Gå til innhold
Hundesonen.no

Frognerparken = mareritt for unghunder i trening?


Elita2005
 Share

Recommended Posts

Hei!

Lurer på om det er flere som føler seg oppgitt over å gå i Frognerparken

for å lufte hunden sin?

Jeg har en unghund på snart 8 måneder, og vil helst ikke at hunden min

skal lære seg til at man skal hilse på alle hunder man møter, og derfor

bruker vi langline, og har god kontroll når vi går tur (tar han inn når andre

hunder kommer osv.).

Men det virker som om ingen har kontroll over sine hunder, så støtt og

stadig løper hunder bort til oss.. Omtrent hver eneste gang jeg ser en hund

med "peiling" rett mot oss, roper jeg til eieren om han kan kalle inn hunden

sin, hvor jeg som oftest får til svar "hvorfor det?!", hvor stemmeleie indikerer

at dette er noe han/hun hvertfall ikke gidder..

Har også møtt på hunder som kommer utagerende mot hunden min ( og han

finnes ikke aggresiv, og har et godt språk..) uprovosert. Og eierene skjønner

likevel ikke hvorfor dette ikke er noe hyggelig.

Nå har det blitt til at jeg må unngå enkelte hunder (for eieren ikke har kontrollen),

og kan ikke gå hvor vi vil i parken om de er der. Som hvertfall jeg synes er frustrerende

når jeg har en "uproblematisk" hund (er bøllefrø om dagen, men i langline = helt

uproblematisk).

Ser at dette ble langt, og kunne skrevet så utrolig mye mer.. Men er det flere som

deler dette synet? Synes det er litt trist når jeg ikke bor så langt unna en så fin park

som Frogenrparken.

Kan heller ikke være noe hyggelig for hundeeiere med redde/engstelige/utagerende/

aggresive hunder som hvertfall ikke vil at andre hunder skal komme bort..

(Holder meg forøvrig unna hundejordet, der møtes jo folk som vil

at hundene skal hilse)

Slenger med et bilde fra Frognerparken, så det blir litt hyggelig:

post-12276-0-20605900-1390644847_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis du tror at hunder er skapt for et liv der de skal hilse, leke og sam-eksistere med alle artsfrender så kan du kanskje joine katteinnkjøpet du også?

@Bølla Jeg tror vi har et litt ulikt syn på hva som definerer en udugelig hundeeier. I mine øyne er en hundeeier som slipper sine dyr bort til alt og alle rimelig udugelig. Mine hunder er greie de, de

Jeg er ikke kjent der, men jeg skjønner veldig godt hva du ønsker og hvorfor. Det gjør alle her. Poenget er at dersom du ikke ønsker å bli utsatt for belastningen så trener du ikke der. Ikke om de

Posted Images

Jeg skjønner poenget ditt, samtidig tenker jeg at det er lov å være litt taktisk når du velger steder å trene hunden din til å ikke hilse. Da velger du da vel ikke Frognerparken, som har en av de høyeste hundetetthetene i Oslo?!?

Det er faktisk DU som er i feil element, for i Frognerparken går bikkjene løse. Ferdig snakka. :hmm:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg gått mye i frognerparken, en tja... 5-6 ganger nå i høst og hatt nærmest en euforisk opplevelse over at alle hundene var løse og under kontroll :P ingen kom bort og vi gikk der og funderte på hvordan alle gikk tur med løse hunder overalt i noe som så ut som harmoni :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt, samtidig tenker jeg at det er lov å være litt taktisk når du velger steder å trene hunden din til å ikke hilse. Da velger du da vel ikke Frognerparken, som har en av de høyeste hundetetthetene i Oslo?!?

Det er faktisk DU som er i feil element, for i Frognerparken går bikkjene løse. Ferdig snakka. :hmm:

Jeg bor rett ved Frognerparken.. Og trener hver eneste gang jeg går tur på at hunden ikke skal hilse.. Så skal jeg holde meg unna Frognerparken resten av hundens liv? Pga. den er forbeholdt hunder uten kontroll over sine hunder?

I følge hundeloven skal vel bare hunder under kontroll være løse, og ikke være til sjenanse for andre mennesker?

Nå har ikke jeg gått mye i frognerparken, en tja... 5-6 ganger nå i høst og hatt nærmest en euforisk opplevelse over at alle hundene var løse og under kontroll :P ingen kom bort og vi gikk der og funderte på hvordan alle gikk tur med løse hunder overalt i noe som så ut som harmoni :P

Det er en sjelden gang vi møter hunder under kontroll, eller folk som spørr om hundene kan hilse + de som er veeeldig forståelsesfulle på at vi trener! Så de finnes absolutt, det er bare at de er i kraftig mindretall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kooiker :heart: Hva vil du vi skal si? Vi kan jo ikke oppdra hele parken? Nå er jeg der nede bare litt i sommerhalvåret for å trene ag, men med en hund som trener slik: Over - under - gjennom- vippe - HUND, har jeg ikke så mye jeg skulle sagt i denne tråden, kjenner jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kooiker :heart: Hva vil du vi skal si? Vi kan jo ikke oppdra hele parken? Nå er jeg der nede bare litt i sommerhalvåret for å trene ag, men med en hund som trener slik: Over - under - gjennom- vippe - HUND, har jeg ikke så mye jeg skulle sagt i denne tråden, kjenner jeg :lol:

Jaa, kooiker <3

Tja, var vel en liten utblåsning i håp om at noen av disse menneskene som ikke kan oppføre seg ser det, eller at flere blir flinkere til

å si i fra. Det er vel det eneste som hjelper, selv om det ikke hjelper stort..

Det toppet seg vel litt her om dagen da jeg ble kalt "kjerring" av en med en halveis ustyrlig kongepuddel.. Hvor jeg bare spurte han om å kalle inn hunden, pga. vi trente på og ikke hilse..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg trene passering med en hunden min, så drar jeg ikke til Frogerparken, enkelt og greit. Loven tilsier at alle hundene i Frogerparken skulle vært under kontroll, men slik er det bare ikke, og du får neppe endret holdningene til folk der. Da er det best å bare godta det og ha passeringstreningen andre steder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor rett ved Frognerparken.. Og trener hver eneste gang jeg går tur på at hunden ikke skal hilse.. Så skal jeg holde meg unna Frognerparken resten av hundens liv? Pga. den er forbeholdt hunder uten kontroll over sine hunder?

I følge hundeloven skal vel bare hunder under kontroll være løse, og ikke være til sjenanse for andre mennesker?

Neida, men du må nesten velge kampene dine, altså. Det kommer aldri til å være mulig for deg å gå på tur i Frognerparken uten å bli gal av frustrasjon om du ikke innser at det ikke er et egna sted å trene på. Du spør jo i tittelen om Frognerparken er et mareritt for unghunder i trening, og til det vil jeg si nei, men for eierne er det nok noe helt annet. :D Når du skaper noe negativt ut av ethvert hundemøte fordi du har en annen agenda enn både din egen hund og den møtende, så kan det fort vekk være at du lager flere problemer enn det å bare gå videre og late som ingenting. Mtp rasen du har ville jeg vært veldig fokusert på å ikke skape negative situasjoner så den tar med seg det videre.

Hundeloven er ikke til for at mennesker ikke skal bli plaga, men for å verne om vilt. I Frognerparken finnes det ikke vilt verken før eller etter 1. april, og dermed er det mange som ikke bryr seg om båndtvang heller.

Begge mine hunder har vokst opp i Oslo sentrum. Frognerparken (ikke hundejordet) har vært et flott fristed med mulighet for å treffe hyggelige hunder utover den sedvanlige "stå og trøkke på et sted"-metoden med frislippsområder. Enten må du innse hva slags sted Frognerparken er eller gå tur andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg trene passering med en hunden min, så drar jeg ikke til Frogerparken, enkelt og greit. Loven tilsier at alle hundene i Frogerparken skulle vært under kontroll, men slik er det bare ikke, og du får neppe endret holdningene til folk der. Da er det best å bare godta det og ha passeringstreningen andre steder.

Prater ikke om 2 meters passeringstrening.. Er heller snakk om ofte alt fra 10-100 meter.

Jeg blir flau, jeg altså, for egentlig er jeg jo på ditt parti. Det er veldig greit å selv kunne bestemme når og på hvem hundene skal hilse :)

De som unnskylder seg eller har forståelse, de har jeg absolutt ingenting i mot! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil bruke parken, men ikke få alle Oslovests hunder rett i trynet, kan du jo gå i utkanten av parken? Er flere fine steder å gå i utkanten av parken hvor tettheten er lavere og det er en litt annen type folk med sine hunder enn rundt hundejordet. Selv brukte jeg Engelske park (Skøyenparken) mest da jeg bodde på Skøyen, og da kan man jo gå på Silkestrå også om man vil ha litt større runde. Man treffer løse hunder der også altså, men mitt inntrykk var at det var stort sett et knippe av de samme menneskene som brukte den delen av parken, og en helt annen holdning på de fleste av dem, så om du snakker med dem kan det jo hende de vil hjelpe deg med treningen i steden for å møte deg med "kjerring". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vi i Frognerparken, er det i grunnen like greit å leke med det som byr seg. Hundejordet går vi aldri på, men det hender jo at det ender med leking når vi trener. For et par år siden var det en dachs og mammaen som trente samtidig med oss. Da hadde vi parallellagility med en toller, Scilos og en dachs. Det var virkelig gøy. Tre hunder over mønet sammen osv. Vi trener bare for moro skyld, så om vi finner på øvelser underveis, gjør det ikke noe :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men du må nesten velge kampene dine, altså. Det kommer aldri til å være mulig for deg å gå på tur i Frognerparken uten å bli gal av frustrasjon om du ikke innser at det ikke er et egna sted å trene på. Du spør jo i tittelen om Frognerparken er et mareritt for unghunder i trening, og til det vil jeg si nei, men for eierne er det nok noe helt annet. :D Når du skaper noe negativt ut av ethvert hundemøte fordi du har en annen agenda enn både din egen hund og den møtende, så kan det fort vekk være at du lager flere problemer enn det å bare gå videre og late som ingenting. Mtp rasen du har ville jeg vært veldig fokusert på å ikke skape negative situasjoner så den tar med seg det videre.

Hundeloven er ikke til for at mennesker ikke skal bli plaga, men for å verne om vilt. I Frognerparken finnes det ikke vilt verken før eller etter 1. april, og dermed er det mange som ikke bryr seg om båndtvang heller.

Begge mine hunder har vokst opp i Oslo sentrum. Frognerparken (ikke hundejordet) har vært et flott fristed med mulighet for å treffe hyggelige hunder utover den sedvanlige "stå og trøkke på et sted"-metoden med frislippsområder. Enten må du innse hva slags sted Frognerparken er eller gå tur andre steder.

Så du mener jeg burde heller la en busende engelsksetter komme altfor brått på, enn at samboeren min stopper den noen meter unna/evt jeg stopper den litt nærmere og sender den tilbake?

Veit meget godt hvordan rase jeg har.

Nå har ikke jeg lest forarbeidende til hundeloven, men etter § 4 så er den også for å sikre mennesker mot hunder..... Så den påstanden er jeg ikke helt enig i, ja, hundeloven skal verne vilt, men også mennesker og barn.

Men tror bare jeg fortsetter "kampen", hadde bare et håp om at jeg ikke var aleine i synet om at folk burde ha kontroll over hundene sine når de slipper dem løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener jeg burde heller la en busende engelsksetter komme altfor brått på, enn at samboeren min stopper den noen meter unna/evt jeg stopper den litt nærmere og sender den tilbake?

Veit meget godt hvordan rase jeg har.

Nå har ikke jeg lest forarbeidende til hundeloven, men etter § 4 så er den også for å sikre mennesker mot hunder.... Så den påstanden er jeg ikke helt enig i, ja, hundeloven skal verne vilt, men også mennesker og barn.

Men tror bare jeg fortsetter "kampen", hadde bare et håp om at jeg ikke var aleine i synet om at folk burde ha kontroll over hundene sine når de slipper dem løs.

Nei, jeg skjønner veldig godt at du ikke vil at ting skal være sånn som de er i Frognerparken, og jeg har heller ingenting til overs for busende hunder. Men poenget er at det er dumt å forvente noe helt annet enn hva som er realiteten om det stedet. Det er DET jeg prøver å si, ikke at du er teit som ikke vil at bikkja di skal få ødelagt treninga. :) Men regel nr 1 i hundetrening er vel noe sånt som at en skal sørge for at hunden skal lykkes. Der trur jeg du svikter litt når du trener i Frognerparken. Når jeg går der med mine to i bånd er det ikke superstas at løse bikkjer kommer bort, men jeg veit jo at det vil skje, så jeg gjør ikke noe nummer ut av det.

Det har hendt at jeg har dratt opp til Frognerparken med jentene når jeg har vært sliten, sett meg ut en setter eller to, og sluppet løs knertisen så hun kan børne rundt med med dem mens Aiko og jeg vandrer rundt med de eldre herremennene i sixpence som eier nevnte settere. "Det er fart på den der lille spretten din!" Men de har riktignok bare vært opptatte av hverandre og løpinga, ikke mast bortpå andre.

Men ja, sånne folk finnes i hopetall i Frognerparken! :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært et par ganger i Frognerparken, men har sluttet å dra dit med den hunden jeg har nå.

Føler liksom ikke jeg kan skrike til eiere om å ta hunden i bånd, når man vet at Frognerparken der går hundene løse, og der slippes ALT, samme om de er snille eller utagerende.

Jeg ville funnet et annet sted å trene og gått til parken for lek.

Vi har en golfbane her jeg bor som fungerer litt på samme måte som Frognerparken, vi holder oss litt i utkanten så jeg får sett hvem som er der, går Chicka sammen dem så går vi ned og hilser (vi kjenner til de fleste hundene i området).

Det kunne ikke falle meg inn å få de andre til å ta hundene sine i kobbel fordi jeg skal trene.

Det blir egoistisk, når man går til et sted man vet at hunder løper løse og leker med hverandre, man får heller gå et annet sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner veldig godt at du ikke vil at ting skal være sånn som de er i Frognerparken, og jeg har heller ingenting til overs for busende hunder. Men poenget er at det er dumt å forvente noe helt annet enn hva som er realiteten om det stedet. Det er DET jeg prøver å si, ikke at du er teit som ikke vil at bikkja di skal få ødelagt treninga. :) Men regel nr 1 i hundetrening er vel noe sånt som at en skal sørge for at hunden skal lykkes. Der trur jeg du svikter litt når du trener i Frognerparken. Når jeg går der med mine to i bånd er det ikke superstas at løse bikkjer kommer bort, men jeg veit jo at det vil skje, så jeg gjør ikke noe nummer ut av det.

Det har hendt at jeg har dratt opp til Frognerparken med jentene når jeg har vært sliten, sett meg ut en setter eller to, og sluppet løs knertisen så hun kan børne rundt med med dem mens Aiko og jeg vandrer rundt med de eldre herremennene i sixpence som eier nevnte settere. "Det er fart på den der lille spretten din!" Men de har riktignok bare vært opptatte av hverandre og løpinga, ikke mast bortpå andre.

Men ja, sånne folk finnes i hopetall i Frognerparken! :icon_redface:

Skjønner hva poenget ditt er. Men det gjør det jo umulig for meg å gå i Frognerparken, og det blir litt trist.. Treningsmessig svikter det litt, og litt ikke. Siden vi ofte går 2 stykker der så lykkes det vel mest.

Jeg har vært et par ganger i Frognerparken, men har sluttet å dra dit med den hunden jeg har nå.

Føler liksom ikke jeg kan skrike til eiere om å ta hunden i bånd, når man vet at Frognerparken der går hundene løse, og der slippes ALT, samme om de er snille eller utagerende.

Jeg ville funnet et annet sted å trene og gått til parken for lek.

Vi har en golfbane her jeg bor som fungerer litt på samme måte som Frognerparken, vi holder oss litt i utkanten så jeg får sett hvem som er der, går Chicka sammen dem så går vi ned og hilser (vi kjenner til de fleste hundene i området).

Det kunne ikke falle meg inn å få de andre til å ta hundene sine i kobbel fordi jeg skal trene.

Det blir egoistisk, når man går til et sted man vet at hunder løper løse og leker med hverandre, man får heller gå et annet sted ;)

Jeg mener ikke at alle skal ta hunden sin i bånd.. Bare ikke la de få løpe 100 meter for å hilse på hunden min.. Har absolutt ingenting imot hunder som går løse og IKKE bryr seg :-)

Synes ikke det er en for egoistisk tanke.. Jeg ber som regel folk kalle inn hunden, ikke sette den i bånd. Tror aldri jeg ville sluppet min hund i frognerparken for å leke med hunder jeg ikke hadde pratet med eieren om.. Sett så mye uheldige utfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, og det gjelder ikke bare Frognerparken. Jeg går gjerne tur i Middelalderparken og i parken rundt fengselet på Grønland feks. Løse hunder der også, som eierene ikke har noen kontroll på. Jeg pleier bare å si at de må rope på hunden sin for vi ikke vil hilse. De roper og roper, men ender som regel med å måtte gå bort og hente hunden sin.

Pleier selv å ha min litt løs i Middelalderparken, når det ikke er noen andre der, der har man god oversikt. Hvis jeg ser noen komme så tar jeg på hun båndet, fordi jeg vet at innkallingen ikke sitter så godt som den burde ha gjort.

Når jeg går tur så HATER jeg å bli overfalt bakfra av en løs hund som kommer fra ingenting. Jeg skvetter, hunden min skvetter og jeg blir sur og irritert. Jeg er ikke interessert i at min hund som er i bånd skal hilse på en løs hund. Begge må være løse eller begge være i bånd og hilse kontrollert. Og folk får spørre om hunden deres kan hilse først, noe kun 1 av 10 gidder å gjøre.

Hvis du tørr så kan du feks si til de som ikke gidder å rope på hunden sin at din hund har lus eller er syk feks. Da pleier de å hente inn sin ganske fort ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tørr så kan du feks si til de som ikke gidder å rope på hunden sin at din hund har lus eller er syk feks. Da pleier de å hente inn sin ganske fort ;)

Det der er vel noe av det mest brukte trikset en del kooikereiere får beskjed om å ta bruk, som igjen bidrar til at bikkjene blir sky og dårlig sosialisert, så det vil jeg vel neppe anbefale. :P

Tror aldri jeg ville sluppet min hund i frognerparken for å leke med hunder jeg ikke hadde pratet med eieren om.. Sett så mye uheldige utfall..

Der er vi helt enige. Du kan jo gå i Frognerparken, men ikke ha som mål å trene hele tida? Jeg hadde Stensparken (og Slottsparken, men der var det bare en fast gjeng med små selskapshunder) som nærmeste "hundepark", og det å bare passere gjennom der med to hunder i bånd kunne være en utfordring til tider. Men da valgte jeg jo nettopp å ikke trene på noe heller, for å slippe at hundene brøyt kontakt bare fordi de "måtte" når en frekkas kom for å snuse i stumpen feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, og det gjelder ikke bare Frognerparken. Jeg går gjerne tur i Middelalderparken og i parken rundt fengselet på Grønland feks. Løse hunder der også, som eierene ikke har noen kontroll på. Jeg pleier bare å si at de må rope på hunden sin for vi ikke vil hilse. De roper og roper, men ender som regel med å måtte gå bort og hente hunden sin.

Pleier selv å ha min litt løs i Middelalderparken, når det ikke er noen andre der, der har man god oversikt. Hvis jeg ser noen komme så tar jeg på hun båndet, fordi jeg vet at innkallingen ikke sitter så godt som den burde ha gjort.

Når jeg går tur så HATER jeg å bli overfalt bakfra av en løs hund som kommer fra ingenting. Jeg skvetter, hunden min skvetter og jeg blir sur og irritert. Jeg er ikke interessert i at min hund som er i bånd skal hilse på en løs hund. Begge må være løse eller begge være i bånd og hilse kontrollert. Og folk får spørre om hunden deres kan hilse først, noe kun 1 av 10 gidder å gjøre.

Hvis du tørr så kan du feks si til de som ikke gidder å rope på hunden sin at din hund har lus eller er syk feks. Da pleier de å hente inn sin ganske fort ;)

Takk for tipset! Hadde helt glemt det, pga. han har vært liten og søt, og da virker det ikke like godt..

Følte meg litt lettet over at det var andre som også følte det litt sånn som meg :-)

Det der er vel noe av det mest brukte trikset en del kooikereiere får beskjed om å ta bruk, som igjen bidrar til at bikkjene blir sky og dårlig sosialisert, så det vil jeg vel neppe anbefale. :P

Der er vi helt enige. Du kan jo gå i Frognerparken, men ikke ha som mål å trene hele tida? Jeg hadde Stensparken (og Slottsparken, men der var det bare en fast gjeng med små selskapshunder) som nærmeste "hundepark", og det å bare passere gjennom der med to hunder i bånd kunne være en utfordring til tider. Men da valgte jeg jo nettopp å ikke trene på noe heller, for å slippe at hundene brøyt kontakt bare fordi de "måtte" når en frekkas kom for å snuse i stumpen feks.

Tja, føler egentlig at hunden min er godt nok sosialisert.. Så sliter ikke nevneverdig med det problemet enda!

Det har ikke noe om at hunden skal holde "kontakt", men blir derimot belønnet ved frivillig kontakt. Så er bare trening på å være rundt andre hunder uten å bry seg!:-) Gå pent i båndet skal han gjøre uansett, om vi ikke har på langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er vel noe av det mest brukte trikset en del kooikereiere får beskjed om å ta bruk, som igjen bidrar til at bikkjene blir sky og dårlig sosialisert, så det vil jeg vel neppe anbefale.

Tydelig et tips mange andre får også, for når mine faktisk var syke slapp fortsatt folk bort bikkja til oss, måtte jo småspurte unna :-P Litt off topic, men viser at det ikke er så effektivt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hundeloven er da ikke bare for å beskytte viltet. Båndtvangen fra april til august er for å beskytte viltet i en sårbar tid på året ja, men hundeloven er til både for å beskytte folk og dyr. Du skal alltid ha kontroll på hunden din. Uansett.

Må si at jeg er litt overraska over hvor mange her som syns det er helt greit at folk ikke har kontroll på hundene sine i Frognerparken jeg. Frognerparken er jo ikke en hundepark, det er faktisk en av Norges største turistmål...

Jeg ville også droppa å gå i Frognerparken om du ikke har tenkt å la hunden leke med andre, men det er jo feil at det skal være sånn? Og jeg skjønner ikke helt hva dere mener med å gå et annet sted akkurat når man trener på å ikke hilse. Det er da ikke noe man bare gjør av og til? Hunden skjønner ikke forskjell på når du trener på dette og når du bare går vanlig tur? Jeg vil at hundene mine skal passere andre hunder uten å hilse på alle turer jeg. Dermed er på en måte alle turer treningsturer (selv om jeg ikke trener sånn bevisst på det, det er bare sånn det er). Og så har jeg heller tydlige signaler til dem når de skal få løpe løs og leke med noen (mine gjør egentlig bare det med hunder vi kjenner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye i Frognerparken før jeg fikk meg hund, noe som førte til at jeg har holdt meg unna etter at jeg fikk hund :P

Dere som bor/ferdes mye i Oslo: Er det samme "greia" med løse hunder ved Sognsvann? Gikk en tur der med ei venninne før sommeren i fjor (med hunden i bånd) og ble nærmest nedløpt av løse hunder som kom for å leke med min mens eierne tusla rundt, både 50 og 100 meter foran og bak. Det gikk bra da, men nå vet jeg at han hadde vært mye mer fiendtlig inntstilt til løshunder som plutselig kommer sånn ut av intet, så jeg har ikke turt å dra opp dit igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli noen år siden jeg "hang"i frognerparken, men jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen i det heletatt. Gikk der mye med en hundeagressiv jrt, og senere endel med kahlo, og hadde svært sjelden løse hunder i "rompa" så sant jeg holdt meg unna hundejordet. Trist å lese at hele parken nå er "fritt villt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i Frognerparken må man regne med å bli oppsøkt av løse hunder, det samme rundt Sognsvann. Man er ikke trygg i de nærmeste markastrøkene ellers heller (vi går en del rundt Grefsenkollen, på kveld og helg treffer vi normalt en løs hund eller fem, hvor av en liten del kommer bort til oss).

Det eneste som hadde hjulpet der hadde vært en razzia eller to i året hvor politiet bøtela enhver som ikke hadde kontroll på hunden sin. Det skjer ikke, så da forblir det som det er. Så får vi som ikke liker løse hunder gå et annet sted så lenge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er vel noe av det mest brukte trikset en del kooikereiere får beskjed om å ta bruk, som igjen bidrar til at bikkjene blir sky og dårlig sosialisert, så det vil jeg vel neppe anbefale. :P

Der er vi helt enige. Du kan jo gå i Frognerparken, men ikke ha som mål å trene hele tida? Jeg hadde Stensparken (og Slottsparken, men der var det bare en fast gjeng med små selskapshunder) som nærmeste "hundepark", og det å bare passere gjennom der med to hunder i bånd kunne være en utfordring til tider. Men da valgte jeg jo nettopp å ikke trene på noe heller, for å slippe at hundene brøyt kontakt bare fordi de "måtte" når en frekkas kom for å snuse i stumpen feks.

Trenger ikke bli dårlig sosialisert bare fordi man ikke gidder å hilse på absolutt alle man møter på gata. Jeg styrer unna de fleste fordi det rett og slett ikke er noe poeng i å hilse på alle og min hund er ikke dårlig sosialisert av den grunn :) Og holder man i tillegg på å trene på noe, så må det være lov å si i fra at man vil være i fred. Hvis de ikke gidder å høre etter når man spør om de kan rope på hunden sin så må man gå mer drastisk til verks.

Min hund er også så liten at hvis vi treffer på noen som er ute etter å sloss så har hun liten sjanse mot en større hund. Unngår derfor å hilse på hunder som har eiere som ikke gidder å ha kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...