Gå til innhold
Hundesonen.no

Weight Pull

BullsAtWork
 Share

Recommended Posts

Hei hei :)

Jeg lurer litt på om dere har kjennskap til den nye hundesporten weight pull som vokser kraftig i Norge.

Her er en forklaring på hva weight pull er fra Norwegian Weight Pull Club:

Hva er Weight Pull og hvordan foregår en WP-konkurranse?

Man skulle kunne kalle WP hundesporten samsvarighet til traktor pulling, eller trekkhundsportens kortdistanse. Hunden skal dra en vogn fra start til mål, avstanden er 5 meter. Den hunden som drar det tyngste lasset i forhold til sin egen kroppsvekt vinner sin vektklasse. En WP konkurranse har en hel masse regler for hvordan den skal foregå på en korrekt måte, les mer under reglement. Her kommer dog en kort forklaring:

Konkurransevognen må oppfylle visse krav for å være godkjent, den skal blant annet tåle en belastning på minst 2500kg.

WP banen skal være mellom 3-5 meter bred og 11 meter lang, og ha et underlag av jord, fin grus, gress eller matte.

På alle konkurranser finnes det en dommer, som er en EWPL-godkjent utdannet dommer. Denne har ansvaret for at alle regler følges, denne godkjenner eller ikke hundenes drag, samt tar tid på de individuelle dragene.

En utdannet veterinær skal kontrollere alle hunder innen start og denne veterinæren skal følge hele konkurransen. Veterinæren har rett til å stoppe en konkurranse eller en hund om skade kan forebygges eller har oppstått.

Hunder som viser ukontrollert aggresjon mot personalet/dommer/veterinær eller andre hunder blir utvist fra konkurransen.

Alle hunder veies og deles inn i ulike vektklasser, både tisper og hanner konkurrerer mot hverandre. Veterinæren kontrollerer alle hundene og eieren må skrive en erklæring som bekrefter at hunden er frisk, og ikke har hatt skader i kort tid innen konkurransen, at hunden ikke går på smertestillende eller har mottat noe form for doping. Om noen av disse tingene blir bevist løyet om, vil eieren bli utestengt fra alle EWPL-konkurranser for livstid.

Når konkurransen begynner, samler man alle de hundene i den vektklassen som skal konkurrere i et oppholdsområde. En og en hund kobbles på vognen som veier mellom 100-150 kg + vekter som utgjør den startvekten man ønsker å gå inn på.. Jo lengre inn i en konkurranse man kommer jo tyngre blir det. Hunden har 60 sekunder på seg for å få vognen i bevegelse, om vognen står stille før mållinjen etter 60 sek har gått, blir draget ikke godkjent, dermed er det seneste godkjente draget hundens sluttresultat. Når alle hundene i klassen har gjort seg ferdige, man kan selv velge når man vil gi seg om ikke hunden alt har gitt seg, utnevnes vinneren. I konkurransen oppnår man poeng, vinneren får 10 poeng, nummer 2 7 poeng og nummer 3 4 poeng. Man får også poeng for den tittelen man oppnådde under konkurransen. Tittlene kalles for EWP 1 for en hund som drar over 10 ganger sin egen vekt, EWP 2 om hunden drar over 15 ganger sin egen vekt, osv. Slike poeng regnes sammen under hele sesongen og samles etter hver konkurranse i et nasjonalt og internasjonalt register.

Hvor gammel bør hunden være før man begynner å trene WP?

I prinsipp kan man begynne å trene hunden da den er 8 uker ved å sette på den en sele og lære den at når selen er på så er det noe gøy som er på gang. Man kan senere henge noe vektløst bak hunden for å venne den til ulik lyd. Her bør man lære in start og stopp kommando og lære den at WP er noe gøy. den største skaden oppstår når man presser en ung hund for hardt ikke fysisk, men psykisk. En hund skal være mentalt moden for å prestere maksimalt. Hundens selvtillit er ALT i WP, teknikk og styrke kommer i andre rekke.

Må man begynne så tidlig for å få en bra WP hund?

Definitivt ikke, å trene inn en bra grunnleggende lydighet og ha en arbeidsvillig hund er viktig, og kommer til å gjøre WP treningen mye enklere lengre frem. En bra WP hund tar noen måneder av intensiv trening å bygge opp, om man trener på riktig måte og man har et godt grunnlag med en hund med stabil mentalitet, god grunnfysikk som er frisk og sunn og at man er en tålmodig hundefører. Det forenkler dessuten mye om man trener hunden sin i ulike miljøer med andre hunder, både til hverdags og i konkurranse.

Når får man begynne å konkurrere med sin hund?

På NWPC og andre EWPL WP konkurranser må hunden være 18 måneder for å få delta offisielt.

Må man røntge sin hund før man begynner WP trening?

Nei man behøver ikke røntge sin hund, men NWPC anbefaler det. Med PennHIP kan man røntge ved tidligere alder. Det finnes dessuten veterinærer som anbefaller WP trening for å styrke musklene hos hunden, og for å holde hunden i god kondisjon. Om du allikvel vil begynne å trene WP før du har røntget hunden din, gjør det med lette vekter.

Er WP noe for meg og min hund?

WP er en treningsform for alle raser/blandingsraser og alle typer hunder. Alt for mange hunder lever et usunt liv med for lite mosjon. En liten gåtur om dagen er veldig lite mosjon for en normal voksen hund, understimulering leder ofte til andre typer problemer som uønsket adferd. Spørsmålet som ofte dukker opp er om hundene syntes det er gøy med WP trening, svaret er ja. WP trenger ikke trenes for kun fokus på konkurranse, WP trening er et nyttig verktøy for å stimulere hunden din både fysisk og psykisk. Og WP trening har mange muligheter for variasjon. Lange turer med lett vekt eller korte turer med tyngre vekt. Hunden kan for eksempel dra barn på akebrett, hjelpe til med vedsanking eller andre ting. Bruk fantasien :)

Er det dyrt å trene WP?

Man trenger hovedsaklig en ordentlig WP sele for å sette i gang med skikkelig WP trening. En slik sele får man spesialsydd etter mål hos ulike produsenter. For kun å prøve ut litt WP for å se om dette er noe for deg og din hund, kan du selvfølgelig kontakte noen i klubben, slik at du kan komme å få prøve en sele og at vi hjelper deg igang. Deretter treninger du noen vekter i form av f.eks kjetting, noe du blant annet kan kjøpe på Biltema. Et medlemskap i NWPC koster forøvrig 200 kr i året.

Hva skal jeg gjøre da jeg begynner å trene eller hvor kan jeg prøve å trene?

Kontakt oss mer enn gjerne for spørsmål og hjelp til å begynne med WP trening på www.norwegianwpclub.com eller på facebook (Norwegian Weight Pull Club)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer bra :). Weight pull er en ganske så ny hundesport i Norge, jeg bare så det ikke var noe opplysende innlegg om wp her så tenkte å poste det :)

Joda, det er det. ;) Fra 2011.

http://hundesonen.no/forum/topic/58188-invitasjon-til-nwpc-weekendpull-2011/?hl=weightpull

http://hundesonen.no/forum/topic/59296-weightpulling-en-sport-for-alle-raser/?view=findpost&p=1134994&hl=weightpull

Pluss ymse tråder om kjettingtrekk og seler innimellom. Tror ingen her inne driver aktivt (Alexander var vel inne her en stund), men flere driver litt på hobbybasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er det. ;) Fra 2011.

http://hundesonen.no/forum/topic/58188-invitasjon-til-nwpc-weekendpull-2011/?hl=weightpull

http://hundesonen.no/forum/topic/59296-weightpulling-en-sport-for-alle-raser/?view=findpost&p=1134994&hl=weightpull

Pluss ymse tråder om kjettingtrekk og seler innimellom. Tror ingen her inne driver aktivt (Alexander var vel inne her en stund), men flere driver litt på hobbybasis.

Takk :) men ser att det er ingen konkret tråd om hva wp er :) jeg trener aktivt wp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer dette med min dvergpinscher. Hun ELSKER å trekke, hun trekker meg på ski uten problem og trekker over halvparten av sin vekt i kjetting. Vi har ikke trukket lenge da, men hun tar jo helt av når selen kommer fram :lol:

Hvordan er miljøet med "utradisjonelle" raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer dette med min dvergpinscher. Hun ELSKER å trekke, hun trekker meg på ski uten problem og trekker over halvparten av sin vekt i kjetting. Vi har ikke trukket lenge da, men hun tar jo helt av når selen kommer fram :lol:

Hvordan er miljøet med "utradisjonelle" raser?

Det er jo mye bullehunder, såklart, men litt annet også. En av de første som startet i Norge hadde også chi, f.eks. :) De som driver med dette er stort sett åpen for at dette er noe for alle raser, selv om det sikkert finnes unntak.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en litt mer "tradisjonell" rase i forhold til wp, men har veldig inntrykk av at miljøet tar godt i mot alle raser. Vært på kurs med endel utradisjonelle raser, og vært på trening. Veldig koselig miljø det jeg har sett ihvertfall :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...