Gå til innhold
Hundesonen.no

Er magedreining en bekymring på miniatyrer?

Recommended Posts

Guest Klematis
Skrevet

Jeg har lest at det så å si utelukkende forekommer på store hunder, men jeg kan ikke la være å lure litt på om jeg bør tenke litt nøye over det likevel ift. fòring og turgåing.

Nå trener vi aldri hardt, vi går tur, og han løper en del løs.

Vet ikke om det er relevant.

Skrevet

Jeg ville ikke brukt energi på å være redd for det i alle fall. Det er hunder med dyp brystkasse som vel er mest utsatt.

Ta forbehold ved å ikke gi hunden mat rett før tur/aktivitet. Men jeg bruker aldri energi på å bekymre meg for min minihund i alle fall :)

Skrevet

Alle hunder kan få det såvidt jeg vet, men noen raser er mer utsatt enn andre. Jeg har aldri tenkt over når jeg forer i forhold til når jeg går tur, men det er sikkert lurt å gjøre. Ingen grunn til å bekymre seg med mindre man har en utsatt rase da.

• Like 1
Skrevet

Begge mine får alltid mat rett etter tur. Aldri vært noe problem det - etter mat legger de seg rolig ned og raper :P Men de får ikke mat før tur.

Skrevet

Tror jeg aldri har hørt om en miniatyr med magedreining selv om det helt sikkert kan skje det også.

Her fores det alltid 1-2 timer før tur eller etter vi har vært ute. Aldri vært noe problem :)

Skrevet

Er ikke noe bekymret for det, men tenker alltid at det ikke er noe digg å sprette rundt på tur med magen full av mat. Får vondt i magen av det selv, så venter alltid en time etter hun får mat. :)

Skrevet

Jeg er superbekymret, nær paranoid, for magedreining. Sikkert mye mer bekymret enn jeg burde være, men sånn er nå det. Gir aldri mat før tur eller planlagt fysisk aktivitet. Gir mat noe etter vi har kommet hjem fra tur, men sjeldent lenge etter.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Det er vel ikke veldig vanlig, og ikke noe jeg ville brukt mye energi på å bekymre meg for, men de kan få magedreining de også. Da bernern min fikk magedreining hadde veterinæren operert en dverg dach for magedreining samme uke :hmm:

Skrevet

Hos små raser er det kanskje mer utbredt med tarmsleng? Hos oss er det i alle fall strengt forbudt med all slags "hemsing", risting av leker, herjing o.l. nettopp med tanke på tarmsleng (og magedreining). Vet om to små hunder som døde tidlig pga nettopp dette - uskyldig risting av leke under drakamp :/

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Guest lijenta
Skrevet

Skal en tenke ikke mat før under og etter tur menngodbiter da? Hva med dem. Og hvor lenge skal en vente. En, to timer før tur og en til to timer etter tur også tur på to timer da er en oppe i seks tmer så må en legge til tid en er borte også. Nei det har ikke gjort men roet ned både hund og meg etter tur også foret. Har ikke tid til å vente i all evighet. Har jo jobb og skal sove

Skrevet

Her har småbeistene fri tilgang på mat hele døgnet, og får leke det de ønsker. Er ikke redd for slikt, da er jeg mer redd for at reven skal ta de når de løper fritt i terrenget

Skrevet

Ja, guri. Det er mange hensyn jeg IKKE tar i hundeholdet mitt skjønner jeg. Aldri verden om jeg kommer til å bekymre meg for alt mulig - da er det mange hensyn som burde vært tatt. Er det virkelig nødvendig? Jeg dømmer ingen, men det høres slitsomt ut å bekymre seg for ting som ikke egentlig kan sies å være et dokumentert eller mye omtalt problem. Mine hunder har også alltid mat fremme (spiser lite av den da) og får leke og herje etter kunstens regler. Aldri falt meg inn at det er farlig..

• Like 1
Skrevet

våre har også maten fremme hele tiden.

jeg er redd for magedreining, og dersom en av de skulle bli slapp en dag er det det første jeg bekymrer meg for.

jeg vil tro sjangsen for magedreinign er større om de får mat bare en eller to ganger om dagen, for da blir jo magesekken større og får mer momentum under lek. når de har for fremme hele dagen spiser de et par kuler nå og da når de er sultne, og de er langt fra matvrak.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
    • Er det SÅ lett for dem å bytte ut en kjøper da? Som de forhåpentligvis har hatt et par møter med, snakket med og "godkjent"?   De kan faktisk heller ikke bare trekke kjøpet der og da, isåfall kan du anmelde dem for svindel. I motsetning til en del andre lovbrudd i "hundebransjen" mistenker jeg at det også vil bli tatt mer på alvor siden det er et økonomisk lovbrudd og ikke dyrevelferdsmessig.
    • Beklager først innlegg, trolig en hang up. Ja vet det er avtalebrudd, men oppdrettere har mye makt. Har selv vært ute for det selv. Og kjøpte valp derfra. Prisen sto der, og jeg bare nevnte at det var en høyere pris en retrieverklubben hadde. Fikk da beskjed om at ho hadde masse på venteliste så jeg fikk betale eller miste valpen... 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...