Gå til innhold
Hundesonen.no

Kooikeren "Luiz"


Elita2005
 Share

Recommended Posts

Etter å ha sniktittet en veeldig god stund, så har jeg bestemt meg for å lage en tråd om udyret vårt!

post-12276-0-43590300-1391464681_thumb.j
4 uker.

Udyret vårt er en kooikerhund med navnet Luiz, som vi hentet 4. august 2013 fra Sverige. Han er en liten pøbel, urokråke, pingle og egentlig ganske herlig innimellom. Luiz er samboeren og min sin første hund sammen, vi har begge vokst opp med hund, men Luiz er nok vår lille prøvekanin.

post-12276-0-35027200-1391464332_thumb.j
2 måneder.

Vi har alt vært på valpekurs og aktiviseringskurs, og går nå lydighet II hos Canis hundeskole, og er kjempefornøyd med vår kjære instruktør der. Etter valpekurset (eller det startet vel med at jeg kjøpte 4 bøker om klikkertrening omtrent før Luiz var født..) hadde vi blitt klikkerfrelste, så det er i de baner det går.

post-12276-0-42945300-1391464369_thumb.j

Fra valpekurset!

Ellers har vi vært på tre utstillinger, med greie resultater. (Bir x 2, Big2 x 2 og en excellent)

post-12276-0-89366300-1391464459_thumb.j
Første utstilling, 4 måneder gammel.

Planene fremover er å fortsette å prøve oss litt på lydigheten, før det forhåpentligvis blir agility til sommeren!

post-12276-0-53095300-1391464550_thumb.j
Luiz og meg fra siste utstilling.

Nå har han nesten blitt 8 måneder, og er midt i verste pubertetsfasen, men vi holder ut!

post-12276-0-63457200-1391464660_thumb.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen! :)

Det var en fin gutt det der ;)

Og midt i den festlige alderen. Min kooiker Marvin ble helt fjern da han var 9 mnd :P

Men nå er han en voksen gutt på snart 6 år.

Grattis med gode utstillingsresultater! Kan bli spennende frammover det her ;)

Lykke til videre på kurs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt han er! :ahappy:

Takk, koselig å høre! :-)

Velkommen! :)

Det var en fin gutt det der ;)

Og midt i den festlige alderen. Min kooiker Marvin ble helt fjern da han var 9 mnd :P

Men nå er han en voksen gutt på snart 6 år.

Grattis med gode utstillingsresultater! Kan bli spennende frammover det her ;)

Lykke til videre på kurs! :)

Tusen takk!

Ja, midt i en meget festlig alder! Har vært "helt borte" i 2-3 uker nå, så håper det snart er over for denne gang! :-)

Han konsentrerer seg bare der vi har kurs for tiden, men han tok såvidt frivillig kontakt med meg (og jobbet litt) på tur i går

kveld, så kanskje det snart ser lysere ut!

Marvin er veldig nydlig! Har jo sett han både på forrige kooikerspesial og dogs4all :-)

Takk! Skal vente med neste utstilling til han har fylt 9 måneder, så da blir neste utstilling letohallen i mars en gang.

Å, for en knallfin hund han er! :) Flinke dere virker med han, og så fin han var med sløyfene sine :D

Tusen takk, veldig koselig å høre! Håper vi ikke er så verst :-)

:wub: De valpebildene der er jo nesten grunn nok til å skaffe seg kooiker! :wub:

Han er kjempeflott! :)

Hehe, ikke om du hadde kjent pirajatennene hans! De var overalt de første månedene :-)

Så fin gutt :D

Takk! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så fin! :ahappy: En som bor i nabolaget der jeg vokste opp hadde en kooiker for lenge siden. Tror den var fra et av de første kullene i Norge. Veldig fin rase :)

Åh, så nydelig hund! Er litt skap-forelsket i den rasen der kjenner jeg. :wub:

Vakker :wub:

Åh! Sånt varmer et "mamma"-hjerte! <3

Nå har Luiz blitt 8 måneder og 3 dager! Så utrolig fort det går.. Men over til noe annet så skjedde det en veldig stor opptur i dag: treningslysten til Luiz var på TOPP i dag! Sånn har det ikke vært siden hormonene satte inn for tre uker siden.. Har enda ikke turt å prøve å trene ordentlig ute enda, men nå virker det som jeg kan starte med det også!

(Han har vært helt i sin egen verden, og ingen godbiter har vært gode nok... Bortsett fra inne på treningsområdet til Canis, for der følger han mer med!)

Ellers så slenger jeg med noen bilder jeg tok inne i dag

post-12276-0-92114800-1392225463_thumb.j

post-12276-0-70937600-1392225476_thumb.j

Nå skal vi på lydighets II kurs hos Canis, nest siste kursdag.. Gleder oss veldig!:-)

post-12276-0-07689000-1392225482_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Tusen takk for en kjempefin tur i dag @Elita2005 :D yatzy ligger rett ut- og mistenker at han kommer til å gjøre det resten av kvelden ;) gleder oss alt til neste gang :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo, i lige måde! ? Det første Luiz gjorde når vi kom hjem var å bevege seg 5 meter til stua og kollapse på gulvet? Så dette var en supertur, og vi gleder oss masse til neste gang også! ? Jeg får ta med kameraet neste gang, sånn at det kanskje kan bli noen greie bilder også!?

post-12276-0-61541000-1400529277_thumb.j

Enda sliten etter turen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden siste oppdatering!

Nå har Luiz en del rolige dager pga eksamenslesing, men han får da litt å gjøre hver dag selv om :-)

post-12276-0-03762800-1401107921_thumb.j

Her ligger han ved siden av meg i skrivende stund<3

Ellers så er vi vel snart halvveis med konkurransekurset vi går på hos Canis. Det er kjempegøy og læringsrikt. Vi tenker å melde oss på en konkurranse til høsten i Lp 1 - uhæææ! Men forhåpentligvis er vi der etter litt strukturert trening i sommer :-)

Sånn utenom alt så er Luiz snaart et år, og jeg sitter og planlegger alle helsetestene, ettårsvaksinen og MH. MH tenker vi å gå i slutten av august (om alt klaffer) og av helsetester blir det hd, ad, pl, emn, vwd og øyelysning (for en liste) - men siden vi er så heldige å være hos Oslo dyreklinikk på ensjø, så kan nok mange (alle?) testene gjøres på en gang!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Oisann!

Ja, nå er det gått alt for lenge siden jeg har oppdatert noe..

Hmm, for å oppsummere så startet vi i vår første lydighetskonkurranse i september - (som jeg egentlig synes gikk veldig bra! Tross 0 nuller og Luiz ble bydd opp til lek under fellesdekk, som da måtte gjøres to ganger, 129 poeng!)

Luiz har også fått vist seg litt i utstillingsringen og har tatt med seg 2 cert, 2 reserve cert (et på dogs4all) og blitt norsk junior vinner 2014.

post-12276-0-76496900-1420737992_thumb.j

post-12276-0-78124800-1420738008_thumb.j

I jula så startet den 2. kjønnsmodningen - den psykiske (grøss), som tok oss litt på senga. Men når han er et så godt vesen under denne perioden, så kan man ikke klage, og hjelpes - det går over! :P

post-12276-0-89026200-1420738046_thumb.j

post-12276-0-29720900-1420738041_thumb.j

Ellers ble han nesten spist av en staff når jeg gikk på tur med @Lunatic , men han skjønte ingenting, heldigvis. Så han er enda den blide og glade gutten mot alle hunder han møter.

post-12276-0-91144800-1420738037_thumb.j

post-12276-0-41750600-1420738031_thumb.j

2015 blir vel starten på agilityåret, for vi har endelig karret oss til å starte på partitrening med instruktør hos Stovner hundeklubb. Og etter en trening der, så gleder jeg meg veldig til fortsettelsen!

post-12276-0-24238500-1420738048.jpg

Ellers må vi finne en lydighetskonkurranse å melde oss på snart, sånn at vi jobber mot noe, og sånn at lydighetsperfeksjonismen ikke blir helt glemt :) (For du verden hvor annerledes det er å skulle sprelle og heie på agilitybanen, når man har drillet seg inn på lydighetsholdning.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ser kjempeflott ut, og det er så gøy at du bruker han! :)

Kooiker :wub: så fin han er!

Fine Gutten <3

Tusen takk! :ahappy:

Ja, vi prøver hvertfall, @SandyEyeCandy :)

Men obs! Nå så jeg jo på den forrige oppdateringen at jeg sa Luiz skulle gå MH og ta helsetester (så da er det vel kanskje greit å oppdatere om det og :P ). Luiz var på MH i september i Säffle. Vi fikk plass i siste liten, pga. jeg hadde klart å melde han på en plass der det var fullt først.. MHen hans gikk vel nesten som forventet, og han er en superhund. Dog, så reagerte han med å bli passiv på skuddet (første gang han reagerte på skudd), så der ble vi enige med testbeskriveren å bryte. Testbeskriveren trodde ikke han var direkte skuddredd, men siden han ble passiv, så var det ikke noe vits å prøve og skremme han med 3 skudd til. Ellers er han jo en kooiker, men jeg er veldig glad for hvor fort han avreagerte hele veien.

Ellers hadde vi et lite "helsetester"-kjør i fjor høst som resulterte i:

HD: B

AD: A

PL: 0

Øyelyst: clear

EMN: fri

Wvd: fri

Så de tror jeg ikke kunne vært stort bedre :D Han har også vært så heldig at han har blitt lagt ut på oppdretterens hjemmeside, som potensiell avlshund. Vi får se om noen er interesserte etterhvert, han er jo bare valpen enda :| Det som er litt gøy derimot er vel at hans "sterkeste" sider som avlshund er gemyttet og deler av mentaliteten hans (folkekjær, sosial, positiv sjel som ikke ser noe vondt i noen) og at han er i nedre sjiktet av størrelse. Men nok om det, det er jo store muligheter for at det aldri blir noe av også!

post-12276-0-88473700-1420882039_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...