Gå til innhold
Hundesonen.no

Weight Pull


BullsAtWork
 Share

Recommended Posts

Hei hei :)

Jeg lurer litt på om dere har kjennskap til den nye hundesporten weight pull som vokser kraftig i Norge.

Her er en forklaring på hva weight pull er fra Norwegian Weight Pull Club:

Hva er Weight Pull og hvordan foregår en WP-konkurranse?

Man skulle kunne kalle WP hundesporten samsvarighet til traktor pulling, eller trekkhundsportens kortdistanse. Hunden skal dra en vogn fra start til mål, avstanden er 5 meter. Den hunden som drar det tyngste lasset i forhold til sin egen kroppsvekt vinner sin vektklasse. En WP konkurranse har en hel masse regler for hvordan den skal foregå på en korrekt måte, les mer under reglement. Her kommer dog en kort forklaring:

Konkurransevognen må oppfylle visse krav for å være godkjent, den skal blant annet tåle en belastning på minst 2500kg.

WP banen skal være mellom 3-5 meter bred og 11 meter lang, og ha et underlag av jord, fin grus, gress eller matte.

På alle konkurranser finnes det en dommer, som er en EWPL-godkjent utdannet dommer. Denne har ansvaret for at alle regler følges, denne godkjenner eller ikke hundenes drag, samt tar tid på de individuelle dragene.

En utdannet veterinær skal kontrollere alle hunder innen start og denne veterinæren skal følge hele konkurransen. Veterinæren har rett til å stoppe en konkurranse eller en hund om skade kan forebygges eller har oppstått.

Hunder som viser ukontrollert aggresjon mot personalet/dommer/veterinær eller andre hunder blir utvist fra konkurransen.

Alle hunder veies og deles inn i ulike vektklasser, både tisper og hanner konkurrerer mot hverandre. Veterinæren kontrollerer alle hundene og eieren må skrive en erklæring som bekrefter at hunden er frisk, og ikke har hatt skader i kort tid innen konkurransen, at hunden ikke går på smertestillende eller har mottat noe form for doping. Om noen av disse tingene blir bevist løyet om, vil eieren bli utestengt fra alle EWPL-konkurranser for livstid.

Når konkurransen begynner, samler man alle de hundene i den vektklassen som skal konkurrere i et oppholdsområde. En og en hund kobbles på vognen som veier mellom 100-150 kg + vekter som utgjør den startvekten man ønsker å gå inn på.. Jo lengre inn i en konkurranse man kommer jo tyngre blir det. Hunden har 60 sekunder på seg for å få vognen i bevegelse, om vognen står stille før mållinjen etter 60 sek har gått, blir draget ikke godkjent, dermed er det seneste godkjente draget hundens sluttresultat. Når alle hundene i klassen har gjort seg ferdige, man kan selv velge når man vil gi seg om ikke hunden alt har gitt seg, utnevnes vinneren. I konkurransen oppnår man poeng, vinneren får 10 poeng, nummer 2 7 poeng og nummer 3 4 poeng. Man får også poeng for den tittelen man oppnådde under konkurransen. Tittlene kalles for EWP 1 for en hund som drar over 10 ganger sin egen vekt, EWP 2 om hunden drar over 15 ganger sin egen vekt, osv. Slike poeng regnes sammen under hele sesongen og samles etter hver konkurranse i et nasjonalt og internasjonalt register.

Hvor gammel bør hunden være før man begynner å trene WP?

I prinsipp kan man begynne å trene hunden da den er 8 uker ved å sette på den en sele og lære den at når selen er på så er det noe gøy som er på gang. Man kan senere henge noe vektløst bak hunden for å venne den til ulik lyd. Her bør man lære in start og stopp kommando og lære den at WP er noe gøy. den største skaden oppstår når man presser en ung hund for hardt ikke fysisk, men psykisk. En hund skal være mentalt moden for å prestere maksimalt. Hundens selvtillit er ALT i WP, teknikk og styrke kommer i andre rekke.

Må man begynne så tidlig for å få en bra WP hund?

Definitivt ikke, å trene inn en bra grunnleggende lydighet og ha en arbeidsvillig hund er viktig, og kommer til å gjøre WP treningen mye enklere lengre frem. En bra WP hund tar noen måneder av intensiv trening å bygge opp, om man trener på riktig måte og man har et godt grunnlag med en hund med stabil mentalitet, god grunnfysikk som er frisk og sunn og at man er en tålmodig hundefører. Det forenkler dessuten mye om man trener hunden sin i ulike miljøer med andre hunder, både til hverdags og i konkurranse.

Når får man begynne å konkurrere med sin hund?

På NWPC og andre EWPL WP konkurranser må hunden være 18 måneder for å få delta offisielt.

Må man røntge sin hund før man begynner WP trening?

Nei man behøver ikke røntge sin hund, men NWPC anbefaler det. Med PennHIP kan man røntge ved tidligere alder. Det finnes dessuten veterinærer som anbefaller WP trening for å styrke musklene hos hunden, og for å holde hunden i god kondisjon. Om du allikvel vil begynne å trene WP før du har røntget hunden din, gjør det med lette vekter.

Er WP noe for meg og min hund?

WP er en treningsform for alle raser/blandingsraser og alle typer hunder. Alt for mange hunder lever et usunt liv med for lite mosjon. En liten gåtur om dagen er veldig lite mosjon for en normal voksen hund, understimulering leder ofte til andre typer problemer som uønsket adferd. Spørsmålet som ofte dukker opp er om hundene syntes det er gøy med WP trening, svaret er ja. WP trenger ikke trenes for kun fokus på konkurranse, WP trening er et nyttig verktøy for å stimulere hunden din både fysisk og psykisk. Og WP trening har mange muligheter for variasjon. Lange turer med lett vekt eller korte turer med tyngre vekt. Hunden kan for eksempel dra barn på akebrett, hjelpe til med vedsanking eller andre ting. Bruk fantasien :)

Er det dyrt å trene WP?

Man trenger hovedsaklig en ordentlig WP sele for å sette i gang med skikkelig WP trening. En slik sele får man spesialsydd etter mål hos ulike produsenter. For kun å prøve ut litt WP for å se om dette er noe for deg og din hund, kan du selvfølgelig kontakte noen i klubben, slik at du kan komme å få prøve en sele og at vi hjelper deg igang. Deretter treninger du noen vekter i form av f.eks kjetting, noe du blant annet kan kjøpe på Biltema. Et medlemskap i NWPC koster forøvrig 200 kr i året.

Hva skal jeg gjøre da jeg begynner å trene eller hvor kan jeg prøve å trene?

Kontakt oss mer enn gjerne for spørsmål og hjelp til å begynne med WP trening på www.norwegianwpclub.com eller på facebook (Norwegian Weight Pull Club)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer bra :). Weight pull er en ganske så ny hundesport i Norge, jeg bare så det ikke var noe opplysende innlegg om wp her så tenkte å poste det :)

Joda, det er det. ;) Fra 2011.

http://hundesonen.no/forum/topic/58188-invitasjon-til-nwpc-weekendpull-2011/?hl=weightpull

http://hundesonen.no/forum/topic/59296-weightpulling-en-sport-for-alle-raser/?view=findpost&p=1134994&hl=weightpull

Pluss ymse tråder om kjettingtrekk og seler innimellom. Tror ingen her inne driver aktivt (Alexander var vel inne her en stund), men flere driver litt på hobbybasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er det. ;) Fra 2011.

http://hundesonen.no/forum/topic/58188-invitasjon-til-nwpc-weekendpull-2011/?hl=weightpull

http://hundesonen.no/forum/topic/59296-weightpulling-en-sport-for-alle-raser/?view=findpost&p=1134994&hl=weightpull

Pluss ymse tråder om kjettingtrekk og seler innimellom. Tror ingen her inne driver aktivt (Alexander var vel inne her en stund), men flere driver litt på hobbybasis.

Takk :) men ser att det er ingen konkret tråd om hva wp er :) jeg trener aktivt wp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer dette med min dvergpinscher. Hun ELSKER å trekke, hun trekker meg på ski uten problem og trekker over halvparten av sin vekt i kjetting. Vi har ikke trukket lenge da, men hun tar jo helt av når selen kommer fram :lol:

Hvordan er miljøet med "utradisjonelle" raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer dette med min dvergpinscher. Hun ELSKER å trekke, hun trekker meg på ski uten problem og trekker over halvparten av sin vekt i kjetting. Vi har ikke trukket lenge da, men hun tar jo helt av når selen kommer fram :lol:

Hvordan er miljøet med "utradisjonelle" raser?

Det er jo mye bullehunder, såklart, men litt annet også. En av de første som startet i Norge hadde også chi, f.eks. :) De som driver med dette er stort sett åpen for at dette er noe for alle raser, selv om det sikkert finnes unntak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en litt mer "tradisjonell" rase i forhold til wp, men har veldig inntrykk av at miljøet tar godt i mot alle raser. Vært på kurs med endel utradisjonelle raser, og vært på trening. Veldig koselig miljø det jeg har sett ihvertfall :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...