Gå til innhold
Hundesonen.no

B-vitamin sprøyte


Margrete
 Share

Recommended Posts

@2ne : Tok det bare som fjas fra deg *flir*

@Belgerpia : Hun hadde løpetid i august, så hadde faktisk ikke regnet med at den skulle komme nå. Eller at røytingen skulle komme nå. *fortrenge at Uta hadde løpetid hver 4 mnd* Ja, jeg er redd hun skal helt ned nå, men skitt au. Hva mener du med "rullerende" pels?

@JeanetteH : Grøss, bade så ofte ja... Blåse har vel også sin effekt på alt veldig løst hår?

Injeksjon dropper jeg, ikke noe vits i å bruke penger på noe andre har erfaring med at ikke funker :) Slenger likevel i litt b-vit og eggeplomme fordi jeg kan

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med b-vitaminsprøyte. Gav det hver gang hun begynte å røyte, så 2 ganger i året over 2 år kanskje? Stoppet ikke røytinga helt, men ble ikke like totalt naken som hun pleier å bli, og fikk mye finere pels av det. Denne gangen og forrige røyting har jeg ikke gjort det, og herregud jeg angrer. :lol: Kostet vel i underkant av 300 kr. virkelig verdt det synes jeg.


Edit:

Juli/august 2012, røytetid, MED B.vit. sprøyte.

527048_346837972057827_145938612_n.jpg

Juli/august 2011, røytetid UTEN B-vit. sprøyte.

265086_146613902080236_4784083_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@monica_n Hun er vel en ung tispe hun å?

Tja,Hun ble 6 år i juni, så 5 og 4 år på bildene. Fikk sprøyter i 2009/2010 og 2012 trur jeg.. Jeg har det skrevet ned her et sted, om det er av betydning... :P Hun røyter ihvertfall helt totalt ned hver gang, på 2011 bildet så var hun ikke ferdig med å røyte engang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,Hun ble 6 år i juni, så 5 og 4 år på bildene. Fikk sprøyter i 2009/2010 og 2012 trur jeg.. Jeg har det skrevet ned her et sted, om det er av betydning... :P Hun røyter ihvertfall helt totalt ned hver gang, på 2011 bildet så var hun ikke ferdig med å røyte engang.

oh ok :) Hadde det for meg at hun ikke var sååå mye eldre enn Nix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Belgerpia og @JeanetteH Nix hater dere litt nå, det lugger og er vondt. Noe jeg kan gjøre for å lette litt på det? Balsam? Har børstet over med børste først så de verste flokene var ute

Ha alle flokene borte først, så gjør det der hele tiden så lugger det ikke og er ikke vondt :) Balsamspray (den gule til unger feks.) kan nok være grei å bruke i starten om hun er veldig hårsår.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha alle flokene borte først, så gjør det der hele tiden så lugger det ikke og er ikke vondt :) Balsamspray (den gule til unger feks.) kan nok være grei å bruke i starten om hun er veldig hårsår.

Ah takk :D *sette på handlelisten* Hun hater dere virkelig, halen spesielt er litt sur å få børstet. Nå får vi igjen for at jeg ikke har børstet skikkelig igjennom henne underveis :thumbsdown2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah takk :D *sette på handlelisten* Hun hater dere virkelig, halen spesielt er litt sur å få børstet. Nå får vi igjen for at jeg ikke har børstet skikkelig igjennom henne underveis :thumbsdown2:

Om ikke hun er gjennombørstet over lengre tid så gir jo også det ett inntrykk av at hun røyter mye "mer" på en gang. For den døde pelsen som slippes generellt ligger jo da i "dotter" til den store slippen. Og de dottene har jo gitt mer volum inntrykk da det ligger å støtter den pelsen som ikke er løsnet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke hun er gjennombørstet over lengre tid så gir jo også det ett inntrykk av at hun røyter mye "mer" på en gang. For den døde pelsen som slippes generellt ligger jo da i "dotter" til den store slippen. Og de dottene har jo gitt mer volum inntrykk da det ligger å støtter den pelsen som ikke er løsnet enda.

Så du sier at hun bare ser fluffy ut :o Åh nei! *slutte å børste at once* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tips til kammingen - gjør det når hunden er sliten og sitt gjerne på gulvet og lag det til en kosestund - jeg begynner alltid i nakken og jobber meg bakover, akkurat i buksene og på halen og i svangen lugger det litt så der er jeg ekstra forsiktig - hos meg er dette kosestund og jeg kan holde på i 2-3 timer med Noah uten at han blir lei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært meg å like røytetiden, for da sparer jeg så mye penger i utstillingspåmeldinger :D

Hunder er også forskjellig - mor og datter her begynte å røyte omtrent på samme dag, men ser likevel veldig forskjellig ut i pelsen nå. Slik var det også sist gang. Foenix har hittil ikke blitt like naken som mora blir, i tillegg til at hun har lengre dekkhår, og dermed ikke ser så skrellet ut. Men hun er likevel ikke noe for utstillingsringen nå. X'en trenger lengre pause fra utstillingsringen når hun røyter enn det Foenix gjør, opp til tre måneder - og jeg har prøvd mye forskjellig for å forkorte den perioden. Det som kan ha hjulpet, er faktisk et valpekull. Nei, nå tuller jeg, for jeg mener det overhode ikke som et råd - men hennes røyting endret seg etter at hun hadde hatt valper. Hun var da fire år, så hun burde ha vært stabilisert i røytesekvensene sine til da, men jeg antar det skjedde en hormonendring som gir utslag i pelsen. Hun røyter ikke lenger like fullstendig ned, har sortere og mer glansfull pels selv om hun er nedrøytet, og ser rett og slett ikke ut som en frizzy gris i pelsen lenger.

Det, eller så er det endring av fôr som hjalp, selv om det skjedde et halvt år før valpene. Jeg begynte å fôre utelukkende på V&H, og kuttet ut tørrfôr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX Hun får utelukkende v&h + middagsrester og ting noen "mister" på gulvet.

Er nok som de fleste her sier, unghundpelsen som skal av. Synd hun er registrert som korthår :P Neida, vi stiller med ett smil og hører hva dommer sier om hunden. Det er jo ikke ille i seg selv og da vet jeg litt mer om hva jeg kan forvente utover våren i forhold til dømmingen av henne :) Dessuten er hun mors prinsesse og lys og alt som er med og uten pels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX Hun får utelukkende v&h + middagsrester og ting noen "mister" på gulvet.

Er nok som de fleste her sier, unghundpelsen som skal av. Synd hun er registrert som korthår :P Neida, vi stiller med ett smil og hører hva dommer sier om hunden. Det er jo ikke ille i seg selv og da vet jeg litt mer om hva jeg kan forvente utover våren i forhold til dømmingen av henne :) Dessuten er hun mors prinsesse og lys og alt som er med og uten pels

Jeg mente ikke nødvendigvis at V&H er løsningen på alt, men at fôrendring kan påvirke noe - noen hunder funker ikke på V&H, noen får super pels av Labb. Men her merket jeg i hvert fall endring da jeg skiftet kosthold.

Jeg forsøkte et par ganger å få X'en midlertidig omregistrert til grosser schweizer sennenhund da hun var naken, men en må visst være den rasen en er... :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerende pels er forøvrig at hunden slipper pels samtidig som den setter ny, slik at den aldri er helt nedrøyta og dermed kan stilles året rundt. Veit iaff om en oppdretter av am. akita som bestreber seg på å alltid ha sine "showhunder" i super pelskondisjon, så der bades og gres og pusses det nitidig, og så vinner han alt som er mer eller mindre også, med de samme hundene, året rundt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullerende pels er forøvrig at hunden slipper pels samtidig som den setter ny, slik at den aldri er helt nedrøyta og dermed kan stilles året rundt. Veit iaff om en oppdretter av am. akita som bestreber seg på å alltid ha sine "showhunder" i super pelskondisjon, så der bades og gres og pusses det nitidig, og så vinner han alt som er mer eller mindre også, med de samme hundene, året rundt. :)

Men hvordan? Slik som jeg har gjort nå bare jevnt og trutt året rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ølgjær og rapsolje i maten daglig året rundt og det ser ut for å fungere ganske bra på mine. Selvsagt røyter de men de kommer fortere opp i pels har jeg inntrykk av. Pelsen er blank og skinnende og klørne hele og pene.

Dottene som skal av kan man jo nyttiggjøre seg om man har hund med mye pels :)

aikaroslashyter_zps139737ca.jpg

bilde2_zps57e615b5.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...