Gå til innhold
Hundesonen.no

Juks i matvareindustrien


Nirm
 Share

Recommended Posts

Artikkel i Aftenposten

Mye av den ferdigrevede osten som er å finne i butikkene i dag, er ikke ost, men palmeolje. Og som kjent er palmeolje hverken bra for helsen, eller for miljøet.

Så neste gang du er i butikken, så les bakpå, og se om det er ost du kjøper, eller palmeolje.

Edit: Siden artikkelen er fra 2006, så har jeg endret tittelen litt, så vi kan ta opp andre saker også som berører juksen i matvareindustrien. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kan godt nevne noe jeg mener er feil med artikkelen Jeg kan jo begynne med det første punktet: Nyt Norge er ikke kvalitetsbetegnelse. Tja, det kommer litt ann på øyet som ser Uansett, Nyt No

Partisk.net faktisk... bare det sier meg at innholdet i artikkelen kanskje også bør tas med en klype salt. Det som sies i artikkelen er vel heller ikke nytt og revolusjonerende. Har man ikke fått med

Det står også på pakken. Dvs, for å være mer nøyaktig - hvis det ikke er ost, så skal det ikke hete ost. Da står det noe sånt som "revet pizzatopping" eller lignende på pakken, ikke "Revet ost".

Hadde folk blitt flinkere til å lese bakpå, hadde de nok fått noen overaskelser :P Tabris har også rett, det står da ikke ost på pakken heller.

Men at palmeolje er usunt, er jeg ikke enig i. Og det er mulig å finne miljøvennlig palmeolje, men den blir vel neppe brukt i slike tilfeller som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo som ramaskriket rundt den guacamolen som besto av erter og ikke avokado. Sto tydelig erter som nr to på ingredienslista, nr en var vann. Folk ser det de ønsker å se...

Det er jo bare å ta en titt i butikkene, og se hvor mange som leser på ingredienslista. Og finner man et og annet menneske som gjør det, så kan man nesten sette penger på at vedkommende har en eller annen allergi. Folk aner ikke hva som er i maten de spiser og bryr seg som oftest ikke. Og bryr man seg, så blir man jo sett på som eller annen freak... :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg er rar ja, ikke har jeg spesifikke allergier (har atopisk eksem, men det er ikke noe spesielt jeg pleier å reagere på), men har alltid pleid å titte bakpå varer når jeg kjøper noe nytt :lol:

Så det der er godt kjent ja, flott at det fortelles om :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg er rar ja, ikke har jeg spesifikke allergier (har atopisk eksem, men det er ikke noe spesielt jeg pleier å reagere på), men har alltid pleid å titte bakpå varer når jeg kjøper noe nytt :lol:

Så det der er godt kjent ja, flott at det fortelles om :)

Jeg og, jeg er en sånn nerd som leser bakpå :P Vi river også alltid osten vår selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

first price sin er jo ikke ost helller :P det har jeg vist lenge :P

Jeg er sikker på at om man klemmer den litt sammen til en liten ball, så kan man spille squash med den. Samme konsistens og sannsynligvis samme smak - altså ingen smak, bare en ekkel gummiklump :x

Skal man ha revet ost, river man den selv :yes:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke noe nytt. Det er jo flere år siden det kom en bestemmelse om at det ikke var tillatt å kalle det revet ost om det faktisk ikke var ost som var revet... Alt annet som kalles topping er jo bare noe himla ekkelt kliss :x

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke noe nytt. Det er jo flere år siden det kom en bestemmelse om at det ikke var tillatt å kalle det revet ost om det faktisk ikke var ost som var revet... Alt annet som kalles topping er jo bare noe himla ekkelt kliss :x

Ja, dette er da gamle, gjenbrukte agurker?

Edit: Men når jeg gad å kikke på linken så er artikkelen også fra 2006. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha. Jeg så ikke at den var fra 2006. :lol: Den har vært over alt på FBen i dag, så jeg trudde den var ny. :lol: My bad.

Men selv om det da er en hauggammel artikkel, så er det nok en del mennesker som fortsatt ikke er klar over forskjellen, og trur at alt som ser ut som ost, er ost. Det gjelder jo en del andre produkter også.

Heldigvis blir det strengere og strengere med merking av matvarer i dag. At man ikke har lov til å kalle ting for noe det ikke er.

Men godt å se at det finnes noen nerder der ute som sjekker hva som står på pakningene, selv om man ikke har allergier. Man blir overrasket over hva ting inneholder til tider. Og jeg er litt på dette med at jo lengre ingredienslisten er, jo mindre har jeg lyst på det. :P Ønsker det kom strengere regler for hvordan man skal merke produkter, med tanke på allergener. Fordi at mye av den teksten er rett og slett uleselig om man ikke har veldig godt syn.

Anbefaler forøvrig boka "Den hemmelige kokken", som er skrevet av Mats-Eric Nilsson. Den tar for seg hvor mye juks som er i matvareindustrien.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo som ramaskriket rundt den guacamolen som besto av erter og ikke avokado. Sto tydelig erter som nr to på ingredienslista, nr en var vann. Folk ser det de ønsker å se...

Det er overraskende få som faktisk vet at ingredienslisten er kronologisk på den måten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært noen storforbruker av halvfabrikata, og har aldri likt helfabrikata (selv om det ikke alltid er noe i veien med dem, jeg fikser det bare ikke. Sjokoladekakemiks er altså den eneste kaka jeg har klart å få til å smake papp). Så var det slutt på gluten og melk - og det snevret inn ganske kraftig uansett. Men jeg liker å lese bakpå da, i tilfelle jeg finner et produkt jeg kan anbefale til andre (pga ingrediensene, smaken får de avgjøre sjøl).

Olivenolje er vel en av de største svindlene? http://www.foodrenegade.com/your-extravirgin-olive-oil-fake/

Og det at olivenoljen er i klare plastkontainere som utsettes for mye lys, oljen harskner jo!? Den skal oppbevares mørkt (og sa burde det i alle fall være farge på glasset den kjøpes i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...