Gå til innhold
Hundesonen.no

Fido risikerer avlivning


Justisia
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Hva så? Du er på min alder, jeg går ut fra at du skaffet deg din første hund etter at du ble voksen, og da var det faktisk forbudte raser da også, og det var faktisk lover og regler å følge da også. Hvorfor satte du deg ikke inn i disse lovene før du skaffet deg hund?

Jeg har bare hatt en rase jeg. Og har alltid satt meg inn i gjeldende lover hva angår meg, min rase og mitt hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 181
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mannen har ikke gjort noe ulovlig. Han har ikke havnet mer på skråplanet, tvert imot har han blitt bedre. Dette er bare fluff. Det er skrot. Det tar vekk fokuset på det som er viktig. Hunden hans er i

Denne og tilsvarende saker er en direkte skamplett i vårt samfunn. Jeg skjemmes og gremmes. Det er fantastisk hvordan man bruker ressurser på å få avlivet uskyldige, rettsløse hunder og terrorisere hu

WTF? Vi har en hundelov som tar livet av uskyldige hunder kun basert på hvordan de ser ut, noe som både er urettferdig, meningsløst og beskytter hverken hunder, folk eller samfunn. Denne hundeloven e

Så absolutt og den er også en av de omstridte rasene.

Amerikansk bulldog er en kontroversiell hunderase. Noen mener at den bør forbys, på linje med andre forbudte hunderaser.[6] Engelske RSPCA advarte i 1999 om at amerikansk bulldogg kunne bli tatt inn til England for å bli brukt i kryssavl for å avle opp kamphunder.[7] RSPCA sier idag at problemet ikke er hunderaser, men uansvarlige hundeeiere -og oppdrett. I en uttalelse (9. mars 2010) sier de at de ønsker å fjerne forbudene til fordel for lover som setter fokus på hundeeierene.[8] Myndighetene i Gibraltar har erklært amerikansk bulldog som en farlig rase.[9] Rasen har blitt forbudt og fått restriksjoner flere steder i USA.[10]

Mange kynologer og forskere mener at forbud mot spesielle raser mangler faglig forankring. Norsk Kennel Klub støtter ikke slike raseforbud.[11] Dette begrunnes blant annet med at bittulykker med hunder i de fleste tilfeller kan henføres til et uansvarlig eller mangelfullt hundehold.[12]

http://no.wikipedia.org/wiki/Amerikansk_bulldog

1) Amerikansk bulldog er ikke en forbudt hunderase

2) Spørsmålet mitt var: Kan "Fido" virkelig ligne på en eller annen forbudt hund? Hvilken?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

1) Amerikansk bulldog er ikke en forbudt hunderase

2) Spørsmålet mitt var: Kan "Fido" virkelig ligne på en eller annen forbudt hund? Hvilken?

Nå redigerte jeg "den" til "amerikansk bulldog". Jeg skrev heller ikke at den var forbudt men en av de omstridte rasene. Noe som også svarer på nr 2 selvom jeg allerede har svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alt alle har skrevet, så beklager om jeg gjentar noe, noen andre alt har sagt.

Men min mening er at, når huset står i brann, barn, voksen, katt, hund, vil være redd. Tenk deg vis du ikke fikk til og åpne døren. Jeg hadde vært fall fått panikk. Syntes det er veldig trist at en hund skal bli dømt pga utsende. :no:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så? Du er på min alder, jeg går ut fra at du skaffet deg din første hund etter at du ble voksen, og da var det faktisk forbudte raser da også, og det var faktisk lover og regler å følge da også. Hvorfor satte du deg ikke inn i disse lovene før du skaffet deg hund?

Ambull er ikke forbudt. Hvis man sjekker opp loven og ikke finner ambull over lista over forbudte raser, hvorfor skal man da vite at en eller annen en eller annen gang kommer til å tro at dette kan være en ulovlig blanding?

Problemet er at loven baseres på synsing, ikke fakta. Det holder at noen syns den ser farlig ut, så kan politiet vedta at den må avlives. De aller fleste av oss er enige om at dette ikke ser ut som noen Dogo-blanding? Men politiet syns den ser ut som at den kanskje kan være blanding av en farlig rase.

Jeg hadde en alaska husky som heldigvis var gammel da loven ble innført i 2004, men halvparten av alle som møtte ham som ikke visste hva slags hund han var, trodde han var en ulveblanding. Han så sånn ut:

Tommy_2.jpg

Basert på det dere skriver, så hadde det bare vært rett og rimelig og til pass for meg om han ble begjært avlivet fordi at noen SYNS han så farlig og ulovlig ut (ulvehybrider er ulovlig, folk tok han for å være en ulvehybrid), fordi jeg ikke kunne bevise at han var en papirløs blandingshund..

Hvis jeg kjører for fort - siden trafikkregler ble dratt inn her - så må politiet bevise at jeg gjorde det. De stopper meg ikke og gir meg en bot hvis jeg ikke kan bevise at jeg ikke kjørte for fort. De stopper meg ikke og gir meg bot fordi det ser ut som jeg kjører for fort. De beviser at jeg kjører for fort, og jeg blir straffa fordi de kan bevise at jeg kjørte for fort.

Jeg vet godt forskjell, jeg sa bare at uavhengig hvilken lov man snakker om så er det ingen unnskyldning og ikke vite om den, man har selv ansvar for og sette seg inn i lover og regler som omhandler det man har tenkt og bedrive. Jeg sier ikke at loven er hverken bra eller rettferdig, men den er der, den er ganske sort/hvitt og relativt enkel og unngå (så fremt man vet om den selvfølgelig, men igjen ansvaret står uansett). Nei, ambull er ikke ulovlig, men når man ikke har papir så vet man vell heller ikke om man har en ambull?

Og legg vekk hersketeknikken da, det er ingen som sier noe om til pass for. Ansvar er ansvar, mennesker gjør feil, sånn er det, triste ting skjer. Jeg synes ikke det er til pass for noen (andre enn evt idioter som gjør det med vilje og er dårlige representanter for flotte hunder som andre jobber hardt for og få lovlige igjen), men virkelighet er virkelighet og det må man forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kjører for fort - siden trafikkregler ble dratt inn her - så må politiet bevise at jeg gjorde det. De stopper meg ikke og gir meg en bot hvis jeg ikke kan bevise at jeg ikke kjørte for fort. De stopper meg ikke og gir meg bot fordi det ser ut som jeg kjører for fort. De beviser at jeg kjører for fort, og jeg blir straffa fordi de kan bevise at jeg kjørte for fort.

De kan stoppe deg og gi deg en muntlig påpakning om å skjerpe deg, helt problemfritt. Men for all del, at folk kjører for fort er jo bare innmari urettferdig at politiet etterfølger, grusomt at man forsøker å sikre trafikken.

Jeg er 100% enig med Joachim her, og jeg synes f.eks NAV og Bodø kommune kunne tatt høyde for å INFORMERE om at "du, når du kjøper denne bikkja, gidder du å la være å kjøpe en standard uteligger-bikkje? For det kan gi deg problemer". Vi veit at narkomane og uteliggere har en tendens til å (men ikke alltid) ende opp med store muskuløse hunder som "ser farlige ut". Hvis kommunen og NAV kunne dokumentert at de hadde informert om det, så hadde det vært hundekjøpers ansvar å følge norsk regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå redigerte jeg "den" til "amerikansk bulldog". Jeg skrev heller ikke at den var forbudt men en av de omstridte rasene. Noe som også svarer på nr 2 selvom jeg allerede har svart.

2) Spørsmålet mitt var: Kan "Fido" virkelig ligne på en eller annen forbudt hund? Hvilken?

Jeg lurte altså på om du kan gi navn på forbudt(e) rase® som Fido virkelig kan ligne på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og legg vekk hersketeknikken da, det er ingen som sier noe om til pass for.

Hvilken hersketeknikk? Å argumentere for sitt syn er ingen hersketeknikk.

De kan stoppe deg og gi deg en muntlig påpakning om å skjerpe deg, helt problemfritt. Men for all del, at folk kjører for fort er jo bare innmari urettferdig at politiet etterfølger, grusomt at man forsøker å sikre trafikken.

Det er ikke det samme å bli stoppet for å få en muntlig påpakning og å få en bot. Jeg hadde hatt null problemer om de hadde gitt Ruben en muntlig påpakning, jeg sliter litt mer med at de har tenkt å avlive hunden sin fordi de syns den kan kanskje se ut som en ulovlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hersketeknikk? Å argumentere for sitt syn er ingen hersketeknikk.

Det er ikke det samme å bli stoppet for å få en muntlig påpakning og å få en bot. Jeg hadde hatt null problemer om de hadde gitt Ruben en muntlig påpakning, jeg sliter litt mer med at de har tenkt å avlive hunden sin fordi de syns den kan kanskje se ut som en ulovlig rase.

"Basert på det dere skriver, så hadde det bare vært rett og rimelig og til pass for meg om han ble begjært avlivet fordi at noen SYNS han så farlig og ulovlig ut (ulvehybrider er ulovlig, folk tok han for å være en ulvehybrid), fordi jeg ikke kunne bevise at han var en papirløs blandingshund.. "

Den der feks. Det er ingen som skriver noe om at det er til pass for folk. Ingen grunn til og skulle dra inn personlige følelser, tillegge andre meninger de ikke har eller andre ting, vanlige argumenter om sak holder lenge, og fungerer mye bedre i diskusjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les det jeg skrev en gang til. "Flere her (på Hundesonen mente jeg) er vel i andre diskusjoner enige om...". Jeg ser ikke at ikke at jeg, eller noen som helst andre for den del, sier at blandingshunder bør være rettsløse? Men om en halvkriminell dude hadde kommer inn på forumet og spurt hvordan man kunne få tak i en staff/boxer-blanding så ville vedkommede blir pepret med at om han nå mente seriøst å skaffe seg en slik hund så sørg for å ha en stabel med papirer og dna-prøver fra forfedrene, helst i tre generasjoner.

Ja, det er en risiko å skaffe seg en kortpelsa muskuløs hund. Hva jeg eller du mener om det har veldig lite å gjøre med hva som er realiteten for hvordan disse hundene blir behandlet.

Jeg sier ikke at jeg ikke synes saken er kjip. Selvfølgelig er den det. Stating the obvious?

Jada, enig i det. Men blant annet er det jo en oppdretter inne i bildet her også.

*rekke opp hånda*

Selvfølgelig advarer man folk mot å kjøpe blandinger som kan forveksles med ulovlige raser uten papirer når dem spør, samme om dem er halvkriminelle eller ei, jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre?

Vi veit at narkomane og uteliggere har en tendens til å (men ikke alltid) ende opp med store muskuløse hunder som "ser farlige ut". Hvis kommunen og NAV kunne dokumentert at de hadde informert om det, så hadde det vært hundekjøpers ansvar å følge norsk regelverk.

De fleste uteliggere/narkomane jeg har sett har som regel hatt noe Huskey lignende saker eller Schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags DNAtester er det de bruker, som kan fastslå at hunden er 56 % dogo canario ??

"Det er gjort DNA-tester av Fido, som med 56 prosent nøyaktighet, fastslo at hunden slekter på den lovlige rasen Dogo Canario."

Mulig det er jeg som feiltolker, men tror det menes at testen er med 56% sikkerhet kan si at den slekter på Dogo Canario, altså røflig 50/50 sjans for at den testen er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Basert på det dere skriver, så hadde det bare vært rett og rimelig og til pass for meg om han ble begjært avlivet fordi at noen SYNS han så farlig og ulovlig ut (ulvehybrider er ulovlig, folk tok han for å være en ulvehybrid), fordi jeg ikke kunne bevise at han var en papirløs blandingshund.. "

Den der feks. Det er ingen som skriver noe om at det er til pass for folk. Ingen grunn til og skulle dra inn personlige følelser, tillegge andre meninger de ikke har eller andre ting, vanlige argumenter om sak holder lenge, og fungerer mye bedre i diskusjoner :)

Når jeg argumenterer for at problemet med loven er at den er basert på synsing, og at synsing er nok til å få en hund avlivet, så er det ikke "personlige følelser" å dra inn et eksempel på hvordan den loven ville gjort utslag, selv om det gjelder en hund jeg kjente/eide, det er "personlig erfaring" som viser at når det eneste beviset noen trenger å ha i en kriminell sak, er at det ser ulovlig ut, så er ting nødt til å gå på trynet. Når argumentasjonen din (med flere) er at nå burde folk vite bedre, at etter snart 10 år med hundeloven burde man ha papirer som beviser opphavet på hunder som kan se farlige og ulovlige ut, så tillegger jeg dere ikke meninger - dere skriver jo at folk burde ha papirer på hunder som kan se ulovlige ut, selv om det altså kan være umulig. I praksis er alle blandingshunder/uregistrete korthåra blandingshunder/papirløse hunder ulovlig, for det er klin umulig å bevise at f.eks en labbis/boxer-blanding ikke er av ulovlig opprinnelse, så sant man ikke har en "oppdretter" som gentester mor og far og registrerer de.

Jeg spør som Madam Mim - ambullen er ikke ulovlig. Hvilken rase er det denne hunden ligner på som er ulovlig?

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg spør som Madam Mim - ambullen er ikke ulovlig. Hvilken rase er det denne hunden ligner på som er ulovlig?

Spiller det egentlig noen rolle?

Jeg trodde forskriften var ganske godt kjent her på sonen nå men jeg tar det med likevel:

§ 1.Forbud mot farlige hunder

Det er forbudt å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder.

Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle?

Jeg trodde forskriften var ganske godt kjent her på sonen nå men jeg tar det med likevel:

§ 1.Forbud mot farlige hunder

Det er forbudt å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder.

Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:

Men det er ikke en blanding der en eller flere av disse er med, er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men det er ikke en blanding der en eller flere av disse er med, er det vel?

Det vet vi vel ingenting om og det er vel akkurat derfor den er dødsdømt. Den er pr. definisjon blandingshund uten hverken papirer eller ID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet vi vel ingenting om og det er vel akkurat derfor den er dødsdømt. Den er pr. definisjon blandingshund uten hverken papirer eller ID.

And that's my point, er det ikke? At papirløse korthårshunder i praksis er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet vi vel ingenting om og det er vel akkurat derfor den er dødsdømt. Den er pr. definisjon blandingshund uten hverken papirer eller ID.

Hvilken av disse ulovlige hundene ligner den på da? For den må jo ligne på en av de forbudte rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvilken av disse ulovlige hundene ligner den på da? For den må jo ligne på en av de forbudte rasene?

Hvorfor må den det?

En blanding av alle fem vil ikke nødvendigvis likne på en av dem ei heller gjøre den lovlig.

Nå har jeg dokumentert tidligere at am. bulldog er en mye omstridt rase i forbindelse med raseforbud, jeg skjønner ikke helt hvordan det kan være noe å lure på. Er jo bare tilbake til det 2ne sier "At papirløse korthårshunder i praksis er forbudt." Etter ti år burde ikke det være noen overraskelse. Eller sagt på en annen måte, å holde forbudte dødsdømte hunder er IMHO like idiotisk som loven i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må den det?

En blanding av alle fem vil ikke nødvendigvis likne på en av dem ei heller gjøre den lovlig.

Nå har jeg dokumentert tidligere at am. bulldog er en mye omstridt rase i forbindelse med raseforbud, jeg skjønner ikke helt hvordan det kan være noe å lure på. Er jo bare tilbake til det 2ne sier "At papirløse korthårshunder i praksis er forbudt." Eller sagt på en annen måte, å holde forbudte hunder er IMHO like idiotisk som loven i seg selv.

Men en blandingshund uten de ulovlige rasene i seg, eller en amerikansk bulldog som, uansett hvor omstridt du dokumenterer den var, ER lovlig - er idiotisk?

Ja, jeg er kjapp til å advare mot å skaffe seg korthårede blandingshunder, pga loven. Men jeg mener fremdeles ikke det er eierns feil at loven er konstruert så idiotisk som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja, jeg er kjapp til å advare mot å skaffe seg korthårede blandingshunder, pga loven. Men jeg mener fremdeles ikke det er eierns feil at loven er konstruert så idiotisk som den er.

Selvfølgelig er det ikke eierens feil at loven er konstruert som den er. Derimot er det eierens ansvar å forholde seg til den og feil å ikke gjøre det. Og ikke minst alle som selger og/eller formidler sånne hunder, må ikke prøve fortelle meg at de som driver med det ikke kan være kjent med loven etter ti år. Man kan ikke skylde på at loven er teit i det uendelige. Desverre er det holdningen i enkelte miljøer, loven er teit og har ingen konsekvenser selvom vi ser resultatet gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...