Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste og smitte.


bikkjene
 Share

Recommended Posts

En av hundene mine har fått kennelhoste. Hva gjør jeg da med de andre hundene? Kan hundene som ikke har fått det være ute og å gå tur? Er redd for smitte til andre hunder. Eller må alle hundene holdes inne i karantene i to ukers tid? Må da alle hundene holdes borte fra hundekurs da en av hundene er midt i ett hundekurs periode akkurat nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan smittes kennelhoste? Kan det smittes uten nærkontakt og en meter mellom hundene som feks. når vi går tur på hver vår side av veien i ett byggefelt? Vi går ikke på tur med den hunden som har kennelhoste men har flere hunder uten kennelhoste.

Hvor lenge er det sjanse på at andre kan bli smittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å få kennelhoste på mine hunder,vet at jeg klappet/hilste på en hund som var smittet (men uten symptomer på det tidspunktet),og gikk inn og klappet/koste på mine egne hunder. Altså mine hunder var ikke borti hunden som var smittebærende..

Så det smitter dessverre fort.

Jeg holdt vel mine borte fra andre hunder i 2-3 uker,og var nøye med å ikke ta på/la andres hunder lukte på meg/hendene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med det å gå turer med andre hunder jeg har som ikke har fått kennelhoste? Eller må jeg la være å gå tur i to-tre uker med alle hundene? Problemet er da hvis en av de andre hundene mine også får kennelhoste så blir det først to uker inne også to uker inne til og da blir det en måned uten tur. Hva om da den tredje hunden får kennelhoste også etter det og da blir det seks uker helt i karantene inne? Jeg lar selvfølgelig ingen hunder hilse på hundene mine eller klapper noen men hvis jeg går turer så er det stor sannsynlighet at jeg må passere andre fremmende hunder når vi går på hver vår side av veien på ett boligstrøk. Kan hunder smittes da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Nå har hund (1) hatt kennelhoste i en uke. Hund (2) og hund (3) har vært i karantene og ikke hilst på andre hunder. Hvor lenge kan Hund (2) og hund (3) være smittefarlige? Hvor lang tid tar det til jeg er garantert at ikke hund (2) og hund (3) kan få kennelhoste selv?

Hund (1) lar jeg ikke være ute eller hilse på andre før tidligst en uke etter siste hosteanfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nordstrand-dyreklinikk.no/aktuelt/53

Ifølge ovenstående link,er inkubasjonstiden 3 til 10 dager (tiden det tar fra smitte til utbrudd av sykdom).

Noen mener sykdommen varer i 1-2 uker,andre 2-3 uker.

Uansett så mener jeg at siden det smitter så fort som det gjør,så er det bedre med en ekstra uke med forsiktighet,enn å utsette andres hunder for smitte.

Du vet nemlig ikke om en av hundene du møter evt har nedsatt immunforsvar...

Så heller en uke for mye,enn den ene for lite :)

Og selv om hund 2 og 3 ikke er syke,så kan de allikevel være smittebærende.

Så behandle dem som syke,du. Det ville ihvertfall jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...