Gå til innhold
Hundesonen.no

Iditarod 2014


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Spennende dette her. Sørlie har foreløpig beste etappetid på de to siste etappene. Ligger nå på tredje plass blant dem som har fullført 24-timershvilen. Dro akkurat ut fra Cripple hvor han har satt fra seg en av hundene sine.

Langt igjen enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

og da var Yvonne Dåbakk og hennes siberian husky-spann i mål! For en prestasjon!!

Joar er oppe på 5 plass og Robert Sørlie på 8 nå ser jeg Spennende!

Gleder meg slik til å se hvordan løpet utvikler seg! Heia Robert!

Guest Kåre Lise

Wow, spennende hva skjer? Vært ute i dag og sånn jeg nå leser resultatene er det tett i toppen, Robert er nr 8 men "bare" 5 timer bak førstemann inn til Kaltag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Sjekkpunktet.no

"At Ralph Johannesen nå er ankommet Yukon må vel kunne sies å være “against all odds”. Da vi sist snakket med han, på Takotna, var han i elendig forfatning. Mest fysisk, men selvsagt også mentalt preget av alt som hadde skjedd.

Det tok seg opp litt etter en god hvil, bra med mat, litt norsk heia-heia og ikke minst en pose piller.

Men mot Ruby skulle det gå gæli igjen. Pillene som sånn halvvegs holder smerten i sjakk sløver han ned. Han ble stående og halvsove på sleden og i en sving skjer det.

- Sleden dro ut i terrenget og eg falt av, sier Ralphen. Sleden veltet ikke og spannet dro videre. Eg måtte gå etter de en time før eg fant de. Da bare lå de der og så på meg."

Nå unner jeg virkelig Ralph noen skikkelige oppturer. Brukne ribben, ødelagt slede, det her, hva blir det neste liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Fra Sjekkpunktet.no

"At Ralph Johannesen nå er ankommet Yukon må vel kunne sies å være “against all odds”. Da vi sist snakket med han, på Takotna, var han i elendig forfatning. Mest fysisk, men selvsagt også mentalt preget av alt som hadde skjedd.

Det tok seg opp litt etter en god hvil, bra med mat, litt norsk heia-heia og ikke minst en pose piller.

Men mot Ruby skulle det gå gæli igjen. Pillene som sånn halvvegs holder smerten i sjakk sløver han ned. Han ble stående og halvsove på sleden og i en sving skjer det.

- Sleden dro ut i terrenget og eg falt av, sier Ralphen. Sleden veltet ikke og spannet dro videre. Eg måtte gå etter de en time før eg fant de. Da bare lå de der og så på meg."

Nå unner jeg virkelig Ralph noen skikkelige oppturer. Brukne ribben, ødelagt slede, det her, hva blir det neste liksom.

Så det der, nå er jeg langtifra den første til å rope ut kritisk om forholdene til hundekjøring men det der reagert jeg litt på. Så strengt som det er blitt i forhold til hundene, hva med førerne? To ting her sånn jeg ser det. i en hvilken som helst idrett ville det blitt som doping å regne, øke prestasjonen utover hva man er i stand til der og da. Men også sikkerheten, jeg tolker det som at dette gjerne er medikamenter vi her hjemme har varseltrekant på så skal de få ha ett sånt ansvar. Nå tviler jeg ikke nødvendigvis på dyrevelferden mer generell sikkerhet når en ser åssen det her gikk. Viser litt kontraster syns jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det der, nå er jeg langtifra den første til å rope ut kritisk om forholdene til hundekjøring men det der reagert jeg litt på. Så strengt som det er blitt i forhold til hundene, hva med førerne? To ting her sånn jeg ser det. i en hvilken som helst idrett ville det blitt som doping å regne, øke prestasjonen utover hva man er i stand til der og da. Men også sikkerheten, jeg tolker det som at dette gjerne er medikamenter vi her hjemme har varseltrekant på så skal de få ha ett sånt ansvar. Nå tviler jeg ikke nødvendigvis på dyrevelferden mer generell sikkerhet når en ser åssen det her gikk. Viser litt kontraster syns jeg..

Helt enig. Det athan sløves ned kan skape mange større og verre ulykker enn at han "bare" mista de litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle hundekjører blir jo rimelig sløve inder løp pga søvnmangel. Så han er jo vandt til det på en måte. De blir helt i ørska under løp og vet omtrent ikke sitt eget navn. Husker under Finnmare 2011, hvor en skulle signere seg inn og filk beskjed om å skrive på en visd linje. Mannen svarte hvor, det er jo ingen linjer her..

Mange har huskelapper på depotsekkene sine med arbeidsoppgaver som de kan se på når de er i ørska. Vet ikke hvor.mye hjelp det er men.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle hundekjører blir jo rimelig sløve inder løp pga søvnmangel. Så han er jo vandt til det på en måte. De blir helt i ørska under løp og vet omtrent ikke sitt eget navn. Husker under Finnmare 2011, hvor en skulle signere seg inn og filk beskjed om å skrive på en visd linje. Mannen svarte hvor, det er jo ingen linjer her..

Mange har huskelapper på depotsekkene sine med arbeidsoppgaver som de kan se på når de er i ørska. Vet ikke hvor.mye hjelp det er men.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Selvfølgelig, men så får du da sløvende medisiner oppå der igjen, det gjør ikke akkurat saken noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i en hvilken som helst idrett ville det blitt som doping å regne, øke prestasjonen utover hva man er i stand til der og da.

Tja, Kowalczyk gikk renn i OL med sterke smertestillende pga brudd i foten uten å skjule det på noen som helst måte og uten at det skapte særlig med reaksjoner... Hun hadde nok gjort det dårligere om hun ikke hadde døyvet smertene med medikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men siden han kjører i midtre del av feltet og ikke kjører om seier blir det mer hvile. Og han har nok behov for mer hvile selv også pga skaden og smerter.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Poenget er uansett at når man er sliten (det blir man i et slikt løp uansett hvor i feltet man ligger, kanskje enda mer når man ligger lenger bak, håper å kjøre seg litt opp og sover mindre selv), gjør det ikke tryggere at man går på medisiner som sløver han ned. Han mistet jo spannet sitt på grunn av dette, og måtte gå etter dem i en time. Bare flaks at de lå der ventende uten skader, det kunne gått svært, svært ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Har noe skjedd med Robert? Foreløpig dårligste tid inn til Shaktoolik med Joar hakk i hel, kan jo nesten virke som han har fått hjelp på veien og at de har kjørt sammen?

Spennende, jeg hadde virkelig trua på å få se hva som var igjen og nå dette.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe skjedd med Robert? Foreløpig dårligste tid inn til Shaktoolik med Joar hakk i hel, kan jo nesten virke som han har fått hjelp på veien og at de har kjørt sammen?

Spennende, jeg hadde virkelig trua på å få se hva som var igjen og nå dette.. :(

Kanskje hund i sleden? Siden han hadde kjørt såpass mye saktere enn de andre. Ser også ut som hundene nådde formtoppen sin for tidlig i løpet, og at de nå er på vei ned. Time will show, og vi får vel høre hva han har å si selv også i løpet av uka :)

Spennende å se hvem som vinner. Jeg liker Zirkle veldig godt, og hadde jo vært stilig med ei dame igjen. Samtidig kommer det flere raske spann bakfra. King kjører stygg fort. Far og sønn Seavey og Joar. Akkurat nå holder jeg vel en liten knapp på Jeff King.

Må bare nevne at jeg akkurat fikk med meg sendinga fra Finnmarksløpet og klippet med Ralph. 3 knekte ribbein(!), jeg trodde det bare var ett.. mannen så ikke direkte sprek ut. Vanvittig imponerende at han fortsatt står på sleden. Forstår jo at han gjør et forsøk på å fullføre når man det koster omlag 500.000 kr for å stille til start. Men tror ikke noen hadde synes det var rart om mannen hadde sagt at nok er nok heller, en ekte viking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe skjedd med Robert? Foreløpig dårligste tid inn til Shaktoolik med Joar hakk i hel, kan jo nesten virke som han har fått hjelp på veien og at de har kjørt sammen?

Spennende, jeg hadde virkelig trua på å få se hva som var igjen og nå dette.. :(

Tror ikke de kjørte sammen nei han ble vel bare innkjørt av Joar:

"– Joar Leifseth Ulsom og hans spann var minst et par hakk friskere enn Team Robert Sørlie inn til Unalakleet. Robert kjemper og kjører nok litt på autopilot. Det er mulig det er brutalt å si det, men min følelse er at Joar kjører sitt løp, mens Robert Sørlie kjører Thomas Wærner sitt, skriver nettstedet sjekkpunktet.no."

Edit: Men så leste jeg dette inne på Iditarod sida: "From talking to Roberts snowmachine friends a female in heat is still causing issues in the team." Så kanskje det er grunnen til at han har havnet bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt den samme tanken! Det er mer Wærner sin stil dette med å hvile såpass mye, Robert er en annen type. Er jo ikke slik han har tatt sine seire tidligere. Har ventet og venter på at nå kom han til å kjøre rett igjennom sjekkpunkt og melde seg på uten at det har skjedd. ..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det siste døgnet har Jeff King og Ally Zirkle kjempet innbitt om ledelsen i Iditarod.Sju kilometer før ankomst sjekkpunkt Safety fikk Jeff King parkering. Det meldes nå at han har brutt årets løp, og Zirkle er dermed i teten i ensom majestet. Dermed rykker norske Joar Leifseth Ulsom opp til en fjerdeplass. Han og to andre kjørere er på vei fra White Mountain til Safety nå. Det raser et voldsomt uvær i området, og Zirkle ligger værfast på sjekkpunktet." - Finnmarkslopet.no

Herregud!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

"Det siste døgnet har Jeff King og Ally Zirkle kjempet innbitt om ledelsen i Iditarod.Sju kilometer før ankomst sjekkpunkt Safety fikk Jeff King parkering. Det meldes nå at han har brutt årets løp, og Zirkle er dermed i teten i ensom majestet. Dermed rykker norske Joar Leifseth Ulsom opp til en fjerdeplass. Han og to andre kjørere er på vei fra White Mountain til Safety nå. Det raser et voldsomt uvær i området, og Zirkle ligger værfast på sjekkpunktet." - Finnmarkslopet.no

Herregud!

Hva er parkering? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

At hundene ikke vil gå mer :) De legger seg bare ned, og der blir de til de selv vil gå videre.

Sleden og hundene ble tatt av vinden og han klarte ikke å få hundene igang igjen etterpå leste jeg på ranablad.no :)

Åååja. :o:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...