Gå til innhold
Hundesonen.no

Narnia (inneholder spoiler)


Justisia
 Share

Recommended Posts

Poden kom hjem fra skolen og sa han vill se første film om Narnia siden de hadde om boka i lekse (Løven, heksen og Klesskapet). Vel, da satte vi den på da, og jeg begynte (igjen) å tenke på hva hele greia med Legenden om Narnia er.

VI har lest alle bøkene, og husker at jeg satt igjen litt sånn :question: For, linken til verden, himmelen, Gud og Jesus og alt det der, det har jeg fått med meg for lengst. Men, så var det denne slutten da.Jeg skjønner den ikke helt. Altså, slutten i siste boka. Jeg har ikke sett serien, kanskje den forklarer bedre og mer forståelig? Jeg merker at det hele irriterer meg litt fordi jeg er så blÅnd at jeg ikke klarer fatte det :frantics:

Det er en togulykke.


Alle dør, unntatt Susan, mener jeg å huske.
Og Narnia, det er liksom himmelen, eller før himmelen og så i det siste slaget kommer de endelig til himmelen eller hvordan er det nå?
Noen som har lest bøkene og som har forstått dem og kan gi meg en hurtig forklaring på hva som egentlig er greia?
Er alle bøkene skapelseshistorien, fra det lille frøet osv.
Og hva har skapet med hele greia å gjøre, og alle de andre, hesten og gutten hans osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er en religiøs link i Narnia er velkjent, C.S. Lewis var ærlig om det selv også. Det var faktisk noe han og hans gode venn J.R.R. Tolkien var dypt uenige om. Dagens funfact :P Narnia representerer himmelen, Aslan representerer Jesus, og krigene om Narnia representerer krigene om himmelriket - men bøkene er ikke skrevet som en direkte based on-historie til Bibelen altså. Det er mer de moralske aspektene det går på; fristelse, oppofrelse, at de svakeste kan redde de sterkeste (Lucy og Susan redder Aslan bl.a.), svik og lignende. I den siste ulykken blir de hentet "hjem" til himmelen for godt, bortsett fra Susan - som har fornektet at Narnia finnes. Eller noe sånt? Jeg skrev særemne om "Kristne trekk i Narnia bøkene", men jeg husker jammen ikke all verdens.

EDIT: Eksempel: I The Voyage of the Dawn Treader kommer Lucy, Edmund og Eustace til verdens ende. Der møter de Aslan i form av et lam. Aslan sier han vil sende dem tilbake til deres egen verden, og Lucy blir lei seg over å måtte forlate han der. Da sier han at han vil være der også:

’Are you there too, Sir?’ said Edmund.

‘I am,’ said Aslan.’ ‘But there I have another name. You must learn to know me by that name. This was the very reason you were brought to Narnia, that by knowing me here for a little, you may know me better there.’

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er en religiøs link i Narnia er velkjent, C.S. Lewis var ærlig om det selv også. Det var faktisk noe han og hans gode venn J.R.R. Tolkien var dypt uenige om. Dagens funfact :P Narnia representerer himmelen, Aslan representerer Jesus, og krigene om Narnia representerer krigene om himmelriket - men bøkene er ikke skrevet som en direkte based on-historie til Bibelen altså. Det er mer de moralske aspektene det går på; fristelse, oppofrelse, at de svakeste kan redde de sterkeste (Lucy og Susan redder Aslan bl.a.), svik og lignende. I den siste ulykken blir de hentet "hjem" til himmelen for godt, bortsett fra Susan - som har fornektet at Narnia finnes. Eller noe sånt? Jeg skrev særemne om "Kristne trekk i Narnia bøkene", men jeg husker jammen ikke all verdens.

EDIT: Eksempel: I The Voyage of the Dawn Treader kommer Lucy, Edmund og Eustace til verdens ende. Der møter de Aslan i form av et lam. Aslan sier han vil sende dem tilbake til deres egen verden, og Lucy blir lei seg over å måtte forlate han der. Da sier han at han vil være der også:

’Are you there too, Sir?’ said Edmund.

‘I am,’ said Aslan.’ ‘But there I have another name. You must learn to know me by that name. This was the very reason you were brought to Narnia, that by knowing me here for a little, you may know me better there.’

Så, siden de i den siste ulykken blir hentet til "himmelen" for godt, hva har da de andre besøkene i Narnia dreid seg om? Det er det jeg ikke helt skjønner. Og, Narnia som vi kjenner det i The last battle blir jo ødelagt.

Til å ikke være based-on bibelen, så er det jammen i meg mye bibelhistorie i bøkene. I siste bok er jo den falske profet tatt med osv.

Ser det er planlagt å lage film av The Silver Chair og det vurderes å lage av The Magician's Nephew.

@ Serien Narnia, den som gikk på tv for ørten år siden. Hvilke bøker er den basert på? Handler den kun om Peter, Susan, Edmund og Lucy, eller er det også om de andre bøkene i serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serien er Løven, heksa og klesskapet, reisen til det ytterste hav ( som er delt opp til Prins Caspian og Reisen til det ytterste hav i filmatiseringen) og Sølvstolen :)

Har ikke sett serien jeg. Tror nesten jeg må gjøre det, for jeg vil se hvordan de har gjort Sølvstolen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin story uansett syns jeg :wub: Lest dem vel vitende om det, men likevel lest dem som en god historie, de godes kamp mot det onde, uten å henge meg for mye opp i koblingen til bibelen. Storyen er fin den, kristen eller ei. :)

Men tror jeg må lese dem igjen snart, for husker virkelig aalt forlite.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! :icon_redface: Jeg har visst heller ikke helt lest koblingen her :huh::P Lest dem som story, og ferdig med det. Uhm, atte... Kanskje jeg bør lese dem igjen med dette i bakhodet? Lurer på om jeg vil få et annet syn på bøkene da? Antikristen som jeg egentlig er liksom? hmmmm...

C.S. Lewis var selv ateist store deler av livet, og selv om han ble kristen som voksen kalte han seg den mest nedslåtte og motvillige konvertitten i hele England og sa at han "kom sparkende og skrikende inn i kristendommen" :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, siden de i den siste ulykken blir hentet til "himmelen" for godt, hva har da de andre besøkene i Narnia dreid seg om? Det er det jeg ikke helt skjønner. Og, Narnia som vi kjenner det i The last battle blir jo ødelagt.

Fryktelig lenge siden jeg har lest sisteboka - men er det ikke noe med at det Narnia de har besøkt tidligere bare var en blek avbildning av "Aslans rike", som de kommer til når de dør? Som er litt sånn "det evige Jerusalem"?

Tror jeg må lese bøkene på nytt i jula...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...