Gå til innhold
Hundesonen.no

Løse hunder og vimsing i hestebein på tur


Renate A
 Share

Recommended Posts

Vi møtte en kar på tur igår som ville hilse på valpen, så vi stoppet og pratet litt.

Han syntes det var så kjekt å gå på den tiden av døgnet for da var ikke galopphestene ute på tur, han syntes ikke noe om dem siden de sparket mye lettere bakut enn ridehestene når hundene hans vimset i beina til hestene...

Vi ble helt :|:shocked::blink:

Tenk å ta det som en selvfølge at hundene skal vimse rundt heste beina, hva om det skjer noen skader på hunden? Eller hesten blir redd og rytteren faller av og skader seg? Og hva om hesten skulle skade seg?

Jeg kan ikke skjønne at folk har samvittighet til å la hundene holde på sånn, han her hadde to jakthunder, den ene bare passet han og den var en setter som hadde vunnet noen ganske store konkurranser.

Kult å komme hjem fra tur og hunden din har blitt sparket ned av hest fordi hundepasser ikke har evnen til å skjønne at det ikke er helt ok :shocked:

Siden jeg selv er rytter på galopphester så har jeg vært med på mange liknende situasjoner, hvor hundene enten vimser i beina til hestene eller løper etter oss på tur og eier har ikke sjanse til å få tak i hunden, selv om vi stopper hestene.

Det verste er når folk går med hundene sine ved galoppbanen vi trener på og de lar hundene sine få løpe fritt rundt i banen når det kommer hester som trener, det er FARLIG, disse hestene går liksom ikke i noe luse tempo når de trener.

Og vet ikke hvor mange ganger man har hørt masse bråk fra paddocken og der løper det en hund rundt og jager hesten og prøver å nappe etter den, eier står ofte og bare kikker på for "de får ikke tak i den når den først har begynt", men HVORFOR går man der da når man vet at hunden reagerer sånn på hester og HVORFOR er den løs??

Noen ganger lurer jeg på om folk i det hele tatt vet hvor mye en galopphest er verd og de gjør den urolig og stresset ved at hunden jager den på den måten... :mad:

De fleste eiere vi møter på tur er veldig flinke altså, galopphestene er vanlig i dette området og de fleste ved at de er mer fyrrige enn andre hester, men noen klarer liksom ikke være varsom med sin hunds sikkerhet :hmm:

Hvordan er det med dere?

Er dere forsiktige så hundene ikke løper bort til hester på tur og kanskje kommer i beina til hesten?

Lar dere hunden løpe inne i paddocken/beitet til hester?

Jeg mener ikke at hestene har enerett på veiene osv, men mener at eiere burde være litt forsiktige med hundene sine, et spark kan være fatalt og hunden kan dø på stedet dersom hesten treffer for kjært :(

Når jeg rir og møter andre mennesker og hunder på tur så slakker jeg alltid ned på farten og passerer dem i skritt, når de er godt forbi oss så fortsetter vi i trav, blir det samme som å ta hunden i bånd når man møter andre mennesker og hunder, normal høflighet ;)

Edit, skriveleifer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar å bånd om det er folk eller fe jeg møter på tur.

Jeg har en hestevant hund og en som er lydig og ikke reagerer, men det er ikke noen garanti for at hesten jeg møter er hundevant.

Sånn gjør jeg også, selv om Chicka er veldig vant med hester og hvordan man oppfører seg rundt dem, man vet aldri om noe kommer til å skje, også er det høflighet når man møter andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere hesteeier så syntes jeg ikke sånn oppførsel er ok i det hele tatt.

Var vitne til ei som hadde hunden sin løs i ridebanen når hun longerte hesten sin. Selvfølgelig løp hunden etter hesten som ble redd og sparket. Hunden fikk hoven midt i skallen og det er et under at hunden lever i dag.

Syntes at mange tar for lite hensyn til at hester er store dyr som kan gjøre stor skade hvis de blir redd. Og vet selv hvordan det er å sitte på en hest i galopp som plutselig skvetter fordi det skjer noe veldig uventet, Og kan bare tenke meg hvordan dette er når man trener galopphester.

Jeg tar selvfølgelig alltid hensyn når jeg er ute med min hund. Den får ikke løpe løs rundt hestene, og holdes alltid i bånd der det ferdes hester mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes at mange tar for lite hensyn til at hester er store dyr som kan gjøre stor skade hvis de blir redd. Og vet selv hvordan det er å sitte på en hest i galopp som plutselig skvetter fordi det skjer noe veldig uventet, Og kan bare tenke meg hvordan dette er når man trener galopphester.

Man får litt ekstra adrenalin kan man si når det skjer og man holder seg så godt man kan på ;)

Har sett en trening hvor det kom en hund inn på banen når hestene jobbet i stor fart (løps fart), da de kom på oppløpet så løp hunden inn i lotten/feltet av hester og to hester krasjet, rytterene falt av og han ene måtte på legevakten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg har hatt løse hunder når jeg har passert hester på tur, men så vet jeg jo at hundene har respekt for disse store dyrene og ikke har noen interesse av å vimse rundt benene deres(de er ikke interessert i hester og holder seg langt unna). Hvis hundene er nær meg når vi møter hest, så tar jeg dem i bånd. Er de 50 meter oppe i skogen(og dermed langt fra hestene) så kaller jeg dem ikke inn når jeg går forbi hestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får litt ekstra adrenalin kan man si når det skjer og man holder seg så godt man kan på ;)

Har sett en trening hvor det kom en hund inn på banen når hestene jobbet i stor fart (løps fart), da de kom på oppløpet så løp hunden inn i lotten/feltet av hester og to hester krasjet, rytterene falt av og han ene måtte på legevakten :(

Så ubehagelig! I verste fall kan det jo ende med døden, når dere trener i så stor fart og noe sånt skjer. Guffent

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ALDRI i verden latt hundene mine gå i nærheten av fremmede hester, verken på tur eller noen gang...

MEN jeg har hatt de fire eldste hundene med meg på rideturer på min tidligere hest flere ganger og de gikk løse i stallen, og var fra tid til annen på beite til hestene. Hestene var veldig hundevandte, og hundene hadde en god dose respekt for hestene og var aldri oppi beina til hestene, og hestene visste aldri tegn på nervøsitet/mislikte/usikre i nærheten av hestene. Aldri i verden om jeg hadde gjort det med fremmede hester :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjelden vi møter hester på tur egentlig, ikke engang årlig, selv om vi ofte vår / sommer / høst går i nærområdet til en travstall.

Der slipper vi stort sett bare de 2 hundene som har god innkalling og veldig liten radius.

Vi har i ganske mange år hatt hester hjemme, stallen ligger 16 meter fra huset med hagen i mellom.

Så alle mine hunder er vokst opp med hest og strenge regler.

De har ikke fått lov å gå inn i strømgjerdet uten invitasjon og da har de måttet gå fot.

Om det er derfor, eller de bare ikke har noen generell interesse for hest er jeg ikke sikker på, men de nærmer seg heldigvis ikke hester hverken på tur eller når vi har hester på beite her.

Er vel drøye 2 år siden vi slutta med hest her hjemme, og kun har sommerhester, men regelen om at man ikke går inn i gjerdet sitter som støpt fortsatt.

Personlig synes jeg kombinasjonen hest og vimsete hund er bare skummel.

Skjønner ikke at noen kan finne på å utsette hverken hund, hest, rytter eller kusk for noe så unødvendig farlig og tullete.

Mulig jeg er i overkant av hysterisk, for det kunne faktisk ikke falle meg inn engang å ri på tur med hestevant hund løs, noe mange faktisk gjør ofte.

Synes det er greit å mosjonere hund og hest hver for seg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene taes i bånd ved passeringer, enten det er dyr eller folk. Evnt om det er god avstand går Harly fot.

Når drev med hest tidligere hadde jeg alltid med dressurposk når jeg red. Var ikke mye morsomt å bruke den på en dobbis som gjentatte ganger gikk i beina på en drektig hoppe jeg var ute med. Det var heldigvis eneste gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder holder seg unna hester (ikke så ofte vi møter hester lengre nå)

Jeg har vært mer redd for at hundene skal skremme hestene og rytter bli kastet av. Mine hunder løper mye utenfor stien og kan komme busende ut fra "ikke noe sted"

Jeg blir like overrasket hver gang over hvor uansvarlig enkelt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får litt ekstra adrenalin kan man si når det skjer og man holder seg så godt man kan på ;)

Har sett en trening hvor det kom en hund inn på banen når hestene jobbet i stor fart (løps fart), da de kom på oppløpet så løp hunden inn i lotten/feltet av hester og to hester krasjet, rytterene falt av og han ene måtte på legevakten :(

Det er jo livsfarlig... Glad jeg ikke visste det når vi av og til dro dit på lørdager for å la hestene løpe litt.

Klarte dere å si noe til han mannen da?

Jeg har stoor respekt for løpshestene, stopper laangt unna enten det er med bil eller hund. Må innrømme at jeg er litt redd dem hvis jeg er ute med barn, for det er ikke alltid de har helt kontroll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo livsfarlig... Glad jeg ikke visste det når vi av og til dro dit på lørdager for å la hestene løpe litt.

Klarte dere å si noe til han mannen da?

Jeg har stoor respekt for løpshestene, stopper laangt unna enten det er med bil eller hund. Må innrømme at jeg er litt redd dem hvis jeg er ute med barn, for det er ikke alltid de har helt kontroll...

Vi sa at det kanskje ikke var så lurt og la de løpe etter hestene, men det var en sånn typisk jakt mann som har egne meninger, så vi sa ikke så mye.

Og du kjenner meg og munnen min, hadde mest lyst til å sette han litt på plass, men tror ikke det hadde hjulpet så mye på denne herremannen ;)

Skjønner at de er skummelt å møte de hestene med ekstra fluer i hodet :(

De verste går ikke ut på tur, de kan gå på ride stien opp til Eiksmarka og ned til lijordet, går der det er minst sjanse for å møte folk.

Det er mange som går turer med hundene på gressbanen og når hundene da ser hester i full fart på dirten så er ikke avstanden så lang :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt synes jeg ikke er trivelig, hverken fra et hesteeier perspektiv eller fra et hundeeier perspektiv. Det er mange faktorer her, hundens ve og vel, hestens ve og vell og ikke minst rytterens ve og vell. Hester er ikke noe man spøker med og ting kan gå skikkelig galt. Har fått kjent slike ting på kroppen mer enn en gang.. I verste fall så kan det faktisk gå liv, også menneskeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine dingler rundt egne hester, men møter vi hester på tur, så er det bånd. Dvs, jeg har dem ikke løse der vi kan møte hester, for de kan finne på å jage om hesten har fart. Det er livsfarlig, ikke bare for hund, men også for hest og rytter og eventuelle andre personer som er tilstede om hesten får panikk. *grøsse langt inn i beinmargen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er i alle fall hundevant, så tror ikke han ville vist stor interesse for hester- men man vet jo aldri hvordan hund eller hest vil reagere uansett. Hestene på stallen her er for eksempel godt kjent med yatzy og blir ikke redd for han, men ukjente hunder skvetter de lett for. Sier litt om hvor lite som skal til for hestene, spesielt om hundene kommer brått på.

Har møtt mange løse hunder og har HELDIGVIS ridd greie hester de fleste gangene, men en gang gikk det galt og hunden ble sparket. Hunden var vel en blanding av BC og noe annet, og gikk rett i bakbena på hesten for å gjete. Hesten ble spent og truet med å sparke først, og jeg ropte til eier at han måtte få tak i hunden sin. Stoppet hesten og prøvde å snu den unna hunden som regelrett gikk under halen på hesten, men til ingen nytte. Eier kom tuslende i sneglefart og var nærmest "åå så flink hund, hilse på hesten"-modus, og før jeg rakk å si at hesten truet med å sparke hunden, smalt det. Hunden ble truffet i brystet og sneia borti skulderen på ene siden, og eier skjelte meg ut.

Kan vel si at da jeg var ferdig med å frese av samme mynt var det hundeeier som gikk med halen mellom beina, og BC-blandingen var "heldigvis" så nærme bakbena at hesten ikke fikk nok kraft i sparket til at den ble skadet, så de gikk videre. Kan love at det var med bikkja i bånd!

Er jeg på tur og kan møte andre hester går min alltid i bånd, for jeg vet hvor fælt det er som rytter og ha hjertet i halsen fordi man ikke vil at hverken hund, hest eller seg selv skal bli skadet- men så har man jo til syvende og sist ikke 100% kontroll over et så stort dyr som en hest. Hjemme i stallen går Yatzy løs, men det blir en annen setting- for her kjenner hestene han og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at folk tør! Jeg går en del tur på en grusvei hvor mange også er ute og rir. Vi tar begge hensyn til hverandre. De reduserer farten til skritt når de ser meg, jeg tar Ozu i bånd og holder ham inntil veien. Ozu var i begynnelsen usikker på de store dyrene (og er det litt enda) og kunne finne på å bjeffe på dem. Jeg syntes det var småpinlig og håpet hestene ikke ble skremt av dustegutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min pissredd for hester og vil helst ikke komme nærmere enn flere hundre meter. Hester er så skumle at hun bjeffer på de, jeg er redd en hest skal reagere på bjeffinga. Jeg dør litt bare av tanken. Hun blir selvsagt holdt i bånd i hesteland, helst på så stor avstand at hun ikke bjeffer.

Vi har truffet hester på nært hold kun én gang - to dritsvære dyr, samt ryttere, som stod på parkeringsplassen mellom oss og bilen uten å ville flytte seg. Hun bjeffer som et uvær, men rytterne roper oss ned til seg (!) informerer om at hestene er vant til frittgående grosser schweizere (!), og under tvil får hestene lov å lukte på denne fluffy sveitseren. Hestene pruster og stryker borti pelsen med de store nesene sine. Frk. Berner lukter skeptisk på hestefjes. :icon_suspicious:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med dere? Er dere forsiktige så hundene ikke løper bort til hester på tur og kanskje kommer i beina til hesten? Lar dere hunden løpe inne i paddocken/beitet til hester?
Har selv vært både rytter og hundeeier. Har hatt egen hest og hunden vår var ofte med. Han har heldigvis stor respekt for hesten (angrepet som valp) så vi slapp den problemstillinga. Som du sier kan en hest gjøre store skadet på en hund, og en hund kan gjøre gode skader på en hest også. Hadde ei på stallen en liten periode hvor jeg sto oppstallet som hadde med seg en BC eller en BC-blanding. Den hadde store gjeterinnstinkt, og gikk etter bena på hesten når man passerte. Det syntes jeg er ekkelt. Den samme hunden hadde, etter at hun flytta hjem, bitt seg fast og revet av halen på en hest de hadde hjemme. Heldigvis var det halen.. På den andre siden har jeg selv fått en hund etter meg. Da red jeg for første gang min egen hest, en 3-åring. Helt alene jeg kjente ikke hesten. Jeg travet friskt på en sti/naturvei, og uventet gjorde fjordingen tidenes travøkninger, og slo så over i galopp. Først rolig, men så økte farten for hvert galoppsteg, og hesten ble mer ustyrlig. Slutten av visa var at jeg måtte hoppe av grøfta/krattet i full galopp mens jeg holt igjen i ene tøylen og fikk vrengt hesten rundt. Viste seg at en golden retriver hadde lagt på sprang etter oss, antageligvis en unghund. Type dum og leken. Som liten og uerfaren ble jeg ganske oppskaket og illsint på hunden. Men den svarte bare lekent tilbake, hoppet og spratt, og sprang villmann rundt hesten. Heldigvis reagerta han ikke stort etter at han så hva som hadde fulgt etter han. Ingen eier i sikte, og hunden hørte ikke etter kommando. Kunne ikke slippe hesten for å fange hunden heller. Heldigvis reagerte den da jeg kjefta litt( :whistle: ) på den og trampa mot den. Da sprang den sin vei igjen. Kan også tilføye at jeg ikke pleide gjøre stort annet enn å skritte på tur, men hvis jeg hadde fart ble det en overgang til skritt også gå så langt på min side som mulig. Ofte hadde jeg med løs hund, og han visste sin plass i forhold til hesten, avstand både foran, på siden og bak. Men så finnes det hverken jakt-, gjeterinnstinkt eller ellers interessen for hest i den pelsdotten. Har aldri gått tur med hunden og møtt på hest, men såpass kjenner jeg han til å si at han ikke hadde gått bort til hesten. Er det en varmblodig rase jeg leser kan være litt fyrig kaller jeg inn og tar på bånd, mens er det en tyngre rase som luffer på lange tøyler får han gå fri. Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bodde på gården gikk Chicka fritt hvor hun ville, men hun viste godt at paddockene er IKKE lov å nerme seg og det gjorde hun ikke heller.

Bak huset vårt hadde vi det store beitet og der gikk Chicka ut, men det var på en "stille" del av beitet hvor hestene var sjelden på dagen, mest på natten egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...