Gå til innhold
Hundesonen.no

Ble anbefalt å gi hunden paracet


Justisia
 Share

Recommended Posts

Skal ikke store googlesøket til for å finne ut at paracet til hund er No No!!

På søket "Hund paracet" får jeg f.eks dette opp øverst:

www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/forgifter-dyrene-sine-med-paracet/10067698/

Og nr 3:

helsenorge.no/Helseogsunnhet/Giftinformasjon/Sider/Paracetamol-kan-gi-alvorlig-forgiftning-hos-hund-og-katt.aspx

Får man tips på fora så bør man alltid dobbeltsjekke/undersøke skikkelig før man følger et råd fra Ola Nordmann æ.

Det var da voldsom dose " Jeg ble fortalt at når hunder blir syke, er det akkurat som med små barn. Jeg skulle måle feberen og gi paracet. Paraceten skulle jeg forsette med en gang i timen til feberen hadde forsvunnet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå reagerte jo denne eieren rett til tross for at hun var fersk, så det er vel ikke noe poeng i å si man bør kunne Google seg fram til at dette er et dårlig råd. En betalt tjeneste levert av et kjent, og for mange troverdig, selskap har gitt dødelige råd som alle med veterinærutdannelse bør styre langt unna. Jeg syns det er ekstremt kritikkverdig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veterinær anbefaler meg å gi paracet til Amira. Hun slo det opp i oppslagsverk fordi jeg var skeptisk og fant korrekt dosering. Det har visst kommet frem i nyere undersøkelser at det overhode ikke er farlig. Amira skal få det mot ryggsmerter - 1/2 tablett ved behov. Jeg har ikke gitt det ennå, men fikk selv se at det stod at det var i orden/anbefalt og at de hadde gått vekk fra at det kunne ha farlig virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå reagerte jo denne eieren rett til tross for at hun var fersk, så det er vel ikke noe poeng i å si man bør kunne Google seg fram til at dette er et dårlig råd. En betalt tjeneste levert av et kjent, og for mange troverdig, selskap har gitt dødelige råd som alle med veterinærutdannelse bør styre langt unna. Jeg syns det er ekstremt kritikkverdig jeg.

Jeg hadde hatt hund i 8 måneder når den spiste raketter så svovellukta var merkbar bare bikkja var i samme rommet som oss (ånde-messig). Min første reaksjon var å gå inn på nettsidene til min lokale dyrelege og ringe akuttvakta. Det kostet meg ingen ting, da jeg hadde inkluderte ringeminutter og veterinærvakten har et normalt mobilnummer.

Det er vel det man vipper mest på på øynene, at en tjeneste som tar seg 199kr for en samtale hvor de finner på svar og/eller googler deg svar er forsåvidt ikke overraskende. Folk lar seg jo lure av det meste, og sender inn penger til Nigeriasvindlere også... Verden vil bedras...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veterinær anbefaler meg å gi paracet til Amira. Hun slo det opp i oppslagsverk fordi jeg var skeptisk og fant korrekt dosering. Det har visst kommet frem i nyere undersøkelser at det overhode ikke er farlig. Amira skal få det mot ryggsmerter - 1/2 tablett ved behov. Jeg har ikke gitt det ennå, men fikk selv se at det stod at det var i orden/anbefalt og at de hadde gått vekk fra at det kunne ha farlig virkning.

Men hva med å gi smertelindrende beregnet på hund?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet hver time - er et råd som tar livet av både barn og voksne også. I terapeutisk dose kan det gis maks 4 − 6 gg per døgn (der maksdose for en voksen på ca 70 kg med frisk lever/nyre er total dosesum ca 4 gram/døgn), IKKE hver time. Og i veterinærkatalogen står det

Hund: >46 mg/kg har gitt alvorlig forgiftning i enkelte kasus.
>100 mg/kg: Alvorlig forgiftning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veterinær anbefaler meg å gi paracet til Amira. Hun slo det opp i oppslagsverk fordi jeg var skeptisk og fant korrekt dosering. Det har visst kommet frem i nyere undersøkelser at det overhode ikke er farlig. Amira skal få det mot ryggsmerter - 1/2 tablett ved behov. Jeg har ikke gitt det ennå, men fikk selv se at det stod at det var i orden/anbefalt og at de hadde gått vekk fra at det kunne ha farlig virkning.

Men da vet du hva som feiler henne og fått informasjon om riktig dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet hver time - er et råd som tar livet av både barn og voksne også. I terapeutisk dose kan det gis maks 4 − 6 gg per døgn (der maksdose for en voksen på ca 70 kg med frisk lever/nyre er total dosesum ca 4 gram/døgn), IKKE hver time. Og i veterinærkatalogen står det

Ja, det der reagerte jeg på også. For et råd :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet hver time - er et råd som tar livet av både barn og voksne også. I terapeutisk dose kan det gis maks 4 − 6 gg per døgn (der maksdose for en voksen på ca 70 kg med frisk lever/nyre er total dosesum ca 4 gram/døgn), IKKE hver time. Og i veterinærkatalogen står det

Håper ingen ringer dit for å medisinere barnet sitt!!! en gang i timen til feberen har gitt seg O.o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora fikk tak i en pakke Ibux en gang, og det var uvist hvor mye hun spiste, men det tok de vanvittig seriøst, og hun lå på drypp en dag, og fikk masse medisiner i to uker, til lever og andre prøveresultat var klare. Hun hadde ingen uvanlige verdier, og vi kunne konstatere at hun ikke hadde fått i seg så mange som vi fryktet(1 1/2 brett med 200mg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...