Gå til innhold
Hundesonen.no

B-vitamin sprøyte


Margrete
 Share

Recommended Posts

Ikke før jeg har meldt Nix på utstilling, skal hun vist kle fullstendig av seg. Første utstilling er 18 januar, og jeg vil ha henne mer i pels innen den tid. Sånn bortsett fra å legge henne i fryseren og bade i iskaldt vann, så tenkte jeg å gi henne b-vit sprøyter. Spørsmålet mitt er da; Når bør jeg gi og hvor mange før utstillingen i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en annen tråd (elendig på søk, men fant det på google jeg) hvor @SFX hadde svart:

(resten av tråden: http://hundesonen.no/forum/topic/59669-oelgjcr-og-b12/)

a, jeg har forsøkt B12-sprøyte etter modellen som Monab88 (eller rettere sagt hennes oppdretter) skisserte - og jeg så ingen som helst forandring i hundens pelsmengde og -kvalitet i løpet av den tiden, og det skjedde ikke noe drastisk etterpå heller. Jeg tok disse sprøytene før Norsk Vinner da hun var helt nedrøytet, og da jeg stilte henne på My Dog i januar nesten to måneder etterpå var hun fremdeles dårlig pelset/ikke kommet opp igjen. Mens på NKK Bø i februar var hun i full pels igjen. Men nå skal det også legges til at denne hunden blir uanstendig naken hver bidige gang (hun ser ut som om hun har hatt valper hver eneste gang), og alltid har brukt tre måneder fra hun starter å røyte til pelsen er på plass igjen.
Hunder er forskjellig, inkludert røyting og pelskvalitet/-kvantitet.

Det jeg har gjort denne gangen, er at hun får ølgjær, lakseolje og et rått egg over frokosten sin hver bidige dag (med noen hederlige unntak), og det har jeg nå gjort under det meste av røytetiden. Bank i bordet, men foreløpig er hun i hvert fall sort og skinnende i det lille som er igjen av dekkhår her nå. Vanligvis er hun særdeles grå, stivbustet og flassete en god stund. Jeg tror også at hun nå er på vei opp igjen, og altså er ferdig med røytingen og ikke fikk dette dødgråde flassete stadiet denne gangen. Så det er litt ironisk om det stemmer, for da har hun hittil sett verst ut i røytingen når hun ikke har hatt valper, og ser bedre ut nå som hun har hatt valper. Men jeg kan ta feil og at hun ikke er på vei ned, JeanetteH ble vel lurt av Talli som så ut til å være ferdig med røytingen, hun meldte på utstillinger, også røytet bikkja ned enda mer.

Jeg husker ikke hva sprøytene kostet, men det ble over tusen kroner for alle sammen, og jeg får mye lakseolje, ølgjær og egg til de pengene, og hittil ser de ut til å ha fungert bedre - om det er noen sammenheng.

Men min australske valpekjøper hadde fått tips om noe pelstilskudd som skulle gi bedre pelskvalitet, så hun skulle sjekke det ut når hun kom hjem igjen. Noen venner av henne var i ferd med å teste det ut nå. Men det er en kur som en må benytte hele hundens liv, og det tar seks måneder før en ser resultatet, om jeg forsto henne rett. Så det er ingen quick fix.
Det lureste er nok å kjøpe seg chinese crested, eller akseptere at pels kommer og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker: deal with it - du har tispe, de røyter og blir avpelset. Sånn er livet. Uta var vel også sånn? Røytet ned ganske heftig? Det er vel ofte som mor så datter, er det ikke? Jeg synes det er ganske drastisk å begynne med sprøyter eller alskens dilldall bare fordi man skal ha pels til utstilling - og å la bikkja bo ute bare for at den skal gro pels er jo egentlig bare slemt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker: deal with it - du har tispe, de røyter og blir avpelset. Sånn er livet. Uta var vel også sånn? Røytet ned ganske heftig? Det er vel ofte som mor så datter, er det ikke? Jeg synes det er ganske drastisk å begynne med sprøyter eller alskens dilldall bare fordi man skal ha pels til utstilling - og å la bikkja bo ute bare for at den skal gro pels er jo egentlig bare slemt.

slapp off, skal da ikke sette henne ut! Og etter det jeg leste av erfaringer så har jeg lagt bort tanken om b-vit. Slenger på litt ølgjær, en eggeplomme, omega3 og lar det stå til :) Blir det pels så blir det pels, blir det ikke pels så får jeg ligge med dommeren og tråkke på labber :P(nei gjør ikke det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slapp off, skal da ikke sette henne ut! Og etter det jeg leste av erfaringer så har jeg lagt bort tanken om b-vit. Slenger på litt ølgjær, en eggeplomme, omega3 og lar det stå til :) Blir det pels så blir det pels, blir det ikke pels så får jeg ligge med dommeren og tråkke på labber :P(nei gjør ikke det)

GJØR DET GJØR DET, GJENNOMFØR DET :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker første bikkja mi. Benmel, tangmel (?) - iallfall noe gråish pulver som luktet sjø var noe vi blandet i maten ganske regelmessig, iallfall til unghundene. Samt et egg et par ganger i uka. Hun var så fin og blank i pelsen, atte. Nå skal de vel ha fiskeolje og ikke menneskeversonen av Omega 3, men syns det virker som om du tenker ganke fornuftig, jeg. B-vitaminer kan de vel få uten at det er i sprøyte. Hvorfor er det så dumt å gi hundene kosttilskudd, egentlig? Tar omega3 og vitaminbjørner selv, jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt bvitamin sprøyte til min dalmis :-) Synes å huske veterinæren sa noe om hver 3'mnd. hehe! Og jeg synes det hjalp på pelsen. Og klørne vokste som bare juling.

Om jeg skal tippe så tror jeg at jeg betalte max 300kr for bvit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker første bikkja mi. Benmel, tangmel (?) - iallfall noe gråish pulver som luktet sjø var noe vi blandet i maten ganske regelmessig, iallfall til unghundene. Samt et egg et par ganger i uka. Hun var så fin og blank i pelsen, atte. Nå skal de vel ha fiskeolje og ikke menneskeversonen av Omega 3, men syns det virker som om du tenker ganke fornuftig, jeg. B-vitaminer kan de vel få uten at det er i sprøyte. Hvorfor er det så dumt å gi hundene kosttilskudd, egentlig? Tar omega3 og vitaminbjørner selv, jeg :)

Er det dumt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare gi B-vit tilskudd og Hvetekimolje i foret som hestefolket har gjort i årevis? :P

http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&p=H&%2422301=51154&%24echoLink=51154&%24echoVar=0

http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&p=H&%2422301=51766&%24echoLink=51766&%24echoVar=0 (står den er kun for hester, men jeg har gitt dette til alle hundene mine i årevis og tar meg også en svelg daglig selv, SMAKER KJEMPEGODT! Bare reduser dosen en del, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Noen fakta om det å ha tispe:

1. De har løpetid en til to ganger i året

2. Ca. to måneder etter hver løpetid så røyter de HELT NED

3. Sikreste måten å sikre pels til utstilling er å melde på utstilling som er kloss oppi når du forventer neste løpetid, da er bikkja fullpelsa.

Sånn er det bare å ha tispe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja siden jeg er totalt blånd burde jeg nok hatt puddel og barbermaskin ;)

Jeg veit klokka er før 12 altså, men jeg fleiper :P Men hvis vi skal være litt såre i dag, så mener du kanskje jeg er blånd som har både puddel og barbermaskin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Øhhh..... nå tror jeg du "hørte" litt feil.......

Men faktum er at tisper røyter ned og det er liksom ikke en dritt du kan gjøre med det. Og hadde hun ikke nettopp løpetid? I tillegg er hun jo ung og hun skal jo skifte pels helt og fullstendig så skal jeg gjette så kommer hun til å bli mer naken nå enn noen gang pga. alder og løpetid. Sånn er det bare.

Poenget mitt er at du får ikke gjort noe med det, du kan ause på uante mengder B-vitaminer og annen dyr moro uten at det har noen effekt på mengden pels eller røyting.

Det er EN ting som kan redusere - eller i alle fall gi en viss kontroll på skadeomfanget og det er nitidig pelsstell - dvs. ukentlig lag for lag kamming med tynntannet kam (skikkelig tynntannet), lag for lag helt ned til huden så man hele tiden sørger for at døde hår blir fjernet, da setter hunden fortere ny underull, røytingen blir ikke så voldsom og bikkja ser bedre ut. IMIDLERTID så vil jeg tro at Nix nå skal skifte alt, dvs. underull OG dekkhår - og den tror jeg ikke du klarer å unngå altså, men for senere så er det ett tips jeg anbefaler og forsøke "rullerende" pels. Jeg hadde det på min groenendael tispe og faren til Noah, de var aldri fullstendig nedrøyta (unntaket var en runde i tenårene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja siden jeg er totalt blånd burde jeg nok hatt puddel og barbermaskin ;)

Eventuelt hannhund *nikke* :-D

Men jeg var fornøyd med bvit injeksjon. Så gidde jeg flytende etterhvert. Føler jeg kickstarta med injeksjon og vedlikeholdte med flytende ;-) Jeg gir også hvetekimolje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ølgjær fra apoteket (for å få uten druesukker) til min som har et hudproblem som gjør at han tidvis røyter noe forskrekkelig. Det fikser ikke hudproblemet, men gjør at han fortere får tilbake pelsen når det har roet seg. Mulig det begrenser røytingen litt også, jeg vet ikke. Pelsen har biltt tettere og blankere, og klørne sterkere etter jeg begynte med dette, uavhengig av røyteperiodene, så jeg har god erfaring med ekstra b-vitaminer. Men om det hjelper på løpetidsrøyting eller unghundpelsskifte skal jeg ikke si :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde Tibbe og stilte så var det veldig poppis med B-vitamin sprøyter.

Det hadde null-nadda-zipp effekt. De røytet når de røytet.

Beste effekten er daglig gjennombørsting til skinnet og ukentlig (om ikke oftere) bad under røyte perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...