Gå til innhold
Hundesonen.no

Splittet: Halsbånd, skadelig?


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Det er vell dokumentert at hundehalser ikke tåler veldig mye mer enn menneskehalser.

Hvor er det dokumentert?

For meg er det logisk at hundehalser tåler mye mer i forhold til menneskehalser (tynnere hals, større/tyngre hode og kropp i forhold til hals, mindre muskler). Men jeg tar kanskje feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dersom man har en hund som drar veldig i sele og som på toppen av det hele har feil tilpasset sele, så står skadene mest sannsynlig på kø. Selv har jeg behandlet flere hunder med skader etter feil t

Amerikansk akita -> med sele -> ser elg -> jeg står igjen med brannsår i hendene, heldigvis stoppet hun på at jeg ropte "stopp for fa**", et under i seg selv at hun kom til meg fremfor å løpe

Og etter 3 sider lurer jeg fortsatt på hvorfor det er "skadelig" å gå med halsbånd for hunder som går pent i bånd?

Hvor er det dokumentert?

For meg er det logisk at hundehalser tåler mye mer i forhold til menneskehalser (tynnere hals, større/tyngre hode og kropp i forhold til hals, mindre muskler). Men jeg tar kanskje feil?

Har ikke link da jeg ikke aner hvor jeg har lest/hørt/sett det. Og ikke er det veldig relevant ifht diskusjonen da både sele og halsbånd vil være omtrent like skadelig mtp nakkeskader ved rykk. Forskjellen mellom de to vil være bløtvevsskader, som de ikke får ved bruk av sele (med mindre den er uhyre dårlig tilpasset) og ved hund som ikke går pent i bånd, den vil høyst sannsynlig få nakkeproblemer (muskulære og bløtvevs samt ubehag ved manglende luft og evt klyping av bånd). Men ved hund som går pent i bånd og tilfeldige/uheldige rykk vil det være omtrent likt mtp skade.

Anatomisk er vell hunder ganske forskjellige, noen har store hoder, andre mindre, noen har kraftig hals andre smalere, noen lengre og andre kortere. Muskler, tja, hvor får hunden så utrolig mye mer muskler i halsen fra enn vi gjør? Og hvorfor vil en hund med mye muskler være mindre utsatt for feks muskelplager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, så relevant er det jo egentlig ikke. Men jeg ser likevel stadig det argumetet bli brukt mot halsbånd, så når du skrev at det var dokumentert så lurte jeg på hvor.

Jeg bruker ikke det mot halsbånd iallefall, for som sagt så er det ikke så mye bedre med sele (ifht rykk som er det som blir diskutert her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell dokumentert at hundehalser ikke tåler veldig mye mer enn menneskehalser. Sele vil unngå bløtvevsskade og være mer behagelig om hunden rykker til fordi trykket kommer på en litt mer kompakt del av kroppen og fordi trykket fordeles bedre, men sele vil ikke beskytte noe bedre mot ting som whiplash osv, da det ikke har noe med hvor ting er festet eller ikke, hvordan utsty man bruker osv.

Så ergo vil det være bortimot like skadelig/lite skadelig med begge deler. Med unntak av hunder som trekker da vil halsbånd være atskillig mer skadelig (bløtvevsskade, anspente muskler og ubehag).

Som jeg allerede har skrevet. Hunder som går pent i bånd, ikke de som trekker!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sagt, da er det liten forskjell på evt skadeomfang _om_ de skulle rykke til.

Men jeg har jo aldri spurt om halsbånd /selebruk ift rykk! Skjønner ærlig talt ikke hvor du vil?

Det eneste jeg spurte om var halsbåndbruk på hunder som går pent i bånd. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo aldri spurt om halsbånd /selebruk ift rykk! Skjønner ærlig talt ikke hvor du vil?

Det eneste jeg spurte om var halsbåndbruk på hunder som går pent i bånd. Sukk.

Jeg vet det, og det var svaret mitt, at det har ingenting og si :) Resten var bare generelt svar på hva forskjellen er, uten at jeg har sagt at det er et problem på hunder som ikke rykker. :) Så hvor vil jeg? Halsbånd er ikke skadelig om det henger til pynt, halsbånd og sele er omtrent like mye/lite skadelig ved evt rykk (uhell etc) og sele er bedre i noen tilfeller ved rykk/trekk (generell opplysning). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det, og det var svaret mitt, at det har ingenting og si :) Resten var bare generelt svar på hva forskjellen er, uten at jeg har sagt at det er et problem på hunder som ikke rykker. :) Så hvor vil jeg? Halsbånd er ikke skadelig om det henger til pynt, halsbånd og sele er omtrent like mye/lite skadelig ved evt rykk (uhell etc) og sele er bedre i noen tilfeller ved rykk/trekk (generell opplysning). :)

Tror jeg rulser ut igjen av tråden jeg.

Dette er tydligvis ikke dagen for "too much information" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, skjønner at mine hunder virkelig bør ha store skader. @Siri og @Margrete, jeg er med i klubben deres :D Eldste hunden har vi prøvd å trene til å gå pent i snart 8 år, men ingenting fungerer. Han går ofte med sele, men minst like ofte med halsbånd. Rottisen går stort sett med halsbånd, har både et bredt lærhalsbånd og kjettingstrup. Hun har ofte på seg sele også, men vi bytter alltid til halsbåndet når vi møter andre hunder for at jeg skal ha full kontroll. Valpen bruker begge deler. Fæl hundeeier er jeg! :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som i samme gata som at en aldri bør gå med hunden løs --> hunden kan jo virkelig risikere uhell, aldri la hunden hoppe utav bilen --> den kan jo trø feil og få en lei skade både her og der, og sånn kan en fortsette å ramse opp lange baner...

En kommer lang med sunn fornuft, og det er nå engang slik at det kan være ganske farlig å leve uansett hvor godt en beskytter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var en god sammenligning. Å ha hunden løs i motsetning til å ha den i bånd er mye kjekkere for hunden, og det er ingen god erstatning.

Det bringer ikke spesielt stor glede i seg selv for hunden å ha på et halsbånd, og det kan ofte lett erstattes.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund liker veldig godt å gå i bånd med meg den, så for min del er det ikke noen fjern sammenligning nei. Dessuten er det jo det diskusjon om at det kanskje -hvisomatte - kan oppstå skader av gode halsbånd på en hund som går pent i bånd som kritiseres på tross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder heller ikke så skrive så mye, men det bunner i at jeg ikke ser hvorfor et godt halsbånd sammen med fornuftig bruk skulle være helseskadelig for hunden - sånn HVIS det skulle kanskje skje et uhell som kanskje skulle gi eventuell en skade hos hunden. Det lille HVIS-et (angående mitt bruk) angår i så fall mange ting i livet, det var poenget jeg hadde med innlegget du opprinnelig svarte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...