Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund skutt i Masi


Emilie
 Share

Recommended Posts

Helt vanlig det, å skyte laushunder siden politiet sjeldent har anledning til å ta de inn pga manglende oppstalling. De må hentes inn og leveres til Holmen Hundehotell i Alta, og det er slett ikke alltid de har plass heller, siden de oppstaller hele Vest- Finnmarks løshunder... Pga lange avstander og meget begrensede ressursser tar politiet heller en oppsamlingsrunde en gang el to i året, når Holmen har plass.

Det har også flere ganger skjedd at hunder har blitt skutt mens de sto i bånd, fordi de har vært løse og plaget skytterens barn/ hunder ved en tidligere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som normalen liksom?

Ja. Iom at jeg ikke bor der lenger kan jeg ikke komme med bombastiske tall, men vil tippe rundt 20 hunder i året. Og slik har det vært i alle de år...

EDIT: dette er da Vest-Finnmark, Øst-Finnmark, Nordland og Troms kommer attåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Ja. Iom at jeg ikke bor der lenger kan jeg ikke komme med bombastiske tall, men vil tippe rundt 20 hunder i året. Og slik har det vært i alle de år...

EDIT: dette er da Vest-Finnmark, Øst-Finnmark, Nordland og Troms kommer attåt.

OK. Jeg er født og oppvokst i Nordland, bodd i Troms og Finnmark men dette er første gangen jeg hører om at skyting av streifhunder/løshunder er det normale. Det er godt mulig at du har rett, men i løpet av godt over 30 år i landsdelen er det første gang jeg har hørt om dette. At hunder som aktivt jakter sau og andre husdyr eller rein kan bli skutt kan skje over hele landet, men ikke at hunder "på vank" blir skutt om de blir påtruffet uten eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg er født og oppvokst i Nordland, bodd i Troms og Finnmark men dette er første gangen jeg hører om at skyting av streifhunder/løshunder er det normale. Det er godt mulig at du har rett, men i løpet av godt over 30 år i landsdelen er det første gang jeg har hørt om dette.

Det er ikke ofte det havner i avisene (siste jeg husker er en golden som ble skutt mens den var bundet til trappa) men det skjer dessverre jevnlig. Jeg var vel 5 år første gang jeg så det med egne øyne, men hundekjøreren skjøt med saltskudd, så det gikk ikke liv tapt, bikkja slapp unna med en skikkelig sviende flanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke skjønne hvordan det er mulig å ikke få med seg :P en reindriftssame i tromsø har jo flere ganger gått hardt ut i nordlys og sagt han kal skyte alle laushunder han ser på kvaløya, og han har vel skutt etter bikkjer før også :P tar det ikke sånn veldig seriøst, bare som litt plagsom bakgrunsstøy.

EDIT: fikset iPad-skriveleifs

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra overskrifta lurte jeg på hvor i verden Masi var. Tenkte kanskje Asia :P (og stusset på at det var en avissak, for det skjer vel mer av i utlandet)

Så med den tanken så sier det vel det seg at jeg ikke tilhører den del av Norge :P hehe. Men har jo hørt at bønder skyter hunder rett som det er. Gikk i ett område hvor de hadde truet med skyting, så da var jeg ærlig talt litt nervøs, og hadde hunden i bånd. (ikke her jeg bor nå). Vet om jegere som avliver egne hunder, det er vel vanlig uansett i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ofte det havner i avisene (siste jeg husker er en golden som ble skutt mens den var bundet til trappa) men det skjer dessverre jevnlig. Jeg var vel 5 år første gang jeg så det med egne øyne, men hundekjøreren skjøt med saltskudd, så det gikk ikke liv tapt, bikkja slapp unna med en skikkelig sviende flanke...

Hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg som har drømt om å flytte til Kautokeino i vinerthalvåret :| :| . Alle planer om det er nå lagt vekk :| :| .

Vel, jeg har som tidligere skrevet bodd ca 30 år tilsammen i Nordland, Troms (Heggelia, Bardufoss og Setermen) og Finnmark (Alta, Tana og Kirkenes/Grense Jakobselv) og for meg er dette er første gang at noen skriver at det er normalt at folk skyter andre folks løshunder for å avlive dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har som tidligere skrevet bodd ca 30 år tilsammen i Nordland, Troms (Heggelia, Bardufoss og Setermen) og Finnmark (Alta, Tana og Kirkenes/Grense Jakobselv) og for meg er dette er første gang at noen skriver at det er normalt at folk skyter andre folks løshunder for å avlive dem.

Da kan jeg muligens fortsette å drømme om "der oppe" i vinterhalvåret da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer sikkert oftere nordpå enn sørpå, men det er da slett ikke normalt. Hvis man ser naboen skyte noen andres bikkje så reagerer man med å ringe politiet, det er ikke noe en oppegående person bare snur ryggen til. Men det skal jo sies at det som ville vært ramaskrik her nede kanskje bare for 1/4 side i en avis lengre nord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Det skjer sikkert oftere nordpå enn sørpå, men det er da slett ikke normalt. Hvis man ser naboen skyte noen andres bikkje så reagerer man med å ringe politiet, det er ikke noe en oppegående person bare snur ryggen til. Men det skal jo sies at det som ville vært ramaskrik her nede kanskje bare for 1/4 side i en avis lengre nord...

Hvorfor hevder du at det (dvs at folk skyter løshunder for å drepe dem) er standard prosedyre "nordpå"? Er det vanlig at folk rundt Fauske avliver andre folks hunder som er på streif f eks? Å begrunne lovbrudd med at man bor i landets tre nordlige fylker er ganske snodig - spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hevder du at det (dvs at folk skyter løshunder for å drepe dem) er standard prosedyre "nordpå"? Er det vanlig at folk rundt Fauske avliver andre folks hunder som er på streif f eks?

Tror du må lese innlegget mitt på nytt :)

Jeg skrev at det ikke er normalt, og har slett ikke hevdet at det er 'standard prosedyre', vi er da vell ikke villmenn uten moraler og verdier? Nei, det er ikke vanlig at folk rundt Fauske avliver andre folks hunder som er på streif feks, men kjære menneske, trenger du egentlig å spørre om dette? Det at flere hendelser med skader på andres hunder på dette viset har forekommet flere ganger nordpå en sørpå gjennom tidene er jo slett ikke det samme som at det er 'standard prosedyre', noe jeg heller ikke har hevdet ettersom jeg skrev sikkert (les: jeg har ikke faste tall, men det er tenkelig mtp tidligere mediaoppslag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle steder hvor du har en reindriftssame med sans for rovvilterstatning, vil han gjerne i sin andre hånd beskytte sin frittgående reinflokk med rifle og hagle mot stort sett alt som beveger seg.

På Kvaløya i Tromsø har du Per Kitti som åpent i avisene har satt fram trusler om å skyte hunder som jager reinflokkene hans, samtidig som han lar reinflokkene gå løse på øya oppi andre folks hager og det som måtte være.

Reindriftssamer har du jo stort sett i de fleste strøk nordpå, noen er mer "galemathias" enn andre. Sånn er det bare. "Selvforsvar" er jo ikke lovbrudd, så det er jo ikke noe big deal. (ironivarsel, men det er jo faktisk slik at det ansees som selvforsvar, ergo er det ikke noe krise for politi eller andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...