Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretter av Schäfer/Kelpie


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Hello igjen, kjære sonen!

Nå har jeg kommet hjem fra London, og jeg ble sittende leeeenge på pcen i dag der jeg bare satt og så på schäfere og kelpier og oppdretter av dem.

Det er jo fortsatt en god stund til jeg skal få meg en hund til (hvis det ikke blir foto, da blir det snart), og jeg synes det er utrolig frustrerende og vanskelig å bestemme seg for én oppdretter.. Og det er veldig vanskelig å luke ut de som er useriøse.

Jeg skal følge rådet jeg fikk av Malamuten i den forrige tråden jeg hadde, om at hvis det fortsatt er litt hipp som happ hvilken rase det blir så kan man ta det kullet som kommer når det passer best. MEN da må man jo vite hvilke oppdrettere man vil ha hund fra, og jeg synes den jungelen er så vanskelig å navigere i.

Har dere noen erfaringer/tips om hvilke oppdrettere av Schäfer og Kelpie som er gode?

Schäferen MÅ ha en god og rett rygg, ingen ekkel bananrygg hos meg. Helst ikke den skarpeste typen. Trenger ikke være den aller mest ekstreme typen (tjenestehund). Helst kort/mellomlang pels, ikke langhåret.

Kelpien trenger bare å være Kelpie :P Sosial, arbeidsom, ikke alt for bjeffete eller lett-stresset.

RED: Skal jo selvfølgelig være bruksschäfer :)

RED2: Har sett en del på Vargfjell og DeepEyes. Vargfjell må ha de retteste ryggene jeg har sett på Schäferen på utrolig lenge! Og de virker veldig veldig seriøse. DeepEyes også har jo Kelpier som har gått/går i Elite i LP. Også hun virker veldig veldig seriøs og genuint interessert i hundene og rasen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min schæfer og hun er fra Kustmarkens i Sverige.

Trener LP og søk med NRH.

De var flotte! Men de virker som den ganske tunge typen? Jeg skal jo for det meste satse på LP, så de veldig tunge Schäferene blir nok litt for treige. Mixxi var vakker da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kanskje.. Min tispe er veldig stor, men vil ikke si hun er tung i den forstand. Hun er 40 kg men rimelig atletisk likevel. De avler for både bruks, LP og tjeneste.

Jeg kjenner en veldig liten og nett tispe fra kennel Tøllemoen.

Jo kanskje. De er jo store, men synes en del av avlshundene så ganske kraftige ut (ikke at det trenger å være negativt altså). Men er litt svak for de som er liiitt slankere :)

Og tenker du på tispa til @Sprettballen? Skulle gjerne hatt en sånn en, ja :wub: Fantastisk vakker hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :)

Jeg synes de store er de aller flotteste, (så lenge de ikke ser "tunge" og dvaske ut, men det er klart det er smak og behag, og det er helt klart mange fordeler med en liten og lett hund.

Jeg er også glad i de store, bare det ikke blir for mye :P Kanskje er det litt mye tykk pels som gjør at de ser litt store og tunge ut. Har skrevet dem opp i hvert fall, så skal jeg sende en mail i morgen og spørre dem ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere sjef driver Redqliff og venter valper nå. Tror det blir mange!
Hun har god peiling på hund da hun driver et hundepensjonat og trener hunder aktivt.

Veldig glad i alle hundene hennes. Herlige vesener som har fått meg til å sniffe litt på kelpien selv. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RED2: Har sett en del på Vargfjell og DeepEyes. Vargfjell må ha de retteste ryggene jeg har sett på Schäferen på utrolig lenge! Og de virker veldig veldig seriøse. DeepEyes også har jo Kelpier som har gått/går i Elite i LP. Også hun virker veldig veldig seriøs og genuint interessert i hundene og rasen sin.

Vel, da må har du ikke kikket så mye rundt ;) For det er svært mange med brukshunder som avler rette rygger og rett ben... Så gikk litt mer du, se på XO f.eks eller se mot Sverige. Husk å finn noen som kan hjelpe deg i denne jungelen også, du vil ikke ha noe heftig noe, ergo er det nesten enda vanskeligere enn å finne en frisk sch fra showlinjer ;)

Utover det, kan jeg vel bare si at DeepEyes er vel en av de få oppdretterne her i Norge som gir slike sprettballer og kule hunder som virkelig gir det meste for å få til arbeidet de er satt til :) Kan slettes ikke mye om kelpie, men har det inntrykket, og DeepEyes kjenner jeg litt fra før og har sett en del hunder derfra :)

Lykke til med valg av hund, du har sett deg ut to helt forskjellige typer og tror nesten du må gå litt i deg selv å tenke over hva du egentlig vil ha. Vil du ha en liten sprettball som er raske og kvikk i øvelsene til f.eks lydighet og ag, eller er du ute etter noe mer "tungt" som kanskje ikke fult så raske og kvikke. For all del, sch kan være kvikk og rask den å, men ikke på samme måte som en kelpie. Det er pro's og kon's i begge raser.

Og Margrete skal IKKE blande seg inn i ryggdiskusjoner hell-no-smiley-emoticon.gif

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ønsker en aktiv kelpie med mye kapasitet så kan jeg virkelig anbefale Deepeyes.

Dersom man ønsker en litt mer "rolig" kelpie bør man nok vurdere andre oppdrettere :)

Jeg er veldig fornøyd med mine to DeepEysere, både den som kommer fra Jeanette og den som er en "samarbeidsvalp".

Jeg har ikke vært borti maken til arbeidskapasitet og fokus som det Harly har, han er virkelig en fryd å jobbe med, men han er en aktiv hund som trenger at det skjer noe.

(Om det skulle være noe tvil så var det nettopp det jeg ville ha :) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange å velge i når det kommer til Kelpie i Norge :-) det er vell bare deepeyes og redqliff som evnt skal ha valper. Har inntrykket av at begge to er seriøse og flinke oppdrettere ;-)

Jeg kjøpte min i Sverige og er fornøyd med han! Han kommer fra AussieAction i Sverige. Jeg ville nok sett mot Sverige igjen om jeg skal kjøpe en til, ville sett på Vickulas, tullarbacken og cefeus hvertfall ;-) Det er bare å gå på svenske kelpieklubben og se på oppdretterlisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferhund skal ikke se ut som en whippet eller mynde. Synes hunden din er flott @Sophie :)

Sett mange som ser ut som det eller? Jeg skjønner godt poenget til TS, det er forskjell på 40 kg og 25-30 kg uansett hvordan man snur og vender på det, det betyr ikke at det er utelukkende negativt og være stor, men det passer ikke til alt. De vil være bedre i noe, mens i andre ting så er det en ulempe og være for stor. (og sch skal heller ikke være så stor, sånn egentlig, om man sjekker rasestandard). At man ønsker seg noe mindre og kjappere betyr på ingen måte at man ønsker seg en mynde, det er MYE imellom der.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var flotte! Men de virker som den ganske tunge typen? Jeg skal jo for det meste satse på LP, så de veldig tunge Schäferene blir nok litt for treige. Mixxi var vakker da :wub:

Anbefaler deg å ta en titt på kennel XO :)

Angående kelpie så anbefaler jeg også kennel Deepeyes på det sterkeste! Du finner ikke mer seriøs og dyktig oppdretter enn henne tror jeg ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en hund fra Kennel XO (bodde med han en måned i sommer, så føler jeg kjenner han greit nok til å uttale meg i hvert fall litt, selv om jeg ikke er noen ekspert på rasen). Og han er i hvert fall en veldig trivelig hund. Går fint med alle andre dyr (bor på gård), sosial, og treningsvillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen! :D

Kelpie: Tror nok det blir fra DeepEyes, ja, hvis det blir Kelpie da. Har et utrolig godt inntrykk av både hundene hennes (selv om jeg ikke har møtt dem), og henne. Hun bruker jo også hundene sine til veldig mye rart og det viser jo bare at de er allsidige :)

@Vimsy: Skal sjekke ut Redqliff. Takk!

@Shlush: Sjekker ut AussieAction også. Takker og bukker for tips :)

Schäfer: Din var utrolig vakker, @Sophie! Har jo ikke sett bilder av din, men hun så fantastisk fin ut. Akkurat som jeg tenker jeg kan ha. Skal se litt mer på Kustmarkens :)

@Margrete: Altså, nå er ikke jeg så veldig aktiv i Schäfermiljøet (av relativt åpenbare grunner :P), så jeg ser jo ikke alle oppdretterne og hundene som du kanskje gjør, men da jeg så på hundene til Vargfjell så hadde de faktisk rette rygger. Og mange oppdrettere jeg har sett på før dem hadde ikke akkurat det (hei, bananrygg). Så de retteste ryggene på lenge, ikke de retteste Schäferne :)

Og ja, Kelpie (og Mudi) og Schafer er to veldig forskjellige typer hund, men begge typene er "min" type hund. Jeg har alltid elsket de litt store og "tøffe" hundene, samtidig som jeg gjerne skulle hatt en liten klovnehund også. Jeg trives veldig godt med begge, og det er derfor jeg er så usikker, fordi jeg trives så utrolig godt med begge. Man legger jo selvfølgelig opp treningen etter hvilken type man velger, så jeg ser for meg at jeg skal klare, og trives like godt med begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett mange som ser ut som det eller? Jeg skjønner godt poenget til TS, det er forskjell på 40 kg og 25-30 kg uansett hvordan man snur og vender på det, det betyr ikke at det er utelukkende negativt og være stor, men det passer ikke til alt. De vil være bedre i noe, mens i andre ting så er det en ulempe og være for stor. (og sch skal heller ikke være så stor, sånn egentlig, om man sjekker rasestandard). At man ønsker seg noe mindre og kjappere betyr på ingen måte at man ønsker seg en mynde, det er MYE imellom der.

For all del, les mye negativt i det, kanskje jeg gjorde det selv hos TS. Jeg føler bare tendensen er gjennomgående fra både Labrador til Schäfer her, at idealet hele tiden er noe som er tynt, lite og lett. Ikke de første ordene jeg forbinder med hverken Labrador eller Schäfer (eller Rottweiler, eller engelsk mastiff) uten at det betyr jeg liker gigantvarianter, overvektige eller slaskeblubbebikkjer. Jeg får en feeling av at disse rasene kanskje aldri kommer til å kunne leve opp til "det man egentlig ønsker seg" med mindre man går svært langt bort fra standarden og/eller underforer bikkja over lang tid.

Jeg tror, kun vurdert ut fra uttalelsene på forumet her, at TS ville fått det best med en nett kelpie ala de Deepeyes avler fram som alltid hadde levd opp til idealet om en tynn, lett og spretten hund. Med kort pels som viser fram muskler, de ser veldig spreke ut, og er utrolig kvikke og positive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg er enig med deg @Kangerlussuaq.

Schæfer er en stor hund. Det er også en hund med mye drifter som kan være krevende. (ift. dette om at malle ble for krevende) Det er en brukshund og det er en stor brukshund. Det er også en fantastisk hund, men den krever absolutt sitt. Tenk også over hvordan du ønsker å bli mottatt av andre både hunde og ikke-hundemennesker. Det er ikke en hemmelighet at du vil møte mange som er redd for din schæfer selv om den er snill.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kelpie fra Vickulas kennel, og jeg er utrolig fornøyd :) Jeg kan også anbefale Deepeyes, en utrolig dyktig oppdretter. Busligans i Sverige er også utrolig dyktige :)

Kelpien min er bare 7 måneder gammel da, så jeg har ikke så utrolig god erfaring. Men foreløpig er hun alt jeg kan tenke meg :ahappy: En rask hund (både fysisk og mentalt) med bra utholdenhet, utrolig sosial. Avbalansert, myk, førerorientert, har bra lek og bra avreagering :) Foreløpig syns jeg også hun ser veldig bra ut eksteriørt :) Jeg ønsker i pose og sekk når det gjelder hunden min. Brains and beauty :) I tillegg til god helse og mentalitet såklart!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, les mye negativt i det, kanskje jeg gjorde det selv hos TS. Jeg føler bare tendensen er gjennomgående fra både Labrador til Schäfer her, at idealet hele tiden er noe som er tynt, lite og lett. Ikke de første ordene jeg forbinder med hverken Labrador eller Schäfer (eller Rottweiler, eller engelsk mastiff) uten at det betyr jeg liker gigantvarianter, overvektige eller slaskeblubbebikkjer. Jeg får en feeling av at disse rasene kanskje aldri kommer til å kunne leve opp til "det man egentlig ønsker seg" med mindre man går svært langt bort fra standarden og/eller underforer bikkja over lang tid.

Jeg tror, kun vurdert ut fra uttalelsene på forumet her, at TS ville fått det best med en nett kelpie ala de Deepeyes avler fram som alltid hadde levd opp til idealet om en tynn, lett og spretten hund. Med kort pels som viser fram muskler, de ser veldig spreke ut, og er utrolig kvikke og positive :)

Jeg har da ikke sagt at jeg kun liker de tynne, lette hundene? Det er faktisk veldig feil, så jeg må ha formulert meg veldig feil hvis du har fått det inntrykket. Luna er jo en slank Labbe, men det var jo ikke noe jeg gikk etter da jeg skaffet meg hund. Og det er ikke noe jeg vil ha i neste Labrador. Selv synes jeg den litt mer kompakte "tønne"labben er finere.

Jeg liker veldig mange forskjellige typer hunder, og både Schäfer og Kelpie er hunder jeg synes passer meg veldig bra, både i utseende og gemytt. Og det at jeg vil ha en litt mindre og lettere Sc betyr jo ikke at den trenger å være myndetynn. Bare den ikke er av de mest kraftige og kompakte Sc. Det finnes mellomting :)

Ville bare si at jeg er enig med deg @Kangerlussuaq.

Schæfer er en stor hund. Det er også en hund med mye drifter som kan være krevende. (ift. dette om at malle ble for krevende) Det er en brukshund og det er en stor brukshund. Det er også en fantastisk hund, men den krever absolutt sitt. Tenk også over hvordan du ønsker å bli mottatt av andre både hunde og ikke-hundemennesker. Det er ikke en hemmelighet at du vil møte mange som er redd for din schæfer selv om den er snill.

Det er jeg da fullt klar over, og det er med i beregningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kelpie fra Vickulas kennel, og jeg er utrolig fornøyd :) Jeg kan også anbefale Deepeyes, en utrolig dyktig oppdretter. Busligans i Sverige er også utrolig dyktige :)

Kelpien min er bare 7 måneder gammel da, så jeg har ikke så utrolig god erfaring. Men foreløpig er hun alt jeg kan tenke meg :ahappy: En rask hund (både fysisk og mentalt) med bra utholdenhet, utrolig sosial. Avbalansert, myk, førerorientert, har bra lek og bra avreagering :) Foreløpig syns jeg også hun ser veldig bra ut eksteriørt :) Jeg ønsker i pose og sekk når det gjelder hunden min. Brains and beauty :) I tillegg til god helse og mentalitet såklart!

Tusen takk! Din lille Tidi er utrolig vakker :)

Har skrevet opp de to du anbefalte :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha hund med helt rett rygg må du nesten se på individer/kombinasjoner, ikke oppdrettere. De aller, aller fleste bruksoppdrettere har en og annen om ikke flere hunder med mer eller mindre avfallende kryss. Dette fordi en god bruksoppdretter ser ikke på kosmetiske bagateller, men på funksjon (litt helling hemmer ikke nevneverdig) og bruksdugelighet. Akkurat som man der ikke fokuserer på bananrygger, fokuserer man heller ikke på rette rygger. Jeg ville uansett heller vært mer opptatt av helse i forhold til research, og hvilken type hunder eventuell oppdretter avler (sportslinjer, tjenestelinjer eller en kombinasjon). Vargfjell har mange gode hunder og et godt omdømme, men jeg tviler på at du får valp derfra hvis du sier du vil ha Vargfjell-hund fordi den har så rett rygg. I hvert fall om du presenterer det som like essensielt, som du har framstilt det her i tråden. En god schæferhund har ingen farge, ei heller en spesiell fasong.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...