Gå til innhold
Hundesonen.no

"Locations" i Oslo


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Har noen av dere noen fine steder man kan ta bilder? Jeg har funnet ut av at jeg mest sannsynlig søker på Bilder Nordic til neste år, og jeg trenger da å ta en del bilder som både skal vise hvor jeg er nå som fotograf og hvem jeg er som fotograf.

Det jeg synes er mest vanskelig er å finne steder jeg synes er fine. Har dere noen så kalte "locations" dere liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen location-tips, men sikkert enklere for andre å komme med gode tips om du forteller hvilken type bilder du liker å ta, hva som er din stil, osv. Noen fotograferer jo kun i det urbane, andre har kontraster mellom urbant og det landlige/naturlige, noen bare i skauen eller på sletter osv. Hvilke uttrykk vil du ha i dine foto?

Det som er viktig når du skal ta bilder til cv er å vise bredden din, men ikke ta bilder av en BMX'er om du føler at du ikke får til uttrykket eller syns det er gøy, samtidig vise ditt felt - det du er skikkelig god på. Om jeg foreslår f.eks Oslo S, men du er mer bikkjer i skauen-type blir jo det litt feil ikke sant :) Selv om det ikke behøver det, for om du liker og får til begge deler så kan du lage masse kule serier.

Mange gråsoner :P

Hva ønsker du å vise/uttrykke i dine bilder? :)

Selv er de bildene jeg liker best de som ser ut som at de har en story, ikke bare er pene oppstilte bilder liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen location-tips, men sikkert enklere for andre å komme med gode tips om du forteller hvilken type bilder du liker å ta, hva som er din stil, osv. Noen fotograferer jo kun i det urbane, andre har kontraster mellom urbant og det landlige/naturlige, noen bare i skauen eller på sletter osv. Hvilke uttrykk vil du ha i dine foto?

Det som er viktig når du skal ta bilder til cv er å vise bredden din, men ikke ta bilder av en BMX'er om du føler at du ikke får til uttrykket eller syns det er gøy, samtidig vise ditt felt - det du er skikkelig god på. Om jeg foreslår f.eks Oslo S, men du er mer bikkjer i skauen-type blir jo det litt feil ikke sant :) Selv om det ikke behøver det, for om du liker og får til begge deler så kan du lage masse kule serier.

Mange gråsoner :P

Hva ønsker du å vise/uttrykke i dine bilder? :)

Selv er de bildene jeg liker best de som ser ut som at de har en story, ikke bare er pene oppstilte bilder liksom.

Ehhhm, jeg liker egentlig mye forskjellig. Er veldig glad i bilder som forteller noe, men det er jo det desidert vanskeligste. :P Liker både urbant og skog, men har egentlig lyst til å prøve meg på noe mer urbant nå siden det blir mye i skogen.

Vil ha tips til begge deler :P

Jeg prøver nå å gjøre litt mer enn bare hund, for jeg tror også det er viktig å vise at man kan litt mer enn bare en ting. Samtidig så kan man gjøre veldig mye forskjellig med dyr også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nevø som tar sinnsykt mange bra bilder fra Oslo sentrum. Er det ikke @Ingvild som også la ut en serie eller to med sentrumsbilder. Det er jo bare å tusle rundt og bruke øynene :) Jeg ville aldri klart å se bra motiver der de som er flinke til å ta bilder ser det, før jeg ser bildene :) Altså, en knust flaske, tagging, en benk i parken, en gammel dame, en reklameplakat, eventyrbroen på Grünerløkka, ei and i Akerselva, et nakent tre med snø på ... Jeg ser ikke hvor fint det er, før de som gjør kunst av det viser det fram :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Finns det noen områder du ikke kan finne motiver? :) Arkitekturen rund Oslo gamle og nye jernbanestasjon, operabygget, kirkeristen og bakgården bak domkirka og et tusentalls spennende gamle og nye bygg. Frognerparken, Youngstorget med salgsbodene, gatemusikanter og tiggere, Grønland og folkelivet der (bare vær oppmerksom på at ikke alle av våre nye landsmenn er glade i fotografer, for å si det mildt). Tøyenparken og botanisk hage, vikingskipmuseet og norsk folkemuseum på Bygdøy. Folkelivet på Karl Johan og det folk ikke ønsker å se rundt skippergata, på bankplassen og i nærheten av Akershus for å nevne noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekeberg(både der og mot byen)

Middelalderparken(mot Barcode, ikke selve Middelalderparken, for den er ganske stygg :P )

Sørenga

Botanisk hage(vår og sommer)

Sognsvann(når det er fint vær eller på kvelden i skumringen)

Frognerseteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruinen etter kirken i Maridalen.

Bogstad gård.

Oslo s.

Evt gå i "bakgatene" i Oslo sentrum og ta bildet av "livet" der...der kan du få mye bilder som forteller mye, men ha med deg noen om du går dit på kveldstid, man vet aldri ;)

De fleste har kanskje vært på operataket, men du kan kanskje finne dine egne vinklinger som er interessant for de som skal vurdere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er fint overalt, på ulikt vis. Kampen eller Rodeløkka en lørdag formiddag, for eksempel. Blokkene på Ammerud, eller Sinsenkrysset for den saks skyld. Lille Tøyen Hageby, botanisk hage, lørdagsmarked på Grønland, eller kontrasten mellom gammelt og nytt på Ensjø. Øyene i fjorden, t-banestasjonen på Romsås, mangfoldet i den monotone studentbyen på Kringsjå, Ekebergparken, folk som koser seg på Olaf Ryes plass, Barcode og de to nye broene over jernbanesporene ved Oslo S... Har man med seg blikket finner man flotte motiv overalt. Oslo. :heart:

9172366203_d0589728b4_c.jpg
(Gleder meg til den dagen jeg gidder å bruke penger på nytt speilrefleks og kan ta med noe annet enn iPhone på fototur. :P )
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er jo skatesesongen igang og ved Rådhuset i sentrum er det nå mange som samles for å skate der. De er som regel veldig hyggelige og de fleste har ikke noe imot at du tar bilder. Skal ta turen dit igjen når været er varmere.

Og så har du båtene ved Aker Brygge. Der er det mange fiskere som sløyer fisken ved kaia, før du kommer inn ved restauantene.

Ved festningen har du jo hestene, og ofte ser jeg folk kledd i uniformer der, som kan være kult å ta bilde av.

Tiggerne og gatebladselgerne skaper ofte blikkfang, men vær forsiktig mtp å legge ut slike på nett, da det kan støte noen. Men til personlig bruk er det fint å øve på slike bilder. Misforstå meg rett..

Oslo S kryr jo av liv, her er det mange historier som fortelles.

Grønland og markedene der.

Noen eksempler på bilder tatt i byen
IMG_8048_zps44d984f5.jpg

IMG_8247_zps2b236df6.jpg

IMG_8279_zps6de93feb.jpg

HERREGUD facebook ødelegger kvaliteten :P
skate_zps270b0b30.jpg

Her er resten av albumet om du trenger litt inspirasjon: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.319366534826671.72082.319191374844187&type=3

Men ja.. Det er mye å fotografere i byen. Bruk noen timer på å gå rundt ved karl johan, se på alle folkene. Man legger merke til så mye mer når man tar seg tid til å se seg litt rundt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...