Gå til innhold
Hundesonen.no

Lang kjøretur hjem med valpen. Noen tips?


Guest Sunspring
 Share

Recommended Posts

Guest Sunspring

I morgen henter jeg endelig Lexie! Det jeg er litt spent på, er at det er to og en halv time fra oppdretteren og hjem! Har dere flinke soniser noen tips for å gjøre kjøreturen best mulig for valpen? Skal selvsagt stoppe mange ganger underveis, og tenker å ha henne i en åpen pappeske på fanget....

Setter veldig pris på å få noe tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Sunspring

2,5 timer er da ikke langt. Sannsynligvis vil valpen sove godt hele veien. Å stoppe mange ganger på 2,5 timer ser ikke jeg hvorfor skal være nødvendig. Ett stopp holder sikkert.

Ok, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte ni timer med valpen, da vi hentet ham på andre siden av landet. Han satt bak i sikkerhetssele for hund, og jeg satt sammen med ham. Vi hadde flere tissestopp så han fikk strekke på bena og tisse, men ellers gikk det helt fint. Han slappet av og sov for det meste. Var helt rolig - antagelig for det hele var litt småskummelt og nytt, han ble fort husvarm og litt mer arbeidsom når vi kom hjem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Sunspring

Enig med KristinR :)

Og ang åpen pappeske på fanget, om du blir stoppet så blir det bot. Det er påbudt å sikre hund i bil, enten i fastspendt bur eller i bilsele.

Lykke til med valpen :flowers:

Åh, det tenkte jeg ikke på! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henta den første valpen min i Drammen, og kjørte hjem til Stavanger samme dag. Det tok 8 timer, og valpen bare sov :) Vi stoppa hver andre time eller noe, slik at hun fikk tisse og fikk litt frisk luft. Vi hadde hun i bur i baksetet ved siden av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Sunspring

Jeg henta den første valpen min i Drammen, og kjørte hjem til Stavanger samme dag. Det tok 8 timer, og valpen bare sov :) Vi stoppa hver andre time eller noe, slik at hun fikk tisse og fikk litt frisk luft. Vi hadde hun i bur i baksetet ved siden av meg.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en valp som satt i baksetet ved siden av sin nye eier på vei hjem fra oppdretter. Det ble bråstopp, og valpen fløy tvers gjennom bilen og ut gjennom frontvinduet. Den omkom selvfølgelig.

INGEN som skal kjøpe valp av meg får med seg valpen før de har et korrekt bilbur den kan få sitte trygt i.

To og en halv time er ikke kjempelenge - det kan hende valpen sover det meste av tiden, hvis dere er heldig med timingen så den er mett, har lekt og ellers fordøyer dagens inntrykk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at det hjelper ikke om hunden er sikret i bur, hvis buret ikke er stroppet fast/festet på annen måte.

Jeg ville satt valpen bak i bilen og kjørt avgårde. Blir den urolig så er det bare å stoppe en gang eller to underveis for å lufte den.

:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoppe flere ganger på 2,5t er bare unødvendig stress for minsten :)

Vi hentet valp på andre siden av fjorden, samme reisetid, men vi hadde selvfølgelig en stopp på fergekaia for litt tissing. Han satt i buret vi hadde festet i setet, slik at han alltid så meg, men han sov hele veien. Oppdretter hadde gjort dem vandt med bur i bil, så det hjalp nok litt for vår del :)

Lykke så masse til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Sunspring

Husk bare at det hjelper ikke om hunden er sikret i bur, hvis buret ikke er stroppet fast/festet på annen måte.

Jeg ville satt valpen bak i bilen og kjørt avgårde. Blir den urolig så er det bare å stoppe en gang eller to underveis for å lufte den.

:)

Skal sikre det så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du drar fra oppdretter så lufter dere valpen, enten sammen med de andre valpene om de er der enda, eller bare deres valp, da får den både gjort fra seg og fått ut litt energi. Så putter du den i bur i bilen også kjører du. Antagelig så kommer den til og sove hele veien hjem. Jeg hadde omtrent samme distanse da jeg hentet min første valp. Alle valpene var ute og lekte før vi skulle dra, valpen pep litt i starten (naturlig nok), jeg ignorerte bare og om ikke så alt for lenge så sovnet hun. :) Det er nok mer stress for valpen også om man skal drive og bryte opp hele tiden, for ikke og snakke om at turen plutselig tar mye lengre tid enn nødvendig, bedre og la den finne ro og la den ha ro :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Sunspring

Før du drar fra oppdretter så lufter dere valpen, enten sammen med de andre valpene om de er der enda, eller bare deres valp, da får den både gjort fra seg og fått ut litt energi. Så putter du den i bur i bilen også kjører du. Antagelig så kommer den til og sove hele veien hjem. Jeg hadde omtrent samme distanse da jeg hentet min første valp. Alle valpene var ute og lekte før vi skulle dra, valpen pep litt i starten (naturlig nok), jeg ignorerte bare og om ikke så alt for lenge så sovnet hun. :) Det er nok mer stress for valpen også om man skal drive og bryte opp hele tiden, for ikke og snakke om at turen plutselig tar mye lengre tid enn nødvendig, bedre og la den finne ro og la den ha ro :)

Takk for gode råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hentet vår valp hadde vi like lang kjøretur. Vi hentet han på kvelden, så han var trøtt da vi skulle kjøre. Han lå i et bur i mellom meg og samboeren min så når han våknet å begynte å romstere i buret stoppet vi og lot han tisse. Tror vi stoppet to ganger :)

Lykke til og kos deg sammen med valpen din! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Sunspring

Da vi hentet vår valp hadde vi like lang kjøretur. Vi hentet han på kvelden, så han var trøtt da vi skulle kjøre. Han lå i et bur i mellom meg og samboeren min så når han våknet å begynte å romstere i buret stoppet vi og lot han tisse. Tror vi stoppet to ganger :)

Lykke til og kos deg sammen med valpen din! :D

Takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har hentet valp, så har valpen logge på et ullpledd i fanget mitt.. Ene gangen var det 2,5 timers kjøring. Trur vi hadde et par stopp, da valpen begynte å pipe. Dersom valpen er vant med bur så er vel det greit. Men jeg blir nok å ha valpen i fanget når jeg henter meg ny valp en gang i fremtiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...