Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan velge kjønn på ny hund?


tm100020
 Share

Recommended Posts

Jeg har planer om å skaffe meg hund, da fortrinnsvis en valp. Vi har allerede en familiehund (som er mor og fars) så jeg tenker at å innføre en valp er lettere og bedre, enn å finne en passende hund som også skal klaffe personlighetsmessig med den vi allerede har. Jeg har foreløpig flyttet hjem, og skal ihvertfall bo hjemme til høst 2015 så hunden vil bli boende med vår Harley.

Far er allergisk så er ikke allverden jeg kan velge i heller - men det er en annen diskusjon.

Men om jeg skal ha en tispe eller hannhund er noe jeg ikke har "bestemt" meg for enda. Har lagt meg noen tanker om det, men har fått det inntrykket at det alltid er lurt å spørre sonen ;)

Så - skal jeg velge tipse eller hann?

Litt om hunden vår og hans omgangskrets:

Han vi har fra før er en 8år gammel særing. Han er vant til å ha tingene sine for seg selv, og liker seg som enstøing, men har etterhvert innfunnet at det finnes flere hunder (da spesielt hanner) i verden - og har begynt å trives i deres nærvær. Bichon Havanese av rase og han er ikke kastrert. (Verdt å nevne at vi aldri fikk sosialisert stort da han var valp med hanner da alle våre kjenninger hadde tispe)

Jeg har to eldre søstre som begge har egen hund. Eldste en hanndachs på 5-6-7år, og yngste en 7mnd gammel malteser tispe. Søstra var hjemme i jul, og Harley viste ekstremt fine takter mot den lille (da 5mnd) og ville vise hun hva som var god oppførsel. Jula vår varte ganske lenge i år før de reiste hjem, og terskelen hans ble høyere og høyere for hver dag. Det virket som han likte å ha malteseren hjemme hele jula (dachsen ble med søsters samboer hjem siden far ikke tåler hunden), og derfor ser jeg at det ikke er teit ovenfor Harley å innføre en til i hans liv som "enstøing".

Har også en tante vi beøker ofte med to dacher til, den ene tror jeg er noe over 3 år, og den andre noe under - begge hanner. Naboen har også skaffet seg hund, først en Lhasa Apso hann valp og hadde den i litt over ett år, og etter at den antageligvis ble tatt av rovdyr, fikk de ny hann av samme type på 5mnd. Vi har felles hage, så de går ofte løs og koser seg der. Harley har gått ekstremt godt overens med begge disse hundene.

Han har aldri vært av typen som leker med andre hunder men etter at naboen fikk hund har han begynt med det, selv om han har en litt særegen stil.

Da eldstesøstra og etterhvert tanta fikk sin første hund var det to ivrige valper som hang seg fast i pelsen på Harley. Dette gjorde at han ble veldig sur på andre hunder, og knurret for å få litt "space". Dette har derimot endret seg nå, men er fortsatt litt lyd på han. Han har aldri bitt etter andre hunder, men han er dominant og ønsker å være på topp. Kan da si ifra når "nok er nok".

Jeg har som sagt lagt opp mine tanker på kjønn, men vil høre hva dere syntes uten at dere har hørt mine tanker :)

Skal jeg ha tispe som etterhvert får løpetid eller hannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal velge min framtidige puddel kommer det om jeg skal ha den i utstillingspels eller ei til å være med å påvirke hvilket kjønn jeg skal ha. Det blir tispe om jeg har planer om utstilling fordi hannhundene i stor grad tisser ned forbeina sine, i tide og utide. Så det er kanskje noe å tenke på med pelshund? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville hatt en hann. Men gjerne av samme rase eller lignende. (Malteser, shi tzu osv) Harley ville kanskje vært en forbilde hvis du skaffet deg en av samme rase. Men før du kjøper valp, la valpen og Harley møtes først. For sikkerthetsskyld :)
Far tåler ikke andre bichon raser enn havanese (heller ikke shih tzu eller lhasa apso), så jeg vil ikke være like snartenkt som søsterne mine. Har funnet rasen jeg vil ha, men det gjenstår å se om far tåler den (han har en kompis med to eksemplarer så det gjør han når han får tid). Å la han møte valpen kan jo være en idé, men hvis det blir av rasen jeg ønsker må jeg et stykke for å komme meg dit. Også blir det noe med det å treffe bare valpen kontra resten av oppdretters hunder og evnt kullsøsken.. Omgivelsene, altså hjemme eller borte, spiller også inn, og han reagerer bedre når vi får besøk enn når vi er på besøk :) Men det skal jeg overveie nærmere når den tid kommer :)

Når jeg skal velge min framtidige puddel kommer det om jeg skal ha den i utstillingspels eller ei til å være med å påvirke hvilket kjønn jeg skal ha. Det blir tispe om jeg har planer om utstilling fordi hannhundene i stor grad tisser ned forbeina sine, i tide og utide. Så det er kanskje noe å tenke på med pelshund? :P
Mitt siste alternativ er en pelsrase da jeg helst vil slippe all stellet, selv om jeg går inn for det om han ikke tåler annet :) Så akkurat den problemstillinga tror jeg ikke blir den samme for meg :) Men takk for innspill alle sammen :) Høres ut som om dette kan gå bra begge veier! Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke har "bestemt" meg for enda. Har lagt meg noen tanker om det, men har fått det inntrykket at det alltid er lurt å spørre sonen ;)

Ja, alltid lurt å spørre sonen.

:jump:

Jeg landet på hannhund, har ei tispe.

Tisper lukter godt, men har risiko for å krangle ille seg i mellom. Nå har jeg fått beskjed, at min tispe også vil krangle med en hann av str. XL, hun er str. S schäfer. Når han er større og yngre, vil hun stadig sette han pa plass.

Vel, det tror jeg lite på, hun går godt overens med store hunder som oppfører seg slik de skal gjøre. Også XL-hanner hun ikke kjenner, og yngre, er flink å sette de på plass, med sine 25kg.

Tror det kommer an på mentaliteten til hver hund, få en stabil, sosial hund, av det andre kjønn. Løpetid med hann og tispe, er mye mer praktisk enn tispe+tispe.

Slått sammen dobbeltpost. Mod. Kaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alltid lurt å spørre sonen.

:jump:

Ja, føler man får et ærlig svar og ikke sånn "hvis du gjør sånn og slik og såder så går det nok".. Også gjør det ikke det :P

Jeg landet på hannhund, har ei tispe.

Tisper lukter godt, men har risiko for å krangle ille seg i mellom. Nå har jeg fått beskjed, at min tispe også vil krangle med en hann av str. XL, hun er str. S schäfer. Når han er større og yngre, vil hun stadig sette han pa plass.

Vel, det tror jeg lite på, hun går godt overens med store hunder som oppfører seg slik de skal gjøre. Også XL-hanner hun ikke kjenner, og yngre, er flink å sette de på plass, med sine 25kg.

Tror det kommer an på mentaliteten til hver hund, få en stabil, sosial hund, av det andre kjønn. Løpetid med hann og tispe, er mye mer praktisk enn tispe+tispe.

Skjønner :) Nå har søstra ei tispe som kommer hjem til ferier.. Men hun bor med en annen jevnaldrende tispe. Tenke tenke, knake knake

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg bestemte meg tidlig for at det var kun hannhund som var aktuelt her. Det var p.g.a løpetid, og fordi jeg har en kastrert hannkatt som er veeeeldig interessert i damer med løpetid.

Jeg ser også at jeg hadde valgt hannhund om jeg skulle få meg en hund til før den jeg har går bort.

Rett og slett fordi jeg kjenner flere med både tispe og hannhund, og hører mye om hvor slitsomt det er under løpetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang skal jeg ha hannhund.. Nå er jeg dritelei løpetid og bitching (allerede! Yngste tispa er under året :D ). Mine tisper må skilles når vi ikke er på tur under løpetid, så kunne like gjerne hatt hannhund kjenner jeg..

Haha, mine tisper er aldri så gode venner som under løpetid. Nesten kvalmt jo... :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...