Gå til innhold
Hundesonen.no

Orijen like bra som V&H?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Herren i dyrebutikken prøvde å overbevise meg om det, at tørrfòret Orijen er 80% kjøtt og 20% frukt og grønnsaker, og at det er like bra som V&H. Fikk med en detaljert brosjyre, og da jeg sendte en forespørsmål til Morene produkter, fikk jeg like gode tilbakemeldinger. Vanlig tørrfòr inneholder visstnok altfor mye korn.

Praktisk da, mindre styr enn å dele opp og veie V&H i bittesmå 30-grams porsjoner...

Kjøpte en liten sekk til hunden og en stor sekk til katten, og har lest alt jeg finner om det,virker jo flott det, men ER det like bra som V&H?

Begge dyra liker Orijen.

Er nemlig snart tom for V&H, og blir ikke enig med meg selv om jeg skal kjøpe flere pølser, eller gå helt over til Orijen.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver for øyeblikket også og tester Orijen. For meg er ikke V&H noe alternativ, har ikke bil eller stor nok fryser, ser for meg at det blir alt for mye ekstrajobb.

Hunden min gikk på Specific før han fikk en allergisk reaksjon på noe jeg ikke helt vet hva var (antakelig enten gammelt Hills-for eller Dentastix/Pedigree-godis i litt for stor mengde i sommer). Da gikk vi over på Royal Canine Hyperallergenic, som var skikkelig snadder for hunden - funker som godis også! Fôret tok sammen med antibiotika knekken på utslettet, og nå har vi begynt å tilvenne Orijen. Foreløpig ser jeg ingen dårlig reaksjon verken i pels/hud eller avføring, så det lover godt.

Jeg valgte Orijen pga. god omtale fra andre, høyt kjøttinnhold og "ren" innholdsliste - samt opprinnelsen til ingrediensene brukt i fôret. Her slår (så vidt jeg vet) Orijen V&H ned i støvlene.

Litt styrete å handle mat på nettet, men det er vel en vanesak.

Følger denne tråden for andres betraktninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tørrfor er det vel et av de bedre forene på markede, men det er allikavel tørrfor. Her fores det også med Vogh som hovedbasis og litt Orijen ved siden av. Prisen er for min del det som avskrekker mest med dette foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd virkelig alt av mat for hund. Begynte på Eukanuba, giff over på Royal Canin, tilbake til en annen type Eukanuba, så prøvde vi V&H, så Provit (nesten samme som V&H), så på en annen Royal Canin og helt til slutt har vi landet på Orijen.

Pelsen her i huset har slitt med løs mage og kronisk sult, og jeg så at ingen ting av det jeg gikk på fungerte. Og jeg må bare si at V&H var det verste. Det var utrolig mye styr for å tilberede det, men bikkja fikk løs mage hele tiden og hun spiste mer bæsj enn noensinne. Alle hunder er individuelle og alle fungerer ikke på det samme.

Orijen er jo det desidert beste tørrforet på markedet. MEN som noen sier, det er et tørrfor. Men det er jo så mange fordeler med Orijen i forhold til andre tørrfor. Det er ikke varmebehandlet, alt kjøttet er menneskegodkjent, ikke rester fra produksjon og det har ingen overflødige fyllstoffer.

Orijen er det desidert beste foret jeg har prøvd, uavhengig om det var rått eller tørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i Acana (billigere "lillesøster" av Orijen). Om det er like bra som V&H kommer an på hva du og hunden din liker. Ernæringsmessig så får hunden det den trenger av begge forene, så da er det egentlig bare smaken og det praktiske det står på (bil og fryser :ahappy: ). Det er også flere forskjellige smaker å velge mellom på Orijen enn med V&H.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Orijen til begge mine hunder, og helfôrer med det. Eller, omtrent en fôring i uka er tørkede kyllinghalser :) Det liker de veldig godt, og tennene får brukt seg littegrann.

Har brukt Orijen siden april 2012 og er storfornøyd med det. Liten og kompakt, fast avføring kommer ut bak. Veldig greit når man skal plukke opp. Jeg er litt opptatt av at hunder ikke er korn-spisere, og derfor ikke trenger å dyttes fulle av alt kornet som er i de fleste andre, vanlige tørrfôrtyper rundt om. Mais eller korn,evt ris, finnes i omtrent alt. Jeg tror dette forbruket av korn/karbohydrater er kilden til veldig mye allergi og helseproblemer hos hunder....!

Mine hunder får en dæsj lakseolje på maten en gang i døgnet i tillegg, da jeg mener det er sunt.

Minuset med Orijen er vel prisen, det kan virke en del dyrere enn annen tørrfôr. Men igjen; man får det man betaler for.... er man interessert i å betale penger for masse korn til hunden, kan man jo kjøpe disse andre. Med Orijen betaler du for kjøttet.

Da jeg tilvente min yngste hund til Orijen (han fikk noe annet hos oppdretter), hadde han en tilvenningsperiode på ca fire uker hvor han prompet en del. Så ble han vant til fôret på ordentlig, og det forsvant. Jeg husker ikke om den eldste hunden min reagerte på promping i starten, men hun promper iallefall aldri nå og ikke hannen heller.

Eller jo... jeg kom på den glupe ideen EN gang, å slå et rått egg utover tørrfôret til kveldsmaten en gang... Det gjør jeg ikke igjen, for å si det sånn. Fra null til hundre i promping dagen etter! *ugh*

Jeg kjøper fire 13 kilos sekker Orijen i året; to sekker på vinteren og to sekker på sommeren. Jeg kjøper (smak og behag...) den dyreste varianten de har; Regional Red. Disse fire sekkene i året gir en ca pris pr mnd på 333 kr i hundefôr. Delt på to hunder, blir det ca 166 kroner i måneden pr hund i mat. Synes ikke det er ille i det hele tatt! :) Og velger man de andre fôrtypene til Orijen, f.eks. Adult eller sånt, så blir det billigere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Orijen til begge mine hunder, og helfôrer med det. Eller, omtrent en fôring i uka er tørkede kyllinghalser :) Det liker de veldig godt, og tennene får brukt seg littegrann.

Har brukt Orijen siden april 2012 og er storfornøyd med det. Liten og kompakt, fast avføring kommer ut bak. Veldig greit når man skal plukke opp. Jeg er litt opptatt av at hunder ikke er korn-spisere, og derfor ikke trenger å dyttes fulle av alt kornet som er i de fleste andre, vanlige tørrfôrtyper rundt om. Mais eller korn,evt ris, finnes i omtrent alt. Jeg tror dette forbruket av korn/karbohydrater er kilden til veldig mye allergi og helseproblemer hos hunder....!

Mine hunder får en dæsj lakseolje på maten en gang i døgnet i tillegg, da jeg mener det er sunt.

Minuset med Orijen er vel prisen, det kan virke en del dyrere enn annen tørrfôr. Men igjen; man får det man betaler for.... er man interessert i å betale penger for masse korn til hunden, kan man jo kjøpe disse andre. Med Orijen betaler du for kjøttet.

Jeg kjøper fire 13 kilos sekker Orijen i året; to sekker på vinteren og to sekker på sommeren. Jeg kjøper (smak og behag...) den dyreste varianten de har; Regional Red. Disse fire sekkene i året gir en ca pris pr mnd på 333 kr i hundefôr. Delt på to hunder, blir det ca 166 kroner i måneden pr hund i mat. Synes ikke det er ille i det hele tatt! :) Og velger man de andre fôrtypene til Orijen, f.eks. Adult eller sånt, så blir det billigere.

Jeg regnet nettopp på hva det vil koste for Isac, som er 8 kg og tjukk/ikke aktiv. Han skal ha ca 100 g mat om dagen, noe som vil si at en 6,8 kg sekk holder i 68 dager. Prisen per dag blir da 6,8 kr! Frakt kommer utenom.

Kunne blitt enda billigere med 13 kg-sekkene, men jeg gidder ikke drasse så tungt opp alle bakkene fra posten :sleep: og jeg er redd det blir kjipt og tørt fordi det vil ta laaang tid å spise opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Prisen er ikke noe problem her i huset, siden hunden veier 3 kg. Han spiser V&H for 60,- i mnd, så det går greit å gå en hel del opp i pris.

Han skulle ha mellom 60 og 80 gram Orijen pr. dag iflg Morene produkter,

Jeg testet det noen dager, det virket ikke som om magen reagerte på det, han syntes at det smakte godt også.

Jeg slapp å bestille på nett siden dyrebutikken i byen her fører Orijen, men Morene nevnte et annet alternativ, de skrev dette i mailen da jeg spurte:

På vårt frysetørka fòr så skal den ha ca 2 burgere til dagen , dette er luksusvarianten av fòret og er noe dyrere. Men her tilsetter du bare vann, så er foret tilbake til sin opprinnelige næringsverdi som består av 90 % kjøtt/animalsk og 10 % grønnsaker. Garanterer at hunden din vil ELSKE DET J

Vet ikke hva det heter, men mulig det er Regional Red, eller er det enda flere typer?

Den lille sekken jeg kjøpte kostet 249,- for 2,27 kg, og heter Orijen Adult Dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, variere kan jeg godt, men er det bra å blande fòr, eller gi Orijen en dag og V&H en annen dag osv?

Er ikke anbefalt å blande i samme måltid da tørt tar lenger tid for hunden å bearbeide enn rått, men du kan fint gi i forskjellige måltider om du gir to ganger pr. dag, eller variere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, variere kan jeg godt, men er det bra å blande fòr, eller gi Orijen en dag og V&H en annen dag osv?

Jeg har aldri hatt problemer med det, og mine hunder er vant til å få mye forskjellig.

Jeg vet derimot at noen hunder som kun får tørrfor kan reagere hvis de får noe annet en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet nettopp på hva det vil koste for Isac, som er 8 kg og tjukk/ikke aktiv. Han skal ha ca 100 g mat om dagen, noe som vil si at en 6,8 kg sekk holder i 68 dager. Prisen per dag blir da 6,8 kr! Frakt kommer utenom.

Kunne blitt enda billigere med 13 kg-sekkene, men jeg gidder ikke drasse så tungt opp alle bakkene fra posten :sleep: og jeg er redd det blir kjipt og tørt fordi det vil ta laaang tid å spise opp.

Er ikke sikkert jeg forstår deg rett, men med utropstegnet etter dagsprisen for fôret...mener du at "det var dyrt" eller "det var billig"? :) Ble litt usikker på hva du mente. Jeg kan ikke skjønne at det skal være dyrt iallefall, så jeg antar du mener at dagsprisen for å fôre hunden din er rimelig og innenfor akseptable grenser :- )

Mine hunder er i omtrent samme vektklasse som din (mellom 8 og 9 kg), så forbruket er noe av det samme. Mine får ca 120 gram hver pr dag. Jeg veier ikke hver dag, tar på øyemål, men har veid tidligere.

Jeg har kjøpt Orijen-fôret en stund nå, så jeg har historikk og faktisk forbruk å se på når jeg regner ut hva det egentlig har kostet meg. Selv om jeg bruker det dyreste alternativet av Orijen, så er altså dagsprisen pr hund ikke mer enn ca 5,50 kr. Da har jeg kjøpt de største sekkene (13 kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert jeg forstår deg rett, men med utropstegnet etter dagsprisen for fôret...mener du at "det var dyrt" eller "det var billig"? :) Ble litt usikker på hva du mente. Jeg kan ikke skjønne at det skal være dyrt iallefall, så jeg antar du mener at dagsprisen for å fôre hunden din er rimelig og innenfor akseptable grenser :- )

Mine hunder er i omtrent samme vektklasse som din (mellom 8 og 9 kg), så forbruket er noe av det samme. Mine får ca 120 gram hver pr dag. Jeg veier ikke hver dag, tar på øyemål, men har veid tidligere.

Jeg har kjøpt Orijen-fôret en stund nå, så jeg har historikk og faktisk forbruk å se på når jeg regner ut hva det egentlig har kostet meg. Selv om jeg bruker det dyreste alternativet av Orijen, så er altså dagsprisen pr hund ikke mer enn ca 5,50 kr. Da har jeg kjøpt de største sekkene (13 kg).

Jeg mente absolutt at det var billig! :) Selv om det er dyrere enn andre ting er det jo ikke dYrt i ifht hva man får.

Hvis dine får ca like mye som min, hvordan er foret i bunnen av pakka? Eller, du har to hunder, da går det jo kanskje dobbelt så fort, da... Men anyways, er det merkbar forskjell på nyåpnet og nesten tom pakke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dine får ca like mye som min, hvordan er foret i bunnen av pakka? Eller, du har to hunder, da går det jo kanskje dobbelt så fort, da... Men anyways, er det merkbar forskjell på nyåpnet og nesten tom pakke? :)

Forskjell? Mener du i kvalitet eller ?

Jeg ser at det er litt forskjell på fargen på fôret, når det kommer til sekk som har vært "åpnet en stund" og "helt nyåpnet". Det er sikkert mengde fuktighet i fôret som gjør at fôret liksom "lysner" litt med tiden. Fôr fra en helt nyåpnet sekk er liksom litt mørkere, litt fuktigere å ta i.

Det blir nok enda tørrere om man bare har sekken stående åpen mens man forbruker av den, da?

Men jeg tømmer alltid alt fôret over i tønne med lokk når sekken åpnes da, samme dagen som den åpnes, så det beholder mest mulig av "ferskheten" og ikke tørker helt. Merker forøvrig ingen forskjell på hundenes glupskhet uansett hvor gammelt fôret er - de innhalerer maten uansett :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke tro at orijen er like bra som V&H, for det er jo som de andre sier; ett tørrfor.

Men, min erfaring er at det er mye bedre enn alle andre tørrfor jeg noengang har prøvd på mine hunder og jeg har alltid en sekk stående.

Eldste hunden min som har supersensitiv mage og får diare av nesten alt, har like fin mage på både Orijen og V&H, så jeg vil si det er ett godt tørrfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke anbefalt å blande i samme måltid da tørt tar lenger tid for hunden å bearbeide enn rått, men du kan fint gi i forskjellige måltider om du gir to ganger pr. dag, eller variere dager.

Dette har jeg lurt litt på, for jeg ser det er flere som sier dette, men på VogH sine hjemmesider står dette: Så du kan trygt blande tørrfôr og Vom og Hundemat i det blandingsforholdet du ønsker. Det kan være lurt å blande til hvert måltid fremfor å f.eks gi tørrfôr til frokost og kjøtt til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er ikke anbefalt å blande i samme måltid da tørt tar lenger tid for hunden å bearbeide enn rått, men du kan fint gi i forskjellige måltider om du gir to ganger pr. dag, eller variere dager.

Jeg ser at det skrives stadig vekk. Det er mer riktig å skrive at noen hunder kan reagere på det. Om ikke hundene blir dårlige i magen eller noe sånt, så ser jeg ikke noe problem med å blandet i samme måltid heller. Jeg har i ihvertfall 5 år variert mellom v&h og diverse tørrfortyper. Noen ganger blir det bare v&h, noen ganger bare tøffor (om jeg ikke har huska å ta opp) og ganske ofte en blanding. Ingen av mine har noe problem med det. Vi mennesker spiser også mat som fordøyes ulikt hele tida. Det gjør hunder som spiser rå bein og kjøtt også :hmm:

Dette har jeg lurt litt på, for jeg ser det er flere som sier dette, men på VogH sine hjemmesider står dette: Så du kan trygt blande tørrfôr og Vom og Hundemat i det blandingsforholdet du ønsker. Det kan være lurt å blande til hvert måltid fremfor å f.eks gi tørrfôr til frokost og kjøtt til kvelds.

Jeg mener det er tull så lenge hunden ikke blir dårlig i magen av det. Men det kan være en grunn til at noen blir dårlig i magen, og da bør man selvfølgelig la være å blande.

Hvordan er prisen på dette tørrforet kontra V&H?

Myyyyyye høyere :lol: Jeg kan virkelig ikke forstå dere som sier at det ikke er dyrere å fore på Orijen enn annet tøffor? Sekkene er mye dyrere og jeg bruker ihvertfall nøyaktig like mye som på andre tørrfor, og det er jo ganske mye dyrere per sekk (selv med 18 kg sekker). Så for meg blir det ihvertfall det dyreste foret jeg har brukt.

Jeg er veldig fornøyd med det på den ene hunden min, ikke på den andre. Han funker bedre på veldig mye annet. Så den jeg åpna i går blir nok siste sekken med Orijen her. Er litt usikker på hva jeg skal gå over på da. V&H får de alltid, men må ha et tørrfor også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det skrives stadig vekk. Det er mer riktig å skrive at noen hunder kan reagere på det. Om ikke hundene blir dårlige i magen eller noe sånt, så ser jeg ikke noe problem med å blandet i samme måltid heller. Jeg har i ihvertfall 5 år variert mellom v&h og diverse tørrfortyper. Noen ganger blir det bare v&h, noen ganger bare tøffor (om jeg ikke har huska å ta opp) og ganske ofte en blanding. Ingen av mine har noe problem med det. Vi mennesker spiser også mat som fordøyes ulikt hele tida. Det gjør hunder som spiser rå bein og kjøtt også :hmm:

Jeg mener det er tull så lenge hunden ikke blir dårlig i magen av det. Men det kan være en grunn til at noen blir dårlig i magen, og da bør man selvfølgelig la være å blande.

Myyyyyye høyere :lol: Jeg kan virkelig ikke forstå dere som sier at det ikke er dyrere å fore på Orijen enn annet tøffor? Sekkene er mye dyrere og jeg bruker ihvertfall nøyaktig like mye som på andre tørrfor, og det er jo ganske mye dyrere per sekk (selv med 18 kg sekker). Så for meg blir det ihvertfall det dyreste foret jeg har brukt.

Jeg er veldig fornøyd med det på den ene hunden min, ikke på den andre. Han funker bedre på veldig mye annet. Så den jeg åpna i går blir nok siste sekken med Orijen her. Er litt usikker på hva jeg skal gå over på da. V&H får de alltid, men må ha et tørrfor også.

Det er veldig stor forskjell på hvor raskt rått kjøtt fordøyes iforhold til tørt, da, nå vet ikke jeg om det folk flest spiser fordøyes så ulikt da vi har et helt annerledes fordøyelsessystem?

Men grunnen til at hunder tåler bakteriene i rått kjøtt så godt, er nettopp fordi de har så kort tarmsystem og rått kjøtt fordøyes så raskt, utsetter man den prosessen, så kan man i verstefall ende opp med en hund som blir veldig dårlig av det.

Hele poenget for min del med råfôring er jo at det er høyt opptakelig, og at hundene system ikke må jobbe så hardt for å klare å fordøye det slik at det ikke sliter unødvendig på indre organer, blander man så må både hunden jobbe mer enn på tørt for å få det fordøyd, og det kan attpåtil hindre at alt av opptakeligheten av det rå blir tatt til seg slik som det ville gjort om man ga det i et måltid alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på hvor raskt rått kjøtt fordøyes iforhold til tørt, da, nå vet ikke jeg om det folk flest spiser fordøyes så ulikt da vi har et helt annerledes fordøyelsessystem?

Men grunnen til at hunder tåler bakteriene i rått kjøtt så godt, er nettopp fordi de har så kort tarmsystem og rått kjøtt fordøyes så raskt, utsetter man den prosessen, så kan man i verstefall ende opp med en hund som blir veldig dårlig av det.

Men hvorfor er det uheldig å spise mat med ulik fordøyelighet? Jeg vil vel heller tro at det vil være en stor fordel om ikke alt blir fordøyd på samme tid, jeg... Jeg skulle gjerne sett dokumentasjon på at det ikke er bra for hunder å spise fôr med ulik fordøyelighet - og hvorfor.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...