Gå til innhold
Hundesonen.no

Splittet: Halsbånd, skadelig?


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Jeg har et bredt helt vanlig lærhalsbånd til Cujo, som jeg brukte mye. Før.

Han er relativt lett å kontrollere altså, også i forhold til katter, men det var en dag jeg innså at selv jeg ikke alltid klarer å holde meg på beina hvis 70 kilo virkelig vil noe og man ikke er godt nok forberedt.

Jeg var ute med dyrene en dag, og Cujo så en morsom valp som kom joggende forbi med eieren sin. Vi sto på en plen. Og svisj! Der var det fine "traktorspor" i den plenen etter Cujo og meg, som først prøvde å holde igjen, for så å bli dratt overende og slept bortover marken til jeg fikk gressmak i kjeften. Morsomt.

Nå har han nesten alltid strup på seg. Han går mye i sele også, for all del, men strupen er alltid på. Gidder ikke å henge etter som en filledukke og skremme vannet av folk og fe bare fordi strup/tynt halsbånd er "skadelig".

Venus har nå også store deler av sitt liv, brukt akkurat et sånt lærhalsbånd som er vist i linken i første innlegg. Hun lever enda :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dersom man har en hund som drar veldig i sele og som på toppen av det hele har feil tilpasset sele, så står skadene mest sannsynlig på kø. Selv har jeg behandlet flere hunder med skader etter feil t

Amerikansk akita -> med sele -> ser elg -> jeg står igjen med brannsår i hendene, heldigvis stoppet hun på at jeg ropte "stopp for fa**", et under i seg selv at hun kom til meg fremfor å løpe

Og etter 3 sider lurer jeg fortsatt på hvorfor det er "skadelig" å gå med halsbånd for hunder som går pent i bånd?

At Are Thoresen og andre veterinærer hevder at nakkeskader er svært utbredt hos hund, er vel omtrent like valid som at revmatologen min hevder at revmatisme er en svært utbredt sykdomsgruppe, fordi 91 % av alle pasientene deres er revmatikere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbånd/sele handler vel for det meste om så mye annet som har med hund/trening/fysisktrening å gjøre: Hvem er i andre enden av snøret og kan/ikke kan den personen å bruke verktøyet.

Akkurat som med alt annet utstyr med dyr, bare se på bitt på hester selv det snilleste trinsebitt kan bli stygg i bruk med nok røsk og riv eller feil str.

Og de tynneste stangbittene blir knapt berørt av andre ryttere og kan oppleves som mildt av hesten i de rette hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Min hund blir utrygg med halsbånd, så halsbånd utgår uansett hos oss. Annet enn hvis han skal ligge stille lenge med bånd på, feks toget, da er det bedre å ha halsbånd enn en sele å ligge på. Jeg er ikke spesielt redd for skader, fordi han ikke trekker, men han er fryktaggressiv og da vil jeg ikke at han skal oppleve mer smerte eller ubehag enn han selv legger i sela når han prøver å spise opp den andre hunden. Tipper den kombinasjonen se hund + trekk = vondt i halsen = skummel hund (særlig med helstrup) forsterker usikkerhet og fryktaggresjon hos enkelte hunder.

Har gått tur med 40 kg labrador som er lettere å kontrollere i sela enn i halsbånd, fordi han bare slanger seg rundt i halsbåndet, mens i sela kan du holde hele kroppen på plass.

Det blir etterspurt om det er forsket på belastningsskader ved halsbåndbruk på flinke gå-pent-hunder, men er man virkelig nødt til å se belastningsskader før man vurderer om noe er skadelig? Holder det ikke at smerten/ubehaget ved rykk eller stramming i båndet er uønskelig?

Ingen av mine viser noe som helst ubehag ved bruk av halsbånd, han eldste velger selv halsbånd om han har muligheten. Han kan finne på å gå i skuffen og hente halsbåndet sitt etter at jeg har tatt fram sela for å ta den på. Yngstemann tror jeg virkelig ikke bryr seg om hva han har på, men han liker jo å trekke da, og siden det er lov i sele og ikke halsbånd hadde han sikkert foretrukket sele om han hadde tenkt så langt. Du kan ikke gå ut i fra at alle hunder viser ubehag med halsbånd bare fordi din gjør det. Jeg kjenner mange hunder som missliker sele, men ingen som missliker halsbånd. Men det er nok bare det å ta sela på for de aller fleste, så jeg tror ikke sele er ille å gå med forde.

Så ja, jeg etterlyser fortsatt både forskningsresultater og en årsak til at det er skadelig med halsbånd på en hund som går pent i bånd.

Og etter 3 sider lurer jeg fortsatt på hvorfor det er "skadelig" å gå med halsbånd for hunder som går pent i bånd?

Det gjør jeg og. Jeg har prøvd å dra diskusjonen tilbake til det et par ganger, men det virker ikke som folk faktisk har noen grunn til hvorfor halsbånd er skadelig for hunder som ikke drar i båndet :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja, jeg etterlyser fortsatt både forskningsresultater og en årsak til at det er skadelig med halsbånd på en hund som går pent i bånd.

Jeg har en hund som overhodet ikke går pent i bånd, og likevel bruker jeg halsbånd. Han kaster seg ned fra trappa når vi skal på tur, han kaster seg ut porten, han bråkaster seg ut i grøfter når vi går - jeg ville antatt at han skulle hatt store nakkeproblemer om det er så farlig å bruke halsbånd som enkelte her hevder.

Jeg kan dog overhodet ikke se noe som helst tegn på at han har vondt ett eneste sted, han er myk og smidig, vegrer seg ikke for noe som helst av bevegelser eller aktiviteter - og når jeg kjenner på nakke- og halsmuskulaturen hans, så er den så sterk og robust at jeg tror det skal mye til før det skjer noe galt med ham. Det kan ikke sammenlignes en gang med menneskers hals- og nakkemuskulatur.

Jeg skal ikke skryte på meg at mine tidligere hunder har gått pent i bånd heller, men selv med et liv på tur i halsbånd, så har de heller aldri vist tegn på ubehag i hals-nakkeregionen. Aktive, smidige hunder til det siste, har de vært.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter 3 sider lurer jeg fortsatt på hvorfor det er "skadelig" å gå med halsbånd for hunder som går pent i bånd?

Poenget er vell ikke at det er skadelig så lenge hunden går pent, poenget er vell at det kan være skadelig _viss_ hunden rykker til for noe, eier tryner på isen og rykker til etc etc. Og poenget til TS er vell at det er for dumt og ta sjansen (i hennes øyne) uansett hvor stor eller liten den måtte være.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden faktisk går i slakt bånd på alle turer, og at både eier og hund så godt som aldri - hverken bevisst eller uforvarende - rykker i båndet - ja, da er selvsagt halsbånd ikke skadelig i det hele tatt. Tror ingen er uenig i det.

Men jeg tror ikke det er urimelig å anta at det er en del hunder som går med halsbånd som selv drar og rykker i båndet et par ganger på en tur, eller at eier - bevisst eller ubevisst - også kommer til å rykke i båndet. Ikke hardt, men litt her og litt der. Vi ser jo selv hvordan vi mennesker får belastningsskader i håndledd og skulder etter å gjøre ting som for oss egentlig er unaturlig - jobbe på kontor, sitte mye, bruke mus osv. Ting som i seg selv ikke en gang er vondt når man gjør det, men det er snakk om små drypp her og der.

Derfor tror jeg ikke det er urimelig å anta at disse små dryppene med smårykk over lang tid kan føre til skader og/eller smerter i nakkeregionen på hunder.

Et raskt google-søk gir følgende resultater:

http://www.nrk.no/nordland/du-gir-hunden-din-nakkeskader-1.7738416

Jeg bruker for tiden for det meste sele. Jeg brukte sele når Ozu var valp siden han da ikke kunne gå pent i bånd. Når han hadde lært seg det, så skiftet jeg til halsbånd. Men nå som han i en ny tenåringsfase så er det litt mer trekking hos ham, samt at han har passeringsproblemer. Derfor har jeg gått tilbake til å bruke sele. Ser for meg at jeg kommer til å bruke halsbånd mer når han blir skikkelig voksen og har roet seg, samt på turer hvor han går mye løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Poenget er vell ikke at det er skadelig så lenge hunden går pent, poenget er vell at det kan være skadelig _viss_ hunden rykker til for noe, eier tryner på isen og rykker til etc etc. Og poenget til TS er vell at det er for dumt og ta sjansen (i hennes øyne) uansett hvor stor eller liten den måtte være.

Om hunden plutselig rykker til tviler jeg sterkt på at disse puppiaselene, trixiselene, hurrtaselene osv er noe som helst bedre enn et halsbånd. Man må nok gå tur med en skikkelig trekksele, f.eks. veltilpasset nomesele for at det skal hjelpe noe på sånne rykk. Allikevel kan det gi slengskader om man er skikkelig uheldig.

Men nakken til hundene mine er ganske mye bedre muskulert enn min altså, så den sammenlikninga blir litt feil. Jeg hadde sett litt rar ut om jeg hadde hatt like brei nakke om Ekko :lol:

Edit:

Men jeg kan godt se for meg at risikoen for nakkeskader er mye større på små hunder, Bare et ugjennomtenkt lite rykk fra eier i det man går hver sin vei kan jo føre til at en liten hund flyr bortover. En stor hund ville bare kjent at båndet stramma og gått etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen:

Når uvitende eiere rykker i båndet, pådrar hundene seg skader i nakke, skjelett og luftrør.

– De får jo skader på muskulatur, og på skjelettet. Men først og fremst er det selve bløtvevet som får skader, og da inklusive luftrøret.

Hundepsykolog Anders Hallgren, som i fjor kom ut med en bok om hunder med ryggproblemer, fant ut at 91 prosent av hunder som var blitt rykket i båndet, hadde nakkeproblemer.

En tilsvarende norsk undersøkelse viste at av 350 hunder hadde 75% av hundene nakkeproblemer, uten eiers viten.

Mulig jeg bare er kørka her, men det er litt uenigheter innad i den artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine viser noe som helst ubehag ved bruk av halsbånd, han eldste velger selv halsbånd om han har muligheten. Han kan finne på å gå i skuffen og hente halsbåndet sitt etter at jeg har tatt fram sela for å ta den på. Yngstemann tror jeg virkelig ikke bryr seg om hva han har på, men han liker jo å trekke da, og siden det er lov i sele og ikke halsbånd hadde han sikkert foretrukket sele om han hadde tenkt så langt. Du kan ikke gå ut i fra at alle hunder viser ubehag med halsbånd bare fordi din gjør det. Jeg kjenner mange hunder som missliker sele, men ingen som missliker halsbånd. Men det er nok bare det å ta sela på for de aller fleste, så jeg tror ikke sele er ille å gå med forde.

Så ja, jeg etterlyser fortsatt både forskningsresultater og en årsak til at det er skadelig med halsbånd på en hund som går pent i bånd.

Det gjør jeg og. Jeg har prøvd å dra diskusjonen tilbake til det et par ganger, men det virker ikke som folk faktisk har noen grunn til hvorfor halsbånd er skadelig for hunder som ikke drar i båndet :icon_confused:

Det jeg reagerte på var bruken av ordet "belastningsskader" - at noen (husker ikke hvem) ville ha bevis på skader som kommer av feilaktig belastning over tid. Om man får vondt i nakken én gang får man jo ikke nødvendigvis belastningsskade, men det er jo fortsatt vondt.

--

Hva som oppleves som vondt er vel i høyeste grad subjektivt. Det er mange kompetente hundefolk her på forumet som vet hvor grensen går for sin egen hund, og hvordan man kan minimere ubehag ved riktig trening etc., men ute i den virkelige verden våger jeg å påstå at det er mye uvettig halsbåndbruk. Feks strup i flexibånd. I og med at folk (mine egne observasjoner, nix forskning til grunn) a) ikke vet hvordan en hund skal lære å gå pent i bånd, eller b) ikke bryr seg nevneverdig om de drar, skulle jeg ønske flere valgte å bruke sele framfor halsbånd på hunden sin.

Om man kjenner hunden sin og mener den ikke får vondt av halsbånd, og faktisk foretrekker halsbånd over sele, ser jeg ikke problemet :)

Om hunden plutselig rykker til tviler jeg sterkt på at disse puppiaselene, trixiselene, hurrtaselene osv er noe som helst bedre enn et halsbånd. Man må nok gå tur med en skikkelig trekksele, f.eks. veltilpasset nomesele for at det skal hjelpe noe på sånne rykk. Allikevel kan det gi slengskader om man er skikkelig uheldig.

Men nakken til hundene mine er ganske mye bedre muskulert enn min altså, så den sammenlikninga blir litt feil. Jeg hadde sett litt rar ut om jeg hadde hatt like brei nakke om Ekko :lol:

Edit:

Men jeg kan godt se for meg at risikoen for nakkeskader er mye større på små hunder, Bare et ugjennomtenkt lite rykk fra eier i det man går hver sin vei kan jo føre til at en liten hund flyr bortover. En stor hund ville bare kjent at båndet stramma og gått etter.

Det siste du nevner her er nok viktig. Effekten av menneske som drar er vel betydelig større på en liten hals kontra en stor en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vell ikke at det er skadelig så lenge hunden går pent, poenget er vell at det kan være skadelig _viss_ hunden rykker til for noe, eier tryner på isen og rykker til etc etc. Og poenget til TS er vell at det er for dumt og ta sjansen (i hennes øyne) uansett hvor stor eller liten den måtte være.

Men da blir det hysterisk, sjansen er jo like stor for at man eks. tryner oppå hunden om man sklir på isen (selvom den da har på seg sele). Eller hva om man faktisk er så opptatt av å ikke rykke i båndet slik at man glipper i det hunden napper til og vips er den ute i veibanen.

Poenget mitt er at uhell kan skje, om man virkelig skal gå rundt å passe seg for alt mulig rart som KAN skje, så blir det ikke noe hyggelig å gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da blir det hysterisk, sjansen er jo like stor for at man eks. tryner oppå hunden om man sklir på isen (selvom den da har på seg sele). Eller hva om man faktisk er så opptatt av å ikke rykke i båndet slik at man glipper i det hunden napper til og vips er den ute i veibanen.

Poenget mitt er at uhell kan skje, om man virkelig skal gå rundt å passe seg for alt mulig rart som KAN skje, så blir det ikke noe hyggelig å gå tur.

Nå får du gi deg. Å ta et valg om å kjøpe/bruke et halsbånd eller sele er for meg bevisst, men å kalle det hysteri å bare ville bruke sele skjønner jeg virkelig ikke.

For -meg- eksisterer det ingen grunn til å gå med halsbånd fremfor sele, og ser heller gode grunner til å velge sele fremfor halsbånd, og så enkelt er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du gi deg. Å ta et valg om å kjøpe/bruke et halsbånd eller sele er for meg bevisst, men å kalle det hysteri å bare ville bruke sele skjønner jeg virkelig ikke.

For -meg- eksisterer det ingen grunn til å gå med halsbånd fremfor sele, og ser heller gode grunner til å velge sele fremfor halsbånd, og så enkelt er det bare.

Du har din mening og jeg har min. Så lenge jeg ikke ser noen vitenskapelig grunn til ikke å bruke halsbånd på en hund som går pent, kommer jeg til å fortsette med det.

Det er veldig fint at du opplyser om skadene det sannsynligvis påfører hunden, men da må du nesten støtte opp med litt mer enn bare en påstand/mening.

Inntil det kommer jeg med god samvittighet til å lufte hunden med halsbånd uansett om dette er tynt eller tykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har din mening og jeg har min. Så lenge jeg ikke ser noen vitenskapelig grunn til ikke å bruke halsbånd på en hund som går pent, kommer jeg til å fortsette med det.

Det er veldig fint at du opplyser om skadene det sannsynligvis påfører hunden, men da må du nesten støtte opp med litt mer enn bare en påstand/mening.

Inntil det kommer jeg med god samvittighet til å lufte hunden med halsbånd uansett om dette er tynt eller tykt.

Jeg har aldri påstått noe sted at halsbånd garantert gir skader eller plager, men at det kan gjøre det og at jeg rett og slett ikke ser noe poeng i å ta sjansen.

Selv ønsker jeg ikke noen hund med ekstrem kustus, synes hunder skal få lov til å svinge litt rundt, og jeg har mest erfaring med hannhunder som gjerne skal snuse og markere en del f.eks (noe som også er helt greit innenfor rimelige grenser), men jeg korrigerer dette også og drar med meg hunden for å få fart på turen igjen. Dette hadde f.eks ikke vært greit med en hund i halsbånd dag ut og dag inn, med en god sele nøler jeg derimot ikke ett sekund på å kunne dra litt i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vell ikke at det er skadelig så lenge hunden går pent, poenget er vell at det kan være skadelig _viss_ hunden rykker til for noe, eier tryner på isen og rykker til etc etc. Og poenget til TS er vell at det er for dumt og ta sjansen (i hennes øyne) uansett hvor stor eller liten den måtte være.

Aha, så det handler rett og slett bare om krisemaksimering?

Jaja. Vi fortsetter som før med sele til sitt bruk og halsbånd til sitt bruk :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler vel så mye hva man selv har samvittighet til her, ja, for min egen del vet jeg at jeg ikke hadde hatt det godt med meg selv dersom noe faktisk skulle ha skjedd som jeg så veldig enkelt kunne ha forebygget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trer på bikkja et sånt halsbånd (sort lær halvstrup fordi det er lett å ta av/på og ikke lugger i pelsen), går ut og går tur med bikkja løs. Hvis det dukker opp en grunn til å ta på kobbel så gjør jeg det og tar det raskt av igjen. Chess trekker ikke what so ever og kan tures med en lillefinger. Om jeg har dårlig samvittighet for det? Nei, ikke akkurat. Jeg har en hund med veldig, veldig mye pels. Å gå en tur med sele, når hun går 99% av tiden løs, er helt uaktuelt om jeg ikke skal herpe hele pelsen hennes. Går vi fjelltur eller på ski bruker vi selvsagt sele og kobbel. I mitt hode er det fornuftig å bruke halsbånd/sele om hverandre på den måten.

Den lille hunden bruker aldri annet enn sele. Hun har en mikroskopisk hals, kan ofte ikke gå løs (jager fugl og skjønner ikke å passe seg for biler) og kan trekke som et uvær. Hun får da gå i sele og trekke så mye hun vil (2,5 kg er ikke noe å holde igjen), og jeg er veldig glad for at det finnes sele så det kan brukes på henne.

Ulike hunder, ulike behov. Jeg bruker det som passer meg best og mener selv jeg er en fornuftig hundeeier som forstår hvordan man bruker halsbånd riktig. Jeg synes det er helt kurant å bruke halsbånd på hund hvis man vet at det er en risiko for skade ved feil bruk. Store hunden min hater å på sele, nok en grunn til å la være. Den henger seg fast i pelsen og lugger, uansett type sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri påstått noe sted at halsbånd garantert gir skader eller plager, men at det kan gjøre det og at jeg rett og slett ikke ser noe poeng i å ta sjansen.

Selv ønsker jeg ikke noen hund med ekstrem kustus, synes hunder skal få lov til å svinge litt rundt, og jeg har mest erfaring med hannhunder som gjerne skal snuse og markere en del f.eks (noe som også er helt greit innenfor rimelige grenser), men jeg korrigerer dette også og drar med meg hunden for å få fart på turen igjen. Dette hadde f.eks ikke vært greit med en hund i halsbånd dag ut og dag inn, med en god sele nøler jeg derimot ikke ett sekund på å kunne dra litt i båndet.

Dersom du drar med deg hund i sele, så håper jeg du har en veltilpasset sele til hunden?

Som jeg skriver over i denne tråden så har jeg rehabilitert mange hunder med skader etter seler, også små hunder (et par hadde på seg puppia sele og fikk skade i den dype pectoralis muskelen), så man skal ikke se på seg selv som "verdens snilleste hundeeier fordi man bruker sele på tur ;)

Det kan like fort komme en muskelskade om man drar med seg hunden i sele som halsbånd, så der er man ikke garantert fra skader fordi man velger sele.

Det du kan gjøre istedenfor å dra han med deg er å rope/kalle på han, da slipper han trykket fra selen :)

Poenget er vel, å ikke "se skjevt" på andre selv om de bruker annen utstyr enn det du ville valgt til din hund, det kan faktisk være en grunn til valget som du ikke ser.

Feks ei venninne av meg har leddgikt med mye smerter, hun føler at hun ikke har like god kontroll på hunden med sele og vonde hovene hender som hun har med halsbånd, og hun driver aldri og trekker i hunden sin, hun roper heller på han enn å dra han med seg ;)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Kan ikke folk bare bruke det de vil? Halsbånd eller sele, whatever. :P

Jeg bruker sele på Simba, rett og slett fordi han er helt i sin egen verden for tiden. Det var en periode hvor han gikk pent, og da brukte vi halsbånd av praktiske årsaker. Nå bruker vi sele, så får han gjøre hva han vil. Jeg går jo tross alt på tur for hans skyld, og da syns jeg egentlig ikke at han skal trenge å gå maks en meter unna meg.

En jeg kjenner har en pølsehund, halsbånd OG flexibånd. Jeg har jo mine mistanker om hvorfor han ikke trekker lenger (8-9 år gammel), men det er ikke så viktig. Men han er frisk og fin, han. Aldri syk eller skadet, og får stadig positive tilbakemeldinger over hvor fin og flott han er. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri påstått noe sted at halsbånd garantert gir skader eller plager, men at det kan gjøre det og at jeg rett og slett ikke ser noe poeng i å ta sjansen.

Men nå er det jo noen her (husker ikke hvem det var i farta) som kunne fortelle om at hun har sett rimelig mange skader grunnet feil bruk av sele også, ikke bare halsbånd. Så i mitt hode er konklusjonen at alt kan gi skade ved feil bruk og ser ingen grunn til å være mer hysterisk over det ene enn det andre.

Jeg bruker enten/eller på ene hunden og kombo haltisele+halsbånd på stormonsteret. Haltien stopper trekkinga, mens halsbåndet gjør at jeg føler jeg har bedre kontroll - både på den store og den lille voffsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som overhodet ikke går pent i bånd, og likevel bruker jeg halsbånd. Han kaster seg ned fra trappa når vi skal på tur, han kaster seg ut porten, han bråkaster seg ut i grøfter når vi går - jeg ville antatt at han skulle hatt store nakkeproblemer om det er så farlig å bruke halsbånd som enkelte her hevder.

Takk og lov for at det ikke er bare meg som har drittbikkjer som ikke kan oppføre seg i bånd...

Men nå er det jo noen her (husker ikke hvem det var i farta) som kunne fortelle om at hun har sett rimelig mange skader grunnet feil bruk av sele også, ikke bare halsbånd. Så i mitt hode er konklusjonen at alt kan gi skade ved feil bruk og ser ingen grunn til å være mer hysterisk over det ene enn det andre.

Det var Renate det :)

Sånn apropos Hvor får jeg kjøpt en skikkelig godt tilpasset sele? Har en fra seleverkstedet til Nix og det kan se ut som hun virkelig dør litt når hun har den på. Trekke i den er fullstendig uaktuelt! Vurderer sterkt å bruke utstillingsklaven på skiturer med henne, da trekker hun i det minste :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tilpasset sele kan man gjerne få kjøpt i en dyrebutikk, man må bare kjøpe en sele som faktisk passer til hundens kroppsbygning. Det er klart at feil bruk av sele/sele som ikke passer er heller ikke noe bra. Noen hunder er rare i kroppen og passer ikke inn i "normale" seler, det er da jobben starter. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk bare bruke det de vil? Halsbånd eller sele, whatever. :P

Jeg bruker sele på Simba, rett og slett fordi han er helt i sin egen verden for tiden. Det var en periode hvor han gikk pent, og da brukte vi halsbånd av praktiske årsaker. Nå bruker vi sele, så får han gjøre hva han vil. Jeg går jo tross alt på tur for hans skyld, og da syns jeg egentlig ikke at han skal trenge å gå maks en meter unna meg.

En jeg kjenner har en pølsehund, halsbånd OG flexibånd. Jeg har jo mine mistanker om hvorfor han ikke trekker lenger (8-9 år gammel), men det er ikke så viktig. Men han er frisk og fin, han. Aldri syk eller skadet, og får stadig positive tilbakemeldinger over hvor fin og flott han er. ;)

Det er ikke så viktig? Det er jo halve poenget her. Min utheving i fet skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er forskjell på store hunder og gigantene. Jeg bruker halvstrup på Arthur, med god samvittighet. 60kg+ hormontroll i sele? Tror ikke det nei. Jeg bruker sele en del også, men jeg har søren ikke god nok kontroll. Enda.

I tillegg har han også dette med at i sele får han gjøre som han vil, og i halsbånd må han gå fint.

Jeg skjønner ikke problemet, en skulle tro at en hund var den skjøreste skapningen her på jord. For all del, alt med måte og forsiktighet, men å si at halsbånd er superskadelig og ikke bør brukes, nei det er jeg faktisk ikke enig i.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...