Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet har tatt fra eier hund og får pepper så det holder...

Recommended Posts

Skrevet

Med tanke på hvor himla lang tid det tar for Mattilsynet å reagere i alle andre situasjoner, så syns jeg det er rart om det som kommer frem i artikkelen er den eneste grunnen til at vedkommende ikke får beholde hunden sin.

Skrevet

Er det bare mannen selv som forklarer hva som har skjedd? Slik jeg leser artikkelen så har ikke Mattilsynet kommentert saken?

Ja, det er kun mannen som har uttalt seg og fortalt om sin side av saken.

Mattilsynet har jo taushetsplikt (generell kommentar, ikke lest saken).

Ja, det har de men hundens oppdretter har vært ganske ivrig i kommentarfeltet på avisens facebookside.

Skrevet

Mulig det er jeg som er forutinntatt, men jeg får assosiasjoner til sånne "barnevernet stjal barna våre heeelt uten forsvarsel helt sant"-artikler og blogginnlegg.

Syns det er mye som mangler i den historien der.

• Like 4
Skrevet

Mulig det er jeg som er forutinntatt, men jeg får assosiasjoner til sånne "barnevernet stjal barna våre heeelt uten forsvarsel helt sant"-artikler og blogginnlegg.

Det tenker jeg også.

Skrevet

Sitter med det samme inntrykket.

Skrevet

"Men nå drikker jeg tre-fire pils om dagen. Det er en ærlig sak, sier Jan."

Når en alkoholiker sier at han drikker "tre-fire" pils om dagen, kan man trygt doble det antallet... minst. De bagatelliserer alltid problemet sitt, og drikker alltid mer enn de innrømmer å gjøre.

Den hunden er overhodet ikke rette hunden for en eldre mann som har skral helse og bruker dagene til å drikke alkohol. En setter trenger mye mosjon.

Merkelig fremstilling i avisen. Kun hans side av saken. Hvis dette skjedde i august (at hunden ble fratatt mannen), hvorfor kommer det ikke opp før nå, flere mnd senere? Hva har skjedd som plutselig får fyren til å gå til avisen?

Tror det var rett av Mattilsynet, jeg...

Skrevet

"Men nå drikker jeg tre-fire pils om dagen. Det er en ærlig sak, sier Jan."

Når en alkoholiker sier at han drikker "tre-fire" pils om dagen, kan man trygt doble det antallet... minst. De bagatelliserer alltid problemet sitt, og drikker alltid mer enn de innrømmer å gjøre.

Det var det jeg også tenkte.

Det er nok vanskelig for en i den situasjonen å ta vare på en ung setter, som trenger utrolig mye mosjon.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Dette er jo samme greia som ved mediesaker hvor barnevernet har tatt barna fra foreldrene. Barnevernet har taushetsplikt og kan ikke gå ut i media med sin (og barnas) side av saken. Vil tippe at mattilsynet også har en form for taushetsplikt. Journalisten hadde ihvertfall ikke innhenta informasjon fra noen andre enn hundeeier selv. Spør vi Aud Stockmann (eller hva hun nå kaller seg nå), så har hun sikkert blitt urettferdig behandla hun også...

Men klart, selv om det nok er en helt annen sannhet her enn det som kom fram i den artiklen, så kan nok mattilsynet også feile, så det er jo greit med litt kritisk syn på dem også, selv om det er bra de endelig reagerer og gjør noe.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hundene er løse inne så de er ikke i bånd. Har merka at hunden er stresset og ikke helt hva hun skal gjøre med all stresset inne i seg så hopper hun på ryggen. Også eskalerer det. Det samme er i bilen og hundene er i bur. Hunden kan ikke se de andre sitter i bur fordi da bjeffer hun og stresser. Hunden har da eget bur med teppe rundt og det fungerte bedre. Hun må dog hentes ut av bilen sist fordi hun kan ikke se at de andre hundene hopper ut av bilen etter hun er på bakken. Da hopper hun opp på ryggen igjen. Hun er alltid sist ut men noen ganger går heller ikke det og hun blir frustrert. Jeg merka at det var noe med valpen da hunden kom hit og har hatt utfordringer med det senere. Men vi fortsetter å jobbe med dette. Prøver å la hun verken bli overstimulert eller understimulert men med akkurat passe aktivitet. Også det mentale og mentaltrening.
    • Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
    • Ja det er pga. stress og frustrasjon. Tror hunden vil opp i rang og finner ikke ut av det. Hunden reagerer ikke på alle hunder. Hvis det hadde skjedd så hadde jeg tatt den med til Vetrinær. Men er usikker på om det er noe fysisk når den kun reagerer på noen av hundene.?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...