Gå til innhold
Hundesonen.no

Iditarod 2014


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

og da var Yvonne Dåbakk og hennes siberian husky-spann i mål! For en prestasjon!!

Joar er oppe på 5 plass og Robert Sørlie på 8 nå ser jeg Spennende!

Gleder meg slik til å se hvordan løpet utvikler seg! Heia Robert!

Restart i dag! Da begynner endelig galskapen :D

Heier på alle de norske: Robert Sørlie, Ralph Johannesen, Roar Leifseth Ulfson, Yvonne Dåbakk og Tommy Jordbrudal :D

Må jo kikke litt på svensken Mats Petterson også!

I tillegg har jeg en håndfull amerikanere jeg følger ekstra. Dette blir bra!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med et norsk, rent siberian husky-spann jo! Musher er Yvonne Dåbakk. :)

Og ikke bare heia Robert, men heia Ralph også!

Ser at Yvonne ligger litt ned på listen pr 3 mars, er dette fordi hun har siberians eller er det andre faktorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Yvonne ligger litt ned på listen pr 3 mars, er dette fordi hun har siberians eller er det andre faktorer?

Det kan være mange faktorer som spiller inn, men Siberians er jo litt tregere og tyngre enn de fleste AH-spann ja. Mulighet for at hun kjører ekstra sakte nå i starten også, vi vet jo ikke kjøreplanen hennes ;)

Syns det er gørkult at folk fortsatt kjører med renrasa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yvonne har mange unge hunder og kjører for å gjennomføre. Heia!

O.T Og når det gjelder fart- det er ikke alltid sånn at SH er tregere enn AH og blandingshunder :) Bare se på resultatlista på Norway trail dag 1 (i dag)- beste siberian spann er nr 7 (25 startende). Selv har jeg kjørt løp og

kommet ganske høyt oppe på lista i konkurranse med AH og Hounds. :) Tyngre er de som regel ikke, mine tisper veier 16-20 kg- de fleste AH er tyngre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn at de renrasede sliter mer i mildvær pga pelsen? De er jo gjerne bedre pelset enn AHene. Det gjør vel også sitt til at farten kanskje synker litt på ett renraset spann. Det er vel ikke spesielt kaldt i Alaska om dagen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er vel ikke bare pelsmengde som gjør at AH-spann kjører fra SH-spann i løp vel; AH er vel avlet på "vilje-genet" mer enn noe annet.

Det er fascinerende, og det er mer enn vilje ihvertfall på lederhundene er det en god dose mot. Sørlie sier han plukker ut hundene på det, de tøffeste som går gjennom alt av storm og det som verre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yvonne har mange unge hunder og kjører for å gjennomføre. Heia!

O.T Og når det gjelder fart- det er ikke alltid sånn at SH er tregere enn AH og blandingshunder :) Bare se på resultatlista på Norway trail dag 1 (i dag)- beste siberian spann er nr 7 (25 startende). Selv har jeg kjørt løp og

kommet ganske høyt oppe på lista i konkurranse med AH og Hounds. :) Tyngre er de som regel ikke, mine tisper veier 16-20 kg- de fleste AH er tyngre :)

Du har forøvrig rett, men det er jo en grunn for at ah er mest brukt - høyere fart over lengre distanser, det går oftere litt saktere med SHspann.

Er relativt godt bevandret i hundekjørermiljøet så er fullt klar over det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dobbeltpost, for lat til å redigere på mobil :P

Er vel ikke bare pelsmengde som gjør at AH-spann kjører fra SH-spann i løp vel; AH er vel avlet på "vilje-genet" mer enn noe annet.

Det er og et viktig poeng. "AH løper til de stuper" er ikke et sjeldent utsagn. Sikker på at flere av våre kunne gjort det (eller nesten i alle fall) om de ikke ble begrenset. Noen vil bare gå og gå og gå. Så vi fokuserer en del på å få til gode hvilere, de må lære seg at når halmen blir lagt ut skal de legge seg og hvile.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forøvrig rett, men det er jo en grunn for at ah er mest brukt - høyere fart over lengre distanser, det går oftere litt saktere med SHspann.

Er relativt godt bevandret i hundekjørermiljøet så er fullt klar over det :)

ja, men med riktig trening og god avl, så får en siberians som kan hevde seg ganske høyt opp på listene. Ralph Johanessen har vel også krysset inn siberian for å få bedre pels og poter, og kjører i hvertfall med en "halving" på Iditarod om jeg husker rett.

hilsen SH-fantast ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men med riktig trening og god avl, så får en siberians som kan hevde seg ganske høyt opp på listene. Ralph Johanessen har vel også krysset inn siberian for å få bedre pels og poter, og kjører i hvertfall med en "halving" på Iditarod om jeg husker rett.

hilsen SH-fantast ;)

Jeg sier da ikke at Siberians er en konstant tregere rase ;) Ordla meg kanskje litt feil når jeg skrev tregere enn de fleste AHspann, og burde vel presisert det mer med at grunnen til at det er mest ah er fordi mange er generelt raskere over lengre distanser, men at det finnes mange raske SHlinjer som er avlet nærmest utelukkende for løp. Ja, vet han har krysset inn mer SH i linjene sine :)

En gang i fremtiden skal jeg ha en SH jeg både kan stille med og kjøre med :wub:

Hilsen polarhundfantast :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gene og Øyvind har akkurat kommet inn fra flytur til Rainy Pass, og her er rapporten: Robert har krasjet sleden og mistet sittedelen på sleden. I den så var fórbøtte, fórskåler og øse. Dette har han nå fått erstattet på sjekkpunktet og alt er vel. Ingen skade på han eller hundene! Jake Berkowitzs line røk rett av da sleden og hundene kom på hver sin side av et tre! Heldigvis fikk han tak i hundene, og har bundet det hele ihop igjen! Allan Moore har også krasjet og det ene staget på sleden brakk. Dette ble reparert ved hjelp av en av løypestikkene, så dermed kunne han også fortsette!!! Happy River Steps er heftig, folkens!!!

Iditarod byr på utfordringer :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda mer utfordringer:

Fra fb-siden til Ralph Johannessen - Iditarod 2014

"Martin Buser @CP Nikolai with a bruised ankle and arm after bouncing around in the Buffalo Tunnels, after Rohn. He talks about the terrible trail conditions that he believes will become a dangerous challenge for many rookies - and others - especially the teams that takes their 24 hr mandatory rest in Rohn and enters the burns with a fresh dog team. He envisions many broken sleds, and destroyed runners. Buser has requested that his spare sled is moved up from McGrath to Nikolai.
About his strategy: Buser is pleased with the dogs performance; "they look great", and the idea is that they will get the "bounce back" after 24 hrs of rest.
The trail ahead: local people report of great trail conditions from Nikolai."

Litt for spennende allerede så tidlig i løpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...