Gå til innhold
Hundesonen.no

Tinka hos atferdsterapeut


Ingvild

Recommended Posts

Det er så utrolig lett å være verdensmester og belærende når man har A4 hunder?

Og over nettet?Noen hunder er litt mer jobb enn andre hunder og at noen har fått en hund til å bli normalt fungerende betyr ikke at man har skjønt så mye mer.Jeg var verdensmester når min erfaring besto i å ha oppdratt en stk litt over gjennomsnittet velfungerende og lydig JRT som førstegangshund.Gud bedre hvor jeg landet når jeg tok over en problemhund.Jeg landet enda mer når jeg oppdro en problemhund!(for det er jo alltid eierens feil sant?)

Ingen her inne kan Tinka mer enn Westminister.Hun er ekspert på Tinka.Og hun har fått god hjelp av en person med kunnskap og som har sett Tinka og westminister sammen.kanskje vi andre skal jekke oss ned et par hakk?

BRA skrevet... Jeg er så enig så enig. =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

ble litt dummt når jeg sa det angående bytte eier ;/ over reagerte når jeg leste det første inlegget og trudde det virket som henne ikke ville legge en innsats i det og heller omplassere hunden ;)

var heller ikke meninga at det skulle bli press på at hu skulle prøve og bruke en annen metode en den henne bruker , fikk scrollet over et svar og fikk vist spørt 2 ganger .. håper alle kan se bort i fra ubruddet mitt og fortsette tråden her i bedre humør :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk fremdeles skal oppfordre Ingvild til å ta Tinka når hun tydelig forklarer at det ikke fungerer. Eller å hinte til at hunden skal omplasseres og få en ordentlig eier ( [-X ) .. Noen hunder fungerer det ikke på. Jeg ser jo det på min egen. Greit, det funker i noen tilfeller, mens i andre blir det bare verre, og jeg innbiller meg at det er sånn det er for Tinka også! Så da nytter det vel rett og slett ikke å hive hunden rundt når hun girer seg opp. Hvis det er veien å gå, så må hun vel ta henne så sykt hardt at det kommer til å gjøre vondt lenge etterpå, noe som går imot både Ingvild og min mening, tror jeg.

Noen sa noe om å gå bort ifra prinsippene sine. Det er faktisk ikke alltid like enkelt, det. Hvis man er imot fysisk straff og ikke vil bruke det er det svært vanskelig å plutselig begynne med det - og ikke minst time rett og utføre rett.

men så er ikke Wes instruktør som vet hvordan man skal ta en hund. Man kan ikke ta en hund uten å vite hva man gjør 100%, altså da bør man prøve seg på et slikt kurs hos en trener som kan det. Jeg er sikker på at man da ville finne en løsning.

Men jeg skjønner ikke hvorfor dere haggler løs på Richard. Han skriver da bare ut ifra det han vet utifra tråden? Og ikke kom å si: hva slags resultater har du å vise til osv. JA resultater bra, men man spør da ikke en voksen person om å vise til resultater på den måten!! Skjerp dere. Han skrev bare svar utifra det han leste i tråden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvorfor dere haggler løs på Richard. Han skriver da bare ut ifra det han vet utifra tråden? Og ikke kom å si: hva slags resultater har du å vise til osv. JA resultater bra' date=' men man spør da ikke en voksen person om å vise til resultater på den måten!! Skjerp dere. Han skrev bare svar utifra det han leste i tråden!![/quote']

Han har vel et par innlegg oppi her beklaget at han svarte på grunnlag av å ikke ha lest hele tråden da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen av dere bare visst hvor mye tid og arbeid Ingvild har lagt i Tinka! Jeg er utrolig imponert over henne - og hver gang hun nevner temaet forklarer hun gang på gang hvorfor hun ikke skal ty til fysisk straff. Og det er ikke snakk om å "være voksen og legge prinsippene til side" eller hva det enn var som ble skrevet. Brannslukking er helt ok, men når straff ikke hjelper?! Og en stresset hund blir sjelden mindre stresset når man straffer den. Er man heldig fjernes symptomene. Og selv ikke "rikitg" straff kan fjerne årsaken til stresset hos Tinka.

Jeg ønsker deg kjempemye lykke til Ingvild! Du er kjempedyktig med tinka, og du får orden på familien din, hihi:-) Hvis det ikke funker kan du og Tinka ta toget til Bergen og bo her:-) Her i huset tør de nesten ikke snakke til hunden min lenger - da hele familien ledes under negativ forsterkning av meg - vesle sjefen i huset 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT- men akkurat det der er det du som pleier å komme med Astrid.

jeg sier ikke sånn at folk skal komme med dem bare fordi de gav et råd! Hvis en gir et råd jeg ikke ville gitt sier jeg at det ville ikke jeg gjort, men jeg ville ikke lagt grunnlaget for å høre på noen for resulater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd og kommunikasjon, kan til tider som denne tråden viser være vanskelig.

Man ser også at råd og kommunikasjonen misforstås.

For å svare eller skrive noe om det trådstarter kommer med tror jeg man trenger LAAAAAAAAAAANG erfaring både med andres hunder, med hva eier (inklusivef amilie) forteller og hva som observeres på stedet både av hunden og eierene.

Hundesonen(debatantene) hadde trolig lært mye hvis man faktisk IKKE kommer med konkrete råd, når man faktisk umulig kan vite hva problemen(e) består av og er enten problemadferd hos hunden eller direkte feil av eieren(e) .

Til trådstarter: Tror du gjør best i å få kvalifiserte personer til å observere deg og din hund(IRL), og ikke legge så mye vekt i råd du får her i denne tråden.

"Problemadferd" løser man ikke på internett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier ikke sånn at folk skal komme med dem bare fordi de gav et råd! Hvis en gir et råd jeg ikke ville gitt sier jeg at det ville ikke jeg gjort, men jeg ville ikke lagt grunnlaget for å høre på noen for resulater!

Vedkommende kom med råd kliss motsatt av hva en utdannet instruktør som daglig jobber med hund og problemløsning hadde kommet med etter å ha fysisk observert ekvipasjen, kun etter halvveis å ha lest en tråd på internett?! Det må da være lov å undres hva ballast vedkommende har i ryggsekken sin da vel, når man kommer med så bastante uttalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende kom med råd kliss motsatt av hva en utdannet instruktør som daglig jobber med hund og problemløsning hadde kommet med etter å ha fysisk observert ekvipasjen, kun etter halvveis å ha lest en tråd på internett?! Det må da være lov å undres hva ballast vedkommende har i ryggsekken sin da vel, når man kommer med så bastante uttalelser.

ja, du kan undre for deg selv. men du trenger ikke å komme med det typiske greiene dine. Når jeg sa jeg trente cirka nordenstam f.eks da var du jo bare ute etter å finne feil med min trening f.eks :) hva er det du har i ryggsekken siden du er så på hogg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg mener eller ikke mener om din trening er også utenfor denne tråden, Vicky, jeg skjønner ikke hvorfor du trekker det inn hit. Min undring angående Richard sin kommentar tror jeg ga uttrykk for flere som leste den og dermed helt riktig å legge inn der jeg la den, hadde ikke jeg gjort det hadde noen andre spurt. Ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei' date=' er bare tydelig at du er litt på hogg for å si det sånn...[/quote']

Det er jeg nok ikke, da har du misforstått meg litt. Jeg vet mine styrker og svakheter og har ingen behov for å bruke internett for å styrke min selvfølelse eller få bekreftelse på mine kunnskaper.

Jeg diskuterer av noen enkle grunner:

-hovedgrunnen: å lære av andre, ha en ydmyk innstilling og suge til meg kunnskap

-diskutere ting jeg kan og har en formening om, fordi jeg føler jeg har noe å tilføre andre på noen punkter

-bruke hodet! Språk, formuleringer, tidligere læring, hvordan bruke det på mest hensiktsmessig måte?

-få venner og bekjente

Om du kan komme med konkrete eksempler på hvor jeg er på hogg hadde jeg satt pris på det, men det kan vi også ta pm siden dette er heeelt på siden av tråden. Er litt måte på hvor mye tid jeg ser nødvendig å bruke på svada og tomme påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg på igjen, men rister litt på hodet over de som mener noen svar har vært for kritiske: Når noen skriver at de har lyst til å gi bort hunden de er så glad i, DA pleier det å være ille. Krise, kanskje...

Ja, selvsagt er det best å gå til en ekspert som observerer begge to, men det er hverken i dagliglivet - og så oppførte jo ikke hunden seg som den pleide med å være umulig, så da blir ALT opp til eiers egen beskrivelse.

Og det kan jo være at alt ikke blir husket eller sagt?

Jeg fikk inntrykk av at dette var en rendyrket klikkerhund. Hvis man sier at man kun trener med klikker og at dette er en klikkerhund til eksperten man er hos, så er jo ikke det riktig - sett bakover i tid?

For hun er ingen rendyrket klikkerhund, hvis du tidligere har brukt slike metoder som du beskriver - med å "ta" henne og "straffe" henne.... Da har du trent "litt av hvert", og da sies vel klikkerfolket omtrent i første kapittel av enhver bok at deres metoder ikke virker så effektivt på slike hunder - fordi disse hundene kanskje, i varierende grad, har lært at "det gjelder å passe seg".

Og når de har lært det, så tyr de til det i pressede situasjoner - det sitter, fordi frykt er et rent overlevelsesinstinkt, og vil prioriteres før ting lært ved hjelp av klikker og den positive treningen. Du skal legge på ganske mye positivt i ganske lang tid før denne tidligere læringen blir borte.

Dette vet du vel, håper jeg? Eller står det nok bedre forklaringer i bøker enn jeg gir her... den er ikke helt presis...

Du beskriver hvordan du har prøvd å gjøre fysiske korreksjoner av hunden. Vel, hvis du velger det - så må du gjøre dem så absolutt at du faktisk FÅR hunden til å lyde. Tar du i, og hunden likevel ikke hører på deg, så ødelegger du mer enn nødvendig.

Skal du GJØRE noe, må du gjøre det med OVERBEVISNING... og være sikker på at du klarer det, og får det til å virke. Liker du ikke å ta tak i hunden, vel, nei, da er sjansen for at du klarer det "riktig" ganske dårlig..... og da ER det bedre ikke å gjøre det. Men samtidig er parallellen til klikker den samme: Får du ikke til hele hverdagslivet til hunden med klikkertrening, nei, da virker heller IKKE klikkertreningen slik den burde..

Det må VIRKE, uansett metode :-)

Men man bør velge metode ut fra seg selv ofte...

Jeg har en søt og blid bekjent med en omplasseringshund som var ganske umulig til å stikke av, og nokså ulydig generelt. Mot meg var den mye lydigere - både fordi jeg er relativt kontant av vesen og fremferd uten å "gjøre noe" spesielt, og fordi jeg også har en eldre hund som er over den andre i rang. Men JEG kan ikke lære EIEREN å være som meg... og denne eieren er trivelig, blid og litt surrete, og diller mye med hunden. Vel, hva gjør man da?

Jo, får henne til å bruke godbit, godbit, godbit, lever, lever, kylling; fordi hun aldri ville klare å si fra til denne hunden på noen som helst overbevisende måte! Og så heller holde den i bånd i utsatte stikke av-situasjoner, som er ganske forutsigbare. Hjernevasken med godis og innkalling "ustanselig" på dette matvraket har gjort underverker og eier er helt happy fordi hun ikke behøver være "slem".... Til gjengjeld er bikkja en smule feit :-)

Jeg tror det du gjør nå med klikker kanskje ikke vil virke så effektivt på din hund nå, når det virkelig trengs - fordi du har gjort så mye annet med henne før - at alt dette koker seg godt oppi hodet på hunden din.

Kanskje blir hun rett og slett USIKKER på deg i disse situasjonene også, fordi du faktisk kan sies å fremstå som "uforutsigbar" for en hund - du er generelt veldig glad og positiv og blid, og så har du noen ganger gjort ting som har vært veldig ubehagelige, og kanskje uforståelig for hunden din. Da kan det gå galt. Hunder er utrolig smarte og utrolig "dumme" på samme tid.

Det er også en kjensgjerning at når familien trener på ulike måter, så vil hunden være ulydigere mot den "snilleste". Har sett dette flere ganger med hunder på trening som har hatt to ulike førere. Gubben var barskere, hunden oppførte seg pent. "Mor" var snill og pedagogisk, hunden var umulig. Hadde "mor" hatt hunden alene hadde den sikkert vært mye greiere - dette har Turid Rugaas sagt noe om i sin tid.

Men enten må du forandre på to voksne mennesker og en søster, eller så må du vurdere å gjøre noe med deg selv :-)

Du klarer nok å forutse hvilke situasjoner dette dukker opp i - hva med å avlede hunden veldig aktivt, kaste godbiter utover gulvet, for eksempel? Gjøre noe helt annet, som du igangsetter FØR den begynner. Det ER ganske greit å se disse situasjonene, særlig hvis du kan få hjelp til det. Eieren jeg nevnte har bare på et par måneder blitt utrolig observant, fordi hun har begynt å se ETTER ting... i forkant.

Men du MÅ ha bedre kontroll over hunden din UANSETT metode du velger - det er ikke holdbart med en hund som herjer sånn med deg, at du ikke klarer i det hele tatt å få styr på den. Den ER ulydig... uansett forklaring, og den er ulydig med DEG... Da må du gjøre noe med deg og forholdet dere imellom, heller enn å skylde på "de andre".... selv om det kanskje stemmer! DE har ikke problemer - DU har. Løs heller det, enn å finne forklaringen på hvorfor det ble slik!

Ignoreringsgreiene, som noen er så fryktelig glad i, virker best når det er problemer som STARTER. Ikke så godt når dette er blitt et veldig innøvd mønster. Og som gir belønning, en hundefører som kaver og sliter... Oppmerksomhet! Oppmerksomhet! Man kan ikke "overse" en diger hund som henger i armen på en... det er litt vanskelig.

Nei, å "ta" en usikker hund er ikke lurt - særlig siden det verken lykkes, har effekt, eller blir gjort bra når man gjør det når man er sint og oppgitt. Da blir det straff, javisst, og det er dumt. Å si "nei" til en hund og begynne å ta tak i den fysisk virker vel bare dersom det har noen betydning for hunden i utgangspunktet - at den vet hva et nei er, også når den gjerne vil noe. Mange har hunder som hører på nei i enkle situasjoner, men som gir blanke når noe frister mer...

Det blir som hannhunder med tisper i løpetid... hvorfor kan noen hanner kalles greit inn fra løpske tisper, mens andre må slepes bort? Fordi eier av de sistnevnte har en innkalling som bare delvis er innlært.... Samme greia som med "nei"... man må trene så det virker i ALLE situasjoner.

Man TRENER på å få til en stoppkommando..... OGSÅ KLIKKERTRENERE HAR STOPPKOMMANDOER! Får du ikke til en stoppkommando, så gå til en klikkerinstruktør og lær deg hvordan du får denne positive treningen til å virke også her....

Og faktisk så HAR faktisk andre mennesker ofte bedre løsninger på eiere som har problemhunder, når det dreier seg om førstegangseiere... som sliter med helt "normale" problemer. Denne hunden er ikke noen generell problemhund, siden den oppfører seg sammen med de andre familiemedlemmene. Dere får det ikke bedre sammen, dere to, før du slutter å "skylde" på de andre - eller på hunden din.

For å si det slik... jeg har knapt hatt en A4-hund i hele mitt liv, og JAVISST har jeg fått strålende hjelp fra andre, som - fordi de ser meg og hunden utenfra, og har sett lignende tilfeller femti ganger før - kan komme med de rette rådene. Fordi jeg er blitt blind selv, har gått meg bort i "hva som årsaken er" og så videre.

Da hjelper det med friske øyne, som ser BÅDE meg og hunden samtidig - i selve situasjonen. Når jeg DA får rådet, så vil jeg alltid vurdere det - ut fra min kunnskap om hunden min. Som jeg kjenner best, ja, for det gjør jeg! Det kan være tøft å være åpen og selvkritisk, men det handler om én ting...

.... tenk på HUNDENs beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også du har gjort en kjempejobb med Tinka! Stå på og ikke gi opp håpet Ingvild!

Jeg bare syns måten de snakka til Richard som er ny i forumet på en feil og urettferdig måte, det var det jeg kritiserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...