Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshund


Alvira
 Share

Recommended Posts

Heia godtfolk!

Min venninne og samboeren har planer om å kjøpe seg hund for første gang, og snuser litt på raser, men er fremdeles litt usikker. De ønsker seg i hovedsak noe innen spisshundkategorien, og siden det er den gruppen jeg kan minst om, så kanskje dere har noen gode forslag? :)

Ønsker:

Størresle: Ikke viktig

Pels: Gjerne masse

Utseende: "Spisshundaktig"

Personlighet og gemytt: Snill med barn og relativt lett å trene. Lavt/moderat aktivitetsbehov.

Jeg har tenkt litt på Norsk Lundehund, hva tenker dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i lavt/ moderat aktivitetsbehov?

Sikkert at de ønsker en hund som blir med på deres aktivitetsnivå, men at ikke bikkja klatrer oppover veggene dersom det blir kun tisseturer et par dager. En hund som ikke mååååå ha masse aktiviteter hver dag for å være tilfreds, tenker jeg. :)

Hilsen "blande-seg-veldig-madam mim"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert at de ønsker en hund som blir med på deres aktivitetsnivå, men at ikke bikkja klatrer oppover veggene dersom det blir kun tisseturer et par dager. En hund som ikke mååååå ha masse aktiviteter hver dag for å være tilfreds, tenker jeg. :)

Hilsen "blande-seg-veldig-madam mim"

Helt korrekt :) Mer spesifikt: Tur hver dag, ca 45 min + tisseturer. Lengre turer, gjerne på fjell ca 3 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert at de ønsker en hund som blir med på deres aktivitetsnivå, men at ikke bikkja klatrer oppover veggene dersom det blir kun tisseturer et par dager. En hund som ikke mååååå ha masse aktiviteter hver dag for å være tilfreds, tenker jeg. :)

Hilsen "blande-seg-veldig-madam mim"

Det forsto jeg, og spm mitt var da hva er dems aktivitetsnivå. For noen er en tur på en time en laang tur, mens den for andre er en kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre fjellturer tre ganger i uken er nå over moderat aktivitetsnivå vil jeg si.

Er det viktig at hunden er lettrent og/eller kan gå løs? Ellers ville jeg tittet på eurasier. Evt. finsk lapphund?

I og med at det er deres første hund, og de dermed har begrenset kunnskap er letttrenthet relativt viktig ja :) At den kan gå løs er nok ikke kjempeviktig, men et stort pluss. Men de to henger jo litt sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av gruppe 5-hundene er det vel Eurasier, lapsk vallhund og Finsk/Svensk Lapphund som har størst sjns for at kan gå løs vil jeg tro? Har ikke erfaring med noen av de, men har en del erfaring med andre raser i gruppen, og går man for en rase i gruppe 5 må man regne med å ikke kunne ha den løst pga jaktinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre fjellturer tre ganger i uken er nå over moderat aktivitetsnivå vil jeg si.

Er det viktig at hunden er lettrent og/eller kan gå løs? Ellers ville jeg tittet på eurasier. Evt. finsk lapphund?

Spørs jo helt hva man legger i lengre. Om lengre betyr "lengre enn 45 min" så er det jo ikke nødvendigvis så utrolig langt...

Med forbehold om at de fjellturene er gode, så er det jo noen muligheter, ellers er jo 45 min tur resten av uken ganske lite. Veldig lite faktisk, viss det er den aktiviteten hunden skal få. Viss annen aktivitet kommer i tillegg så er det noe annet.

Med de kriteriene der ville jeg sett på finsk lapphund og buhund Det er nok de som er mest førervare(som jeg er kjent med), lettest og ha løs og ikke de mest ekstreme på aktivitetsnivå, selv om nok de fleste spisshundene vil ha en del mosjon. Og merk at det er snakk om lettest, ikke lett :P det er spisshunder, de vil til en viss grad ha både jaktinnstinkt og en god porsjon selvstendighet.

Klein eller mittelspitz, pomeranian og lundehund (som du nevnte) kan også være verdt og sjekke ut, men de kan jeg fint lite om.

Eurasier har jeg inntrykk av at er særere og mer egenrådig enn feks lapphund og buhund, så om de ønsker en som er relativt lett og trene så hadde jeg nok antagelig strøket den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som falt meg inn er de typisk selskapsavlede spisshundrasene. Da først og fremst de tyske spitzene str Keeshond til Pomeranian.
De har jo mye pels, krever ikke spesielt mye mosjon, kan være sta (de er spisshunder tross alt) men samtidig langt mer lettrente enn enkelte andre av spisshundrasene. Ikke noe enormt jaktinstinkt på de heller så er vel stor sjanse for at de kan gå løse utenfor båntvangperioden. De ser også typisk spisshund ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mine er mere enn nok fornøyd med 45 min om dagen + 3 langturer i uken (enten lenge i skogen, kjettingtrekk, kløv, osv). :P Hverdagen min er slik at det i perioder blir veldig lite tur, og i andre perioder mye. Hundene er like rolige uansett. Hadde vært fornøyd med 45 min om dagen også for den saks skyld. Spørs jo hva man gjør på de 45 minuttene, og hva man gjør på langturene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mine er mere enn nok fornøyd med 45 min om dagen + 3 langturer i uken (enten lenge i skogen, kjettingtrekk, kløv, osv). :P Hverdagen min er slik at det i perioder blir veldig lite tur, og i andre perioder mye. Hundene er like rolige uansett. Hadde vært fornøyd med 45 min om dagen også for den saks skyld. Spørs jo hva man gjør på de 45 minuttene, og hva man gjør på langturene.

Nemlig også spørs det hva man kaller en lang tur. Også spørs det på helheten, totalen ila feks en uke, og hva man evt gjør utenom tur. Men her er det liksom store forskjeller Jeg vet mange som omtaler 1 time båndtur i rolig tempo som langtur, mens andre igjen mener at 3 timer eller mer er langtur. 45 min pr dag, selv med mye aktivitet synes jeg er for lite om det er veldig ofte, og det har ingenting med den fysiske biten og gjøre, for man kan trimme godt på 45 min. Det har rett og slett med at hunder fortjener og bruke litt mer enn 45 min utenfor leiligheten/huset eller i det minste gjøre en form for aktivitet inne, i mer enn 45 min til vanlig, uavhengig av antall km tilbakelagt eller hvor mange lpøvelser man trener. Av døgnets 24 timer er 45 min ufattelig lite. Men klart løper man i fjellet 3 timer 3 ganger i uken så trenger man ikke løpe like mye de siste 4. Eller om man pusler med andre ting med hunden som bryter opp dagen litt, gir litt stimuli og inntrykk så er det også noe helt annet enn og bare rusle 45 min i nærområdet. Man trenger heller ikke og gå så forbasket langt, bare man er ute og pusler litt.

Akkurat det er min mening så får nå folk selvfølgelig gjøre som de selv vil og føler, men uansett så er det greit og få frem hva som kommer til og være hverdagen, få frem hva som menes litt mer detaljert enn slike tolkninger som folk legger milevis og timesvis med forskjeller i betydningene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier skal ikke være noe problem å ha løs, så fremt man er bevisst på å trene en del innkalling og korte ned radius/holde seg i nærheten fra børjan av. De skal ha minmialt med jakt, er generelt grei med andre hunder, og bryr seg lite med folk. De er nok hakket mindre aktive enn f.eks finsk lapphund, men også gjerne hakket mindre førerorientert/treningsvillig. Det skal ikke være noe problem å lære en eurasier god hverdagslydighet, og har inntrykk av at de ofte blir solgt til førstegangseiere, men å kalle de lettrent vil jo være å ta litt hardt i :P

Tror heller jeg ville anbefalt finne, om det går overens med aktiviseringen de kan gi. Eller mittelspitz, som et par stk over nevner, uten at jeg helt vet hvor de ligger på "lettrenthetskalaen" da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo helt hva man legger i lengre. Om lengre betyr "lengre enn 45 min" så er det jo ikke nødvendigvis så utrolig langt...

Med forbehold om at de fjellturene er gode, så er det jo noen muligheter, ellers er jo 45 min tur resten av uken ganske lite. Veldig lite faktisk, viss det er den aktiviteten hunden skal få. Viss annen aktivitet kommer i tillegg så er det noe annet.

Med de kriteriene der ville jeg sett på finsk lapphund og buhund Det er nok de som er mest førervare(som jeg er kjent med), lettest og ha løs og ikke de mest ekstreme på aktivitetsnivå, selv om nok de fleste spisshundene vil ha en del mosjon. Og merk at det er snakk om lettest, ikke lett :P det er spisshunder, de vil til en viss grad ha både jaktinnstinkt og en god porsjon selvstendighet.

Klein eller mittelspitz, pomeranian og lundehund (som du nevnte) kan også være verdt og sjekke ut, men de kan jeg fint lite om.

Eurasier har jeg inntrykk av at er særere og mer egenrådig enn feks lapphund og buhund, så om de ønsker en som er relativt lett og trene så hadde jeg nok antagelig strøket den.

Tusen takk for mange fine forslag :)

Jeg er helt enig med deg at de fleste spisshunder kan være en utfordring å trene, og det har jeg sagt til henne - men hun hører ikke etter :P

Jeg modererte meg en del på aktivitetsnivået, vil nok for det meste bli mer - men kan bli dette i noen perioder også. Jeg er veldig opptatt av at folk faktisk skal ha TID til hundene sine - og derfor helst velge en rase som har litt mindre aktivitetsbehov enn det man for det meste kan gi dem. Så får hunden det den trenger - omtrent alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som falt meg inn er de typisk selskapsavlede spisshundrasene. Da først og fremst de tyske spitzene str Keeshond til Pomeranian.

De har jo mye pels, krever ikke spesielt mye mosjon, kan være sta (de er spisshunder tross alt) men samtidig langt mer lettrente enn enkelte andre av spisshundrasene. Ikke noe enormt jaktinstinkt på de heller så er vel stor sjanse for at de kan gå løse utenfor båntvangperioden. De ser også typisk spisshund ut.

Eurasier skal ikke være noe problem å ha løs, så fremt man er bevisst på å trene en del innkalling og korte ned radius/holde seg i nærheten fra børjan av. De skal ha minmialt med jakt, er generelt grei med andre hunder, og bryr seg lite med folk. De er nok hakket mindre aktive enn f.eks finsk lapphund, men også gjerne hakket mindre førerorientert/treningsvillig. Det skal ikke være noe problem å lære en eurasier god hverdagslydighet, og har inntrykk av at de ofte blir solgt til førstegangseiere, men å kalle de lettrent vil jo være å ta litt hardt i :P

Tror heller jeg ville anbefalt finne, om det går overens med aktiviseringen de kan gi. Eller mittelspitz, som et par stk over nevner, uten at jeg helt vet hvor de ligger på "lettrenthetskalaen" da.

Supre forslag - spizten skal helt klart ses nærmere på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier skal ikke være noe problem å ha løs, så fremt man er bevisst på å trene en del innkalling og korte ned radius/holde seg i nærheten fra børjan av. De skal ha minmialt med jakt, er generelt grei med andre hunder, og bryr seg lite med folk. De er nok hakket mindre aktive enn f.eks finsk lapphund, men også gjerne hakket mindre førerorientert/treningsvillig. Det skal ikke være noe problem å lære en eurasier god hverdagslydighet, og har inntrykk av at de ofte blir solgt til førstegangseiere, men å kalle de lettrent vil jo være å ta litt hardt i :P

Tror heller jeg ville anbefalt finne, om det går overens med aktiviseringen de kan gi. Eller mittelspitz, som et par stk over nevner, uten at jeg helt vet hvor de ligger på "lettrenthetskalaen" da.

Nå vet jeg at du har eurasier, men jeg kjenner flere med eurasier som vil protestere på dette. De er ikke nødvendigvis enkle å trene (som du jo sier), og kan godt være et problem å ha dem løs. Jeg tror bare én av de jeg kjenner kan det, faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine forslag :)

Jeg er helt enig med deg at de fleste spisshunder kan være en utfordring å trene, og det har jeg sagt til henne - men hun hører ikke etter :P

Jeg modererte meg en del på aktivitetsnivået, vil nok for det meste bli mer - men kan bli dette i noen perioder også. Jeg er veldig opptatt av at folk faktisk skal ha TID til hundene sine - og derfor helst velge en rase som har litt mindre aktivitetsbehov enn det man for det meste kan gi dem. Så får hunden det den trenger - omtrent alltid :)

Det kommer jo helt an på hva de ser for seg med lettrent. Jeg elsker spisshunder, og på mange måter så er de de enkleste hundene jeg vet av. Perfekt i familier. Og de er jo trenbare, det er bare ikke alltid lynkjappe responser og eier er ikke alltid midtpunktet, og konsentrasjon over lengre tid (som feks i hundesport) er ikke det de er best på, ihvertfall ikke om det er kjedelig som lp :P Ser man for seg typ gjeterhund så kan man bli skuffet og få noen grå hår, men om man ikke ser for seg det så tror jeg faktisk man kan bli positivt overrasket også. :) Tenker hun og trene som i trene (lp etc) så ville jeg absolutt sett på buhunden, der er det faktisk en del individer som brukes litt, både i lp og ag. Ikke at det er en hund og satse på om man vil til topps i noe, men man har kanskje litt og gå etter når man ser etter kull og linjer, mtp samarbeid og jobbing.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg at du har eurasier, men jeg kjenner flere med eurasier som vil protestere på dette. De er ikke nødvendigvis enkle å trene (som du jo sier), og kan godt være et problem å ha dem løs. Jeg tror bare én av de jeg kjenner kan det, faktisk...

Okei, jeg er ikke SÅ inne i eurasiermiljøet og er ikke personlig venn med mange eurasiereiere, men de jeg kjenner har sine løs, og ser jo stadig bilder på facebookgrupper, hjemmesider osv av eurasiere løs på tur i skog og mark. Vet av en som absolutt ikke kan ha sine løs pga null innkalling, de stikker av osv, men iom at denne personen har to fra forskjellig oppdrett tenker jeg at det kanskje har mer med denne personen/trening å gjøre enn hundene :P Har jobbet mye med fjotten for at han skal holde seg innenfor syne og for å få god innkalling, og han var egentlig ikke løs før han fylte to (brukte langline før det), men har jo ikke personlig erfaring med å trene andre eurasier enn han da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg at du har eurasier, men jeg kjenner flere med eurasier som vil protestere på dette. De er ikke nødvendigvis enkle å trene (som du jo sier), og kan godt være et problem å ha dem løs. Jeg tror bare én av de jeg kjenner kan det, faktisk...

Jeg vil si at jeg er godt inne i eurasiermiljøet, og så godt som alle jeg kjenner har hundene sine løse... Det er selvsagt en del som ikke kan være løse, men ikke flere enn i de fleste raser vil jeg tro. Jeg har selv eid 4 eurasiere og hatt 3-4 fôrtisper som har bodd her tidvis og alle har hatt god innkalling. Jeg syns faktisk at det har vært enklere å få ok innkalling på eurasierene mine enn rottisene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tro mye av grunnen til at man ikke ser flere spisshunder av ulike raser på grunnnivå innen lp og ag er fordi spisshundeiere generelt ikke er interessert i det.

De jeg vet om som har prøvd med min rase, Siberian Husky, som absolutt ikke har noen tradisjoner innen disse sportene har fint fått hunden gjenom bronsemerket i LP/AG og kl I.

Men selvsagt er det mer jobbing enn med en mer førerorientert rase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...