Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakt golden eller Aussie


Monica123
 Share

Recommended Posts

Siden jeg sitter litt og vingler så kanskje sonen kan hjelpe meg med og finne den perfekte Lp hund :P

Nei altså jeg sitter litt mellom barken og veden..Jaktgolden synes jeg har et stabilt gemytt og en bra av/på knapp.De er litt sånn love to please og enkle å trene..Ikke er det så mye sykdommer på de heller så vidt jeg har funnet ut til nå..Eneste minuset er at den ikke kan stilles ut selvfølgelig,men trenger jeg en utstillingshund til? Jeg har jo Tindra (ck hund med et cert) og Ace som jeg ikke aner hvordan vil gjøre det i ringen..Finner jaktgolden sin hakke kylling i flokken like lett som en aussie?

Aussie: Jeg liker også denne rasen godt,men de har et veldig ustabilt gemytt på veldig mange linjer..Vil man ha en del arbeidsglede som i jaktgolden slår det ofte over i stress..De kan selvsagt stilles ut,men man må som regel velge mellom utstillings linjer og arbeidslinjer så man vet på en måte aldri hva man får..elsker rasen sin måte og "klovne på" og de kan stilles ut..

Stiller disse rasene seg ganske likt? Kan man få en like god aussie som jaktgolden eller omvendt problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok legge en knapp på golden, de virker så herlige, du kan nå langt, og allikevel ser det ut som du får en kjempegod avknapp på kjøpet. Det virker veldig behersket sammenlignet med feks aussie bompibjørn. Men klovnete og slik er de helt sikkert, har ihvertfall settt klovnestreker :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en aussie til dette formålet, så må du nesten lete utenlands eller se på brukslinjer. Og det er vel ikke noen ukjent sak av bruks-typen ikke akkuratt når så høyt på utstilling. Men jeg skjønner ditt ønske om å stille ut hunden, det er jo så spennnende og gøy!

Jeg vil tro du får mer 'sikkerhet' om du velger jaktgolden fra gode linjer -Iallefall om du vil satse lydighet. Men om du virkelig vil nå langt, så ville jeg sett faktisk sett på Border Collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Finnes det oppdrettere av aussie i Norge som avler for bruks? Altså, jeg vet om oppdrettere som tenker på mentalitet og bruksegenskaper litt mer enn andre, men det er jo stort sett de samme linjene og typene som veldig mange av dem som avler mot utstilling har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er målet ditt i lp, og hva vil du ha i hus?

Er vokt og evnt andre gjeterdiller greit?

Jeg hadde gått for golden, men nå appellerer ikke aussien så veldig til meg da, men det handler jo bare om personlige preferanser :)

Målet mitt i Lp er og komme ganske langt og evt bruks :innocent: Jeg er jo egentlig en gruppe 1 pers,men prøver og lete litt utenfor gruppe 1 :D

Hvis du skal ha en aussie til dette formålet, så må du nesten lete utenlands eller se på brukslinjer. Og det er vel ikke noen ukjent sak av bruks-typen ikke akkuratt når så høyt på utstilling. Men jeg skjønner ditt ønske om å stille ut hunden, det er jo så spennnende og gøy!

Jeg vil tro du får mer 'sikkerhet' om du velger jaktgolden fra gode linjer -Iallefall om du vil satse lydighet. Men om du virkelig vil nå langt, så ville jeg sett faktisk sett på Border Collie.

Bc vil jeg ikke ha da det er så mye ymse der ute..Klart du kan finne noe bra,men da skal du vite veldig mye om linjer osv..Vennina mi har bc og for å si det sånn den ville ikke jeg hatt i hus :P

Men MÅ man ha jaktgolden for å drive med LP da?

Nei da man må ikke det :P Jeg har jo sheltie,men hun når liksom ikke helt opp selv om hun er helt herlig :D

@ Snusmumrikk Det er ikke så mange som avler for bruks som jeg vet om og de få hundene som er avlet for det er stygge og ligner en bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekka både jakt golden og labrador før jeg endte på kelpie. Min observasjon er at de ikke er så homogene i mentalitet. Jeg synes flere manglet av knapp og lå høyt i stress. Men det som kanskje overraska meg mest var at en del av de var ganske skarpe og hadde med seg en god porsjon vokt og ressursforsvar. Det er mulig det er veldig stor forskjell på linjer, men jeg tror ikke at du ved å velge en jaktgolden får en helt ukomplisert hund og masse porblemer med å velge en aussie.

Jeg tror også du kan komme langt i lydighet/bruks uten jaktgolden også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vurdert Aussie hannhund? Som med tanke på flokk dynamikk?

Golden har også sine issus, har venner med det men ikke interissert nok til å sette meg inn i det. Men stikkord der er høyt stressnivå, kløe, overprodusjon av hud (ekstrem flassing) sosial usikkerhet o.l. Hvor utbredt det er er jeg usikker på, men verdt å nevne om du skal sjekke videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vurdert Aussie hannhund? Som med tanke på flokk dynamikk?

Golden har også sine issus, har venner med det men ikke interissert nok til å sette meg inn i det. Men stikkord der er høyt stressnivå, kløe, overprodusjon av hud (ekstrem flassing) sosial usikkerhet o.l. Hvor utbredt det er er jeg usikker på, men verdt å nevne om du skal sjekke videre. :)

Det er akkurat de grunnene som gjorde at jeg ikke skulle ha golden :P

Det virker å være veldig linjeavhengig, heldigvis, men det fordrer jo at man er nøye på å gjøre seg kjent med linjene og er kresen på kombinasjon - og man bør definitivt snakke med mange valpekjøpere og ikke bare oppdrettere, da førstnevnte i mange tilfeller er litt ærligere på ting som allergier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat de grunnene som gjorde at jeg ikke skulle ha golden :P

Det virker å være veldig linjeavhengig, heldigvis, men det fordrer jo at man er nøye på å gjøre seg kjent med linjene og er kresen på kombinasjon - og man bør definitivt snakke med mange valpekjøpere og ikke bare oppdrettere, da førstnevnte i mange tilfeller er litt ærligere på ting som allergier...

Der tror jeg du er inne på noe som gjelder begge raser. Så uansett hvilke av rasene TS velger blir den største jobben å gjøre seg kjent med de ulike linjene. Jeg tenker at begge raser vil passe godt så det blir mest en smakssak. Men er det virkelig ikke mulig å finne en aussie som kan jobbe og fortsatt gjøre en god figur i utstillingsringen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av årsakene til at jeg valgte jaktlabrador foran jaktgolden, var helse. Jeg fikk forståelsen for at det var en del allergier og andre plager på jaktgoldens, men bla kennel Doubleuse virker å ha gode jaktgoldens med ok helse.

Ellers har jeg hatt tre aussier og har gjort meg opp mine tanker om hva som er forskjell på rasene. Nå kjenner jeg ikke jaktlabrador like godt som aussie, har mest erfaring med min egen og litt fra hva jeg hører fra andre. Det som er hovedforskjellen er et jaktlabbisen ikke har skarphet eller vokt i seg. De skal også være sosiale (noen er ikke det, men en labrador skal være sosial), ukompliserte og trygge. Det er ikke noe styr med dem. Hos en aussie får man mer med i bagasjen, selv om en god aussie er en god brukshund.

Da jeg valgte ny rase for fire år siden, var det mye dårlig mentalitet på aussien. Jeg har ikke fulgt med avelen siden da, men da var det ikke umulig å finne en god aussie. De finnes, man må bare lete godt. Jeg tok ikke sjansen og ville også ha en rase uten skarphet og vokt, samt en som var mer sosial og trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bc vil jeg ikke ha da det er så mye ymse der ute..Klart du kan finne noe bra,men da skal du vite veldig mye om linjer osv..Vennina mi har bc og for å si det sånn den ville ikke jeg hatt i hus :P

Nei, hun burde nok bare vært fornuftig og fått seg en kul shiba. :teehe:

Jeg tenker at de to rasene kan tilby mye likt, men at du må gjøre deg opp en mening om du ønsker deg utstilling og skarphet mest, eller om stress og ikke utstilling er viktigst, sånn for å være tabloid. Og så ville jeg nok gått for hannhund om du ender på aussie for å forhåpentligvis slippe megging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale jakt-golden, fordi jeg har sett hva de er gode for.

Ei som jeg trener sammen med har 3, og alle hennes hunder går i Elite lydighet, og det har ikke tatt lang tid å komme dit med dem heller. Jeg har ikke sett noen problemer med de hundene, hverken privat eller på trening. Hun bruker dem også i jakttrening. Ikke noen sykdommer på de hundene.

Hun venter et kull nå, de har nettopp vært på ultralyd. Pappan i det kullet går også i Elite. Hun er flink med hundene, er mentor for oss alle i klubben, er jevnlig instruktør på våre kurs, og bruker positive metoder. Mamman er også MH testet.

http://aandal.net/planlagt-kull/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vurdert Aussie hannhund? Som med tanke på flokk dynamikk?

Golden har også sine issus, har venner med det men ikke interissert nok til å sette meg inn i det. Men stikkord der er høyt stressnivå, kløe, overprodusjon av hud (ekstrem flassing) sosial usikkerhet o.l. Hvor utbredt det er er jeg usikker på, men verdt å nevne om du skal sjekke videre. :)

Men hvordan blir det med 2 hanner i hus da som er intakt? Har ikke så mye erfaringer med hannhunder kjenner jeg :innocent:

Nei, hun burde nok bare vært fornuftig og fått seg en kul shiba. :teehe:

Jeg tenker at de to rasene kan tilby mye likt, men at du må gjøre deg opp en mening om du ønsker deg utstilling og skarphet mest, eller om stress og ikke utstilling er viktigst, sånn for å være tabloid. Og så ville jeg nok gått for hannhund om du ender på aussie for å forhåpentligvis slippe megging.

Jepp hun burde fått seg en shiba :P 2 hannhunder funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...