Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken bil passer meg?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg faktisk kommer til å få meg lappen, er ferdig med alt obligatorisk (hvis jeg bare får somlet meg til teorien) i januar....

Og da kan jeg jo begynne å tenke på bil faktisk (litt uvirkelig nesten, for noen måneder siden klarte jeg jo ikke å starte bilen engang uten å kvele den 90 ganger, og i dag gikk det opp for meg at jeg klarer å skravle og kjøre bil samtidig, fantastisk :lol: )

Men jeg kan ingenting om bil.... ser på finn.no for moro skyld av og til, men er så mange merker, og enda flere modeller, og jeg aner ikke hvordan jeg skal snurpe inn søket.

Jeg har noen kriterier/ønsker da:

  • Plass til hund og hundebur i bagasjerommet (35kg dalmatiner, vil gjerne ha plass til to hunder)
  • Rimelig (helst dritbillig) i drift
  • Billig i innkjøp (rundt 10-15k)
  • Enkel å vedlikeholde (lett å få tak i deler, gjøre selv osv (gjøre selv = pappa)

Mange jeg kjenner som sier at Toyota er veldig bra, så jeg tenker kanskje det er et merke å se nærmere på? Hvilke modeller isåfall?

Hvilke merker og modeller bør jeg snevre inn søket mitt på, og hva bør jeg styre unna?

Jeg tror forresten ikke jeg ønsker grønne skilter, greit å kunne ha passasjerer, spesielt når vennene mine har kjørt rundt på meg i 10 år :P

Og sett at bilen bare står, hva er min. utgift jeg må regne med for å ha bil?

I det hele tatt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for noe japansk. Det er ikke uten grunn at de er kjent for sin driftsikkerhet... Jeg har hatt Toyota og skal nok ha det neste gang også. Eller et annet japansk merk

Beklager om jeg kupper tråden litt; men bruker man virkelig så mye som 2500,- i mnd. på å ha bil? Bye bye bildrømmen til jeg har fått meg heltidsjobb...

Ikkje gløym utgifter som parkering, bompenger og evt piggdekkavgifter. NAFmedlemskap er kjekt å ha (tusenlapp++ trur eg i året). Pluss nødvendigheter som

Veiavgift + forsikring for å få den på veien ;) Så kommer drivstoff, vedlikehold og eventuelle reperasjoner, samt bommer/parkering etc ;) Kos med bil! ;) Merker og slikt må nok andre hjelpe deg med, men om du ikke ønsker 2 seter så bør du kanskje begynne med div stasjonsvogner? Google beste bruktbilkjøp etc, feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale ford focus stasjonsvogn. Jeg betalte riktignok 19.000 for min (2002), men tror nok at man fint kan finne noen litt eldre modeller som kan gå et par år til i den prisklassen. Men til den prisklassen så burde du nok beregne en del verkstedutgifter. Jeg ville ha en større bil, men da jeg dro og så på den så var den mye større enn jeg hadde forventet. Jeg skulle egentlig ha mondeo.

Evt hadde pappa en ford mondeo 1995 som gikk, og gikk, og gikk, og gikk. Til slutt vraket han den fordi han ville ha en ny, og fordi mondeoen var så sliten og fortjente en verdig slutt. Pappa ville gjerne at jeg skulle skaffe meg ford fordi den visst er grei å vedlikeholde og bruker lite. Min bruker 0,69l på mila når jeg kjører i by. Jeg syntes også at focus er veldig pene biler.

Finnes vel sikkert like mange meninger om hva som er bra som det finnes biler, så jeg kan anbefale ford, mens andre kan anbefale noe helt annet.

I snitt har jeg vel brukt ca 2500 kr i mnd, men jeg kjører mye og den har vært på verksted og skiftet demper foran. Men ja, forsikring (jeg betaler 650 kr/mnd) veiavgift og evt. vedlikehold dersom den bare skal stå. Dekk må man jo også ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (familien) er kjempe fornøyd med Toyota, og har gjennom flere år lagt merke til at vi ofte betaler langt mindre i tilsvarende service enn en del andre modeller. Toyota kommer generelt sett alltid høyt oppe når det gjelder kundeservice. Om dere uansett skal fikse mest mulig selv, så har jo ikke dette så mye å si for dere.

Jeg har en auris, og mamma og dem har en auris stasjonsvogn hybrid.

Mamma og de har også en Toyota Hiace, som nå har gått nesten 400 000, med minimalt av reperasjoner. Kjørt meget uforsiktig, og 3 unger har lært å kjøre bil i den. Kanskje litt for stor i forhold til hva du ønsker deg, men har hørt flere si at disse "aldri stopper å gå".

Det er mange andre gode merker også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for noe japansk. Det er ikke uten grunn at de er kjent for sin driftsikkerhet... :D Jeg har hatt Toyota og skal nok ha det neste gang også. Eller et annet japansk merke.

Jeg personlig liker ikke franske biler, Volvo og et par andre merker. Spesielt gamle franske biler er vel kjent for litt frynsete kvalitet. Og noe av det viktigste kriteriene for meg er driftsikkerhet, snill på bensinforbruket, billig å forsikre og med grei plass :)

Jeg har omtrent samme budsjett å bruke på bil som deg (maks 15-20 000,-) og kan ikke ta opp billån. Det er klart at man ikke får all verden for den prisen, men hvis du kan leve med litt småbulker, riper og litt rust, så er det fullt mulig å finne noe, hvis man bare leter litt og vet hva man vil ha.

Så må man ta med en beregningen utgifter også(bensin, forsikring, årsavgift og verkstedstedutgifter). Jeg er så heldig at jeg har en god venn som kan fikse på bil for meg, som gjør det mye billigere for meg på den utgiften i hvert fall. Så visst du kjenner noen sånne hobbymekanikere, så bruk dem gjerne :D

0042_zps318550c1.jpg

Min forrige bil, en Toyota Corolla. Den hadde gått en del, men sviktet meg aldri og startet alltid når den skulle... :D Kanskje noe sånn kunne vært noe for deg? Jeg var veldig fornøyd med min i hvert fall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit å si det, men for 10-15k så får du ikke mye bil. I alle fall ikke en som passer til alle kriteriene dine. En billig bil er en gammel bil som ofte er en bil med en del utgifter. Og i tillegg vil du ha en relativt stor bil.

Dersom du virkelig ikke trenger en bil, så vil jeg heller anbefale deg å vente litt til du får bedre økonomi. For å få en någenlunde driftsikker, litt større bil som ellers møter kriteriene dine så bør du i alle fall beregne minst 30 000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit å si det, men for 10-15k så får du ikke mye bil. I alle fall ikke en som passer til alle kriteriene dine. En billig bil er en gammel bil som ofte er en bil med en del utgifter. Og i tillegg vil du ha en relativt stor bil.

Dersom du virkelig ikke trenger en bil, så vil jeg heller anbefale deg å vente litt til du får bedre økonomi. For å få en någenlunde driftsikker, litt større bil som ellers møter kriteriene dine så bør du i alle fall beregne minst 30 000,-.

Men som jeg nevnte, så er det ikke alle som kan legge mye penger i bil. Jeg er blant dem. Skulle jeg kjøpt bil til 30-40 000,-, så måtte jeg spart i maaange år. Og det er ikke aktuelt for min del. Ikke kan jeg ta opp lån heller, så hva blir da alternativene hvis man vil ha seg bil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg kupper tråden litt; men bruker man virkelig så mye som 2500,- i mnd. på å ha bil? :| Bye bye bildrømmen til jeg har fått meg heltidsjobb... :(

Brodern pendler tilsammen 2 timer hver dag, 4000 i mnd på diesel :lol: Nå har han bestilt seg Tesla - levering på våren/sommeren :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vurderer om jeg trenger bil i det hele tatt, men samtidig så ville det vært så utrolig deilig å endelig ha muligheten til å dra på flere fjellturer osv. Det er ikke så mye at jeg trenger bil i hverdagen egentlig, selv om det ville vært deilig, kommer nok til å bruke den til å kjøre til steder det er litt mer spennende å gå tur et par ganger i uken, men blir jo ikke så langt heller.

Jeg har en pappa som er ganske flink med bil, og som kan fikse greier for meg. Bulker og riper driter jeg i, det blir jo min første bil, så dumt å legge alt for mye penger i den og.

Ford Focus og Toyota Corolla notert, er vel noe slikt jeg ser etter ja. :) Det er og det jeg har hørt om toyota, at de bare går og går, så basert på det må jeg jo si at jeg heller litt den veien.

Koster virkelig forsikring 600kr i måneden? Det var innmari mye? Bare det gjør det jo litt uaktuelt å skaffe bil egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vurderer om jeg trenger bil i det hele tatt, men samtidig så ville det vært så utrolig deilig å endelig ha muligheten til å dra på flere fjellturer osv. Det er ikke så mye at jeg trenger bil i hverdagen egentlig.

Jeg har en pappa som er ganske flink med bil, og som kan fikse greier for meg. Bulker og riper driter jeg i, det blir jo min første bil, så dumt å legge alt for mye penger i den og.

Ford Focus og Toyota Corolla notert, er vel noe slikt jeg ser etter ja. :) Det er og det jeg har hørt om toyota, at de bare går og går, så basert på det må jeg jo si at jeg heller litt den veien.

Koster virkelig forsikring 600kr i måneden? Det var innmari mye? Bare det gjør det jo litt uaktuelt å skaffe bil egentlig...

Jeg betalte rundt 400,- for min Toyota med kun ansvarsforsikring. Men mye kommer nok ann på hvilken bil du kjøper, tror det er en del prisforskjeller fra bank til bank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring: 500,-

Drivstoff: 1000,- (Dersom du kjører lite)

Reprasjoner, deler og generelt vedlikehold: 500,-

2000,- kroner månden.

Nå er dette relatvit konservativt, men hvis du kun skal bruke bilen i moderate mengder så er det ikke urealistisk. Men det er heller ingen garantier. Kræsjer du, blåser motoren eller andre kostbare afferer så mister du bilen i det store og hele. Og dess eldre bilen er, dess større sjangsen er det at noe sånt skal inntreffe. Man får generelt hva man betaler for, men det er ingen garantier. En gammel rustholk av en bil kan holde i mange år, mens en tilsynelatende "bra" bil kan dø fort som fy den også.

Jeg står fast ved det jeg sa tidligere; jeg ville ha prøvd å være flink å spart en seks månder - år, og heller kjøpt en litt nyere og mer forutsigbar bil (i teorien). Og med regnestykket mitt, så bør du kunne sette av 2000,- i månden forbeholdt bil. Men som sakt, det er ingen garantier når man kjøper bruktbil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bård: du har utelatt årsavgift fra regnestykket ditt.

Med 1000kr pr mnd i drivstoff til dagens dieselpris som ligger i snitt på 13.5kr/l så betyr det at du kan kjøre i snitt 30 km pr dag på en bil som bruker 0.8 l/mil i gjennomsnitt. Så om du går for en bensinbil vil du ha færre km pr dag. Gamle dieselbiler kan være et ok alternativ om du vil ha bakseter, plass til hunder og grei fremkommelighet. Du vil nok ikke få allverden med komfort, men en Mercedes kan være et ok alternativ for 10.000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke 30km per dag nei, men kanskje 20 km 4 ganger i uken, pluss/minus. Hvis jeg dropper busskort til skolen. Usikker på hva som lønner seg der egentlig, koster 290 for 30 dager med buss (eller var det 390...), og er på skolen ca 4 dager i uken. Det blir vel litt dyrere med bil sikkert, men usikker på hvor mye? Kan jo la bilen stå selvsagt, men det er jo en fare for at den kommer til å bli brukt fremfor buss av og til.

Komforten regner jeg med at ikke kommer til å være å veldig tilstedeværende når det kommer til min prisklasse, og det er helt greit. En dag får jeg men en bedre bil. Det er mer de dagelige/månedlige utgiftene jeg vil ha så lave som mulig... og 2000 i måneden på bil er jo mye da.... (selv om jeg håper jeg slipper 500kr i reparasjoner hver måned...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slike nødvendigheter glemte jeg å ta med! Egentlig kjøper jeg meg bare bil så jeg kan ha et klistermerke bak med "my other car is a Tardis", men den nummerplaterammen var jo enda bedre! :D

Parkeringsutgifter osv. blir hva jeg gjør det til tenker jeg, bor jo veldig sentralt så blir ikke aktuelt å kjøre til byen f.eks.

Tenker mer på de utgiftene det er umulig å komme utenom, som f.eks forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler dette sånn ca i mnd:

500-1000 i drivstoff

700 i bompenger

300 årsavgift

450 forsikring

Av vedlikehold har det vel blitt i noe mellom 500-2000 i året.

Ser at jeg kanskje burde bytte bompengeselskap. Jeg har fremdeles registrert i bergen, og får regning på 2000 annenhver mnd. Syns det er helt sinnsykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompenger blir heldigvis ikke særlig relevant her :) Men usj... bil er dyrere enn jeg så for meg. Liker ikke når utgiftene blir satt opp månedsvis, da virker det ekstra mye. Liker å betale alt på en gang og bli ferdig med det.

Månedlige utgifter her er 400ish i forsikring. :P I tillegg kjem bensin, fyller ein til to gonger, 700 per tank. 3-4(?) gonger i året får me rekning på bompenger, 2-300 kr gongen. På våren årsavgift, 2500ish(?), på sommaren Nafmedlemskap 1000+. 20-30 kr i parkering dersom me er lenge i byn. Piggdekkavgift bergen 1300 per vinter. Har hatt bilen to og eit halvt år, to gonger på service ca kr 3-5k. Ein gong rep av defekt lys i dashbord, ca 250 kr. Eukontroll er på nokre hundringsar. Skal på verkstad til veka, sum ukjent. Nye sommardekk til våren, 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster virkelig forsikring 600kr i måneden? Det var innmari mye? Bare det gjør det jo litt uaktuelt å skaffe bil egentlig....
Hoho. Tror ikke du vil ha mitt regnestykke.. Betaler 17000 i året i forsikring med 9000 i rabatt :-P Diesel for 2-3000 i mnd. Pluss 30-60 kr i bompenger hver jobb dag og hver gang jeg skal noe nordover :-P Også nye dekk hver gang noen ødelegger de 1240 :-P Men om du kjøper billig bil, uten lån osv, trenger du bare ansvar forsikring også kjører du til den dør. Voila. Men bil er dyrt, bil er dyrt, bil er dyrt :-P For meg så velger vi å bruke penger på bil fordi det er min frihet, det er min måte å komme meg ut på. Hadde jeg kunne tatt kollektivt uten å bli dårlig hadde nok bilen gått betraktelig mindre :-P Bil er dyrt :aww:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, forsikring er dyrt. Min bil ble kjøpt ny, og likevel kostet forsikringen ca 8300 i året før rabatt. Jeg får ca 3000 i rabatt. Kasko.

For meg er bil veldig verdt det da. Jeg tar ikke kollektivtransport (bortsett fra særtilfeller), så uten bil hadde jeg vært temmelig isolert fra omverden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke 30km per dag nei, men kanskje 20 km 4 ganger i uken, pluss/minus. Hvis jeg dropper busskort til skolen. Usikker på hva som lønner seg der egentlig, koster 290 for 30 dager med buss (eller var det 390...), og er på skolen ca 4 dager i uken. Det blir vel litt dyrere med bil sikkert, men usikker på hvor mye? Kan jo la bilen stå selvsagt, men det er jo en fare for at den kommer til å bli brukt fremfor buss av og til.

Komforten regner jeg med at ikke kommer til å være å veldig tilstedeværende når det kommer til min prisklasse, og det er helt greit. En dag får jeg men en bedre bil. Det er mer de dagelige/månedlige utgiftene jeg vil ha så lave som mulig... og 2000 i måneden på bil er jo mye da.... (selv om jeg håper jeg slipper 500kr i reparasjoner hver måned...!)

Du bruker neppe 500 i mnd, men du får kanskje èn rep ila et år som koster 5000,- f.eks. På min siste bil (kjøpt for 1,5mnd siden, 2007 mod) røk jo clutchen etter 2 uker, det var raskt tjue lapper det...

ps: Verdt å nevne - Toyota har registerkjede, ikke reim! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...