Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nummer to


Gjest
 Share

Recommended Posts

Det er noen herlige individer, og nå kom jeg på noen jeg kjenner i Bergen med minisnuser! Kan sette deg i kontakt med dem om du vil hilse på og bli bedre kjent med rasen om du vil :) Du får reise opp og stille på NKK Trheim så får du komme innom og hilse på - da er det sannsynligvis småbarter her også :ahappy:

Siden de ikke røyter må de nappes eller klippes om de ikke skal se nedgrodde ut. Ved klipping så ødelegger man pelsstrukturen på sikt og det er heller ikke egnet for utstilling. Napping vil da si at man napper ut pelsen for hånd. Vedlikeholdsnappingen jeg snakket om omtales som rullering av pels og man plukker da ut det lengste en gang pr uke.

Men de funker fint sammen med de fleste raser - whippetene er bare litt kjipe når de løper fra deg, hilsen Smula :P De er veldig glade i flokken sin, både de med to og de med fire bein. Det regnes som en frisk rase og kommer i fire fargevarianter.

Send gjerne kontaktinfo på PM! :) Takk for info om nappingen, og for filmen - det så veldig mye mindre vanskelig og tidkrevende ut enn jeg hadde sett for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Å sammenligne sheltie med golden synes jeg er ganske urettferdig, for begge rasene.

Men om du vil ha en hund som du muligens kan satse med innenfor LP, så er det vel ikke noe poeng å kjøpe enda rase som er lik whippet når det gjelder trening? Da kunne du like gjerne kjøpt enda en whi

@ingvildoline - fra naturens side er relativt førerorientert Jepp på begge hårvariantene! - er liten til medium i størrelse Nei på begge - ikke bjeffer/varsler mye Bare vær konsekvent, så er de

Posted Images

Send gjerne kontaktinfo på PM! :) Takk for info om nappingen, og for filmen - det så veldig mye mindre vanskelig og tidkrevende ut enn jeg hadde sett for meg :)

Det er litt vanskeligere i starten altså, dette er en proff. Men sånn er det med det meste :)

Navn og nr kommer når jeg har fått bekreftet at jeg kan dele det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men har du vurdert kooiker? (Skummelt å anbefale egen rase..)

Nei, jeg aner ingenting om den. Vet knapt hvordan den ser ut :P Om du ser på startinnlegget, hvordan føler du den passer kriteriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg egentlig bare gå mest utifra min hund (på 10 måneder), men har jo også møtt mange forskjellige kooikere, og alle har sine egne personligheter og trekk!

Jeg ønsker meg en hund som:
- fra naturens side er relativt førerorientert
Fra naturens side er kooikeren førerorientert, da den ble opprinnelig brukt i lokkende andejakt, hvor den måtte samarbeide med føreren. I dag er det veldig sjeldent de brukes til dette, så jaktinnstiktet er ikke stort. Det finnes både kooikerhunder som driver med agility, lydighet, rally og bruks, så de kan brukes til det meste! Men de er absolutt ikke så "på" som feks. border collie. Nå bruker jeg klikkertrening (etter Canis sin modell) og har en hund som er veldig interessert i å trene, men såklart ikke for hva som helst om forstyrrelsene er for store. Men vil si - Check


- er liten til medium i størrelse
Standardstørrelsene er hannhund 37-42 (40 er idealet)cm og tisper 35-40 (38 er idealet)cm.

Men det kommer veldig mye på hvordan linjer hunden kommer fra. Det har vært en del store hanner (ca. 43-45), men det er det som sagt litt forutsigbart etter linjene. - Check

- ikke bjeffer/varsler mye
Kooikeren varsler veldig lite, men er nok ikke på latsiden. Min erfaring er at vår hund har varslet to ganger i sitt liv: en gang når det kom en fremmed person inn i huset midt på natta(i mørket) og en gang jeg stod i dusjen, og rørleggerne kom (uventet..) inn døra. Men de er absolutt ingen bjeffete rase, men de kan være noe sutrete (kommer vel an på individ). - Check

- har en pels som krever lite pelsstell; intet til gjennombørsting et par-tre ganger i uka
Minimalt med pelsstell, jeg klipper poter (enten til utstilling eller for å redusere snøkladder) og børster aldri. Men jeg vet at kooikeren ofte har en røyteperiode i 1 års alderen, ellers er det ikke mer røyting enn andre hunder. De fleste voksne kooikere trenger å bli børstet bak ørene/skjørtet ved behov (for noen aldri, for andre en gang i uka). - Check

- er sosial, men ikke nødvendigvis "elsker alt med puls"
Kooikeren er ikke kjent for å være sosial, men holder seg mest til seg og sine. Men dette handler mye om individ, miljø, sosialisering, gener og trening også. Jeg har møtt flere kooikere som er sosiale (men ikke "elsker alt med puls") og jeg har møtt kooikere som ikke er så interessert i å hilse på meg, før jeg har mat :P .

- er stødig i hodet og ikke har nerver
Det er kanskje her kooikeren faller litt igjennom. Men avlsmessigsett har det bedret seg veldig mye (er vel flere som har hørt om dårlige kooikere fra ca. 2000-tallet.. det har hvertfall jeg..). Kooikeren er en veldig mild hunderase, som trenger rettferdighet og at du er konsekvent (men det gjelder vel de fleste raser). Jeg bor selv i byen, og opplever absolutt ingen problemer med dette, og vet om andre kooikere som også trives i byen.

Men hvertfall min kooiker kan reagere på høye skjærende lastelyder (ikke på fyrverkeri/torden etc), men selv om vi bor helt i sentrum, så opplever vi kanskje at han reagerer 1 gang hver andre måned, så kan vel kanskje ha litt med alderen han er i også.. (men avreagerer rimelig kjapt..)

Det går ikke helt an å si at kooikeren ikke har nerver, men med normalt hundevett, og selektiv utvelgelse av hunder den møter (som man uansett burde..) og en ikke avstraffelse-metode innenfor trening, så vil jeg si at de er noen herlige vesen, og da kanskje ikke har nerver, i den forstand som jeg tror du mener (?).

Så jeg vil vel frem til at om man velger valp fra hunder som ikke har nerver/god mentalitet, og oppdrar den riktig - så vil ikke nerver være et problem.

- har god av-knapp
Som alle raser, så finnes det forskjellige individer. Noen er rampete/rolige, glad i å tygge/tygger ikke, men alle kooikerne jeg kommer på er rolige inne! - Check

- kan gå løs (om så med langline "just in case")
De aller fleste kooikere kan gå løst, og de har relativt kort radius. Har dog hørt om ei som kan ta seg en tur etter et lite spor, men hun kommer alltid tilbake etter et par hundre meter! - Check

- ikke nødvendigvis trenger klær i kaldt vær, men det er uproblematisk om den må kles på
Det er ikke nødvendig å kle på en kooiker dekken, men det finnes mange meninger om dette, men i utgangspunktet trenger de ikke! Likevel har hvertfall jeg et vinterdekken til "slapsevær", så han ikke blir kald om han må stå stille og være våt. - Check

Jeg vil bruke hunden til:
- turer i skog og mark, men også gatelangs i byen
Passer en kooiker ypperlig!


- LP
Passer også veldig godt for en kooiker, men det kreves nok mer av en som har en kooiker i elite, enn en som har en border collie.

- utstilling
Det er ofte ikke så altfor stor konkurranse i kooikerringen, men noe er det. Det er et veldig hyggelig kooikermiljø, og alle heier på alle!

Kooikeren er også veldig glad i brytelek, og fekting med labbene (noe tilnærmet alle gjør!). Det kommer nok veldig an på individet, sosialisering og hva den er vant til, men min kooiker har ingen problemer med å leke med feks. en staff, leonbergerblanding, yorkshire terrier eller sheltie.

De har ofte stor personlighet, og er noen koseklumper. Men det er en liten brukshund!

Prøver absolutt ikke å selge min egen rase, men prøver å gi et ærlig inntrykk i hvordan jeg oppfatter rasen. :)

Også er de vakre da (slenger med et par bilder av pøbeldyret mitt, ikke helt ferdig utvokst/pels)

post-12276-0-03079400-1395482918_thumb.j
post-12276-0-46004700-1395482934_thumb.j

Har du flere spørsmål må du gjerne kontakte meg på pm! :ahappy:

Edit: får ikke bildene til å fungere dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt, men har du sett på heeler? Lancashire heeler mener jeg den heter :)

Har kikket litt, har bl.a. sendt mail til en oppdretter for å høre mer om rasen fra noen som lever med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt, har bl.a. sendt mail til en oppdretter for å høre mer om rasen fra noen som lever med den :)

Du er hjertlig velkommen til å sende meg en PM. :) 3. april skal jeg en tur til Bergen og, kan godt ta med heeleren om du vil hilse på. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Skal? Da har de vel ikke særlig god pels om de må ha gjennombørsting hver dag?

Da er det tydeligvis dårlig pels et raseproblem, for er ikke uvanlig at de må ha gjennombørsting hver dag, nei. :) Hvertfall mer enn 3 ganger i uka.

Har mye erfaring med krøllpels, og også stell av det, og det kan nesten ikke sammenliknes engang med min Havanais sin pels(hårlag) hvertfall, drøm iforhold å holde flokefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det tydeligvis dårlig pels et raseproblem, for er ikke uvanlig at de må ha gjennombørsting hver dag, nei. :) Hvertfall mer enn 3 ganger i uka.

Har mye erfaring med krøllpels, og også stell av det, og det kan nesten ikke sammenliknes engang med min Havanais sin pels(hårlag) hvertfall, drøm iforhold å holde flokefritt.

Så havanaisen er avlet til å ha sånn pels at de må børstes hver dag? Eller ihvertfall mer enn 3 ganger i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så havanaisen er avlet til å ha sånn pels at de må børstes hver dag? Eller ihvertfall mer enn 3 ganger i uka?
Det er jo felles for de fleste bichon-rasene. Coton, bolognese, maltese, løwchen (der den har pels) og bolonka. Friséen trenger jo også stell, men skal jo frisséres også.. Ang havanesen har det jo litt å gjøre med at de har hår og ikke pels, noe som bidrar til å gjøre de allergivennlige. De har ikke underull. Vann, klær og bare vanlig rufseklapp er ting som bidrar til klabber. Vår klabber veldig fort om man rufser i pelsen hans og ikke grer det tilbake etter. De får jo naturlig klabber mellom bena og rundt albuene lett, og vår liker at vi børster gjennom litt hver/annenhver dag i stedet for å ta det til helga. Da er det gjerne kommert skikkelige klabber, og ikke bare løse floker - og se syntes han er vondere. Jeg bruker ikke så veldig lang tid på å gre når jeg grer ofte. Jeg har en sammarbeidsvillig hund som ligger rolig på gulvet i ca 20 min. Ellers har jeg børstet opp til 3timer(!) i begynnelsen. Men jo oftere jeg kammet jo kortere tid trengte han å ligge der. Så de som anskaffer seg en bichon må forberede seg på mye stell.. :) Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Så havanaisen er avlet til å ha sånn pels at de må børstes hver dag? Eller ihvertfall mer enn 3 ganger i uka?

Varierer jo veldig, har også sett Havanais med helt rett, silkeglatt pels. Men normalt sett må de det om de skal holdes totalt flokefrie, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo felles for de fleste bichon-rasene. Coton, bolognese, maltese, løwchen (der den har pels) og bolonka. Friséen trenger jo også stell, men skal jo frisséres også..

Ang havanesen har det jo litt å gjøre med at de har hår og ikke pels, noe som bidrar til å gjøre de allergivennlige. De har ikke underull. Vann, klær og bare vanlig rufseklapp er ting som bidrar til klabber. Vår klabber veldig fort om man rufser i pelsen hans og ikke grer det tilbake etter. De får jo naturlig klabber mellom bena og rundt albuene lett, og vår liker at vi børster gjennom litt hver/annenhver dag i stedet for å ta det til helga. Da er det gjerne kommer skikkelige klabber, og ikke bare løse floker - og se syntes han er vondere. Jeg bruker ikke så veldig lang tid på å gre når jeg grer ofte. Jeg har en sammarbeidsvillig hund som ligger rolig på gulvet i ca 20 min. Ellers har jeg børstet opp til 3timer(!) i begynnelsen. Men jo oftere jeg kammet jo kortere tid trengte han å ligge der.

Så de som anskaffer seg en bichon må forberede seg på mye stell.. :)

Godt du presiserte forskjellen på pels og hår-hund for meg. Etter to år med puddel, var jeg fortsatt litt usikker :aww:

Varierer jo veldig, har også sett Havanais med helt rett, silkeglatt pels. Men normalt sett må de det om de skal holdes totalt flokefrie, ja.

Da er jeg imponert over at noen orker å ha havanais - og det sier jeg ikke for å fornærme noen! Jeg syns det er mer enn nok jobb med puddelen, men de har sjeldent behov for å bli børsta hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du presiserte forskjellen på pels og hår-hund for meg. Etter to år med puddel, var jeg fortsatt litt usikker :aww:

Da er jeg imponert over at noen orker å ha havanais - og det sier jeg ikke for å fornærme noen! Jeg syns det er mer enn nok jobb med puddelen, men de har sjeldent behov for å bli børsta hver dag.

Havanaispels er veldig forskjellig fra individ til individ, finnes mange typer havanaispels og de ulike fargene har gjerne ulik pelskvalitet. Noen trenger mye børsting, andre (som min) ikke så mye (heldigvis) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du presiserte forskjellen på pels og hår-hund for meg. Etter to år med puddel, var jeg fortsatt litt usikker :aww: Da er jeg imponert over at noen orker å ha havanais - og det sier jeg ikke for å fornærme noen! Jeg syns det er mer enn nok jobb med puddelen, men de har sjeldent behov for å bli børsta hver dag.
Ja, jeg vet at puddelen også har hår, men det er vel en forskjell på hårlaget til en havanais og en puddel? Kjenner selv en storpuddel, og det er ikke bare krøllene som er forskjellig ut i fra vår hund.. Men jeg er ingen ekspert på puddel så jeg lar deg ha den biten :) Vår havanais er ofte i badekaret hver uke også den, uten at det skader pelsen. Og de skal generelt bades oftere enn de fleste :) Så vil anta at det er noe forskjell på pelsen deres, selv om de har felles opphav :) Edit: Og vi har havanais "bare" fordi far er allergisk og han tålte rasen :) Vi har selv måtte barbere han ned flere ganger fordi vi har vært dårlig på stell, kombinert med at han hater det og ikke har latt oss være borti der det er værst når han har fått kompakte klabber :) Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...