Gå til innhold
Hundesonen.no

Høyenergi "bare tull"?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Har fått med meg at flere og flere jakthundeiere går bort fra høyenergifor og bruker heller vanlig for og suplementerer med bboostere på selve jakta og mer av det vanlige foret de dagene hundene går aktivt.

Det var en som sa at det var forsket på det og det så ikke bra ut inni hunder som får høyenergi, med fett rundt organer. Andre som har hørt om dette, eller enda bedre lest forskingsrapporter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om noen slike forskningsprosjekter, da det stort sett kun er produsentene som "forsker" på eget fôr.. De eneste selvstendige "fôr"prosjektene har ikke gått på kaloriinntak vs obduskjonsresultater, men inntak av kalorier, fordeling av energikilder og mineraler vs påvirkning av vekst/skjelett, eller kaloriinntak vs levealder.

Uansett, fett rundt organer betyr jo feit hund, den får for mye mat ifh til bruk.

EDIT: jeg er ellers for fôr med høyopptagelig energi, gjerne sk høyenergifôr på de fleste hunder, da ingrediensene rett og slett er bedre enn i sk normalfôr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også vært kjempeinteressert i å lese denne rapporten. Greit å ha i bakhodet når det kommer til foranbefalinger og slikt :)

Min store går på Eukanubas valpefor for små raser fordi det er det mest energirike foret de har, men jeg merker at han spiser mindre av det enn Acana som han fikk før. Kanskje fordi han blir fortere mett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært spennende med en rapport på dette

Har ikke lest eller hørt om dette.

Kun hørt at man ikke skal bruke høyenergi hele året fordi dette kan skade nyrene uten at jeg vet noe mer.

Selv bruker vi høyenergi under jakta/høsten/vintersesongen + boost under selve jaktturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært spennende med en rapport på dette

Har ikke lest eller hørt om dette.

Kun hørt at man ikke skal bruke høyenergi hele året fordi dette kan skade nyrene uten at jeg vet noe mer.

Selv bruker vi høyenergi under jakta/høsten/vintersesongen + boost under selve jaktturen

Litt ot, hvordan boost bruker dere? Jeg har fått et prett med appetitt sine. Men greit å høre hva andre bruker å er fornøyd med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også vært kjempeinteressert i å lese denne rapporten. Greit å ha i bakhodet når det kommer til foranbefalinger og slikt :)

Min store går på Eukanubas valpefor for små raser fordi det er det mest energirike foret de har, men jeg merker at han spiser mindre av det enn Acana som han fikk før. Kanskje fordi han blir fortere mett?

Jeg vil tro han får mer kal fra Eukanuba enn Acana, dermed spiser han mindre.

Kun hørt at man ikke skal bruke høyenergi hele året fordi dette kan skade nyrene uten at jeg vet noe mer.

Det gamle myten om mye protein er farlig for nyrene henger godt i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er veldig viktig under en jakt/treningsdag er nok veske.

Vi bruker vann med frysetørket vom, gjerne etter hvert slipp. Har store flasker som rommer 1 liter og de får 1-2 flasker hver seg (jepp, de tisser blankt :P ) Men veske er mer viktig en mat, selv om en jakter i områder med mye vann. Ikke alltid hunden tar seg tid til å drikke nok selv. Å spise snø er ikke anbefalt - da er det gerenelle rådet at hunden allerede er dehydrert om den begynner å spise snø.

Ved siden av frysetørket vom blandet med vann får de en lunsjboks (vi bruker Hill's sine siden jeg får rabatt på de) når vi lunsjer/har hovedpause. Når dagen er ferdig får de en ny lunsjboks (forskning viser at hundene kommer seg raskere med tilføring av karbo etter endt økt, de blir også mindre stive/støle) Noen timer etter turen er ferdig får de middag.

Vi forer to ganger om dagen og spesielt under jakt/trening får de mye vann i maten, spesielt frokosten.

Våre hunder holder seg i vekt gjennom 5-10 dagers jaktturer og jakter bra alle dager. Så vi synes denne løsningen fungerer bra for oss. Det koster selvsagt å gi 3 hunder to lunsjbokser hver dag, men sånn er det bare. Gjennom RJ får vi en god rabatt - kommer til høsten igjen om du vil ha. Er vi kun ute på trening/jakt 2-3 timer så får de kun 1 lunsjboks, men vi gir alltid mye veske. Det er prio 1.

Ser at mange er sløve på dette, men når man forventer at hunden skal yte som en toppidrettsutøver bør den behandles deretter.

2 liter vann til hunden + egen drikke veier, men jeg bærer det uten problemer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det gamle myten om mye protein er farlig for nyrene henger godt i ;)

Tja... det er vel ikke helt uten grunn at folk med dårlige nyrer skal være forsiktig med inntak av protein eller?

Proteiner som kroppen ikke nyttegjør seg av skilles ut som avfall, via nyrene faktisk - så det sier seg selv at om man hauser på med proteiner kroppen ikke trenger over lang tid så vil det nødvendigvis føre til en og annen slitasje. Har hunden da - uten at eier vet det - noe nedsatt nyrefunksjon så er ikke akkurat høyt proteininntak særlig lurt.

Nei, proteiner er ikke farlig for individer med normal nyrefunksjon - men det er veldig viktig at individer med høyt proteininntak drikker mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker høyenergi året rundt, rett og slett fordi det er bedre for enn de "vanlige", de er jo dyrere også, så sånn sett går det nok opp i opp i kr og øre, men mindre "dritt" blir det på hunden. Nå finnes det både bedre tørrfor og bedre for enn jeg bruker og på sikt skal jeg over på NP eller V&H, men enn så lenge så er det de vanlige tørrforene som er aktuelle og da blir det høyenergiforene,

Er det mye dårlig fett i maten så kan det jo sette seg på innsiden av blodårene, men fett rundt organer osv kommer jo som tulip sier av at hunden er fet og er hunden fet, så får den fett på innsiden og rundt organer osv uavhengig av hvilket for den går på.

Edit: Forøvrig har jeg tilgode og se vanlige HE for med høyt innhold av proteiner.. Det er proteiner der, og det er mer enn i de vanlige, men det er på ingen måte alarmerende høye mengder i foret. Og det vil det jo heller ikke bli all den tid produsentene sper ut med både fett og karbohydrater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... det er vel ikke helt uten grunn at folk med dårlige nyrer skal være forsiktig med inntak av protein eller?

Proteiner som kroppen ikke nyttegjør seg av skilles ut som avfall, via nyrene faktisk - så det sier seg selv at om man hauser på med proteiner kroppen ikke trenger over lang tid så vil det nødvendigvis føre til en og annen slitasje. Har hunden da - uten at eier vet det - noe nedsatt nyrefunksjon så er ikke akkurat høyt proteininntak særlig lurt.

Nei, proteiner er ikke farlig for individer med normal nyrefunksjon - men det er veldig viktig at individer med høyt proteininntak drikker mye.

For nyre- og leversyke hunder skal man være nøye med proteinkilde ja, man bør holde fosfornivået nede. Men det betyr ikke nødvendigvis at de må ha mindre protein. Og for friske hunder finnes det ingen fare eller slitasje i det hele tatt med høyt proteininntak, derav er det en myte at protein er farlig. For vi regner jo hunden som frisk til den ev viser symptomer på at noe er galt?

Tørrfôr inneholder mye mindre protein enn rått kjøtt (tørrmasseforhold) så da skulle det jo vært tryggere enn rått any day, selv om det er høyenergi? Det er fordi det er tørket at det er ekstra viktig at hunden drikker godt, for å hjelpe mage/tarm å fordøye maten, ikke fordi proteinet krever mer vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...