Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som angriper TVen


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Heisann

Jeg har en liten tøtte på 3 år her, verdens snilleste og fineste hund... HELT til vi skal se på tv. Som i mange andre hjem så står tven mye på her i huset. Den er "bakgrunnsstøy" mye av tiden. Det er IKKE noe alternativ å ta av tven.

Så er det Lottisen da.. Hun HATER enkelte Tvreklamer. Hun angriper tven fullstendig "blokker" fullstendig ut og er umulig å få kontakt med. Hun kan stå og hoppe og hyle/bjeffe oppetter Tven. Er det en ledning tilgjengelig så begynner hun å dra i den, nesten "desperat" i hylingen/bjeffingen og rykkingen og jeg har opplevd at Tven har veltet.

Det er enkelte lyder i reklamer hun reagerer på, men også figurer (Djuice reklamen sine figurer, boblekuen, kyr, dyr generelt og Bettson reklamene) Det er de verste.

Jeg har prøvd:

Gi grei beskjed (verbalt selvfølgelig) om at slik oppførsel er uaksebtabel - hun løper da en runde i stuen mens hun bjeffer konstant.

Gå bort til henne, frakte henne til hundesengen og be henne bli der. Hun fortsetter og bjeffe og i samme sekund som jeg flytter meg igjen flyr hun mot Tven.

Stenge henne vekk fra tv/stue i det øyeblikk hun begynner, hun tier da raskt stille men er påan igjen med en gang hun slippes ut i stuen.

Binde henne fast i stuebordet så hun ikke kan hoppe på tven, da bjeffer hun hver gang hun ser noe hun ikke liker. Jeg må da bort og fysisk ta på på henne for at hun skal gi seg. Når jeg da slutter å ta på henne og det kommer en ny reklame er det "påan igjen"

Jeg har prøvd bjeffehalsbånd med vibrasjon og sitronspray (for å se om ubehaget gjorde at hun sluttet) Men det fortsetter, hun bryr seg rett og slett ikke.

Jeg har prøvd å spraye vann på henne når hun begynner, hun bryr seg ikke og fortsetter med sitt.

Jeg har rett og slett prøvd alt jeg kommer på og prøve. Det er gått til dette stadiet at det ikke lengre er koselig å se film/TV med Lotta på stuen.

Hun virker ikke redd, det er mange reklamer hun ikke bryr seg om, men enkelte ting skal hun rett og slett "Ta" virker det som. Spesielt reklamer med spesielle lyder/figurer/dyr i.

Lotta får flere lufteturer daglig, tur og kos. Så hun får ikke for lite aktivitet eller oppmerksomhet. Ingen av de tre andre hundene jeg har boende hjemme oppfører seg som dette og de gidder såvidt lette på hodet når hun setter igang.

Så har dere noen tips? jeg er ganske desperat, da dette går utover at jeg syns det å ha Lotta er "slitsomt og ukoselig" Hun kan ha dager hvor hun er helt skjønn og oppfører seg eksemplarisk, før hun kan ha dager hvor hun er helt ekstrem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvent fjerne henne fra stuen og gi henne en time-out et sted hun synes det er kjedelig å være, deretter slippe henne inn i stuen og fjerne henne dersom det gjentar seg. Hvis du gjør dette hver gang det skjer, så vil hun forhåpentligvis forstå sammenhengen mellom å få være i stua eller ikke.

Eller rett og slett skru av lyden i reklamepausene? Det er uansett vanvittig plagsomt å høre reklame på full guffe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvent fjerne henne fra stuen og gi henne en time-out et sted hun synes det er kjedelig å være, deretter slippe henne inn i stuen og fjerne henne dersom det gjentar seg. Hvis du gjør dette hver gang det skjer, så vil hun forhåpentligvis forstå sammenhengen mellom å få være i stua eller ikke.

Eller rett og slett skru av lyden i reklamepausene? Det er uansett vanvittig plagsomt å høre reklame på full guffe!

Det er prøvd, jeg gjorde dette aktivt i 2 uker, men "ga litt opp" da det var null forbedring. Stengte henne inne på toaletten (eget rom) men hun bryr seg rett og slett ikke. Lyden skrues som oftest av ja, men hun reagerer på selve figurene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvent fjerne henne fra stuen og gi henne en time-out et sted hun synes det er kjedelig å være, deretter slippe henne inn i stuen og fjerne henne dersom det gjentar seg. Hvis du gjør dette hver gang det skjer, så vil hun forhåpentligvis forstå sammenhengen mellom å få være i stua eller ikke.

Eller rett og slett skru av lyden i reklamepausene? Det er uansett vanvittig plagsomt å høre reklame på full guffe!

... i DINE øyne. ;) Det er ikke sikkert andre har de samme prioriteringene.

Jeg er enig i at å konsekvent fjerne henne kan være effektivt, men det kan ta fryktelig lang tid. Jeg vet at med min shiba ville det tatt evigheter å venne ham av med slik adferd ved bruk av den metoden.

Hva med volum, har det noe å si? Reagerer hun hvis lyden er veldig, veldig lav? Hvis ikke, kan dere kanskje prøve å ha lyden veldig lavt, slik at hun ikke trigger på lyden av reklamene, og så gradvis øke volumet?

Edit: Ser nå at hun også reagerer på figurene. Daaaa vet jeg ikke. Prøve å desensitivisere (...jeg VET jeg har hørt det ordet før, men nå ser det ut som om jeg nettopp fant det på? :huh::lol: hva heter det egentlig?) henne til reklamene ved å ta dem opp og ha dem på repeat og se om hun venner seg av med det når hun ser at det ikke nytter? :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

... i DINE øyne. ;) Det er ikke sikkert andre har de samme prioriteringene.

Noe må man ofre, og har man latt dette gå så langt burde det være en billig løsning eller som del av en løsning. Det er jo tydeligvis enkelte reklamer hunden reagerer på. Det er og sånn at lyden er produsert høyere på reklame sånn at du skal høre det på kjøkkenet, dass osv. At hunden likevel reagerer på figurene kan vel like gjerne at den allerede har assosiert de med lyden? Rart å fort de lærer disse dyra.

Enda bedre, bruk en HD ( HardDisk ) mottager og pause / spol over alt av reklame. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du bare må skru på tolmodigheten og være konsekvent. Personlig ville jeg nok hatt henne bundet og gått og sagt fra HVER gang hun starter. Evt lagt på fysisk korrigering. En ting er jo at det ikke er koselig, men det er jo farlig også, for henne, om hun bekker tv'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Ser nå at hun også reagerer på figurene. Daaaa vet jeg ikke. Prøve å desensitivisere (...jeg VET jeg har hørt det ordet før, men nå ser det ut som om jeg nettopp fant det på? :huh::lol: hva heter det egentlig?) henne til reklamene ved å ta dem opp og ha dem på repeat og se om hun venner seg av med det når hun ser at det ikke nytter? :lol:

Hver gang det kommer nye reklamer så er det å starte intensiv treningen på nytt :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må man ofre, og har man latt dette gå så langt burde det være en billig løsning eller som del av en løsning. Det er jo tydeligvis enkelte reklamer hunden reagerer på. Det er og sånn at lyden er produsert høyere på reklame sånn at du skal høre det på kjøkkenet, dass osv. At hunden likevel reagerer på figurene kan vel like gjerne at den allerede har assosiert de med lyden? Rart å fort de lærer disse dyra.

Joda, for MEG hadde det vært enkelt og greit å bare slå av lyden dersom det var et problem altså. :) Men det er jo ikke dermed sagt at dette er løsningen for Synnøve, og jeg ønsket bare å poengtere at selv om puddellover nærmest opplever det som en bonus å få slått av lyden i reklamepausene (jeg sier ikke at du gjør det, @puddellover , men det var det inntrykket jeg fikk :) ), er det ikke selvsagt at Synnøve også vil synes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt holde forsiktig over øyene hennes, før hun vender blikket mot tv-i hele tatt, si nei, fyyy? Jeg har ei som liker jakt, det er forbudt hjemme, fluer er fristende. Holder forsiktig over øynene, idet hun er på vei å titte. Men vår har det, at en holder hånda over øynene, at det er kos. Ungene har gjort det mye i lek, og roset, for å lære triks sooovee og slikt.

Men lyden på tv er vel viktig? Det gjelds å være konsekvent, travelt, men på sikt, triveligere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stapp henne full av godbiter når reklamene hun ikke liker kommer! Hvis hun er redd kan det jo umulig hjelpe å straffe henne med å ta henne vekk? Evnt kan det hende at det er en høyfrekvent lyd i TVn som ikke du hører men hun reagerer på?

Hun er IKKE redd.. Jeg ser godt når Lottis er redd/skeptisk. Hun skal TA.. Dette er som når hun ser hare på tur, den skal taes, drepes og etes.. Rett og slett.. Hun JAKTER om jeg kan si at en mops kan jakte på noe :P

Gi henne godbiter tror jeg heller vil trigge henne til å fly oftere på tv, hun er nemlig ett matvrak av dimensjoner og hun er ganske slu og lur.

Jeg liker @Tinkie sitt forslag om å ta dem opp og se dem om og om igjen. :lol:

Men jeg tenker at det kan være måten å komme til bunns i dette på, rett og slett for da styrer DU når det kommer, og er klar til å evt korrigere/belønne riktig. :)

Jeg har prøvd å vise henne reklamene på pc (ikke mulighet til å koble opp på tven), men hun reagerer ikke på samme måte da.

Noe må man ofre, og har man latt dette gå så langt burde det være en billig løsning eller som del av en løsning. Det er jo tydeligvis enkelte reklamer hunden reagerer på. Det er og sånn at lyden er produsert høyere på reklame sånn at du skal høre det på kjøkkenet, dass osv. At hunden likevel reagerer på figurene kan vel like gjerne at den allerede har assosiert de med lyden? Rart å fort de lærer disse dyra.

Enda bedre, bruk en HD ( HardDisk ) mottager og pause / spol over alt av reklame. :)

Har ikke mulighet til å kjøpe noe ekstragreier for å få orden på dette, må prøve å få bukt på det med det jeg har mulighet til som jeg alt har. Siden jeg er ganske blakk for tiden :lol:

Jeg tror nok du bare må skru på tolmodigheten og være konsekvent. Personlig ville jeg nok hatt henne bundet og gått og sagt fra HVER gang hun starter. Evt lagt på fysisk korrigering. En ting er jo at det ikke er koselig, men det er jo farlig også, for henne, om hun bekker tv'en.

Ja, det går alvorlig utover trivselen min med å ha hund så jeg "gjør hva jeg må" nå for å få bukt på dette problemet.

Hver gang det kommer nye reklamer så er det å starte intensiv treningen på nytt :lol:

Ja, nettopp det.. :P Hun reagerer på filmtrailere på gamle dvd'er også, selvom lyden er av. Så det er både figurer og lyd tydeligvis.

Har du forsøkt holde forsiktig over øyene hennes, før hun vender blikket mot tv-i hele tatt, si nei, fyyy? Jeg har ei som liker jakt, det er forbudt hjemme, fluer er fristende. Holder forsiktig over øynene, idet hun er på vei å titte. Men vår har det, at en holder hånda over øynene, at det er kos. Ungene har gjort det mye i lek, og roset, for å lære triks sooovee og slikt.

Men lyden på tv er vel viktig? Det gjelds å være konsekvent, travelt, men på sikt, triveligere. :)

Hun kan sitte i armkroken min, bli holdt over øynene og likevel "klikke" helt.. Så ja, funker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad den bikkja ikke bor hos meg kjenner jeg for en sånn har jeg hatt og dæææven jeg ble gal! Min løsning var å ta udyret og si skikkelig ifra om at dette IKKE var greit. Han fikk sin liggeplass og så fort han begynte med tullet var det rett på plassen sin og om han så våget seg ut av sengen så var det rett bort og korrigere og legge han på plass igjen. Han tok hintet ganske fort men det var en del dager men mye opp og ned av sofanen kan du si. Nå var han også liten så rimelig lett å flytte på og jeg er rimelig lykkelig for at Ivo på 40kg ikke holder på sånn for da hadde jeg byttet tv ganske ofte tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det kanskje være at noen reklamer har så høye frekvenser at vi ikke hører de, men hundene gjør det. Ulver reagerer på høyfrekvent lyd (feks når de uler - en ulv uler, de andre reagerer på høyfrekvent lyd og stemmer i), og noen hunder gjør det også. Sheltien min feks blir helt tullete, bjeffer og gjør utfall hvis jeg blåser i hundefløyte eller i gress-strå mellom leppene. Han blir helt manisk i blikket og slutter å tenke ser det ut som. Teite bikkjer.

Hadde tatt i hunden og fortalt den at det er uakseptabelt tror jeg. Såpass hardt at det ikke gjentar seg mange ganger. Den er jo ikke valp og vil tåle det helt fint hvis den stoler på deg ellers :) Vet ikke hvor myk hunden din er, men for min del hadde det vært å ta tak i hundens nakkeskinn og løftet litt opp(så forbena slipper bakken) og brølt nei - og så geleidet den vekk. Gjentatt hvis den prøvde seg igjen. For jeg skjønner at dette må være ekstremt slitsomt, både for deg og hunden. Og det ER ikke nok med verbal korreksjon når hunden er helt manisk og borte vekk..

Er absolutt ingen proff men ville forsøkt i alle fall.

Synes ikke at du skal skru av lyden, senke den, kjøpe ny tv-løsning eller begynne å bruke radio istedenfor. Skjønner godt at du vil kunne se på reklamer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det kanskje være at noen reklamer har så høye frekvenser at vi ikke hører de, men hundene gjør det. Ulver reagerer på høyfrekvent lyd (feks når de uler - en ulv uler, de andre reagerer på høyfrekvent lyd og stemmer i), og noen hunder gjør det også. Sheltien min feks blir helt tullete, bjeffer og gjør utfall hvis jeg blåser i hundefløyte eller i gress-strå mellom leppene. Han blir helt manisk i blikket og slutter å tenke ser det ut som. Teite bikkjer.

Ja hva er greia med den ulingen? Det skjer her i huset også, når noen spiller på blåsepiano eller det blåses i fløyte. Hunden går "into the zone" og uler og ser liksom stressa ut men ikke helt tilstede. Nesten tvangsaktig uling. Whyy???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...