Gå til innhold
Hundesonen.no

Tinka hos atferdsterapeut


Ingvild

Recommended Posts

Nå har hu faktisk sagt atnfysisk straff bare gjør Tinka verre da.

Jeg mener at jeg har lest at de andre i familien er hardere med henne enn Ingvild er og Tinka rir da ikke på de andre?

Det er på en måte det at når foreldrene mine har sagt fra at "nei, det der ekke greit", så har hun skjønt det i større grad enn når jeg har gjort det, for de er vant til å si konsekvent ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

jeg ville nok gjort noe i den duren.. men nakkeskinnet er ikke noe bra sted å ta tak i. Ikke like effektivt syns jeg. Men Tinka er klikkerhund, så det går nok ikke....

Hun er en HUND. Hun tåler å bli satt på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er en HUND. Hun tåler å bli satt på plass.

Hun tåler det ja, men det strider i mot hennes prinsipper.

Astrid: Så hvordan mener du hun skal få gjort det riktig da? Er det ikke bedre da at hu ikke gjør det i det heletatt når hu tydligvis ikke greier det?

Mener du at hu skal bare straffe hunden når hu tror det er riktig, og håpe det funker denne gangen?

Så vidt jeg veit skal man være rimelig presis om man vil ha resultater.

Hvordan skal hu vite om hu gjør det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke orke å begynne å diskutere i lange baner om hvordan straffe Tinka for dette.

Men en ting vil jeg si - jeg har tatt Tinka hardere enn det noen andre i familien min noen gang har gjort. Det har skjedd kanskje rundt fem ganger i løpet av Tinkas liv at hun har ridd på de andre i familien, altså femten ganger av gangene hun har ridd har det vært på noen andre enn meg. Det har alltid skjedd innendørs, og når det har skjedd så har foreldrene mine, eller søstra mi, bare sagt "nei" - reist seg opp og gått fra henne. Og da har hun ikke fulgt etter dem. Hvorfor i alle dager hun ikke følger etter dem når hun gjør det til meg om jeg reagerer akkurat likedan, det skal jeg ikke begynne å spekulere på.

Fysisk straff i form av å ta i nakken, klype i øret, legge i bakken eller å dytte henne ned har bare gjort henne verre og gitt henne gale raptuser og en stor trang til å ha drakamp med hvasomhelst så lenge det hører til Ingvild. Det samme gjelder spruting med sitronflaske. Hun blir bare enda mer gira opp av det.

Hadde det funket, så hadde jeg gjerne lagt henne i bakken jeg. Nå bryr jeg meg ikke lenger om hvilken metode jeg bruker, så lenge det får en slutt på problemet. Jeg har som tidligere nevnt prøvd hele fjøla av reaksjoner, men det er svært, svært få ting som får henne til å slutte eller ikke gjør henne verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe er i allefal galt' date=' hunden forstår tydeligvis ikke at du er alvorlig i allefal så noe burde du gjøre , eventuelt finne en eier som kan få den til og fatte alvoret[/quote']

Ja, jeg burde vel kanskje gjøre noe med at hun rir og gafser på meg. Kan du ikke skjønne at jeg har virkelig prøvd, men det hjelper ikke å straffe henne. Det hjelper simpelthen ikke i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere meg selv:

Hun har alltid vært sånn i periodene før og under løpetid' date=' dog i litt mindre grad. Også da har hun vært sånn stort sett kun mot meg. Da hun begynte på igjen sist gang nå, så var det omtrent en måned siden hun var ferdig med løpetid.[/quote']

Altså en-to måneder da hun var rundt åtte måneder, rundt tretten måneder, rundt atten måneder og rundt tjuetre-tjuefire måneder, og den siste måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvild, jeg er sikker på at du klarer å løse dette uten fysisk straff..Synes det er ganske frekt som enkelte gjør her, og hinte om at Tinka ville hatt det bedre hos en annen.Jeg synes Ingvild er flink og tålmodig!

Men Ingvild, jeg skjønner ikke helt hva du gjør når hun driver med dette..Blir du bare sittende der og ignorere henne eller går du din vei? Hvis det er så ekstremt som du sier, ville jeg rett og slett ha gått inn i et annet rom hvis du var inne, og blitt der til hun roet seg ned..Hvis hun gira seg opp når du kommer ut igjen, ville jeg gått tilbake osv..Hvis jeg var på tur ville jeg holdt hunden utifra kroppen med båndet, og gått bestemt videre..Ellers ville jeg gjort som du har blitt rådet til, minst mulig stressende aktiviter, men rolige ting som spor og godbitsøk..Vennina mi hadde også en labrador som hadde noen av den samme oppførselelen, hun steriliserte de, og hun ble klart bedre..

Du fikk og jo også et veldig godt råd i en annen tråd her, og gi henne en kong med leverpostei..Denne kan du jo enten gi etter at hun har roet seg ned, eller eventuelt gi til henne når du ser hun girer seg opp, for å roe henne ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard: har du noe videre erfaring, eksempler, kurs, resultater å vise til mer enn det den instruktøren ansatt ved en respektert hundeskole disse faktisk fysisk har vært hos, som virkelig har sett hunden med egne øyne og kommet med forslag til løsning, å komme med?

Siden du har begynt med aktiv problemløsning og spørsmål her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard, hun sier både at hun har forsøkt ,og at hun ikke vil straffe henne fysisk for dette..Da er det vel ikke noe vits å mase noe mer, eller?

ser ikke noe sted der jeg har masa på henne om og apsolutt straffe hunden , kanskje jeg har formulert meg litt feil ,men mente heller at det er viktig at hunden forstår at slik opførsel ikke er tillat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk straff i form av å ta i nakken, klype i øret, legge i bakken eller å dytte henne ned har bare gjort henne verre og gitt henne gale raptuser og en stor trang til å ha drakamp med hvasomhelst så lenge det hører til Ingvild. Det samme gjelder spruting med sitronflaske. Hun blir bare enda mer gira opp av det.

Hadde det funket, så hadde jeg gjerne lagt henne i bakken jeg. Nå bryr jeg meg ikke lenger om hvilken metode jeg bruker, så lenge det får en slutt på problemet. Jeg har som tidligere nevnt prøvd hele fjøla av reaksjoner, men det er svært, svært få ting som får henne til å slutte eller ikke gjør henne verre.

Her står det, Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk fremdeles skal oppfordre Ingvild til å ta Tinka når hun tydelig forklarer at det ikke fungerer. Eller å hinte til at hunden skal omplasseres og få en ordentlig eier ( [-X ) .. Noen hunder fungerer det ikke på. Jeg ser jo det på min egen. Greit, det funker i noen tilfeller, mens i andre blir det bare verre, og jeg innbiller meg at det er sånn det er for Tinka også! Så da nytter det vel rett og slett ikke å hive hunden rundt når hun girer seg opp. Hvis det er veien å gå, så må hun vel ta henne så sykt hardt at det kommer til å gjøre vondt lenge etterpå, noe som går imot både Ingvild og min mening, tror jeg.

Noen sa noe om å gå bort ifra prinsippene sine. Det er faktisk ikke alltid like enkelt, det. Hvis man er imot fysisk straff og ikke vil bruke det er det svært vanskelig å plutselig begynne med det - og ikke minst time rett og utføre rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig lett å være verdensmester og belærende når man har A4 hunder?

Og over nettet?Noen hunder er litt mer jobb enn andre hunder og at noen har fått en hund til å bli normalt fungerende betyr ikke at man har skjønt så mye mer.Jeg var verdensmester når min erfaring besto i å ha oppdratt en stk litt over gjennomsnittet velfungerende og lydig JRT som førstegangshund.Gud bedre hvor jeg landet når jeg tok over en problemhund.Jeg landet enda mer når jeg oppdro en problemhund!(for det er jo alltid eierens feil sant?)

Ingen her inne kan Tinka mer enn Westminister.Hun er ekspert på Tinka.Og hun har fått god hjelp av en person med kunnskap og som har sett Tinka og westminister sammen.kanskje vi andre skal jekke oss ned et par hakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...