Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekksele man ikke kan rygge ut av


Krilo
 Share

Recommended Posts

Hei.

Vi lurer på å kjøpe ny trekksele til Leo, vi har en fra Troll som sitter helt riktig på han, men han kan rygge og vri seg ut av den om han vil, særlig når han blir gående bak oss å virre og vi må "dra" han forrover til oss er det lett å rygge og komme ut av selen siden det kun er reimer rundt halsen og over ryggen, ikke noe reim som går rund på undersiden.

Så da er spørsmålet, er det noen trekkseler som har det og som det skal være vanskelig å vri seg ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webmaster? Ellers kan du feste nakkeline fra selen og til halsbånd slik han ikke kommer seg løs om han kommer deg ut av selen :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men hvordan vil det bli mot halsen da når han trekker med halsbånd koblet i sela, vil ikke det bli veldig ubehagelig mot halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webmaster? Ellers kan du feste nakkeline fra selen og til halsbånd slik han ikke kommer seg løs om han kommer deg ut av selen :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men hvordan vil det bli mot halsen da når han trekker med halsbånd koblet i sela, vil ikke det bli veldig ubehagelig mot halsen?

Edit. Finner ikke webmaster trekksele..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vil det bli mot halsen da når han trekker med halsbånd koblet i sela, vil ikke det bli veldig ubehagelig mot halsen?

Edit. Finner ikke webmaster trekksele..?

Halsbåndet blir ikke stramt. Nakkelina er løs fra sela til halsbåndet. En del husky kjørere som bruker det for at hundene ikke skal stikke av om de kommer ut av selen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kombiselen til MR sitter veldig godt (nesten vanskelig og få den på/av :P ) har ikke brukt den på hund som rygger ut av seletøy, men ser for meg at de skal få litt og jobbe med der altså så lenge selen passer, for da sitter den. Den har også "bukgjord" som gjør at den sitter enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han pleier ikke å gjøre det, men det har skjedd et par ganger når vi må dra han fremover og han blir stående, da smetter han hodet ut av sela og da er han fri :P får titte litt rundt og se på seler. Har sporsele fra non stop, den er vanskelig å få over hodet, kanskje trekkselene dems også er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han pleier ikke å gjøre det, men det har skjedd et par ganger når vi må dra han fremover og han blir stående, da smetter han hodet ut av sela og da er han fri :P får titte litt rundt og se på seler. Har sporsele fra non stop, den er vanskelig å få over hodet, kanskje trekkselene dems også er det?

Ei venninne av meg hadde også dette problemet med Akitaen sin.

Isteden for å dra i hunden så begynte hun heller å rope den inn på innkalling, det fungerte topp hver gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi er en "rygger", men jeg har en enkel løsning: ikke dra i båndet når hunden står med hodet i draretningen. I stedet må man slutte å være lat ( :P iallefall min årsak til å dra i båndet så hunden rygga ut før :P ) og heller fysisk gå bort til hunden, ta tak i selen og "dra hunden med seg" direkte med selen (hvis den f.eks lukter på en tisseflekk i 15 minutter, ser en fugl den bare MÅ se på litt til osv...). Ingen grunn til å ha noe spesialsele hvis hunden aldri får mulighet til å rygge ut :)

ellers var det jo et lurt tips ane kom med : ha et halsbånd som sitter så stramt at hunden ikke kan rygge ut fest halsbåndet med tau i selen, uten tilknytning til leiebåndet. For det er jo uansett festet i selen. Så hvis hunden rygger ut av selen så er enda halsbåndet under kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg hadde også dette problemet med Akitaen sin.

Isteden for å dra i hunden så begynte hun heller å rope den inn på innkalling, det fungerte topp hver gang ;)

Det gjøres hver gang før man ender med å dra, og her funker det ikke topp hver gang :P

Edit: så svaret til Kanger også. Problemet er når vi er på ski og ikke vanlige turer, og da når vi møter andre som også er på ski, da har vi ikke alltid allverdens tid med å hente han fysisk når han ikke hører når folk kommet i full fart, og vi selv har ski på beina.

Det er ikke et kjempestort problem, har bare skjedd et par ganger på 2 år, men skulle gjerne hatt en løsning som gjør at jeg føler meg trygg på at han ikke kommer seg løs, grunnet mangel på innkalling når han finner noe gøy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås i å kjøpe ny sele, og fest heller en bukstropp på den dere har. Gjorde det med min lille utbryterkonge, og det fungerte kjempebra. :)

Bukstropp/reima er den litt løse reima på denne sela her: http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=1856#products

Om du ikke vil fikse en selv, kan du feks bestille en herfra. http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=12532#products

Legger den gjennom krysset på nomeselen og under buken på bikkja, og voila, fast sitter 'a. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås i å kjøpe ny sele, og fest heller en bukstropp på den dere har. Gjorde det med min lille utbryterkonge, og det fungerte kjempebra. :)

Bukstropp/reima er den litt løse reima på denne sela her: http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=1856#products

Om du ikke vil fikse en selv, kan du feks bestille en herfra. http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=12532#products

Legger den gjennom krysset på nomeselen og under buken på bikkja, og voila, fast sitter 'a. ;)

Takk for kjempetips! Så genialt og enkelt! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsatt enklere og lettere med nakkeline til halsbånd :P haha :) Og mer sikkert.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er nå vitterlig en smaksak, det. JEG synes det hverken er lettere eller mer sikkert. Ikke ser jeg hvorfor skal det være så mye vanskeligere å slå en helt enkel reim rundt buken på bikkja enn å feste ei nakkeline? Jeg er forøvrig ikke komfortabel med å stramme halsbåndet til bikkja så mye som det faktisk må til for at hun ikke skal komme seg ut av det også i samme slengen (Det er forskjell på en bikkje som vrir seg litt og en utbryterkonge.) - bukstroppen klarer hun ikke det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsatt enklere og lettere med nakkeline til halsbånd :P haha :) Og mer sikkert.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg syntes bukstropp er enklere, den hindrer i tillegg at hele selen går over hodet på hunden.

Dessuten er det enklere med en stropp som alltid er festet i selen istedenfor å rote med å feste et halsbånd på hunden i tillegg til sela.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er en bukstropp helt sikker? Jeg ser for meg at en hund kan komme ut av en sele med det.

Har ikke erfaring med bukstropp, men de fleste hundekjørere velger nakkeline til sele. Dette er ved snørekjøring ol. hvor de ikke går i linesett :)

Og det var selvsagt min mening at nakkeline er enklere :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt nakkeline når hunden går i trekk g plutselig bråbestememr seg at den skal ut av selen. Fordi at buk lina må strammes gjerne hardere enn det hunden brker for å puste når den tar i kraftig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er en bukstropp helt sikker? Jeg ser for meg at en hund kan komme ut av en sele med det.

Har ikke erfaring med bukstropp, men de fleste hundekjørere velger nakkeline til sele. Dette er ved snørekjøring ol. hvor de ikke går i linesett :)

Og jeg kjenner plenty med hundekjørere som velger bukstropp i stedet, så jeg synes at å påstå at de FLESTE gjør det er en litt spesiell formulering.

I min erfaring, og flere andres, er bukstropp like sikkert jevnt over som nakkeline - men som jeg sa, bikkjer er forskjellige. Enkelte snor seg ut av ethvert halsbånd men stoppes av en godt plassert bukstropp, og for andre er det motsatt. Det er ikke nødvendig for meg å stramme bukstroppen såpass at det går utover pustinga til mine hunder, så da funker det for meg.

Til TS: test deg fram og se hva som funker for deg og bikkja di. Forhåpentligvis funker en av metodene så slipper du å kjøpe ny sele, iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tester bukstropp først, synes det virker lettest enn å styre med sele, line og halsbånd :P

greia er jo ikke at han vrir seg ut med vilje, men det kan skje om han stopper helt opp å vi må dra han med, han har aldri vridd seg ut av halsbånd eller vanlige turseler, kun skjedd med denne trekkselen, og mistenker at det er fordi den mangler sånn bukstropp rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kjenner plenty med hundekjørere som velger bukstropp i stedet, så jeg synes at å påstå at de FLESTE gjør det er en litt spesiell formulering.

I min erfaring, og flere andres, er bukstropp like sikkert jevnt over som nakkeline - men som jeg sa, bikkjer er forskjellige. Enkelte snor seg ut av ethvert halsbånd men stoppes av en godt plassert bukstropp, og for andre er det motsatt. Det er ikke nødvendig for meg å stramme bukstroppen såpass at det går utover pustinga til mine hunder, så da funker det for meg.

Til TS: test deg fram og se hva som funker for deg og bikkja di. Forhåpentligvis funker en av metodene så slipper du å kjøpe ny sele, iallefall. :)

Sorry da!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...