppfører seg sammen med biler, folk osv. og vet du hvorfor de skulle omplassere hunden?

Har hatt en hannschäfer selv for mange år siden som vokste opp til å veie sånn ca 35-40 kg og den var omtrent i gata som din. :hmm: Det har satt sine spor for å si det sånn så jeg vet veldig godt hvordan du føler det. Jeg følte meg helt fortapt og hadde 0 kontroll. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spør jeg :icon_redface: Har du noe slags prøvetid? Har forrige eier vært helt oppriktig med deg hvordan hunden sammen med biler, folk osv. og vet du hvorfor de skulle omplassere hunden?

Har hatt en hannschäfer selv for mange år siden som vokste opp til å veie sånn ca 35-40 kg og den var omtrent i gata som din. Det har satt sine spor for å si det sånn så jeg vet veldig godt hvordan du føler det. Jeg følte meg helt fortapt og hadde 0 kontroll. :huh:

Ingen prøvetid, fyren virket veldig oppriktig og ærlig. Og han ble omplassert rett & slett fordi tiden hans ikke strakk til lenger,pga jobb og trening.

Han har hatt hunden siden han var valp.

Han er jo verdens søteste hund med oss i huset her, men jeg føler meg litt hjelpesløs. Han er en veldig STOR schæfer, litt for tjukk,og ja.. han er ca 40kg +/-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkt litt på Internett om hjelp? Noen tips virker men alldri alle. Klikkertrening kan vel være noe bra? Hørt at det virker veldig godt for å stoppe bjeffing :)

Kanskje du kan sjekke YouTube siden til Zac George? Videoene hans virker perfekt for meg! Han har en video om hvordan man stopper bjeffing og stopper at hunden drar i tauet. Anbefaler han godt for de med litt sånn "problem" hunder ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Velkommen til en verden med schäfer. Det er sannsynligvis ikke "vokt" i hunden din (hva nå enn det er) men en hund som er verbal som svært mange schäfere er. Det betyr ikke at han skal få lov til det, men det betyr at han har en lav terskel for å utløse handlingen. Så uten å ha sett hunden din så kan du få noen råd:

1. Ikke ha hunden din bundet ute alene.

2. Kjøp en grime som du kan bruke når du går tur så du får kontrollert hunden i situasjoner med folk og biler

3. Begynn å tren hunden MYE, både fysisk og mentalt. En sliten hund har ikke overskudd til faenskap.

4. Ikke la han hilse på folk uten at du styrer situasjonen

Hunden din høres ut som en usikker fjott som trenger grenser og utfordringer, da er det det som må til. Tren spor, sykle, trekke kjetting, kløve, lange turer i ulendt terreng. Skogsbilveier er ideelt sykkelturer, kom dere ut og la han bruke hele seg. Tren kontakt, legg inn et postivt forbuds ord og kos dere sammen. Skap en relasjon, så kommer resten etter hvert.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til en verden med schäfer. Det er sannsynligvis ikke "vokt" i hunden din (hva nå enn det er) men en hund som er verbal som svært mange schäfere er. Det betyr ikke at han skal få lov til det, men det betyr at han har en lav terskel for å utløse handlingen. Så uten å ha sett hunden din så kan du få noen råd:

1. Ikke ha hunden din bundet ute alene.

2. Kjøp en grime som du kan bruke når du går tur så du får kontrollert hunden i situasjoner med folk og biler

3. Begynn å tren hunden MYE, både fysisk og mentalt. En sliten hund har ikke overskudd til faenskap.

4. Ikke la han hilse på folk uten at du styrer situasjonen

Hunden din høres ut som en usikker fjott som trenger grenser og utfordringer, da er det det som må til. Tren spor, sykle, trekke kjetting, kløve, lange turer i ulendt terreng. Skogsbilveier er ideelt sykkelturer, kom dere ut og la han bruke hele seg. Tren kontakt, legg inn et postivt forbuds ord og kos dere sammen. Skap en relasjon, så kommer resten etter hvert.

Lykke til!

Takk :)

Dette med vokt,var noe jeg fikk høre av tidligere eier. Aner egentlig ikke hva det betyr.

Ettersom jeg har forstått har han gått turer i skog&mark, stått i hundegård,og thats it.

Ingen form for trening.

Her får han minst 1t i tungt skogterreng inkl leking og herjing, daglig.

Som oftest er vi ute mye lenger enn det.

Har prøvd å ha han ute i line et par tre dager nå,og han kommer seg veldig for hver gang han står litt ute.

Men er jo litt slitsomt når han må si ifra hver gang det går folk forbi på veien. Noe som er avogtil nå når været er så fint :)

Grime har jeg,og den bruker jeg på tur. Han er ekstremt misfornøyd og mer opptatt av å prøve å få den av enn noe annet,men han har faktisk ikke noe valg.

Føler jeg mister veldig kontrollen om jeg går uten.

Har avogtil på han sele,på tur og da trekker han som bare det.

Men hvor kan jeg få tak i en OK trekksele til han ? :)

Trent litt på plass, idag og han skjønte det i 10min så gikk det bort igjen når vi kom opp til veien hvor bilene er :P

Har trent en del kontakt med sheltien så det skal jeg få til, så sant jeg finner rette belønningen for han.

For nå har jeg ingenting som frister nok til å bryte "trenden" hans :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å tren masse med han, og da mener jeg trening der han får bruke hodet sitt. Det er ingenting i veien for å sykle og trekke en time om dagen, tvert i mot er det en kjempebra ide, men skal du ha fremgang må du trene for å ha grunnlag for å kontrollere han i disse sitasjonenen. Begynn å trene lydighet hjemme uten forstyrrelser, men så snart du føler dere har kontakt hjemme så kjør et sted hvor det finnes folk og biler, og tren der.

Schæfere er ofte verbale hunder som sagt over her, uten at de nødvendigvis vokter. Min bjeffer nesten aldri, men ikke får hun lov heller. All treningen foregår på positivt vis, men om hun skulle (det har hendt noen kjempefå ganger) at hun utagerer på en hund så får hun klart beskjed om at sånt ikke er greit. Hun er i unghundfasen og derfor sikkert denne oppførselen, men jeg er ikke bekymret for at det kommer til å bli et problem, fordi jeg sier klart ifra at det er faktisk ikke ok. Så får hun belønning for å oppføre seg bra.

Tren kontakt, tren lineføring, tren enkle kommandoer som han kan, i de vanskelige miljøene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta små skritt i treningen ang lydighet med forstyrrelse. Start med bare små forstyrrelser, og øk sakte men sikkert etterhvert som han mestrer :) Tren masse kontakt!

Med det andre tror jeg de som alt har svart og andre her på forumet er mer til hjelp enn meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror aldri jeg har gått forbi en schæfer i hage eller på tun som ikke har bjeffet på meg?

Jeg tenker litt at det er et rasetrekk man bør være forberedt og innforstått med før anskaffelse.

Du har hatt han bare i en liten uke , gjør som Gråtass sier og gi han litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les det Gråtass sier, mye av det sa jeg til deg ;)

Du har fått deg en schæferhannhund på slutten av den verste perioden. Han har flyttet fra landet til mer befolket område og du har hatt han en uke. Gi han mer tid og slutt å ha han løs!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår fikk han trekke for første gang..

Min kjære satt på et longboard,og jeg gikk med han i bånd.. og han trakk og trakk..

Syns han var flink,til at han aldri har gjort det før, i tillegg var han sååå sliten på slutten,at det kun var et fåtall biler han reagerte på :-D

Kanskje det kan bli noe utav bølla her,alikevel.. 4,5km ble det inkl gåing i bånd, trekking,og pauser og løpe løs i et skogkratt :-D

Han sovna med engang vi kom inn, og sovet siden igår :-D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår fikk han trekke for første gang..

Min kjære satt på et longboard,og jeg gikk med han i bånd.. og han trakk og trakk..

Syns han var flink,til at han aldri har gjort det før, i tillegg var han sååå sliten på slutten,at det kun var et fåtall biler han reagerte på :-D

Kjempebra at han reagerte lite :D Fant noen videoer som kanskje kan hjelpe. Videoen er engelsk da og anbefales å ha en klikker for å trene dem lettere ;)

Stoppe bjeffing

Hunden hører på deg rundt andre hunder

Hvis hunden din er lett distrahert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dessuten - IS I MAGEN! Hunder er tilpasningsdyktige dyr, greit nok, men han har fått snudd hele sin tilværelse opp ned. Det tar fort noen uker før du virkelig får se hva som bor i hunden. Latente usikkerheter vil helt sikkert komme enda mer til overflaten nå, som alt er så usikkert i livet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å følge rådene fra Gråtass, ha is i magen og bruke tiden til hjelp... Og kanskje være forberedt på at all lyden ikke nødvendigvis blir borte. Just sayin', Jaily varsler like herlig om ting hun mener må varsles om etter mange timers trening som hun gjøre etter hvile. Noen har mer lyd enn andre.

Psykisk og fysisk trening tror jeg vil hjelpe på mye ikke bare ved at det gir hunden utfordringer og gjør han sliten, men også rett og slett ved at det styrker forholdet dere i mellom. At han er trygg på deg/dere vil jo bare være til hjelp når dere skal ta tak på slike utfordringer.

Litt på siden, men Kean var en fæling til å jage biler da sambo'n hentet han. Det er nesten borte nå, bare litt sunn nysgjerrighet som er igjen, og det eneste vi har gjort er å sette strenge grenser for at det rett og slett ikke er lov samtidig som han har fått trening av ymse slag. Han er også i 40 kg-klassen.

Lykke til! :)

Endret av JailyTina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? Vet du om noen instruktører i Buskerud, som tar på seg sånne oppdrag? :)

Hund i Fokus, holder til i Darbu. God på passeringsproblematikk. ;)

Men ja, ville startet med å få kontroll på hunden, la ham slå seg til ro i nytt hjem, og få struktur på trening og grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hva har skjedd?

Han kom fra en gutt som eide han..hadde bodd i skogen siden han var valp..dårlig sosialisert, også kom han til oss.. Biler overalt,mennesker som går på gangveien, hunder, katt... Det ble altfor mye for han..

Vi var på skogtur en kveld,med langline

.Det kom en mann joggende.. ut av intet.. Ingen såg han..Men Macho,gjorde..

Så han sprang på han,og bet han i armen...

Så d var d eneste rette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...