Gå til innhold
Hundesonen.no

Middag til "vanskelige" gjester


soelvd
 Share

Recommended Posts

Ikke vanskelige da, men mildt sagt kompliserte.. Og ja, vi kan be de ta med noe og sånn, men hadde vært gøy om vi klarte lage NOE :lol:

Hun spiser kun:

Paprika

Agurk

Tomat

Sorte Oliven

Vårløk/purre (kun den grønne delen)

Mais

Kylling

Reker

Litt potet eller brød går fint, men kun speltbrød

Han reagerer på endel ferdigprodukter, feks hvitløkspulvet. Han har også melkeallergi og kan ikke bruke verken det eller melkepulver i maten, må ha smør uten melk, etc. Men han kan drikke feks havremelk og rismelk, havrefløte, o.l.

Noen gode forslag? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingsalat/gryte av noe slag burde gå?, med kokkosmelk foreksempel? Med speltbrød til?

Ja, det går kanskje. I alle fall salat. Men litt kjedelig :P Kan jeg kjøpe speltbrød på butikken tro? Eller inneholder det masse annet tull?

Be dem ta med noe :lol:

Yeah...... :lol:

Men, kan jeg kanskje steke kyllingfilet. Også deler jeg tomater i to og steker de, salter og peprer litt. Også kan jeg legge grønnsaker i en form med kokosmelk over og gratinere? Går det tro? Og speltbrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helstekte kyllingfileter i panna, servert med ovnsstekte biter av potet, paprika, tomat og purre, bland olje og vann med krydder og urter og hell over før det puttes i ovnen så blir det mye kraft i og så man ikke trenger noen saus.

Eller en tomatgryte med kylling- og potetbiter, med en enkel salat til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkeallergi er lett å unngå. Bare gå for plantemelk, og vegansk smør/margarin om du skal bruke det til noe. Evt ha oljer om du skal steke noe. Og dropp alt som heter ferdigprodukter.

Ellers bruker jeg å servere taco om jeg får såpass vanskelige middagsgjester, siden man kan plukke akkurat det man ønsker da. :P I stede for kjøttdeig, kan du da steke kyllingbiter i hjemmelaget tacokrydder (hør med allergimannen om hva slags krydder han kan og ikke kan spise, evt stek noen uten krydder).

Ellers ville jeg ovnsbakt kyllingen i folie med grønnsakene inne i folien. Og evt hasselbakte poteter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylt paprika med salat til er kjempegodt. Jeg gjør det sånn: Bruker kyllingkjøttdeig og lager det med tacokrydder (hvis han ikke tåler det kan du fint bruke salt, pepper, chili, og det du måtte ønske). Steker sopp og løk (her må du jo velge ting de liker) og blander med kyllingkjøttdeigen. Har i litt hakkede tomater og tomatpuré, stapper opp i paprikaer og legger ost på toppen (har han laktoseintoleranse tåler han vanligvis litt vanlig hvitost, har han melkeallergi gjør han det ikke, men da kan han jo få uten). Ha dette i ovnen i en halvtimes tid, server med en god salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser hun bacon? Bacon- og kyllingsalat er kjempegodt! Eventuelt kan man ha skåler med bacon og ost ved siden av, for de som liker det.

Evt. om de tåler maistortillas? Så kan man jo ha tortillas, da kan man bygge selv med det man tåler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe tapas lignende, så folk kan selv velge hva de vil spise? Noen kjøttboller, scampi, chorizo pølser, fylte paprika som nevnt, div små beger med forskjellige sauser, litt taco kjøttdeig, ost, tortilla, oppkuttet tomat, agurk, mais etc i hver sine skåler, grillet kylling for seg selv. Så kan alle velge det de selv vil ha (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange strålende forslag :)

Men er hun allergiker, eller "liker ikke" person? Det var jo en ekstremt kort liste på hva som spises...

Allergiker som nå går på low fod map og en rens fordi hun ble voldsomt intolerant mot alt en stund og generelt sliter veldig med mat. Så det har ingenting med at hun er kresen å gjøre.

@ sitt forslag likte jeg veldig godt. Tror jeg må prøve det, hørtes godt ut for kresne meg og :P Også lager jeg et veldig godt kryddersmør som er knallgodt å ha på baguetter og steke i ovnen. Tror dette blir bra, men jammen godt for de at de er superkjekke å ha på besøk, hvis ikke hadde jeg nok ikke orka :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergiker som nå går på low fod map og en rens fordi hun ble voldsomt intolerant mot alt en stund og generelt sliter veldig med mat. Så det har ingenting med at hun er kresen å gjøre.

Ah. Da er det forståelig. :) Var bare nysgjerrig. Trur de garantert setter pris på at du legger deg i selen for å lage mat de kan spise. Det er alltid hyggelig når folk gjør det, enn bare å sende med beskjeden "fiks maten din selv". :P

Her er pittelitt info av ei jeg kjenner som går på samme diett forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Da er det forståelig. :) Var bare nysgjerrig. Trur de garantert setter pris på at du legger deg i selen for å lage mat de kan spise. Det er alltid hyggelig når folk gjør det, enn bare å sende med beskjeden "fiks maten din selv". :P

Her er pittelitt info av ei jeg kjenner som går på samme diett forresten.

Ja, det er vel derfor jeg vil prøve. Er så stusselig å be folk ta med selv :P

Tusen takk for link! Disse øverste så jo ut som noe som kan passe? http://glutenogmelkefri.blogspot.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel derfor jeg vil prøve. Er så stusselig å be folk ta med selv :P

Tusen takk for link! Disse øverste så jo ut som noe som kan passe? http://glutenogmelkefri.blogspot.no/

Er litt stusselig av og til å få den beskjeden også. :P Særlig om man bare får den rett fram, uten noen forsøk på hva man spiser... :P

Hør med henne og vis henne noen oppskrifter? Det er sikkert variabelt hva hver enkelt kan spise også. Han er jo den enkleste sånn sett, siden det er bare å lage noe fra bunnen av uten melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt stusselig av og til å få den beskjeden også. :P Særlig om man bare får den rett fram, uten noen forsøk på hva man spiser... :P

Hør med henne og vis henne noen oppskrifter? Det er sikkert variabelt hva hver enkelt kan spise også. Han er jo den enkleste sånn sett, siden det er bare å lage noe fra bunnen av uten melk.

Håper du er fornøyd bare folk prøver, da :lol: For aner ikke om det i morgen blir godt :P

Ja, har spurt henne om ingrediensene går fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er fornøyd bare folk prøver, da :lol: For aner ikke om det i morgen blir godt :P

Ja, har spurt henne om ingrediensene går fint :)

Lage mat er da ikke så vanskelig! :lol: Det finnes sillioner av oppskrifter på nett liksom. :P Og de fleste som er vanskelige i kosten, er som oftest flinke til å si hva de kan spise også.

En gang jeg var borte og spiste, så starta hu ene og mase noe veldig om at jeg ikke spiser gluten. Sa at jeg styrte unna så godt jeg kan (nå skal jeg over på nulltoleranse da), og da mente hun at der vi var ikke var "bra nok" for å spise gluten. Så uansett hva jeg sa ble det jo feil... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange strålende forslag :)

Allergiker som nå går på low fod map og en rens fordi hun ble voldsomt intolerant mot alt en stund og generelt sliter veldig med mat. Så det har ingenting med at hun er kresen å gjøre.

@ sitt forslag likte jeg veldig godt. Tror jeg må prøve det, hørtes godt ut for kresne meg og :P Også lager jeg et veldig godt kryddersmør som er knallgodt å ha på baguetter og steke i ovnen. Tror dette blir bra, men jammen godt for de at de er superkjekke å ha på besøk, hvis ikke hadde jeg nok ikke orka :lol:

Har laget noe liknende flere ganger (da med koteletter i ovnen også på langtisssteking), men grønnsakene blir veldig gode på den måten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...