Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukket fortann


Recommended Posts

I går fikk Enya en tyggeting (muskel eller noe, aner ikke hva det var egentlig) og hun koste seg skikkelig med den. Den var hard og hun brukte lang tid på å gnage på den. Hun gnagde en del med fortennene, og jeg tenkte ikke videre over at det kanskje ikke var så lurt. Jeg syns det plutselig gikk litt hardt for seg og bestemte meg for å ta vekk beinet og sjekke tennene hennes. Da så jeg at den ene fortenna var knekt!

Jeg tok på tuppen der den var knekt for å se om hun reagerte, noe hun ikke gjorde. Men jeg har hørt så mye skummelt om knekte tenner på hunder så jeg er litt redd for hva som skal skje.. Jeg ser ikke noe nerve der, og hun har tygget på andre ting som ligger fremme etter at tanna knakk.. Kanskje hun er litt mer forsiktig med å tygge med fortennene, men jeg er ikke sikker på om jeg bare innbiller meg det eller ikke.

Jeg skal ringe dyrlegen å høre, men liker best dyrlegen i hjembyen.. Og vi skal hjem om 1 uke..

Så, er det noen som har erfaringer med knekte tenner? Og kan jeg vente 1 uke med å sjekke det eller er det best å komme seg til veterinær med en gang?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren til Storm fikk knekt to av framtennene for en måned siden; hun har antakelig blitt sparket av en elg...! Der kunne man se pulpa og det ble bestemt at hun skulle fjerne dem siden det er fare for infeksjon. Godt var det for det viste seg at sammenstøtet med elgen hadde gjort betydelig mer skade enn antatt (kjevebeinet var slått i stykker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen kastet jeg ball med min hund, samt min brors hund. Jeg kastet ballen, og vips - så var begge på ballen samtidig i luften. Det endte med at de kolliderte litt med tenna hørtes det ut som, og når jeg sjekket munnen på min hund så såg jeg at en del av framtannen oppe var borte (helt på tuppen, så jeg tror ikke det er noen fare for nerve/infeksjon). Jeg tok på tanna, og hun virket ikke til å bry seg om det. Og når jeg var sikker på at hun ikke hadde vondt, så lot jeg meg selv tenke tanken på hva dette kan bety for utstilling ? Det er kanskje ikke synlig på avstand, men om du tar en nærmere kikk så vil man se at det er slått et stykke av den ene tannen..

Er ikke mening å kuppe tråden din trådstarter! :).. og for å svare deg, så ville jeg nok ventet til jeg var kommet hjem, dersom hunden ikke har vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Gutten min her fikk jeg med en skadet fortann. Ble likevel anbefalt å trekke den så det ikke skal gå "tannverk" i den. Så slapp en bekymre seg, om det var unødvendig får jeg vel aldri vite. I forhold til utstilling fikk jeg med veterinærattest så det skal ikke være noe problem.Trukket pga skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gjort slik som Snusken skriver dersom tannen vurderes til å ha stor knekk. Ville heller ha trukket en knekt tann, enn å risikere en mulig akutt infeksjon. Selv om du ikke ser pulpa, så kan tannen være svekket og/eller ha en sprekk som du ikke kan se med det blotte øye. En skadet tann er også en svekket tann. Det som da ville ha vært en enkel tanntrekking kan da med tiden bli en mer komplisert tanntrekking med ev infeksjon. Derfor hadde jeg uten tvil latt veterinæren vurdere tilfellet.

Og ja, du kan sikkert vente den uka til du kommer til din vanlige veterinær så lenge hunden din ikke viser noe smerte og ubehag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg har gitt henne et griseøre i dag og merket ikke noe forskjell på tyggingen.. Men jeg kommer til å følge med som en hauk.. Jeg ringer nok veterinæren for å bestille time i morgen og høre hva de mener :) men godt å vite at det ikke har noe å si for utstilling siden vi skal begynne med det etterhvert ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men godt å vite at det ikke har noe å si for utstilling siden vi skal begynne med det etterhvert ;)

Nei du får en attest fra veterinæren og det skal ikke ha noen innvirkning på bedømmelsen på utstilling. Nevnte søster til Storm var på Hundmässan i Stockholm i helgen og fikk very good - og eieren spurte dommeren om det var pga tennene. Nei, det brydde hun seg ikke om - her var det mer at hun var uferdig i kroppen og litt naken for tiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veterinæren som må avgjøre om tannen må trekkes, og det bør de vel som regel dersom det er mer enn emaljen som er skadet. Hunden kan lett "venne seg til" tannsmerter og ikke vise tegn til dem, men alle vet jo at sånt ikke er noe behagelig...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivo knakk ene fortannen. Heldigvis gikk jeg til dyrlegen dagen etterpå forå fjerne den. Han reagerte ikke på noen ting, spiste som normalt og ingen reaksjon når jeg tok på den. Det viste seg at tanna faktisk var delt i 2 helt ned til røttene så glad jeg trakk den jeg. Ser ikke problemet egentlig. Hunden merker sikker ingenting til å mangle en av de små tennene, det har ingenting å si på utstilling, og jeg slipper at han gjerne skal få vondt en dag. Hva er vits med å ta sjangs på at det ikke er vondt når trekking er så enkelt og ikke er til noen hindring for hunden videre i livet? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...