Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på utleiehytter


Gro
 Share

Recommended Posts

Ja, da kom vi litt slukørede tilbake fra overnattingstur, med fullpakket sekk, uten å ha overnattet... Jeg og valpisen skulle egentlig overnatte på en selvbetjent DNT-hytte og jeg trodde faktisk hund var tillat, jeg var i hvert fall ganske sikker, og det var ingenting på beskrivelsen til hytta som sa det ikke var det. Men, så kom jeg fram og der var det et skilt med hund forbudt. Først ble jeg, med et håp om at ingen skulle oppdage det, men så kom det flere som skulle overnatte. Og da synes jeg liksom vi måtte gå (selv om de var veldig hyggelig altså), i tillegg til at jeg jo egentlig ville være alene. Jeg trodde virkelig jeg hadde dratt til en hytte ingen andre besøkte, men tydeligvis ikke.

Så spørsmålet mitt er da til dere litt mer erfarene "med hund hyttevandrere", hvilke hytter er det lov å ha med hund inn på? Hyttene som ligger i inatur er vel tillat for hund? Er ofte litt dyre når man bare er et menneske, men det får gå. DNT Oslo er tydeligvis negative til hund, men hva med andre turlag? Eller er det noen som vet om noen "hemmelige", skjulte perler på østlandet med hytter som står åpne?

Jeg kan alltids reise på telttur, men kombinasjonen alene på tur, vilter valp som ikke nødvendigvis gidder å høre på gå og legg deg hele tiden og kosefyring i telt er ikke det som frister aller mest. Jeg føler at primus, valp og teltvegger er en dårlig kombo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da blir det uaktuelt å bruke noe DNT hytte for oss. Vil beskrive det som svært lite hundevennlig da jeg ikke er villig til å ha mine sovende i et vedskjul og ute kan de ikke sove! :/ Samme gjelder "

For det første så er jeg på tur med hunden min og forventer da å ha hundene sammen med meg, også på kvelden etter en lang dag. Og for det andre så har jeg dalmatiner, ett dekken duger ikke... I mitt

"Tillatt med hund" betyr i hodet mitt noe helt annet enn et vedskjul. Jeg ville blitt rasende om jeg hadde gått hele dagen og kommet til et slikt sted. Og nei, jeg trenger ikke å ha hundene i senga sa

DNT Oslo har nettopp åpnet en egen hundehytte i Nordmarka, og har flere hunder hvor det er tillatt med hund. Det skal være mulig å finne ut i beskrivelsene på nettsidene deres.

Statsskog tillater også hund på de fleste hyttene sine (disse er til utleie, står ikke åpne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var et par stk som lette etter hytte til nyttårsaften og oppdaget at på mange av DNTs hytter så står det at det er tillatt med hund, men om det kommer noen andre som ikke vil at det skal være hund der så må man respektere det og ha hunden ute...
Det blir jo veldig vanskelig å få til i praksis så vi endte opp med å leie en hytte gjennom statskog...

Det er også en del av hyttene som har hundebur i vedskjulet - og det er heller ikke aktuellt for meg å gå fra hunden min i et vedskjul på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT Oslo har nettopp åpnet en egen hundehytte i Nordmarka, og har flere hunder hvor det er tillatt med hund. Det skal være mulig å finne ut i beskrivelsene på nettsidene deres.

 

Statsskog tillater også hund på de fleste hyttene sine (disse er til utleie, står ikke åpne).

Ja, når jeg nå begynte å lete nøyere så jeg Oslo hadde to hytter som var tilpasset hund. Begge lå litt upraktisk til for meg, men med litt planlegging og kjøring går det jo fint :)

Ligger statsskog sine hytter inne i inatur? Jeg innbilte meg i utgangspunktet det, men nå ble jeg litt usikker...

Takk for svar fra dere andre også, dumme tapatalk lar meg ikke multiquote, men takk for tips om søking i basen til ut. Visste ikke man kunne hake av for hund :)

Ellers så vet jeg om en slik fin "skjult, ulåst perle" like ved Einafjorden (tror den er det i hvert fall, har ikke vært der enda), men hvis noen andre vet om no er det bare å tipse i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke står noe om hund på infoen til hytten, må du i så fall gå ut i fra at det ikke er tilrettelagt for hund. Om du er usikker, er det bare å sende en mail eller ta en tlf å høre. Noen hytter har egne soverom/deler av hytten man kan ha hund på, noen har annekser man kan sove i med hunden, og noen har boder med bur der hundene må være mens du sover inne i hovedhytten. Tror ikke det er noen hytter der man kan ha hund i fellesarealene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke står noe om hund på infoen til hytten, må du i så fall gå ut i fra at det ikke er tilrettelagt for hund. Om du er usikker, er det bare å sende en mail eller ta en tlf å høre. Noen hytter har egne soverom/deler av hytten man kan ha hund på, noen har annekser man kan sove i med hunden, og noen har boder med bur der hundene må være mens du sover inne i hovedhytten. Tror ikke det er noen hytter der man kan ha hund i fellesarealene?

Ja, de fleste som er tilrettelagt for hund har et eget anneks/bod eller lignende. TT har dette på alle (tror det er alle) sine betjente hytter, mens HHT har faktisk åpent for hund på flere av sine små selvbetente hytter, hvor hytta bare er et rom og ikke mer, ergo må nesten hunden være på fellesarealene.

Men at jeg antok at hunden kunne være med en av Oslo sine hytter i dag, var en bommert, helt klart. Jeg skjønner ikke helt hva jeg har tenkt, men jeg har nok blandet sammen med andre hytter og det at Oslo nå har fått noen hytter tilrettelagt for hund i det siste :)

Men aldri så gæli at det ikke er godt for noe, jeg har da fått brukt kvelden til å planlegge andre hytteturer jeg kan dra på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT er litt sene (i forhold til svenske turistforeningen, som har fått flere hytter hvor det er lov med hund), men de kommer seg, og det blir stadig nye muligheter også gjennom DNT. Men du må sjekke på forhånd om det er lov med hund, og det skal være spesielt merket at det er det.

Ellers, sjekk hytter og buer gjennom inatur.no. Jeg kommer nettopp hjem fra Slivasshytta i Gausdal, hvor vi hadde to hunder med oss. Ikke noe problem, de fleste av disse hyttene, som drives av Statskog, lokale fjellstyrer, eller jeger- og fiskeforeninger, er det lov med hund, og de fleste er rimelige. Det finnes også buer rundt omkring, helt enkle hytter, som gjerne står åpen og det er gratis å bruke. Stort sett greit med hund her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT er litt sene (i forhold til svenske turistforeningen, som har fått flere hytter hvor det er lov med hund), men de kommer seg, og det blir stadig nye muligheter også gjennom DNT. Men du må sjekke på forhånd om det er lov med hund, og det skal være spesielt merket at det er det.

Ellers, sjekk hytter og buer gjennom inatur.no. Jeg kommer nettopp hjem fra Slivasshytta i Gausdal, hvor vi hadde to hunder med oss. Ikke noe problem, de fleste av disse hyttene, som drives av Statskog, lokale fjellstyrer, eller jeger- og fiskeforeninger, er det lov med hund, og de fleste er rimelige. Det finnes også buer rundt omkring, helt enkle hytter, som gjerne står åpen og det er gratis å bruke. Stort sett greit med hund her også :)

Ja, jeg fant ved nærmere ettersyn når jeg kom hjem, at det jo stod merket på de hyttene det var tillat :icon_redface: Ja, ja, sånn kan det gå, ingen krise!

Jeg fikk jo brukt kvelden til å saumfare inatur sine sider, og da dukket jo denne Slivasshytta opp som veldig aktuell. Så praktisk at du akkurat har vært der ;) Sender deg en PM med litt flere detaljerte spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det ikke tillatt å ha med hund inn på oppholdsrom eller soverom i en turisthytte som er eid av DNT. Dette være seg selvbetjent, betjent eller ubetjent. Noen hytter har tilrettelagt med at det er tillatt å ha hunder på rommet (noen vil da at de skal ligge i bur, men hos noen er det tillatt å ha hunden inne uten bur), noen har bur i yttergang/bod/vedskjul/inne i en gang osv. Ville ha tatt kontakt med medlemsforeningen som drifter de/den aktuelle hytta for å få konkret svar.

Ettersom jeg jobber og er aktiv i DNT var en av argumentene for ny rase at den kunne sove ute når jeg besøker hyttene (noe jeg gjør mye) :) Har hatt litt av en jobb med å legge opp ruter osv. tidligere når jeg hadde retriever. Nå er riktignok DNT kommet mye lengre enn de hadde da jeg begynte å bruke hyttene for ca. 10 år siden :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, DNT-hytter jeg besøkte i fjor, hvor det er tillatt med hund:

Buvasskoia

Storekrakkoia

Førstnevnte er det bur i vedskjul. Jeg endte opp med å sove i telt, som jeg hadde med, sammen med hundene. Teltet på området. Sistnevnte er det lov med hund i sikringsbua, og denne er minst like fin som hovedhytten, og plass til tre mennesker. Har alt som hytten har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nok dra frem teltet ja, skal man kunne komme seg dit man vil, men da tror jeg venter til neste vinter og valpisen ikke turner rundt så fælt ;)

Men tusen takk for tips om DNT hytter som har gode løsninger på "hundevennligheten" sin, eller bare hvordan de ulike hyttene som har tillatelse for hund gjør det. Kan være greit å vite i planleggingen om den må ligge i en vedbod eller om den får sove på rommet, i hvert fall om vinteren når det er kaldt :) Så det er bare å legge inn dersom flere har praktisk erfaring!

Jeg var i Sylane i sommer og TT er veldig flinke når det kommer til hund. Hundene må på flere av hyttene ligge ute i boden, men jeg tror faktisk alle hyttene deres har en løsning for hund. Så heia TT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det uaktuelt å bruke noe DNT hytte for oss. Vil beskrive det som svært lite hundevennlig da jeg ikke er villig til å ha mine sovende i et vedskjul og ute kan de ikke sove! :/

Samme gjelder "ute i boden". Om jeg hadde lest "tilatt med hund" så hadde jeg forventa at det var tilatt INNI hytta :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det som føles som en evighet prøvd å legge opp til en påsketur på fjellet med mannen som nekter å sove i telt om vinteren og dalmisen. Den ene løypa etter den andre er blitt disket pga en eller flere hytter vi da ikke kan sove på. Det er helt uaktuelt å legge bisken i bur i uisolert vedskjul om vinteren, men skjønner at det ikke er greit å ta med hunden inn i fellesrom.

rondheim Turistforening er unntaket. Der er det heldigvis lagt opp til hunderom på de større stedene og lov å ta med hund i sikringsbu/anneks der dette er. Så da blir det trollheimen på oss. Men se på ut.no der opplyses det om det er greit å ta med hund, og hvilke fasiliteter det er.

Vil også tipse om rondane, vi hadde et kjempefint opphold på hunderommet på Bjørnhollia. Det med hund på dnt hytter er forøvrig en til dels litt opphetet debatt. Sjekk fjellforum sine hundesider.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oversikten var jo super! Så flott at noen har lagd en slik!

En liten kommentar, og det er til hyttene i Sylan. Jeg er ganske sikker på at en av hyttene vi var på, der måtte hunden ligge i en bod. Vi diskuterte det nemlig, for det var like før jeg fikk valpen. I så tilfelle stemmer ikke oversikten helt, men jeg kan selvfølgelig ha misforstått :)

Edit: Var enda flere på den lista her så vidt jeg kan se :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre hvorfor det er så ille at hunder må ligge i bur i en yttergang/vedskjul en natt etter at de har vært i aktivitet hele dagen på tur? Jeg har aldri hatt problemer med at min sofaelskende kosegris måtte ut i bur i et skjul noen netter i året pga turer. Hundene er jo superfornøyde og slitne etter flere dager på fjellet. Problemet sitter nok mye mer hos eierne enn hos hundene. Min hadde jeg med dekken til i tilfelle det ble kaldt. Hunder er veldig robuste og tilpassningsdyktige, så her er det mye eieren det står på altså.

Har møtt veldig mange eiere som klager og syns det er så grusomt med bur i yttergangen, men det er sjelden jeg har møtt hunder som står og klager på det etter en lang dag.

DNThytter er knall å bruke for friluftsinteresserte, og særlig hundeeiere som vil gå litt lengre enn bare noen timer i skoen uten å måtte bære med seg telt, mat, osv. eller vil variere friluftsaktivitetene. Hver sin smak, men om det er hundene som stopper ville jeg tenkt meg om igjen ;) Stort sett er det null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmesdig er vedskjula kalde, noen med samme temp som ute. Ikke alle hunder som takler den kulda, selv med dekken! Vet om flere hunder som gjerne er med pp tur, men når vi kommer inn er det rett foran peisen eller under teppet!

Men det er da flere hytter som har litt mer tempererte rom? Selv hadde jeg en golden som til tider var veeldig tynnpelsa. Hun kunne fremdeles pakkes inn i tepper og dekken, og det gikk finfint. Som sagt, det er jo gjerne bare snakk om noen dager. Men selvfølgelig, om man er redd for at hunden blir sjuk er det jo ikke noe trivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da flere hytter som har litt mer tempererte rom? Selv hadde jeg en golden som til tider var veeldig tynnpelsa. Hun kunne fremdeles pakkes inn i tepper og dekken, og det gikk finfint. Som sagt, det er jo gjerne bare snakk om noen dager. Men selvfølgelig, om man er redd for at hunden blir sjuk er det jo ikke noe trivelig.

Da ser jeg ikke problemet :-) Hunden må jo ikke ligge på samme rom som eier, men til gjengjeld ville jeg vært skeptisk om det var mange hunder i rommet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser jeg ikke problemet :-) Hunden må jo ikke ligge på samme rom som eier, men til gjengjeld ville jeg vært skeptisk om det var mange hunder i rommet!

Det vet man selvfølgelig ikke om før man er der. Jeg har opplevd å være på en hytte med 6 hunder og et bur. Da gjør man det beste ut av det. Jeg la meg på en madrass inne på rommet mellom alle hundene, bandt alle i hvert sitt hjørne og satte opp lekablokker jeg fant under hytta som skillevegg mellom de hundene som ikke kjente hverandre.

Det fins alltids noen hyttevakter og verdskap på hyttene som ikke skjønner at ikke ukjente hunder skal puttes løse i sammen i et lite rom, men det er bare å overse. Jeg har hatt mine krangler med noen hyttevakter jeg :P Men nå kjenner jeg til reglene på hyttene, så jeg veit stort sett om de vaktene bare er vrange eller om de faktisk sier noe reelt.

EDIT: jeg har en liste over hytter jeg har vært på med hund der jeg har skrevet hvordan forholdene er for hund (eller var det året jeg var der sist). Kan legge ut senere om noen er interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...