Gå til innhold
Hundesonen.no

Berlin - tips?


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Jeg var i Berlin som syttenåring sammen med min far, nå skal jeg dit med ei venninne. Derfor trenger jeg tips til et par ting som jeg ikke hadde like mye bruk for da jeg var der sist. :P

Hvor er det gøy å gå ut dersom man liker trivelige puber og litt laidbacke barer bedre enn classy VIP-steder og dunkdunkmusikk? Hvor man kan prøve litt forskjellige typer øl og lett komme i prat med andre folk?

Hvor er det fint å shoppe dersom man vil finne helt normale klær som ikke er svindyre og ikke er "sporty og ungdommelige" (= noe bestemora di ville gått i)?

Andre Berlin-tips?

Jeg har litt lyst til å besøke Tempelhof-parken hvis det blir ålreit vær, tror dere det er noe vits i det på vinterstid eller skal jeg heller spare det til en gang jeg er der om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville spist lunsj oppe i teletårnet om du ikke har vært der allerede :) Maten var dyr der oppe, men du får utsikt over hele byen! (det roterer 360 grader) http://tv-turm.de/en/

Husker ikke akkurat hvor vi shoppa, men du finner alt mulig i alle prisklasser :ahappy: (Ville ungått KaDeWe om du ikke er interessert i de dyrere merkene og overpriset mat. hehe) Syns det var gøy bare for å kikke, men det var ikke der jeg fant ting i min prisklasse.

Husker vi spiste veldig(!) mye god mat. Spurte noen lokale om gode spiseplasser og det viste seg å være lurt. Vi var i hvertfall kjempe fornøyd :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jentetur til Berlin for 1,5 år siden. Vi trodde vi hadde fått hotell i et litt shady strøk (Best Western), men det var billig og nærme banen. Men det viste seg å være svært sjarmerende og hyggelig, hvis man kom seg fra hovedgaten og nedover sidegatene. Vi testet ut forskjellige bydeler hver dag, men endte nesten alltid opp med å dra tilbake til "vårt" område på ettermiddagen. Sentrum og turistområdene var bare å styre unna, det samme med KaDeWe - med unntak av toppetasjen, i gourmetmatavdelingen :)

Mitt tips er å holde dere i øst, det var særlig et område jeg likte veldig veldig godt, men jeg kommer ikke på hva det heter. Stoppet hadde et jentenavn... Der var det kule butikker, kule kafeer, gode restauranter, små parker og ikke så mye turister. Det fremstod som veldig "organisk".

Jeg vil gjerne reise tilbake til Berlin, fikk veldig sansen for byen! :yes::yes::yes:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det gøy å gå ut dersom man liker trivelige puber og litt laidbacke barer bedre enn classy VIP-steder og dunkdunkmusikk? Hvor man kan prøve litt forskjellige typer øl og lett komme i prat med andre folk?

Berlin er perfekt for det. Små fine puber overalt, spesielt rundt Kreuzberg. Samme gjelder kafeer, med god mat, på hvert hjørne av enhver shabby gate.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte på en annen Berlin-tråd her en gang:

- Om du liker shopping er Alexa et must!
- Se heeeele byen fra Fernsehturm! Drit kult! :D
- Reichstag er jo selvsagt med på lista om en er historieinteressert. Andre historiske steder er jo selvsagt Checkpoint Charlie og Brandenburger Tor!

Hadde jeg hatt tid skulle jeg lista opp mer, men alt i alt er Berlin en fantastisk by! Opplev så mye som mulig! :D Hvor i byen skal dere bo?

Jeg eeeelsker Berlin! Har vært der et par ganger og byen er bare så herlig! :D Nå vet jeg ikke hvor dere skal bo, men vi fant en liten pub ved navn Die Berliner Republik - Hauptstadtkneipe. God mat og innmari kul "ølbørs" med flere "børskrakk" i løpet av dagen.
Personlig vil jeg ikke anbefale å spise i TV-tårnet. Vi gjorde det i forfjor og det var lang ventetid før maten kom, lite og ikke god mat for pengene, uhøflig betjening (eneste stedet i Berlin vi har møtt det), men for all del er jo utsikten kul, da.
God tur!
Edit: Sist vi var der dro vi forresten til Tropical Island. Tar en stund med tog, men det var en ganske fin dag. Nå reiste vi hovedsaklig dit fordi vi hadde med den da 12-årige datteren til sambo'n, men det var faktisk verdt turen. Selvom vi nok aldri gjentar akkurat det. ;)
Endret av JailyTina
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og svar! Jeg er også glad i Berlin, likte byen veldig godt da jeg var der for seks-sju år siden, så gleder meg til å utforske enda flere sider av byen nå. :)

Vi skal forresten bo på dette hostelet: http://www.pfefferbett.de/

"Central

It won't take you long to reach the most important Berlin sights and best-known neighborhoods if you stay at Pfefferbett Hostel Berlin. Alexanderplatz is only two subway stations away, while Museum Island and the famous courtyards of Hackesche Höfe are only 15-20 minutes away by foot. We’re central, but you’ll still get a quiet night’s sleep. You´ll have a courtyard or a garden outside your window, not a noisy street.

Cool

Pfefferbett is your accommodation in Berlin's premier scene district Prenzlauer Berg. Just around the corner is “Kastanienallee”, which is supposed to be „the hippest street Germany may have". Pfefferbett Hostel in Berlin = right in the middle, out of the ordinary!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der sist helg, men nå bryr ikke vi oss så mye om pub'er og slikt. Men om du vil kan du jo ta en titt: Berlin.

Om du er interessert i markeder så er det et veldig stort et på søndager: Flea Market at Mauerpark. Litt kaotisk, så var ikke det helt store for oss. Men var en opplevelse det også :)

Vi var der mest for å se byen og det historiske som f.eks: Brandenburg gate, Berlinmuren, Checkpoint Charlie og The East side Gallery. Vi var også innom 4 av 5 av museumene på Museum Island. Høydepunktet der må nok være Neues Museum med mye Egyptisk historie.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...