Gå til innhold
Hundesonen.no

"Tvungen" avspassering


minstemann
 Share

Recommended Posts

Jeg jobber i barnehage, og den skal "plutselig" holde stengt i romjula fordi alle ungene skulle ha juleferie. De av oss som ikke har feriedager igjen, er nødt til å ta ut avspassering disse dagene. Og de som ikke har nok opptjente avspasseringstimer må skrive minustimer og jobbe det inn senere. Er det noen som vet om dette egentlig er lov? Jeg syns i alle fall at det er i snaueste laget å få beskjed et par uker i forveien. Barnehagen er privat, noe som gjorde at fagforbundet ikke kunne svare oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde faktisk normalen var å permitere da jeg? :icon_confused:

Ringe fagforening asap?

Etter nye regler så får ikke arbeiderne fem øre i nintekt når dem er permiterte. Fikk hre det av fagforeningsfyren hos oss og det er fellesforbundet men regner med at det gjelder alle bedrifter siden det er lønn fra staten den tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nye regler så får ikke arbeiderne fem øre i nintekt når dem er permiterte. Fikk hre det av fagforeningsfyren hos oss og det er fellesforbundet men regner med at det gjelder alle bedrifter siden det er lønn fra staten den tiden

Det er jo uansett "mer" å ikke få lønn enn å få minustimer i avspassering som man jobber inn "gratis" hele neste år. Om dette er hele romjulen så er det ganske mange avspaseringstimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ringte faktisk fagforbundet i går, og de trodde ikke det var lov om bhg var kommunal, men usikker siden den er privat. Jeg har forsåvidt nok timer til å avspassere, så for meg er det en sympatisak mest. Fordi jeg syns det er dødskjipt for de som ikke har nok timer og som må starte det nye året med flere dager å jobbe inn... Pluss at jeg syns at det var varslet i litt dårlig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette noe personalet er forberedt på?

Trodde det var sånn i "alle" barnehager jeg? A gikk i kommunal i fjor og de annonserte også at barnehagen var stengt i romjula sånn ca 14 dager før. De må jo få svar fra brukere først.

Vi har stengt julaften og de som allikevel vil jobbe "får lov", men da må de rydde etc. De som ikke vil må avspasere og jobbe inn senere hvis de ikke har noe til overs.

Jeg har forøvrig motsatt problem, jeg må avspasere mest mulig før nyttår :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan pålegge de ansatte å avspassere når det passer best for driften, så den er grei. Men det er nok ikke fullt så greit å pålegge noen å ta ut avspassering de ikke har. Det blir jo å planlegge overtid for de ansatte og det er ikke lov i det offentlige, iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har fått permiteringsvarsel (innen tidsfristen) og har kontrakt i denne perioden så har de ikke lov til og påtvinge deg avspasering, nei. De kan godt påtvinge deg og være hjemme, men da skal du ha vanlig timebetaling og du skal ha betaling for det antall timer du etter kontrakten din skulle ha jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...