Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppussing av campingvogn! Tips, triks og inspirasjon.

Rocket
 Share

Recommended Posts

Har et håp om å overta campingvogna til fattern når han er ferdig med den, den er innkjøpt kun som "pauseplass" til arbeiderne som jobbet med huset under oppussingen av det.
Aner ikke om den er godkjent for bruk på vei eller noe i grunn, men sånt kan vel fikses. :)

Relativt lik denne på innsiden:
http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=18&t=10098

Så kjør på folkens! Er interessert i alt relatert til campingvogn. Det være seg regelverk, veigodkjenning, oppussingstips, linker til sider med inspirasjon, bilder osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til utvask tas også godt imot. Vurderer å låne den til pinsestevnet i seljord nemlig (islandshest) og da må den vaskes grundig først. Kan si at mannfolk på arbeidsplass ikke bryr seg så mye om å ta av seg sko og slikt når de går inn i pause"hytta" si :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så kjempemye å bidra med, men etter å ha slitt litt med fiksing på en eldre bobil; Bud 1. er at vogna blir tettet 100% utvendig - tette alle lekkasjer! Og tørke opp veggene godt før du kler dem (innvendig) Sånne gamle greier trenger myyye silikon :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Da har man faktisk fått vogna helt gratis, så da har vi starta idag med å rydde ut alt drit. Sendt none mailer til forhandler ifm deler osv. I hvert fall 2 vinduer som må byttes.

Vogn før rydding:
Knust vindu fremme. Eventuelt aircondition om man vil :P
10357261_10152059953575423_2834052984446

Innebygd akvarium.
10351464_10152059954040423_8629748309994

Sitteplass i gusjegrønt og brunt... :x (Gjett om det skal males og trekkes om! Lampa er allerede tatt ned.)
10341519_10152059954255423_3049119419716

Sovekrok:
10268425_10152059954605423_2204996066006

Baderoms vask.. eh... skal byttes ja xD
10363126_10152059954390423_3691110241484

Kjøkkenkrok: (Platetoppen går rett på dynga i morgen)
10325592_10152059954105423_3551294904161

Så joda, blir litt av en jobb, men kjekt med prosjekt også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Skal du ha den på veien vil det være lurt å først sjekke dette med biltilsynet.

Hvis du ikke har skilter. På draget er det et lite skilt hvor det står serienummer og diverse, noter alt som står der og kontakt biltilsynet. De vil kunne svare deg på tidligere eier og hva som må til.

Før du legger noe mer penger i det, sjekk hva sånt koster på finn.no det er ikke stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere eier er min far så det går bra. :) Han har bare rotet bort vognkortet under totalrenovering av eget hus. Årsavgiften er betalt og svjv er den ok for vei. Blir nok å få tatt en driftstest el på den ja, greit å vite 100% hvilken stand den er i selv om en ser ok ut. :) Dog skal den ikke brukes på veien før den er ferdig oppusset. Takker for tips. Bilder blir nok lakt inn så fort det skjer noe! :) Vims: henter du den kan du få den heeeelt gratis. Ligger i hengeren og er klar for dynga imorgen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...