Gå til innhold
Hundesonen.no

Spare til drømmereisen - tips?


C.J
 Share

Recommended Posts

Som tittelen sier; hva er deres beste tips til sparing av penger mot et bestemt mål?

Jeg har planer om å reise til Nicaragua og Panama i Mellom-Amerika, muligens allerede i november/desember (alternativt Chile-Belize-Mexico i februar 2015 eller Peru sommeren 2015), og må således spare rundt 30.000,-. Jeg har aldri vært flink til å styre økonomien, og er alt for impulsiv når det kommer til kjøp av ting og tang jeg tror jeg trenger...

Så kjære soniser, server deres beste sparetips! :D

Om noen har erfaring fra reisemålene mine, blir jeg veldig glad om dere vil dele disse også! Generelle råd og anbefalinger. Har aldri vært utenfor Europa og skal mest sannsynlig reise alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Handle mat og annet én gang i uka, unngå butikker ellers i uka

2) Skriv opp alt du bruker penger på, så du ser hvor "sluket" er og hvor du kan bli mer bevisst på å spare

3) Ha lite penger på kontoen knyttet til visakortet, for å unngå store spontanhandlinger, og før heller over fra lønns- og regningskonto ved reelt behov

4) Lag et budsjett for hvor mye du må spare i måneden, så du vet tidlig om du er i rute eller ei

Jeg oppdaget at min bank (DnBNor) tilbyr noe de kaller morsom sparing, hvor jeg kan få trukket en sum inn på en egen sparekonto hver gang jeg bruker kortet og hver gang jeg betaler en regning. Du har flere valgalternativ - for eksempel runde opp til nærmeste tier når du trekker kortet, slik at mellomlegget går rett til sparekontoen, og betale to eller ti kroner for hver regning som trekkes. Det blir penger av sånt også. Hos meg har jeg kun ti gratis overføringer i året fra den sparekontoen, så jeg må virkelig tenke om jeg virkelig trenger å overføre de pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett, the holy grail. Kontroller ALT, ned til 10kroningen.
Kutt i alt unødvendig, fra det åpenbare (netflix etc) til det mindre åpenbare (gå til butikken iso kjøre, aldri kjøp ferdigmat, alltid ha med lunch etc).

Tips til slike reiser ville jeg søkt etter på forum/reiseblogger - reisebrev der andre har gjort det samme. Mye gode do's and dont's som ikke er biased av en bedrift som selger en pakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha fasttrekk til sparekontoen hver måned. Gjerne samme dag som lønningen kommer inn. Da ser man aldri pengene og de forsvinner rett på sparekonto. På den måten må man leve med dårligere råd hele tiden. Jeg er ikke så god på å få spart om jeg skal vente til slutten av måneden og sette "det jeg har til overs" til sparing. Så første "regningen" i måneden går til meg selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrens summen penger tilgjengelig for impulskjøp!

1. Beregn hvor mye penger du må(kan) spare hver mnd (3000,-?). Sett opp fast trekk til sparekonto, umiddelbart etter lønning.

2. Trekk alle faste og variable regninger umiddelbart etter lønn. Evt. sett opp fast trekk (tilsvarende totalsummen på måndtlige utgifter) til en egen regningskonto, og trekk alle regninger derfra (ettersom man ikke selv kan bestemme trekkdato på alle fakturaer). Velg helst autogiro, eller efaktura på alt!

Pengene som er igjen på lønningskontoen kan du bruke så ufornuftig du bare vil ;) På den måten trenger du ikke å ha stålkontroll på forbruket, eller forholde deg til strenge budsjetter hvis du er redd for å sprekke.

MEN, for at dette skal fungere må du respektere at tomt er tomt, så fjern kredittkort etc fra lommeboka dersom det kan bli et problem.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øke skattetrekket er jo 100%safe, da har man ikke noe valg.

Ellers har vi en egen konto for opparbeidet timer på jobb timer vi kan ta ut i betaling heller enn avspasering om vi vil. Det er også fin sparing (om dere har noe lignende).

Ha et glass/sparegris hvor du tømmer feks alle mynter eller evt alle kontanter som befinner seg i lommeboken, hver dag, en gang i uken etc.

på lønningsdagen, sett av et fast beløp, feks 1000 kr, inn på sparekonto, om så en egen reisekonto, hvor det ikke er lov og ta ut.

Sånn ellers, mye penger og spare på mat og slikt, her kan det ihvertfall fort utgjøre tusenlapper hos meg bare på om jeg er bevist eller ikke på hva jeg kjøper. Og med mer penger til overs er det lettere og spare og være impulsiv samtidig, rett og slett fordi man har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sett opp budsjett, og følg det. Det du tjener over budskjettet går rett på sparekonto ved starten når du får lønn (er jo forskjell på å ha fastlønn og timeslønn).

- Før regnskap. Det finnes flere apper til iPhone og Android. Jeg bruker denne til min iPhone, som både er rimelig og enkel å bruke. Før opp ting med en gang, så glemmer du det ikke. Personlig synes jeg det er mye lettere å bruke denne enn vente til å komme hjem for å starte å føre ting inn på data/bok (jeg fører kun de utgiftene jeg kan kontrollere og gjøre noe med og senke, husleie og slike faste summer fører jeg ikke).

- Declutter huset. Det kan hende du sitter på en god del ting som du overhode ikke trenger eller kommer til å bruke i framtiden, men som har en liten salgsverdi. Selg det.

- Planlegg middager for en uke om gangen, skriv handleliste (og handle kun det som står på den), bruk rester og gå i butikken bare 1-2 ganger i uka. Skill også på hvor mye penger du bruker på mat en måned (nødvendig) og drikke (ganske unødvendig om det går store mengder brus, juice etc)

- Sett av penger hver månde til store regninger du vet kommer. Synes det er lettere å få en jamnere flyt på økonomien da, og lettere å spare også siden ingen måneder blir harde (utenom dersom en hund blir syk eller bilen må på verksted...)

- Har noen spesielle kjøpevaner? Som å MÅ ha en kaffe på Narvesen hver morgen. Regn ut på hva det koster deg fram til du har planer om å reise, og kjenn på om det er "verdt det". Ikke meningen at man ikke skal unne seg noe, men er det noen man virkelig ønsker å spare til, så overlever de fleste å leve litt minimalistisk en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir for sent for deg, men jeg setter opp ekstra skattetrekk :) I ditt tilfelle ville jeg nok opprettet en sparekonto og satt opp fast mnd trekk. Også prøver du å være flink ellers i mnd. Sitter du igjen med noen penger ved neste utbetaling så føres også de over på sparekontoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fast trekk hver måned rett etter stipend kommer inn på konto. Jeg har nemlig lært på Oprah at det er viktig å betale til seg selv først, før man betaler regninger og mat osv :D

Jeg har også morsom sparing og sparer 5 kr hver gang jeg trekker kortet. På 3 måneder har det blitt ca tusen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dere er gull verdt! <3 Så mange smarte tips... Dere er jo dritlure! :D Hadde aldri tenkt på å øke skattetrekket, men jeg er ikke kjent for å tenke så langt, heller. Haha. Tusen takk, alle sammen! Føler meg litt mer motivert for sparing nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget at min bank (DnBNor) tilbyr noe de kaller morsom sparing, hvor jeg kan få trukket en sum inn på en egen sparekonto hver gang jeg bruker kortet og hver gang jeg betaler en regning. Du har flere valgalternativ - for eksempel runde opp til nærmeste tier når du trekker kortet, slik at mellomlegget går rett til sparekontoen, og betale to eller ti kroner for hver regning som trekkes. Det blir penger av sånt også. Hos meg har jeg kun ti gratis overføringer i året fra den sparekontoen, så jeg må virkelig tenke om jeg virkelig trenger å overføre de pengene.

Litt of topic, men hvis man lurer på hvor pengen blir av har de fleste nettbanker nå noe som heter mitt regnskap eller min økonomi. Forteller sånn ca hvor pengene har blitt av i løpet av en mnd. Skumle greier.

Mine favoritt sparetips er:

  • Sett av et fast beløp hver mnd til en sparekonto. Det er ulovlig å ta ut penger fra denne kontoen igjen.
  • Få oversikt over hvor pengene forsvinner. En brus til kr. 20,- pr dag utgjør kr. 7 300,- i året. 10 røyk om dagen koster i året kr. 18 250,-.
  • Planlegg hva du skal spise og gå kun i butikken en gang i uka. Ikke lag mer mat enn du trenger, spis restemat.
  • Ha med matpakke på jobb/skole.

Lykke til! Sånne reiser er verdt hver krone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dere er gull verdt! <3 Så mange smarte tips... Dere er jo dritlure! :D Hadde aldri tenkt på å øke skattetrekket, men jeg er ikke kjent for å tenke så langt, heller. Haha. Tusen takk, alle sammen! Føler meg litt mer motivert for sparing nå.

Som sagt er det for sent å øke skattetrekket hvis du vil bruke pengene til vinteren. Det du betaler av overflødig skatt i 2014 får du tidligst utbetalt i juni 2015...

Lykke til, høres ut som spennende reiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det for sent å øke skattetrekket hvis du vil bruke pengene til vinteren. Det du betaler av overflødig skatt i 2014 får du tidligst utbetalt i juni 2015...

Lykke til, høres ut som spennende reiser :)

Ja, fikk med meg det, men med nærmere ettertanke vil jeg nok ikke klare å spare til reise i år, grunnet alle hundekursene jeg er påmeldt fremover, for ikke å snakke om agilitystevnene *mokken* så fint nevner... :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du kanskje skal ut å reise alene, det er helt fantastisk!

Du har fått veldig mange gode råd, ville bare legge til at penger du får fra panting av flasker også er en miniinntekt som kan legges i sparegris. Og dessuten, gi deg selv "ukelønn", altså en sum i kontanter som er det du har til utskeielser.

Håper du når målet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...