Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke-røytende hund nummer to?


marjea
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ikke ha en hund til ennå, og kanskje ikke det blir noe i det hele tatt, men leker meg litt med tanken.. Har noen ønsker/krav:

- røyte lite (hun jeg har fra før røyter ekstremt, og jeg holder på å bli gaaal)

- pelsstell: så lite som mulig, napping er uaktuelt. Om jeg skulle hatt en "pelsrase" ala bichon havanais, puddel e.l. hadde den blitt maskinklipt av meg (altså, langt ifra utstillingskondisjon..)

- størrelse: minstekravet er bichon-ish, og største er golden-ish

- lite jaktinnstinkt/liten radius (det er uaktuelt med en båndhund)

- ift. aktiviteter er drømmesituasjonen at den er glad for å være med på alt, men ikke krever det på samme måte som tolleren

Jeg regner med at whippet kommer til å komme som et forslag, siden den kommer i alle tråder, så jeg kan si med en gang at den dessverre er utelukket.. Utenom det, fyr løs takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde ikke jeg tenkt å foreslå whippet, men sikkert greit om du sier hvorfor den er utelukket? Bare slik at man kan forholde seg til den informasjonen? ;)

Er glatthåret aktuelt, eller skal det være røytefritt?

Jeg bare liker dem ikke. Er ikke noe glad i tynne, "pinglete" hunder (min subjektive mening altså) - no offence til dem som har en whippet eller to ;)

Mnja, godt spørsmål du stiller der. Glatthåret kan absolutt være aktuelt, så lenge det ikke ligger hår strødd overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha en hund til ennå, og kanskje ikke det blir noe i det hele tatt, men leker meg litt med tanken.. Har noen ønsker/krav:

- røyte lite (hun jeg har fra før røyter ekstremt, og jeg holder på å bli gaaal)

- pelsstell: så lite som mulig, napping er uaktuelt. Om jeg skulle hatt en "pelsrase" ala bichon havanais, puddel e.l. hadde den blitt maskinklipt av meg (altså, langt ifra utstillingskondisjon..)

- størrelse: minstekravet er bichon-ish, og største er golden-ish

- lite jaktinnstinkt/liten radius (det er uaktuelt med en båndhund)

- ift. aktiviteter er drømmesituasjonen at den er glad for å være med på alt, men ikke krever det på samme måte som tolleren

Jeg regner med at whippet kommer til å komme som et forslag, siden den kommer i alle tråder, så jeg kan si med en gang at den dessverre er utelukket.. Utenom det, fyr løs takk :lol:

Problemet med ikke-røytende raser er at de trenger pelsstell. Selv om de blir barbert ned, så må de barberes ned med jevne mellomrom (og det koster penger, enten du betaler noen for å gjøre det eller kjøper barbermaskin selv - det siste er nok billigst i lengden). Sånn utover det, så passer vel alle disse klipperasene til kriteriene dine, du får de i alle størrelser, i varierende grad av jaktlyst og stort sett ikke overdrevent krevende, de har vært avlet som familie- og utstillingshunder i noen generasjoner nå, liksom. Da er det egentlig bare å velge en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portis! :)

Skummet igjennom wikipedias beskrivelse nå, og likte mye av det jeg leste! Der står det at det trengs børsting og klipp hver 6.-8. uke hvis hunden skal holdes i utstillingskondisjon, men hvordan er det om hunden ikke skal stilles? Altså, den skal få slippe å være helt tovete - men hva kreves for å holde pelsen funksjonell i hverdagen?

Problemet med ikke-røytende raser er at de trenger pelsstell. Selv om de blir barbert ned, så må de barberes ned med jevne mellomrom (og det koster penger, enten du betaler noen for å gjøre det eller kjøper barbermaskin selv - det siste er nok billigst i lengden). Sånn utover det, så passer vel alle disse klipperasene til kriteriene dine, du får de i alle størrelser, i varierende grad av jaktlyst og stort sett ikke overdrevent krevende, de har vært avlet som familie- og utstillingshunder i noen generasjoner nå, liksom. Da er det egentlig bare å velge en :P

Sier du at jeg altså er nødt til å gå til langhårede selskapshunder for å møte kravene mine? :P

Siden jeg ikke har erfaring med dette, hva mener du med å barbere ned? Må de skrelles helt, eller til en viss lengde og deretter børstes gjennom?

Det Tone sa.

Jeg hadde (selvfølgelig :P ) tenkt å foreslå bedlington terrier, men de er ganske like whippet i blant annet kroppsfasong. Så det er sikkert ikke så aktuelt. :)

Nå har jeg aldri sett en bedlington live, men ut ifra bilder virker den hakket mer robust? Eller er det bare krøllene som lurer meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummet igjennom wikipedias beskrivelse nå, og likte mye av det jeg leste! Der står det at det trengs børsting og klipp hver 6.-8. uke hvis hunden skal holdes i utstillingskondisjon, men hvordan er det om hunden ikke skal stilles? Altså, den skal få slippe å være helt tovete - men hva kreves for å holde pelsen funksjonell i hverdagen?

Sier du at jeg altså er nødt til å gå til langhårede selskapshunder for å møte kravene mine? :P

Siden jeg ikke har erfaring med dette, hva mener du med å barbere ned? Må de skrelles helt, eller til en viss lengde og deretter børstes gjennom?

Nå har jeg aldri sett en bedlington live, men ut ifra bilder virker den hakket mer robust? Eller er det bare krøllene som lurer meg? :)

De er selvfølgelig ikke helt like whippeter, men tipper det er pelsen. :) Her er min frøken relativt snauklipt, pelsen på kroppen og beina er litt lengre enn den på halen: 1557462_10201655604408706_467414180_n.jp

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er selvfølgelig ikke helt like whippeter, men tipper det er pelsen. :) Her er min frøken relativt snauklipt, pelsen på kroppen og beina er litt lengre enn den på halen: 1557462_10201655604408706_467414180_n.jp

Noe helt annet enn whippet synes jeg :ahappy:

Hvor mye kreves for å holde pelsen slik som dette? Hvor ofte må det klippes og børstes? Hvordan er pelsen i regn og snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på bearded collie :) De må nok børstes med gjevne mellomrom selv om de er kortklipte, men børster man gjevnt burde det ikke være noe storjobb og beardis røyter vell litt ettersom de har underull, men det er ikke snakk om store mengder. Fin str, herlig personlighet og væremåte, snille og milde, lite jakt. Men vær obs på oppdretter og linjer, vet at det ihvertfall finnes skuddredsel på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe helt annet enn whippet synes jeg :ahappy:

Hvor mye kreves for å holde pelsen slik som dette? Hvor ofte må det klippes og børstes? Hvordan er pelsen i regn og snø?

Tja, si det... Jeg pleier sjelden å holde henne slik, hun blir klipt ned om våren (pga pollenallergi), og så får den lov å vokse ut igjen. På bildet hadde den kanskje vokst i litt over en måned, hun var veeldig kortklipt/skamklipt i utgangspunktet.

Resten av året klipper jeg henne med saks. Da småklipper jeg litt innimellom samtidig som jeg børster henne, så jeg er litt usikker på nøyaktig hvor fort den vokser.

Den første tida etter snauklipping børster jeg bare kjapt over for å få ut ev. lyng og rusk, og fordi jeg synes det ser finere ut. Krøllepels = borrelåspels, men når den er såpass kort faller heldigvis mesteparten ut av seg selv. En slik gjennombørsting av helt kort pels tar fra noen sekunder til et par minutter, og det gjør jeg når vi kommer hjem fra tur.

Når pelsen begynner å få litt lengde (kanskje det dobbelte av hva hun har på bildet, ca?) må hele hunden gjennombørstes ca en gang i uka. I tillegg børster jeg ørepelsen og mellom forbena hvis jeg ser at det begynner å bli floker der.

På grunn av "borrelåseffekten" fester det seg en del kvist og kvast i pelsen, så hun må stort sett børstes etter hver skogstur også.

Krøllehunder røyter ikke, i stedet setter de løse hårene seg fast i resten av pelsen og blir til floker. Jo oftere man børster jo lettere er det, og jo kortere tid tar det.

Jeg pleier å bade henne én gang i uka fordi hun er allergisk mot husstøvmidd, ellers hadde jeg nok gjort det... hver måned, kanskje? De har mer hår enn pels, så den suger til seg skitt. Bedlingtoner er absolutt ikke selvrensende.

Pelsen er veldig lite funksjonell med tanke på regn og snø. Uten dekken blir hun våt til skinnet omtrent like fort som et menneske blir våt i håret uten hette. Kanskje til og med litt fortere, siden pelsen er så myk og fin. Om hun har gått i gjørme må hun skylles av etterpå, skitten ramler ikke ut selv om pelsen tørker, slik det er på noen raser.

Om vinteren bruker jeg stort sett dekken på henne, og gjerne potesokker også, om det er kladdesnø. Hun får store snøballer i pelsen, med mindre snøen er tørr, eller pelsen er helt kort.

Selv når snøen ikke kladder må hun kles på, gjerne med heldress og potesokker om vi skal på langtur i løssnø. Pelsen isolerer nemlig ikke spesielt bra, så uten klær blir hun fort våt og kald. Kroppsvarmen hennes smelter snøen, slik at pelsen blir våt.

Jeg foretrekker fremdeles krøllepels fordi jeg liker pelsstell bedre enn røytehår og støvsuging. I tillegg er den fantastisk deilig å stryke på ( :P ), og jeg har litt hundeallergi i familien. Jeg hadde nok valgt hund med krøllepels selv om jeg ikke hadde slike hensyn å ta, men det er jo en smakssak.

Hvis absolutt røytefrihet ikke er et krav får du nok en enklere jobb med en annen type pels, så det kommer litt an på hva du setter høyest. Om det er krøllepels du har lyst på hadde jeg gått for det, men hvis pelstype ikke er så viktig, finnes det nok andre raser som også kan passe deg bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du at jeg altså er nødt til å gå til langhårede selskapshunder for å møte kravene mine? :P

Siden jeg ikke har erfaring med dette, hva mener du med å barbere ned? Må de skrelles helt, eller til en viss lengde og deretter børstes gjennom?

Hvis du ikke vil ha hund som røyter, så er det ikke så veldig mye å velge i. Hvis du skal ha hund som ikke røyter, får du enten napping, klipping eller hud-pleie (nakenhund) i stedet, og klippe- og nakenhunder trenger klær i visse værtyper vi har mye av i Norge (du veit, de våte.. *sukk*).

Vi har barbert ned Leah nå (veldig i mot mitt ønske, men hun er visst ikke hunden min :P ), nå ser hun sånn ut:

1622613_10152189444006327_1948927860_n.j

Den hunden ble kjøpt til ei som sa hun syns pelsarbeidet hørtes greit ut, men som ikke helt skjønte hvor mye jobb pelsarbeidet var.

I den formen der er det ikke rare pelsstellet, men hun gikk fra halvannen måned siden utstillingsklipp til det der, og barbering og klipping tok ca 2 timer. Jeg antar at neste gang tar det ikke like lang tid (og jeg håper at neste gang så sparer vi litt pels på beina og i manken, for jeg klarer bare ikke å synes at det der er pent.. Stakkars bikkje, tenker jeg hver gang jeg ser henne). Jeg var "slem" mot henne i går, da var vi ute i sluddevær, med sørpeis å gå i, og hun hadde bare på seg et dekken. Hun ble selvsagt våt, så kort pels beskytter ingenting, så hun ble selvsagt kald i tillegg. Så kald at hun syns det var ubehagelig. Jeg har ikke slutta å ha dårlig samvittighet for det enda, jeg burde ha visst at hun burde hatt på seg dress som dette i sånt føre:

hundeutstyr_parkdress_regndress_dogs_of_

Den der var ikke så nødvendig da hun hadde full utstillingsklipp som den er nå, da var den mer for å lette oss for pelsstell, men nå er den nødvendig i vått og kaldt vær.

- Ikke for det, Leah har en veldig tjukk og god pels, når det er lengde på den. Hun blir rett nok våt da og, men ikke så inn til skinnet, så hennes pels er faktisk til litt nytte. Den er ikke alltid det, de har ikke alltid så tjukk og så mye pels som hun har. Hun har inntil vi klipte henne ned, tålt samme kulde som Nora, selv om hun har blitt våt i ytterste laget.

Hvis man er flink og tar pelsstell med jevne mellomrom, så er det strengt tatt ikke mye pelsstell med puddel, syns jeg. Som Vims er inne på, så har puddelen også borrelåspels, så du får med deg ting fra tur enten du vil det eller ikke. Har du vært på skogstur, må du plukke kvist og kvast ut av pelsen. Er det kram snø, har du en hund full av snøballer etter kort tid. Men hvis man plukker ut og børster over når man kommer hjem fra tur, så er det strengt tatt bare en skikkelig gjennombørsting i uka/annenhver uke som skal til, i tillegg til klipping/barbering. Hvor ofte man må det, kommer selvsagt helt an på hvor raskt pelsen vokser, og hva slags kvalitet den har. Leahs oppdretter har en hund hjemme som nå som hun ikke er i utstillingskondisjon børstes og bades (og blåses :P ) toppen hver fjerde uke, hun får visst aldri floker og er alltid lett å holde i pels, men jeg tror hun er unntaket og ikke regelen.

De gangene jeg har fått lov (eieren har litt ressursforsvar på dyret sitt) så har jeg egentlig bare sittet og børstet Leah mens jeg ser på tv. Det er jo ikke jobb som krever noe større konsentrasjon på noen måte. Hvis man tar en sånn runde hver kveld mens man ser på nyheter eller whatever, så blir det ikke floker og mye jobb de gangene man må gjøre jobben skikkelig. Disse jeg kjenner som har hunder i utstillingsklipp og som stiller aktivt, gjør ingenting (annet enn å plukke ut ting av pelsen når det er nødvendig) annet enn på "badedagen" de har en dag i uka, men på badedagen så tar det jo brått en time eller 3, litt avhengig av størrelse (storpuddelen er jo rundt 50 cm høy, så det er jo ingen miniatyr :P ), det er da gjennombørsting før bad, så blåsing og børsting til hunden er tørr, samt finklipp om det er nødvendig. Vi brukte ca 2 timer på det på Leah, men som nevnt, hun har tjukk og raskt voksende pels, det er ikke alle som har det.

Hvis man ikke er interessert i pelsstell og barberer de ned, så er det jo selvsagt mindre jobb jo kortere pels. Man får forskjellige skjær og sånne påbygningsdingser til barbermaskin, så man kan strengt tatt velge hvor lang pels man skal ha selv. Hvor ofte man må barbere, kommer som nevnt flere ganger nå an på hvor fort pelsen vokser, men skal man spare skjær og evt saks, så bør hunden bades og fønes/blåses før man barberer/klipper. Snuter og labber må klippes litt oftere enn resten av pelsen (om man ikke har lyst på en puddel-terrier-sak med tøfler :P ), vi gjør sånt ca annenhver uke, men det er jo en halvtimes jobb (mest fordi at lille frøken krøllebølle ikke liker å få barbert av seg tøflene sine :P ).

Jeg har ikke noe i mot at folk kjøper pelshund for å barbere de ned (utover at jeg ikke syns det er pent, og at man burde prøve å beholde et visst rasepreg selv om man klipper de ned - ikke sånn som vi gjorde, med andre ord *grøsser*), MEN, det er jobb med pelsstellraser, selv når de er kortpelsa. Ikke like mye som når de er fullpelsa, men det er mer jobb med en nedbarbert puddel enn det er med en terv f.eks.. Det vokser f.eks ikke pels i ørene til terven som må nappes - en jobb som er nødvendig for at de ikke skal gro igjen, men hvor mye som må nappes er varierende fra hund til hund. Noen får sopp i ørene av å bli nappet helt rein i ørene, noen får ørebetennelse av å ha igjen hår i ørene, så det er noe man må finne ut av etterhvert. Vi har "rullerende" napping i Leahs ører, jeg napper når jeg finner noe løst hår inni der, og jeg plukker i ørene hennes med veldig jevne mellomrom. Det er forøvrig en jobb datterbarnet ikke hæler, hun syns det er ekkelt :P

Såh.. Jeg syns egentlig ikke den største jobben er den jobben som høres størst ut, altså gjennombørsting, bading og blåsing. Det tar et par timer det, så er man ferdig. Det som er mest jobb, er å gå over pelsen etter tur, fjerne de floker man finner og sånt som fester seg i pelsen, det er litt jobb hver dag (alt ettersom vær- og føreforhold, på tørre sommeren etter asfaltturer er det jo ikke rare greiene å gjøre :P ). Om ting får hopet seg opp litt, lurer jeg ofte på hvorfor jeg gidder å ha pelsstellhund og hvorfor jeg insisterer på å kunne stille den ut, men det varer som regel bare til jeg har røytehund, så kommer jeg på at det er ikke spesielt trivelig det heller :P Den jobben du ikke har med ekstra støvsuging pga røytepels har du i ekstra børsting og bading, egentlig :)

Og jeg har seriøst vurdert nakenhund (når Nora er borte, om en 10-15 år, tenkte jeg). De er ikke fri for stell de heller da, du har forskjellig grad av behåring, som krever forskjellig grad av barbering, samt at de skal ha hudpleie i tillegg - de kan visst få både kviser og hudorm, og det er jo ikke så lekkert det heller.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg blir nesten litt oppgitt når jeg ser hvilke raser som foreslås noen ganger. Mulig jeg har er helt sinnsykt subjektivt syn på en portis, men ut fra startinnlegget ville jeg aldri anbefalt rasen. Har nylig skrevet i raksha sin tråd om pels, men 2ne oppsummerer det vel greit ift puddel og. Det ER mye pelsstell med en portis. I utstillingskondisjon er en portis på linje med puddel. I snitt 1 time i uka pleier jeg å si. Dessuten er en portis helt på linje med en toller hva gjelder aktivitetsnivå og behov for stimuli, så når TS ønsker noe mer "light" er ikke portis noe godt valg slik jeg ser det. Jeg leser TS sine ønsker mer i retning maskothund, sånn egentlig. Og portis som "maskothund".. Det hadde ikke jeg orket i alle fall. Igjen.. Mulig jeg er helt teit nå, men jeg ser så ofte at portis (og andre) blir nevnt når ordene ikke-røyter og allergivennlig blir nevnt uten at andre kriterier faktisk stemmer.. Passer rasen med utganspunkt i egenskapene den har - supert! Men pels er ikke grunn nok for å velge noen som helst rase alene spør du nå meg. Det er jo interessant å vite mer om hva du skal bruke hunden til. Hva du forventer av den, hvordan hverdagen skal være, hva du foretrekker osv. Første post er ganske generell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe helt annet enn whippet synes jeg :ahappy:

Hvor mye kreves for å holde pelsen slik som dette? Hvor ofte må det klippes og børstes? Hvordan er pelsen i regn og snø?

Bygningen er jo relativt lik som på en whippet, regner med du ser det, selv om pelsen selvsagt utgjør en forskjell på helhetsinntrykket. Om det kun er utseende på whippet du ikke liker, så er det selvsagt helt fair, men om det er hele pakka så er kanskje ikke bedlington noe å vurdere heller?

Det er jo ofte en rase som blir foreslått til folk som ønsker seg en whippetaktig hund med pels. De blir beskrevet som whippetaktig i utseende og gemytt, men mer terrier. :)

De er selvfølgelig ikke helt like whippeter, men tipper det er pelsen. :) Her er min frøken relativt snauklipt, pelsen på kroppen og beina er litt lengre enn den på halen: 1557462_10201655604408706_467414180_n.jp

Så fin hun er @Vims :)

Ikke meningen å spamme med whippetbilder når du ikke vil ha whippet, men bare for å sammenligne kroppstypen med bedlington...

IMG_0502_zps31a0cc5e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00 jeg ser absolutt at kroppsformen på bedlington og whippet er lik, men samtidig så er uttrykket deres veldig forskjellig i mine øyne. Det er utseendet til whippeten som ikke tiltaler meg, og som gjør at jeg ikke vil ha en selv.

Det er mer eller mindre en "maskothund" jeg vil ha, men bare har ikke brukt det ordet fordi jeg føler at det er nedverdigende (selv om jeg vet at det ikke er ment sånn). Som @Maria sier så ønsker jeg meg noe mer light enn tolleren. Så hva skal jeg med en hund til? Utvide flokken, mest for selskapet og kosens skyld - for både meg og Foxy. Jeg har allerede en hund jeg trener med, og det er grunnen til at jeg ikke ønsker en som krever aktivisering, men som er fornøyd med å bare "være med". Nykommeren kommer naturligvis til å få trening, men ikke i samme skala som tolleren.

Tusen takk til @2ne og @Vims for god info. Den har gjort at jeg har slått fra meg pelsstellraser en gang for alle.. :icon_redface::lol:

Men det må da finnes raser som ikke røyter masse, hele året gjennom? Sånn som min tilsynelatende gjør? Hun bare slipper og slipper pels, og denne two times a year-røytinga er blitt til to ganger i året hun ikke røyter. Det må da finnes en mellomting? Jeg nekter å tro at folk enten bruker timesvis på pelsstell eller timesvis på støvsuging og klesrulling..

edit: la til litt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En papillon med korrekt pels (de skal ikke ha underull) krever lite stell og røyter lite. Selv jeg, som HATER hundehår, klarer å leve med det. Så en hund med pels som en papillon kunne vært tingen. Vet ikke riktig hvilke raser som har det, men. Forøvrig kunne jo en papillon passe den, men den er nok i minste laget ift hva du beskriver at du ønsker deg :) De er jo små hunder, helt klart. Må vri tankene litt her.. Større hunder med papillon-pels.. Finnes det, tro? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En papillon med korrekt pels (de skal ikke ha underull) krever lite stell og røyter lite. Selv jeg, som HATER hundehår, klarer å leve med det. Så en hund med pels som en papillon kunne vært tingen. Vet ikke riktig hvilke raser som har det, men. Forøvrig kunne jo en papillon passe den, men den er nok i minste laget ift hva du beskriver at du ønsker deg :) De er jo små hunder, helt klart. Må vri tankene litt her.. Større hunder med papillon-pels.. Finnes det, tro? :P

Jeg har sett litt på papillon/phalene tidligere, men slo det fra meg nettopp på grunn av størrelsen. Men de virker som noen herlige vesener, så hadde de vært litt større (eller at "behovet" mitt endrer seg), så kunne det gjerne kommet en liten phalene inn i livet mitt. Må derimot innrømme at jeg er redd for å skulle bli "skuffet", sånn som jeg har inntrykk av at du til en viss grad ble.? Ikke at det kan sammenlignes, men jeg er nå ihvertfall skeptisk til å velge en hund som jeg på forhånd har noen motforestillinger til. Om det var forståelig :icon_redface:

Men skulle du ha et forslag til en større utgave av papillon så sleng dem ut ja!

Hva med cocker spaniel? Krever jo litt pelsstell, spesielt hvis du vil stille. Grei størrelse og med på det meste.

Utstilling er uaktuelt, men jeg har inntrykk av at pelsen krever ganske mye selv om man ikke skal ha den i utstillingskondisjon? Har ikke kjennskap til spanieler utenom den amerikanske cockeren til ei venninne, og om det er rasetypisk eller ikke vet jeg ikke, men den krever ganske mye stell for ikke å tove seg selv om den er nedklipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på papillon/phalene tidligere, men slo det fra meg nettopp på grunn av størrelsen. Men de virker som noen herlige vesener, så hadde de vært litt større (eller at "behovet" mitt endrer seg), så kunne det gjerne kommet en liten phalene inn i livet mitt. Må derimot innrømme at jeg er redd for å skulle bli "skuffet", sånn som jeg har inntrykk av at du til en viss grad ble.? Ikke at det kan sammenlignes, men jeg er nå ihvertfall skeptisk til å velge en hund som jeg på forhånd har noen motforestillinger til. Om det var forståelig :icon_redface: Men skulle du ha et forslag til en større utgave av papillon så sleng dem ut ja! Utstilling er uaktuelt, men jeg har inntrykk av at pelsen krever ganske mye selv om man ikke skal ha den i utstillingskondisjon? Har ikke kjennskap til spanieler utenom den amerikanske cockeren til ei venninne, og om det er rasetypisk eller ikke vet jeg ikke, men den krever ganske mye stell for ikke å tove seg selv om den er nedklipt.
Største problemet mitt med papillon er at det ikke er en portis, egentlig :P Sånn sett er det ikke noe i veien med rasevalget. Men det er bare én rase for meg har jeg funnet ut :P Er jo litt sketchy helse på de, men en cavalier kunne kanskje vært noe? Eller kanskje dansk-svensk gårdshund? Border terrier? Vanskelig dette var da! *engasjerer seg litt*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@marjea Det vanligste (ihvertfall for hunder med dobbel pels) er og røyte to ganger, men det finnes jo alltids unntak, og man vet jo ikke hva man får før man har det. Men om du styrer unna de som er kjent for og ofte røyte litt hele tiden så burde sannsynligheten være stor for at du kan få en røytehund som faktisk røyter to ganger i året.. Da har du børsting, støvsuging og klesrulling i varierende grad (ettersom rase) sånn ca 3 uker 2 ganger pr år. Absolutt overkommelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...